Gå til innhold

våkner alltid opp utslitt :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Har prøvd alt for god søvnhygiene/rutiner. Sliter ikke med å sovne, er alltid så sliten så det skjer med en gang. Står opp 8, alltid, skulle helst stått opp 7 da jeg starter på jobb 8, men får det ikke til.. Får alltid 8t søvn, minst.

Likevel så våkner jeg opp utslitt.

Det er ofte en følelse som om jeg har jobbet hele natten.. Har intense drømmer, selv om jeg ikke nødvendigvis husker noe av dem.

Er det noe jeg kan gjøre med dette?

Begynner å bli så sliten at jeg sliter med fulle dager på jobb :(

Anonymkode: bbfc0...93f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om du har mange ting å bearbeide, hvis hodet ditt kverner på dette om natta. Hva gjør du de siste timene før leggetid? Kobler du nok av?

Anonymkode: 4c4a2...a98

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det som deg.
Jeg har dårlig restitusjonssøvn, og 8 timer er ikke nok for meg hvis jeg skal være uthvilt til dagen etterpå.
8 timer er egentlig nok, men ikke når søvnkvaliteten er dårlig.  Da må jeg satse på kvantitet for nok hvile/restitusjon..

Du sier at du står opp kl 8, og alltid får 8 timers søvn, minst.
Det tilsier at du legger deg rundt midnatt, har du prøvd å legge deg før?

Anonymkode: 75449...2a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ta en titt på kostholdet ditt. Har mer å si enn vi aner for søvn. Har du mye prossesert mat i kosten bruker kroppen mye energi på det. 

Har du mye stress i livet? 

Ubearbeidet hendelser du trenger å bearbeide? 

Mye inaktiv?

Vitaminmangel? 

Nok ordentlig hvile? 

Anonymkode: ec6e8...c45

• Liker 1
Skrevet

Kan det være søvnapne? 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Titania skrev (1 minutt siden):

Kan det være søvnapne? 

Det tenkte jeg også. Jeg ville ha snakket med legen. Hvis man er overvektig øker sjansen for søvnapne.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei.

Har prøvd alt for god søvnhygiene/rutiner. Sliter ikke med å sovne, er alltid så sliten så det skjer med en gang. Står opp 8, alltid, skulle helst stått opp 7 da jeg starter på jobb 8, men får det ikke til.. Får alltid 8t søvn, minst.

Det er ofte en følelse som om jeg har jobbet hele natten.. Har intense drømmer, selv om jeg ikke nødvendigvis husker noe av dem.

Tatt blodprøver? Vært hos legen?

Kan hende det er søvnapné, hvis du snorker(er ikke alle med søvnapné som gjør det, men de fleste) ? 
Tett i nesa?

Har du noen andre symptomer enn slitenhet?

Anonymkode: 7030d...2fd

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Men du kommer for sent på jobb, pga. dette? Da har du vel vært hos legen, håper jeg? 

Litt vanskelig å hjelpe deg, når vi ikke vet hva du har prøvd fram til nå.

AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at du ikke går i søvne? Hvis du bruker hele natta på å gå trapper, er det ikke rart om du blir utslitt. 

Anonymkode: ec8d5...604

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei.

Kan du legge deg kl.10 og lese eller høre på noe hyggelig? 

Om man sliter psykisk kan det ødelegge for mye og man blir ikke restituert nok. 

Drikker du nok vann? Og spiser du nok frukt og grønnsaker? Det er viktig å få i seg væske fra frukt og grønnsaker da det hydrerer kroppen, og man får i seg verdifulle vitaminer og mineraler og fiber. 

Anonymkode: 22539...27b

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt lege. Det kan være søvnapne, eller støvallergi eller stress eller en million andre ting som kun legen din har forutsetning for å vurdere.

Anonymkode: 22b83...b38

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har det som deg.
Jeg har dårlig restitusjonssøvn, og 8 timer er ikke nok for meg hvis jeg skal være uthvilt til dagen etterpå.
8 timer er egentlig nok, men ikke når søvnkvaliteten er dårlig.  Da må jeg satse på kvantitet for nok hvile/restitusjon..

Du sier at du står opp kl 8, og alltid får 8 timers søvn, minst.
Det tilsier at du legger deg rundt midnatt, har du prøvd å legge deg før?

Varierer litt, men ja, har litt problemer med å komme meg i seng. Utsetter det, som alt annet i livet.. Men legger meg vel gjennomsnittlig mellom 22-24. Alltid senest opp før kl 8.

Tatt blodprøver? Vært hos legen?

Kan hende det er søvnapné, hvis du snorker(er ikke alle med søvnapné som gjør det, men de fleste) ? 
Tett i nesa?

Har du noen andre symptomer enn slitenhet?

Har vært mye hos legen, blodprøver minst en gang i året. Usikker på hva de sjekker da, men bare det "vanlige" tror jeg. Som regel lav d-vitamin men tar tilskudd.

Tror ikke jeg snorker, men våkner veldig ofte med tett nese.. 

Ja, har et variert symptombilde. Er henvist til DPS, men jeg tenker kanskje det er noe kroppslig og ikke psykisk som gjør meg så sliten..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Sikker på at du ikke går i søvne? Hvis du bruker hele natta på å gå trapper, er det ikke rart om du blir utslitt. 

Anonymkode: ec8d5...604

Har ingen trapper hjemme 😅 Har gjort det et par ganger når jeg var yngre, men over 15 år siden sist så vidt jeg vet. Og er så rotete hos meg at jeg ville nok falt overende med en gang jeg kom ut av senga..

Men du kommer for sent på jobb, pga. dette? Da har du vel vært hos legen, håper jeg? 

Litt vanskelig å hjelpe deg, når vi ikke vet hva du har prøvd fram til nå.

Ja.. Også sliter jeg med å få jobbet nok timer siden jeg går hjem til vanlig tid, så er nesten i 1t minus hver dag.. Vært hos legen, men ikke følt jeg blir seriøst. Men er ny i jobben, så ikke fått fortalt dette med å komme tidsnok egentlig. Men vært slik hele livet at jeg alltid er for sen.

Men ikke prøvd så mye egentlig. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kan du legge deg kl.10 og lese eller høre på noe hyggelig? 

Ja, prøver å få på plass vaner med det.. Men siden jeg er ganske sliten så sees det å pusse tenna og gjøre seg klar for senga ofte som en stor utfordring så jeg utsetter det hele kvelden og kommer meg ikke i seng før aalt for sent og får ikke lest slik jeg har tenkt..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Varierer litt, men ja, har litt problemer med å komme meg i seng. Utsetter det, som alt annet i livet.. Men legger meg vel gjennomsnittlig mellom 22-24. Alltid senest opp før kl 8.

Har vært mye hos legen, blodprøver minst en gang i året. Usikker på hva de sjekker da, men bare det "vanlige" tror jeg. Som regel lav d-vitamin men tar tilskudd.

Tror ikke jeg snorker, men våkner veldig ofte med tett nese.. 

Ja, har et variert symptombilde. Er henvist til DPS, men jeg tenker kanskje det er noe kroppslig og ikke psykisk som gjør meg så sliten..

Du sover sannsynligvis ikke så godt om stadig vekk våkner med tett nese. Jeg slet mye med dårlig søvn selv. D.v.s jeg verken snorket eller hadde tett nese, men har veldig begrenset lungefunksjon så jeg fikk rett og slett for lite surstoff i løpet av natta og hadde for lite oksygen i blodet. Jeg fikk meg pustemaskin/maske og det er blitt en del bedre nå. Før våknet jeg stadig vekk med hodepine og det skyldes for lite oksygen. 

Har du også hodepine om morgenen?

Anonymkode: 701cd...604

AnonymBruker
Skrevet

Er du undervektig?

Anonymkode: 2171a...736

AnonymBruker
Skrevet

Vil forresten legge til at podcast eller lydbok hjelper meg til å bli "lokket i seng" enda jeg er ekstremt b-mennesker. Det er greit at hodet blir opptatt av noe annet enn eget tankekjør når man legger seg, så derfor synes jeg det hjelper å ha noe på øret. 

AnonymBruker
Skrevet

Støvmiddallergi

Anonymkode: 1289a...bc6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2022 den 17.30):

Du sover sannsynligvis ikke så godt om stadig vekk våkner med tett nese. Jeg slet mye med dårlig søvn selv. D.v.s jeg verken snorket eller hadde tett nese, men har veldig begrenset lungefunksjon så jeg fikk rett og slett for lite surstoff i løpet av natta og hadde for lite oksygen i blodet. Jeg fikk meg pustemaskin/maske og det er blitt en del bedre nå. Før våknet jeg stadig vekk med hodepine og det skyldes for lite oksygen. 

Har du også hodepine om morgenen?

Nei, hadde det mye før men lite akkurat nå.

hvordan kan jeg undersøke om jeg får for lite oksygen om natta?

AnonymBruker skrev (På 18.7.2022 den 17.31):

Er du undervektig?

Anonymkode: 2171a...736

Nei, helt normalvektig.

"utmattelsen" fortsetter forresten utover dagen, går ofte hjem litt tidligere fra jobb også, kan nesten sovne i bilen på vei hjem og får ikke gjort noe når jeg kommer hjem.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nei, hadde det mye før men lite akkurat nå.

hvordan kan jeg undersøke om jeg får for lite oksygen om natta?

Nei, helt normalvektig.

"utmattelsen" fortsetter forresten utover dagen, går ofte hjem litt tidligere fra jobb også, kan nesten sovne i bilen på vei hjem og får ikke gjort noe når jeg kommer hjem.

Da må du det opp med legen, så du kan bli undersøkt for det. Husk å nevne at du våkner med tett nese, og dette med at du nesten sovner i bilen(det er jo livsfarlig!).

Bestill deg en legetime så fort som mulig, for du kan jo ikke ha det sånn. Og hvis du ikke har avtale med jobb, om dette med at du kommer sent og går tidlig, så kan du risikere å miste jobben?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da må du det opp med legen, så du kan bli undersøkt for det. Husk å nevne at du våkner med tett nese, og dette med at du nesten sovner i bilen(det er jo livsfarlig!).

Bestill deg en legetime så fort som mulig, for du kan jo ikke ha det sånn. Og hvis du ikke har avtale med jobb, om dette med at du kommer sent og går tidlig, så kan du risikere å miste jobben?

Det skjer heldigvis ikke hver dag at jeg nesten sover i bilen.. Men er bare en ti minutters biltur, så rart jeg er så trøtt.

Har bestilt legetime, skal dit om ca en måned.

Har ikke avtale med jobb, sjefen har kommentert at jeg kommer sent og at jeg må si ifra om jeg trenger noe tilrettelegging. Tenker jeg må ta en prat med h*n, akkurat nå er h*n borte... Men ja, det er min største frykt! Har ikke hatt jobben så lenge men trives utrolig godt, har bare litt utfordringer rundt akkurat dette...

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...