Gå til innhold

Hund utstilling

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det dumt å kjøpe en valp etter foreldredyr som ikke har stilt ut? Mammaen til valpene er stilt ut flere ganger uten å få ett cert i det hele tatt. Pappaen er ikke stilt ut før.

Jeg skal ha en hund som jeg skal stille ut.

Anonymkode: d26b7...fbc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å svare på. Men generelt sett er nok sjansen større for at du får en hund som følger standarden større om foreldre og andre i stamtavlen er stilt ut flere ganger og gjort det bra. 

Anonymkode: ac989...511

• Liker 1
Gjest Gliffy
Skrevet

Hvis du selv skal ha en utstillingshund så bør du jo kjøpe fra foreldre med gode resultater fra utstilling, helst championat. Du kan jo ha griseflaks å få en god utstillinghund fra upremieete foreldre, men ville ikke ha satsa på det. 

AnonymBruker
Skrevet

Er foreldrene viktigst her? Hva om det er bra utstilling resultater bakover i slekta? Men foreldrene er jo mest i slekt genetisk med avkommere. 

AnonymBruker
Skrevet

Viss du vil ha hund som skal stilles ut og du vil gjere det bra, så kjøper du hunder etter linjer som gir typelikhet og som selv har gjort det bra på utstilling. Hvilken rase?

Anonymkode: 83925...53e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Viss du vil ha hund som skal stilles ut og du vil gjere det bra, så kjøper du hunder etter linjer som gir typelikhet og som selv har gjort det bra på utstilling. Hvilken rase?

En av selskapshundene.

AnonymBruker
Skrevet

Bør man legge mest vekt på foreldrene? Og ikke bakover i slekta?

Skrevet

Jeg kjøpte en hund med foreldre med gode resultater fordi jeg selv skal stille ut. Snakket med oppdretter angående slekten til hunden og hva jeg skulle bruke hunden til.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Bør man legge mest vekt på foreldrene? Og ikke bakover i slekta?

Ja, foreldrene, og eventuelt hunder som går igjen i stamtavla og deres avkom. Sjekk tanter, onkler, søskenbarn om disse har gjort det bra på utstilling. Men kjøper du en hund uten premierte foreldre, bør du ikke forvente så mye av avkom etter disse.

Skrevet

Ønsker du en utstillingshund er det uansett risikofylt å kjøpe valp - att foreldrene er stilt og har gode resultater gir overhode ingen garanti for at valpen vil utvikle seg til å bli en showhund. Ei heller er det en garanti for at ikke akkurat den kombinasjonen av foreldredyr ikke forsterket foreldrenes mindre gode sider (ALLE hunder har noen "feil" ihht. rasestandarden).

Det samme med foreldredyr som ikke er stilt ut eller stilt svært lite - de kan faktisk gi vel så gode avkom! 

Selv har jeg to raser som det ikke finnes så veldig mange av og som har en snever genpol. Her er det faktisk oppdrettere som er supergode til å finne "en hannhund på bygda uten utstillingsresultater" som matcher deres avlstispe (som er premiert i hue og ræva) og som ofte gir svært gode avkom. Grunnen er såre enkel - man avler ikke frem sunnhet og utvidet genbase på "rosettavl"....

Hvorfor vil du ha hund? Er det ikke viktigere å finne den RETTE hunden for akkurat deg? Husk det er hverdagen det er flest av. Og om den skulle vise seg til å bli en OK utstillingshund er vel det bare en veldig fin bonus å få. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Svisle skrev (20 timer siden):

Ønsker du en utstillingshund er det uansett risikofylt å kjøpe valp - att foreldrene er stilt og har gode resultater gir overhode ingen garanti for at valpen vil utvikle seg til å bli en showhund. Ei heller er det en garanti for at ikke akkurat den kombinasjonen av foreldredyr ikke forsterket foreldrenes mindre gode sider (ALLE hunder har noen "feil" ihht. rasestandarden).

Det samme med foreldredyr som ikke er stilt ut eller stilt svært lite - de kan faktisk gi vel så gode avkom! 

Selv har jeg to raser som det ikke finnes så veldig mange av og som har en snever genpol. Her er det faktisk oppdrettere som er supergode til å finne "en hannhund på bygda uten utstillingsresultater" som matcher deres avlstispe (som er premiert i hue og ræva) og som ofte gir svært gode avkom. Grunnen er såre enkel - man avler ikke frem sunnhet og utvidet genbase på "rosettavl"....

Hvorfor vil du ha hund? Er det ikke viktigere å finne den RETTE hunden for akkurat deg? Husk det er hverdagen det er flest av. Og om den skulle vise seg til å bli en OK utstillingshund er vel det bare en veldig fin bonus å få. 

Kanskje foreldredyr som ikke er stilt ut så mye kan gi gode avkom, men ts skriver at mor ikke har fått et eneste cert til tross for flere utstillinger. Det skal ikke så mye til å få cert. For meg som er oppdretter ringer det da en bjelle.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Kanskje foreldredyr som ikke er stilt ut så mye kan gi gode avkom, men ts skriver at mor ikke har fått et eneste cert til tross for flere utstillinger. Det skal ikke så mye til å få cert. For meg som er oppdretter ringer det da en bjelle.

Tja...det er vel ikke så lett og si uten å ha sett kritikkene. 

Er det en stor rase på utstillinger så KAN det være at den stiller litt bak i køa. Er det f.eks. som min rase som er en typisk "hoderase" så kan f.eks. ståører som skal ha en tipp være nok til at den ikke har fått det. 

Hun sier jo ingenting om hvorfor eller hva slags premiering den vanligvis har fått. Er det kun VG? G? Holdes CK igjen osv. 

En "blåhund" kan faktisk være vel så god avlshund som en CERT-vinner. 

AnonymBruker
Skrevet
Svisle skrev (6 timer siden):

Tja...det er vel ikke så lett og si uten å ha sett kritikkene. 

Er det en stor rase på utstillinger så KAN det være at den stiller litt bak i køa. Er det f.eks. som min rase som er en typisk "hoderase" så kan f.eks. ståører som skal ha en tipp være nok til at den ikke har fått det. 

Hun sier jo ingenting om hvorfor eller hva slags premiering den vanligvis har fått. Er det kun VG? G? Holdes CK igjen osv. 

En "blåhund" kan faktisk være vel så god avlshund som en CERT-vinner. 

Det er en blåhund som er parret med en som aldri er utstilt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er en blåhund som er parret med en som aldri er utstilt.

Ser ikke problemet med det. Blått er faktisk ikke det samme som en "dårlig" hund. :) 

AnonymBruker
Skrevet
Svisle skrev (15 timer siden):

Ser ikke problemet med det. Blått er faktisk ikke det samme som en "dårlig" hund. :)

Jo...det skal slett ingenting til for å få excellent på utstilling.

Ts, jeg hadde aldri kjøpt fra denne kombinasjonen om jeg var intr i utstilling, med mindre jeg hadde planer om avl og stamtavla var ekstremt uvanlig og spesiell.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde nok ikke kjøpt etter en sånn kombinasjon nei. Utstillinger er så mye mer enn en skjønnhetskonkurranse, det sier også noe om mentalitet ettersom det kan være en ganske heftig situasjon å være i for en hund. Så utstillingsresultater sier faktisk også noe om hvor stødig hunden er mentalt.

Anonymkode: 37863...50f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jo...det skal slett ingenting til for å få excellent på utstilling.

Ts, jeg hadde aldri kjøpt fra denne kombinasjonen om jeg var intr i utstilling, med mindre jeg hadde planer om avl og stamtavla var ekstremt uvanlig og spesiell.

Tja...det kan faktisk variere fra rase til rase hvor "lett" det er. ;) F.eks. høy haleføring på en rase hvor halen ikke skal bæres høyere enn rygglinjen, ståører på en rase som skal ha tipp osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Det har vel skjeldent hvert en god ide å kjøpe en hund til ett gitt formål, og satse på en etter foreldre som ikke lyktes til det formålet, uansett hva det måtte være. 

Anonymkode: ed20c...a4b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...