Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært låst i ett forhold i mange år, han var dysfunksjonell og kontrollerende. Heldigvis etter mye vondt, kom jeg meg vekk og har det bra nå.

Men jeg har mistet helt grepet på hvordan jeg skal være en veninne. Nå er det veninner som er fokus, for nå trenger å være singel en goood stund.

Jeg er litt sånn at jeg føler jeg må gi mer enn jeg får. Føler meg lett som en dårlig veninne som kunne gjort det bedre. Kan ikke styre de følelsene heller. 

Hvor ofte ta kontakt med dem og er det greit å si nei til en veninne fordi jeg skal være med en annen veninne? 

Bare sånn generelt, hvordan er du som en veninne? Hvordan jobbe med meg selv, at jeg ikke er for streng med meg selv? Jeg føler meg aldri bra nåkk som en veninne, men jeg blir godt likt. Men med tiden er jeg redd for at vennskapet blir brutt pga jeg blir sliten.

Jeg har også frykt for avisning, men skjuler det. Kan gråte hvis de ikke svarer og viser interesse. Men det er hemmelig og jeg vet at det handler om meg. 

Hva er forkjellen på veninne og kjæreste? Utenom sex såklart... Er det forskjeller utenom det?

Anonymkode: 56fd6...c68

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg er ei god venninne ei jeg først og fremst kan stole på. 
Ei som er seg selv, og som er ekte og ærlig.
Ei som støtter når en trenger det, samtidig som hun setter grenser for seg selv og møtes når hun har lyst og ikke føler at hun må. 
Ei som snakker fint om meg når jeg ikke er tilstede. 
Ei som tåler at jeg ikke har tid eller ork til å møtes altfor ofte. Ei som lar meg puste. 
Ei som jeg kan regne med når det gjelder. 
Du må kjenne dine venninner såpass godt at du vet at de trenger tid med andre venner også, familie og alenetid. 

Anonymkode: 352f6...eb5

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dine venner ikke godtar deg for den du er er det ikke venner du trenger å ha. 

Anonymkode: 352f6...eb5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har vært låst i ett forhold i mange år, han var dysfunksjonell og kontrollerende. Heldigvis etter mye vondt, kom jeg meg vekk og har det bra nå.

Så bra du kom deg unna, du er sterk ❤️ 

Men jeg har mistet helt grepet på hvordan jeg skal være en veninne. Nå er det veninner som er fokus, for nå trenger å være singel en goood stund.

Forstår det, bra du kaster deg ut i det! Å lage nye gode relasjoner er viktig, men husk også på at det er ikke sikkert det klaffer med en gang 😅 Men det er bra du prøver! Når man har vært i et dårlig forhold over lang tid, så kan det være ganske selvutslettende. Husk også på å nære dine egne hobbyer, skap din egen identitet, det vil gjøre en mer selvsikker og det skaper bedre selvfølelse. Det er et viktig punkt, men kan selvfølgelig gjøres samtidig som du bygger nye relasjoner 😊 En hobby kan også skape gode vennskap, da det binder mennesker sammen med felles interesse! Det gir en også mer å prate om med venner generelt 😊

Jeg er litt sånn at jeg føler jeg må gi mer enn jeg får. Føler meg lett som en dårlig veninne som kunne gjort det bedre. Kan ikke styre de følelsene heller. 

Forstår det er vanskelig. Du skal heller ikke måtte styre følelsene dine! De er der for en grunn, og de er viktige å lytte til 😊 Føler du det er skeiv fordeling i et vennskap, så har dere kanskje forskjellig syn på vennskapet. Er det alltid du som må ta kontakt? Gi dem litt space og se om de etterhvert kommer tilbake. Ikke ignorer de totalt, men kanskje avvente litt med å foreslå å møtes for en stund. Å føle at man maser er ingen god følelse… ❤️ Vil ikke de vennene du har finne på ting, bruk heller energien på å prøve etablere nye vennskap, gjennom f eks hobby 😊 Er det noe spesielt du interesserer deg for? Eller noe du sluttet med, pga det grusomme forholdet du var i? Dette er en fin tid på å se inn i deg selv og dyrke det som gjør deg til akkurat deg! 

Hvor ofte ta kontakt med dem og er det greit å si nei til en veninne fordi jeg skal være med en annen veninne? 

Det er helt greit å si nei til en venninne om du har planer med en annen 😊 men gjerne si at det ikke passer akkuratt da, men du gjerne vil finne på noe en annen dag 😊 Da skjønner folk at de ikke blir totalt avvist. Folk forstår at en til en kontakt med forskjellige venner også er viktig 😊

Bare sånn generelt, hvordan er du som en veninne? Hvordan jobbe med meg selv, at jeg ikke er for streng med meg selv? Jeg føler meg aldri bra nåkk som en veninne, men jeg blir godt likt. Men med tiden er jeg redd for at vennskapet blir brutt pga jeg blir sliten.

Jeg er nok en ganske dårlig venninne. Men jeg har mine psykiske problemer som til tider gjør at jeg ikke klarer å møte noen. De gode vennene jeg har, vet dette. Så de gir meg tid til jeg orker å gå ut døra igjen, uten å presse meg 😊 Jeg er en dårlig venn, men jeg har verdens beste venner!! Jeg kan være ikke-tilstedet-venn, men i gode perioder gjør jeg hva som helst for dem. Har presset meg så mye før at jeg har blitt syk igjen også. Samvittigheten blir noen ganger for stor, særlig om vennen går igjennom noe hardt/vanskelig/vondt. Sliter da med å si nei… Har du noen venner du er veldig trygg på? Hva med å spørre dem, «hva syntes du gjør meg som en bra venn?»

Jeg har også frykt for avisning, men skjuler det. Kan gråte hvis de ikke svarer og viser interesse. Men det er hemmelig og jeg vet at det handler om meg. 

Virker som du har veldig god selvinnsikt! Skjønner at avvisning er sårt, men her er det viktig at du ikke setter hele livet ditt på pause og venter på svar. Bestem deg på forhånd, enten at du sender meldingen og begynner på en aktivitet selv. Ikke bli sittende på tlf og vente på svar. Få tiden til å gå 😊 Om du spør om en aktivitet innen kort tid, bestem deg på forhånd, f eks 1 time vente, så gjør du noe på egenhånd istedenfor. Da kanskje de ser/lærer at om du spør, så må du få et svar innen rimelig tid, ellers går de glipp av muligheten 😊

Hva er forkjellen på veninne og kjæreste? Utenom sex såklart... Er det forskjeller utenom det?

Anonymkode: 56fd6...c68

For min del så er det ikke særlig store forskjeller, utenom intimitet og nærhet. Venner er nok mer villig til å godta feil, forskjelligheter eller meninger. Vennskap for meg er mye viktigere, for for meg varer de livet ut (håper jeg😅), mens menn i mitt liv har en tendens til å komme og gå 😛

Anonymkode: cc583...4f5

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...