Gå til innhold

Er det like steinete på alle strender i Hellas?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var i Hellas for første gang i sommer, på Kreta. Veldig fint sted, nydelig vær, hyggelige mennesker, god mat osv. Stranden var veldig fin for å sole seg på solsenger, men når vi gikk ut i vannet var det et område med runde steiner som var vanskelig/ubehagelig å gå over. Særlig vanskelig når det i tillegg var sterke bølger. Når vi kom over steinbeltet var det sand, men da var det så dypt at vi ikke kunne stå. Jeg kjøpte badesko, så det løste seg. Men lurte om det er sånn på alle strender i Hellas, eller de greske øyene da? 

Anonymkode: f5185...34d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er mange strender som bare er sand… også på Kreta. Står som regel i beskrivelsene av stedet hos charterselskapet, og sikkert også andre sider… 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som de fleste andre steder er strendene på Kreta og ellers i Hellas forskjellige.

Anonymkode: 60778...e19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var du på nordsida? Husker det var stein da vi var der. 
Det som jeg virkelig anbefaler neste gang du tar turen; ta en tur til den kjente Elafonissi-stranda. Der var det ikke mye stein gitt, men den ligger på sørsida. Flotteste opplevelsen på turen. 

Anonymkode: 667e3...d6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Var i Hellas for første gang i sommer, på Kreta. Veldig fint sted, nydelig vær, hyggelige mennesker, god mat osv. Stranden var veldig fin for å sole seg på solsenger, men når vi gikk ut i vannet var det et område med runde steiner som var vanskelig/ubehagelig å gå over. Særlig vanskelig når det i tillegg var sterke bølger. Når vi kom over steinbeltet var det sand, men da var det så dypt at vi ikke kunne stå. Jeg kjøpte badesko, så det løste seg. Men lurte om det er sånn på alle strender i Hellas, eller de greske øyene da? 

Har aldri sett en strand med stein i Hellas/Kreta og vi pleier å reise på ferie ditt hvert år. Steinstrand har jeg sett kun i Norge. 

Dere har nok vært uheldige. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Ja, vi var på nordsiden på et sted som heter Rethymnon. Er det bedre i for eksempel Chania eller på sydkystn? Så ikke at det sto noe om hvordan strendene var i beskrivelsene hos reiseselskapet, men det går jo å ta en telefon når man skal bestille og høre om det? Jeg mente ikke at hele stranda var steinete, det var bare ute i vannet at det lå steiner. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at det er rullestensstrand flere steder i Hellas. Kom nettopp hjem fra et sted som hadde det. Badesko var et must. Drar senere til en liten øy og der er det bare sandstrender. 

Svaret må bli at alltid sjekk hvordan de nærmeste strendene er.

Anonymkode: 3bb1b...d4d

AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (54 minutter siden):

Har aldri sett en strand med stein i Hellas/Kreta og vi pleier å reise på ferie ditt hvert år. Steinstrand har jeg sett kun i Norge. 

Dere har nok vært uheldige. 

Det er snakk om steiner i vannet, ikke på selve stranda. Og det er ikke alltid lett å vite eller se på forhånd, om det er stein eller sand i vannet.

Anonymkode: 9f53c...4f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er snakk om steiner i vannet, ikke på selve stranda. Og det er ikke alltid lett å vite eller se på forhånd, om det er stein eller sand i vannet.

Anonymkode: 9f53c...4f5

Akkurat, helt riktig. Det var det jeg prøvde å beskrive i HI.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Makrigialos på sørsiden har fine sandstrender uten stein i vannet. 

Anonymkode: 38f68...01c

AnonymBruker
Skrevet

På rhodos er det stort sett rullesteinstrender iallefall 

Anonymkode: e0b69...64e

AnonymBruker
Skrevet

Vi var nylig på Kreta. Vi bodde i Agia Marina. Stranden like nedenfor hotellet var det fin sand i sjøen. Lenger borte var det steinete. Vi bodde ved Iolida beach. Så det er nok variasjoner.  

Anonymkode: bef87...716

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Høres bra ut det siste med Agia Marina. Virker som man må spørre når man bestiller?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det varierer veldig fra sted til sted. Noen steder er det tydelig beskrevet i stedsbeskrivelsene hva slags strender det er. 
Vi har reist med barn, og vært veldig bevisste på at vi skulle ha skikkelig sandstrand. Og det har vært mange fine plasser vi da måtte velge bort. 

Men det er også mange steder å velge i, med nydelige, langgrunne sandstrender. 

Anonymkode: 76723...aca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få store steiner, små steiner, grov sand, fin sand, hvit sand, svart sand, grå sand, vulkansteinstrand osv. Endeløse muligheter med andre ord. Du må bare lese deg opp på hva som finnes der du skal reise.

Anonymkode: b5195...341

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nylig på Kreta, ikke langt unna Agia marina. Selv om det er sandstrand, er det flere områder med stein litt uti vannet. Dette er ikke rullesteiner, men store «flak» med stein oppå sanda, noen meter ut i vannet. Jeg trodde dette var noe av betong som var lagt der for å beskytte sandstranda, holde sanda på plass el.l. Vi var på flere strender, også på sørkysten, og opplevde det samme der. Var ikke noe problem, bare viktig å se litt nøye på bunnforholdene før man velger seg en plass ved stranda.

Anonymkode: 18219...21b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...