Gå til innhold

Hører folk som synger falskt det selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å si at jeg er tonestum, ikke tonedøv, for jeg hører godt når jeg eller andre synger falskt.

Har ofte lurt på om jeg kunne trent meg opp til å bli bedre, siden jeg treffer de riktige notene uten problemer i enkelte sanger (selv uten bakgrunnsmusikk): F.eks "Take On Me". Kanskje den bare er ekstra enkel å synge, eller ligger veldig nært min naturlige stemme 🤷‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
snillOnkel skrev (1 time siden):

Men stylisten hennes smiler ironisk på begynnelsen. Skuespiller?

Var inne på tanken og håpte det lenge selv, men du ser i det usikre og  nervøse  ansiktet hennes at det er for naturlig/ekte til å være skuespill. Hun har på seg et skjold av ‘selvtillit’. Dette er en psykologisk beskyttelsesmekanisme. Hun stammer og flakker med blikket. Hun er virkelig IKKE trygg på seg selv. Kroppsspråket og øynene viser tydelig at hun er redd og lei seg.

Anonymkode: 98502...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror svaret er nyansert. Man hører som regel om man treffer tonen.

Men det de fleste sliter med, er at stemmen høres annerledes ut i hodet, enn på opptak/for andre.

Derfor kan man høre at man treffer tonen, og innbille seg at man synger fint. Men fordi hjernen ikke hører stemmen din «korrekt» kan man risikere at man synger i enten feil dur eller pitch.

Resultatet blir derfor at man tror man høres bedre ut enn man gjør, fordi man hører at man treffer tonen, men at man ikke alltid hører om man er i rett dur eller pitch.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan bare snakke for meg selv - nei😄 Sang høyt engang da jeg var alene hjemme og bestemte meg for å ta lydopptak av den fine stemmen min, det jeg hørte lignet veldig på dette:

Anonymkode: 97c56...09d

For noen FÆLE dommere! Fysj!

Anonymkode: 38659...e49

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg både vet selv og hører selv at noe sangerinne, det blir jeg ikke. 🤭 Men hoier med på sanger på konserter og sånn for det!🎶🎶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er det forsket på blant sangere. 

Deres egen oppfatning av egen stemme mens de synger avviker fra å høre seg selv på opptak. 

( trengte vel lite forskning på det 🤣,,men de har forsket på HVORFOR rent anatomisk ifht lyden) Har dessverre ikke link. 

Jeg har jobbet mye  med syngende mennesker.  Både proffe og amatører.  Folk som vanligvis synger rent, kan synge surt dersom de er slitne, syke eller eldes. Og det er ikke gitt at de alltid hører det selv om de ligger under pitch.( eller over) 

Så har man tonedøve de  klarer ikke å treffe tonene...har store avvik og en monoton variasjon...

En sanger bør alltid trene sitt øre, for å synge bedre . 

Anonymkode: 788f8...9f9

Blueberrymuffin skrev (21 minutter siden):

Tror svaret er nyansert. Man hører som regel om man treffer tonen.

Men det de fleste sliter med, er at stemmen høres annerledes ut i hodet, enn på opptak/for andre.

Derfor kan man høre at man treffer tonen, og innbille seg at man synger fint. Men fordi hjernen ikke hører stemmen din «korrekt» kan man risikere at man synger i enten feil dur eller pitch.

Resultatet blir derfor at man tror man høres bedre ut enn man gjør, fordi man hører at man treffer tonen, men at man ikke alltid hører om man er i rett dur eller pitch.

Det stemmer ganske bra på meg ihvertfall. Jeg kommer fra en musikalsk familie og har naturlig gehør på den måten at jeg ofte kan plukke opp ett for meg nytt og ukjent instrument og går rett på å spille melodier/sanger uten noter osv. Hører også veldig godt om instrumentene jeg spiller på er ustemt og/eller om jeg treffer feil tone.

Men når jeg synger så høres det i hodet mitt ut som jeg treffer tonene riktig og hører ofte/som regel ikke at jeg synger falskt, om jeg ikke synger veldig falskt da for da kan jeg høre det. Hører jeg opptak av meg selv der jeg synger så hører jeg klart og tydelig at jeg synger falskt, selv om det ikke hørtes falskt ut i hodet mitt da jeg sang det jeg spilte inn😅 Jeg og mitt musikalske søsken har diskutert dette, fordi han fikk det ikke til å gi mening i hodet sitt at jeg ikke hører at jeg synger falskt. Vi kom fram til at jeg som regel synger en halv tone lavere eller høyere enn jeg egentlig skal når jeg synge, og det er da jeg ikke selv hører at jeg synger falskt. Om jeg bommer kraftig på toneskalaen og synger mer enn en halv tone feil så hører jeg som regel at jeg synger falskt.

Vet ikke helt hvordan jeg skal klare å fikse problemet, for problemet er jo ikke at jeg mangler gehør, problemet er jo at jeg ikke hører at jeg synger en halv tone feil😅

Jeg har lært meg å drite i det og synge med den stemma jeg har, så lenge den som hører på har glede av det😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nettopp. Dette tenkte jeg også på. De var jo selvfølgelig 100% klar over at personlighetens hennes ville underholde og at hun ville bli hengt ut og ledd av. Planlagt mobbing med andre ord.
Og mobbingen er tydeligvis ikke over fortsatt, over 15 år senere..Folk sitter og ler på YouTube (og KG) enda..

Nå må dere gi dere! Hun har selv meldt seg på programmet, kledd seg slik at hun skiller seg ut. Hun ville på TV og hun ville ha oppmerksomhet, det er det ingen tvil om. Og dessuten er jeg nesten sikker på at det er skuespill, uansett synger hun fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nettopp. Dette tenkte jeg også på. De var jo selvfølgelig 100% klar over at personlighetens hennes ville underholde og at hun ville bli hengt ut og ledd av. Planlagt mobbing med andre ord.
Og mobbingen er tydeligvis ikke over fortsatt, over 15 år senere..Folk sitter og ler på YouTube (og KG) enda..

Forøvrig, de diskuterer klærne og sangstemmen, det må være innafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Var inne på tanken og håpte det lenge selv, men du ser i det usikre og  nervøse  ansiktet hennes at det er for naturlig/ekte til å være skuespill. Hun har på seg et skjold av ‘selvtillit’. Dette er en psykologisk beskyttelsesmekanisme. Hun stammer og flakker med blikket. Hun er virkelig IKKE trygg på seg selv. Kroppsspråket og øynene viser tydelig at hun er redd og lei seg.

Dette er noe du tror og ikke vet. Å fremstille seg selv som nervøs og usikker er ikke vanskelig. Veldig rart hvis hun er så usikker på seg selv, med tanke på at hun har kledd for å skille seg ut og få oppmerksomhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i svarteste fortsetter de å synge da, hvis de selv hører det er helt jævlig?. Skjønner jeg i hvert fall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå må dere gi dere! Hun har selv meldt seg på programmet, kledd seg slik at hun skiller seg ut. Hun ville på TV og hun ville ha oppmerksomhet, det er det ingen tvil om. Og dessuten er jeg nesten sikker på at det er skuespill, uansett synger hun fælt.

Tilfeldighetene gjorde at jeg leste et intervju av henne for noen dager siden faktisk, og det er faktisk skuespill. 
Heldigvis, for dommerne var virkelig ikke ok mot henne. 

Anonymkode: 12776...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører i hvert fall klart og tydelig at jeg ikke kan bære en eneste tone og har heller ingen sangstemme, og synger forferdelig falskt om jeg åpner munnen og prøver. Så jeg synger ALDRI så andre hører det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 minutt siden):

Jeg hører i hvert fall klart og tydelig at jeg ikke kan bære en eneste tone og har heller ingen sangstemme, og synger forferdelig falskt om jeg åpner munnen og prøver. Så jeg synger ALDRI så andre hører det! 

Da takker vi hjerteligst  for det..🥶😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, PITTY said:

Hvorfor i svarteste fortsetter de å synge da, hvis de selv hører det er helt jævlig?. Skjønner jeg i hvert fall ikke.

Fordi det er gøy å synge? Samboeren min høres helt grusom ut når han synger, men jeg syns det er greit, for han er så glad når han gjør det. Han hører selv at det er falskt.

Om det nærmer seg falsett så setter jeg ned foten da..

Anonymkode: decab...462

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelbertine skrev (16 timer siden):

Det stemmer ganske bra på meg ihvertfall. Jeg kommer fra en musikalsk familie og har naturlig gehør på den måten at jeg ofte kan plukke opp ett for meg nytt og ukjent instrument og går rett på å spille melodier/sanger uten noter osv. Hører også veldig godt om instrumentene jeg spiller på er ustemt og/eller om jeg treffer feil tone.

Men når jeg synger så høres det i hodet mitt ut som jeg treffer tonene riktig og hører ofte/som regel ikke at jeg synger falskt, om jeg ikke synger veldig falskt da for da kan jeg høre det. Hører jeg opptak av meg selv der jeg synger så hører jeg klart og tydelig at jeg synger falskt, selv om det ikke hørtes falskt ut i hodet mitt da jeg sang det jeg spilte inn😅 Jeg og mitt musikalske søsken har diskutert dette, fordi han fikk det ikke til å gi mening i hodet sitt at jeg ikke hører at jeg synger falskt. Vi kom fram til at jeg som regel synger en halv tone lavere eller høyere enn jeg egentlig skal når jeg synge, og det er da jeg ikke selv hører at jeg synger falskt. Om jeg bommer kraftig på toneskalaen og synger mer enn en halv tone feil så hører jeg som regel at jeg synger falskt.

Vet ikke helt hvordan jeg skal klare å fikse problemet, for problemet er jo ikke at jeg mangler gehør, problemet er jo at jeg ikke hører at jeg synger en halv tone feil😅

Jeg har lært meg å drite i det og synge med den stemma jeg har, så lenge den som hører på har glede av det😅

Putt en finger og press inn øret ditt slik at tonen høres tydeligere inne i hodet ditt. Gjerne begge ørene også. Se om noe endrer seg da.. Ta opptak.

Man ser stadig sangere gjør nettopp dette med øret live, beklagelig for de. Dette er fordi de har et for svakt volum fra høyttalere/monitor som er vendt innover mot scenen.

Det ser ikke jævlig profft ut men perfeksjonen er absolutt viktigst for noen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (47 minutter siden):

Putt en finger og press inn øret ditt slik at tonen høres tydeligere inne i hodet ditt. Gjerne begge ørene også. Se om noe endrer seg da.. Ta opptak.

Man ser stadig sangere gjør nettopp dette med øret live, beklagelig for de. Dette er fordi de har et for svakt volum fra høyttalere/monitor som er vendt innover mot scenen.

Det ser ikke jævlig profft ut men perfeksjonen er absolutt viktigst for noen..

Åh, tusen takk! Skal teste det ut når det ikke er masse folk rundt meg😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...