Gå til innhold

Lifehacks for foreldre med energiske barn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn er bare 14 måneder, men jeg ser allerede at hun er veldig energisk og at de neste årene kommer til å bli hektiske. Dere som har gått igjennom dette - hva er dine beste råd? Imens andre barn på samme alder og eldre holder seg på samme sted, løper min datter ut av lekeplassen og rundt over alt 🤪 Hun har tydeligvis mye energi som må ut iløpet av en dag! Noen som har hatt slike barn og som har gode råd for hva vi kan gjøre for å få kanalisert energien? Og hvordan kan jeg få henne til å holde seg i ro de gangene jeg trenger at hun er rolig?

Anonymkode: 7409d...22b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De fleste barn er sånn i den alderen, hvertfall var mine gutter det 😅 De har fortsatt mye "energi" nå selv om de er mye større, men får de ikke brukt opp mye av denne energien ender det ofte opp med krangling. Det eneste tipset jeg har hvis det er helg/ferie er å stelle seg å komme seg ut tidlig på dagen. Gå ut på tur/dra til lekeplass/annen aktivitet så han/hun får brukt ganske mye energi tidlig på dagen. Hvis du er heldig er barnet gjerne litt roligere resten av dagen 😊😅

Anonymkode: d7236...1f3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du synes det er hektisk. Har ikke barn selv men er barnehagelærer og tenker at det er viktig at barn får beveg seg såklart og får ut energi.

Hvordan er barnet inne? Hva gjør barnet om du setter deg med med en kaffe? 

Et tips kan være å bytte ut lekene ofte slik at det ofte er noe nytt og spennede å leke med. Ellers kan det være å bruke litt tid på å lage gode lekemiljøer for barnet. 

Anonymkode: d51b7...eb1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller ikke kafé-barn for å si det sånn. Det er slitsomt, særlig når man ser at andre barn i større grad "har det i seg" å sitte som tilskuer fra de er små. Samtidig har jeg ei venninne hvis barn var enda mer i farta enn mine. De valgte å få kun den ene for å si det sånn, og bytter på gjennom dagen og "henge på slep". For min del så roa det seg noe når de ble eldre, og vi har fått ei rutine på daglig dose aktivisering som gir mer ro i kroppen etterpå. Vi har også hatt glede av lydbok når de ble noe eldre.

Anonymkode: e2641...4c5

Skrevet

Mitt tips er å være nøye med mat og søvn. Merker når de er eldre, min propell er seks, så er det lettere å la det flyte litt i helger og ferier. Det gjør ikke noe for de andre barna, men propellen funker det ikke for. Han får et ekstra gir, samt mister raskere kontroll på følelsene sine. Sinne og propell er dårlig kombinasjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn er slik, 5 år og full av energi, hele tiden. Andre snakker om slitne barn etter barnehagen, det har jeg aldri opplevd🥲 

Gjelder å få han ut. Gjerne tidlig på dagen, for å få ut litt energi. Masse lek ute. 

Gjelder også å få lurt i han nok mat, for på lite mat blir energinivået om mulig enda høyere, merkelignok. 

Vi pleier å ha ei rolig stund midt på dagen, og etter middag. Da hører vi på lydbok, han får bruke ipad, eller vi holder på med perling, leire, sand, eller lignende ved kjøkkenbordet.

For blir det full fres hele dagen, så tar energien helt av. Kunne ønske man hadde bare litt av den energien selv😂

Anonymkode: c583c...4ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

De fleste barn er sånn i den alderen, hvertfall var mine gutter det 😅 De har fortsatt mye "energi" nå selv om de er mye større, men får de ikke brukt opp mye av denne energien ender det ofte opp med krangling. Det eneste tipset jeg har hvis det er helg/ferie er å stelle seg å komme seg ut tidlig på dagen. Gå ut på tur/dra til lekeplass/annen aktivitet så han/hun får brukt ganske mye energi tidlig på dagen. Hvis du er heldig er barnet gjerne litt roligere resten av dagen 😊😅

Anonymkode: d7236...1f3

Det høres smart ut! Når ble de litt roligere? 🤪

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du synes det er hektisk. Har ikke barn selv men er barnehagelærer og tenker at det er viktig at barn får beveg seg såklart og får ut energi.

Hvordan er barnet inne? Hva gjør barnet om du setter deg med med en kaffe? 

Et tips kan være å bytte ut lekene ofte slik at det ofte er noe nytt og spennede å leke med. Ellers kan det være å bruke litt tid på å lage gode lekemiljøer for barnet. 

Anonymkode: d51b7...eb1

Hjemme er hun flink til å underholde seg selv. Vi har barnesikret stue og kjøkken slik at hun kan utfolde seg uten at vi må løpe etter henne konstant og si nei. Hjemme hos andre må vi løpe etter for å forhindre henne i å ommøblere hus og åpne alle skuffer og skap og rive i ting hun ikke får holde på med. Men hjemme går det ant å slappe av med en kaffekopp og noe lesestoff. Det er mer utfordrende hos andre uten småbarn (eller med rolige småbarn) og utendørs på steder hvor man må følge med.

Å bytte ut lekene var smart. Det skal jeg gjøre!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller ikke kafé-barn for å si det sånn. Det er slitsomt, særlig når man ser at andre barn i større grad "har det i seg" å sitte som tilskuer fra de er små. Samtidig har jeg ei venninne hvis barn var enda mer i farta enn mine. De valgte å få kun den ene for å si det sånn, og bytter på gjennom dagen og "henge på slep". For min del så roa det seg noe når de ble eldre, og vi har fått ei rutine på daglig dose aktivisering som gir mer ro i kroppen etterpå. Vi har også hatt glede av lydbok når de ble noe eldre.

Jeg håper det roer seg ned litt hos oss også. Når var det det ble roligere? Hva slags aktiviteter holder dere på med som gir ro i kroppen? Når begynte de med lydbok?

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, -venter- said:

Mitt tips er å være nøye med mat og søvn. Merker når de er eldre, min propell er seks, så er det lettere å la det flyte litt i helger og ferier. Det gjør ikke noe for de andre barna, men propellen funker det ikke for. Han får et ekstra gir, samt mister raskere kontroll på følelsene sine. Sinne og propell er dårlig kombinasjon. 

Forstår! Jeg skal følge litt med på om dette har en sammenheng her også!

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn er slik, 5 år og full av energi, hele tiden. Andre snakker om slitne barn etter barnehagen, det har jeg aldri opplevd🥲 

Gjelder å få han ut. Gjerne tidlig på dagen, for å få ut litt energi. Masse lek ute. 

Gjelder også å få lurt i han nok mat, for på lite mat blir energinivået om mulig enda høyere, merkelignok. 

Vi pleier å ha ei rolig stund midt på dagen, og etter middag. Da hører vi på lydbok, han får bruke ipad, eller vi holder på med perling, leire, sand, eller lignende ved kjøkkenbordet.

For blir det full fres hele dagen, så tar energien helt av. Kunne ønske man hadde bare litt av den energien selv😂

Anonymkode: c583c...4ec

Hahaha🥲 Det høres ut som at dere har funnet noe som fungerer for dere da! Jeg skal ta med meg rådene! Skulle ønske energien kunne smitte over på meg ja!

Skrevet

Beste tips er å komme seg ut. Dra til skogen eller lekeplassen, eller en fotballbane, park e.l. All energien virker mer slitsom innendørs enn utendørs.

Mine kunne ikke gå selv i den alderen, men hvis hun kan gå/løpe er det bare å sette igang. Gi ungen en ball og slipp henne løs på en myk kunstgressbane.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to gutter. Det beste rådet jeg har fått fra en mor med voksne gutter er å være mye ute med barna. La de springe av seg et par timer, da blir ettermiddagen mye bedre🤓

Anonymkode: c4b3f...12f

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Hedda-78 said:

Beste tips er å komme seg ut. Dra til skogen eller lekeplassen, eller en fotballbane, park e.l. All energien virker mer slitsom innendørs enn utendørs.

Mine kunne ikke gå selv i den alderen, men hvis hun kan gå/løpe er det bare å sette igang. Gi ungen en ball og slipp henne løs på en myk kunstgressbane.

Det var lurt! Det er en kunstgressbane i nabolaget!

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har to gutter. Det beste rådet jeg har fått fra en mor med voksne gutter er å være mye ute med barna. La de springe av seg et par timer, da blir ettermiddagen mye bedre🤓

Anonymkode: c4b3f...12f

Hun elsker å være ute, så det er et godt tips!

Skrevet

Denne tråden å jeg følge, med ferske tannmerker i spisebordsplata. (Flere energiske, og mange år siden jeg hadde bleiebarn). 

Min eneste lifehack hittil er å ikke ta noenting alvorlig. Da får man iallefall le hjertelig hver dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Broren min var helt kaos-turbo. Mammas anbefaling utover de som allerede er nevnt her, er å alltid ha masse plaster. Og å alltid ha skuffen full av favorittgodiset ditt. 😄

Mini er bare 6 måneder, men han har vært prikk lik onkelen sin siden dag 1 (og inni magen, for så vidt). Vi er spente.

Anonymkode: ab2bc...d7d

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en som trenger å bruke mye energi, hvis ikke blir det mye sutring og krangling. Det hjelper å være mest mulig utendørs. Vi  bor på gård selv, hvor han har uendelige muligheter for å løpe, leke, klatre osv, men jeg pleier også å ta han på sykkeltur, eller ta med sparkesykkel til ei skaterampe i området. Ellers har vi god erfaring med å lage hinderløype i hagen, han kan løpe 50 runder i slengen. Gjerne ei hvor han må hoppe litt, klatre over og under, evt kaste ball 😅 

Besøke en skolegård eller barnehage i helgene kan også funke, de har gjerne gjerder rundt hele, så det er lettere å ha kontroll 😊

Anonymkode: 17759...149

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg håper det roer seg ned litt hos oss også. Når var det det ble roligere? Hva slags aktiviteter holder dere på med som gir ro i kroppen? Når begynte de med lydbok?

Det var kanskje rundt 5-årsalder sånn ca, at lydbok begynte å fenge skikkelig? Jeg husker ikke helt. Og rundt skolestart at det roa seg litt. De fikk vel mye mental og fysisk aktivitet dekket da, som vi ikke hadde fått til i samme grad før det. Ut og være aktiv funker her, men nå er mine eldre og har også blitt veldig glade i å lese (når de vet at det ikke er skjerm å få;-)), så de setter seg gjerne til med lydbok eller lesestoff nå.

AnonymBruker
Skrevet

Følger denne, ikke sjans om min gutt på 3,5 sitter ned med nettbrett eller tegning i hvert fall, det er umulig for meg å sitte ned med en kopp kaffe. Vi er mye ute, men han blir jo ikke sliten. Ikke i normal forstand, er han sliten går energinivået om mulig enda mer opp. Jeg er alene og utslitt 🙈

Anonymkode: ad063...84d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...