AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #1 Skrevet 16. juli 2022 Hva gjør dere aktivt for å få slutt på ensomhet? Nå er jeg veldig sosial av meg når jeg vil, men i ganske mange situasjoner føler jeg at jeg får et sosialt nettverk selv om jeg faktisk går inn for å holde meg litt utenfor. For eksempel kjøpte jeg campingvogn med spikertelt. Jeg har egentlig ikke tenkt at jeg skulle være sosial i den anledning (trenger ro), men gradvis har jeg da likevel kommet på snakk med flere titalls "naboer", og blir mast med på felles arrangementer. På gruppetrening gikk jeg inn for å trene, men etter måneder der har jeg gradvis blitt kjent med mange der. Jeg reiste med carpe diem på singeltur kun fordi det var i land jeg var nysgjerrig på men såpass ukjent kultur at jeg ikke våget å reise alene. Det sosiale var underordnet, men det ble veldig sosialt likevel. Jeg kan nevne annet også, men poenget er at når man er med i/på ting skapes det ofte sosialt samvær, og jeg mener ikke være frekk, men lurer derfor på om dere som er uønsket ensom gjør ulike ting som jeg har nevnt, eller ikke gjør slikt fordi dere er alene. Isåfall kan det være lurt å bare bli med på ting for å skape sosial tilhørighet? Anonymkode: 1af21...217 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #2 Skrevet 16. juli 2022 Jeg har barn, så er vanskelig å være med på så mye. Anonymkode: 85e37...2bc 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #3 Skrevet 16. juli 2022 Ja du får det til å høres lett ut. Men det er jo ikke det. "Bare gå ut så er det folk der! Snakk med dem!" 😄 Covid har jo også tatt på den siste tiden. Anonymkode: 88b07...823 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #4 Skrevet 16. juli 2022 Men det er ikke alle som ville blitt invitert på det du nevner. Du sier jo at du er veldig sosial når du vil, altså er du flink med folk og flink til å skape relasjoner. Det er ikke alle som har den evnen. Folk er forskjellige. Anonymkode: e03fd...677 4 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #5 Skrevet 16. juli 2022 Ensomhet er mer komplekst enn det du legger opp til. Mange av oss ensomme har en slags eksistensiell ensomhet inni oss. Vi kan føle oss ensom også sammen med andre. Og mingling etc på en singeltur tilfører oss ikke noe. Det oppleves ikke meningsfylt for oss. Derfor søker vi heller ikke en slik arena. Anonymkode: 87e20...5c9 6 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #6 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): reiste med carpe diem ah - takk for tips! Dem kjente jeg ikke til, men de har jo riktig mange spennende turer! Hva var gjennomsnittsalderen i den gruppa du reiste med? Anonymkode: 9a0ec...0ab 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #7 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva gjør dere aktivt for å få slutt på ensomhet? Anonymkode: 1af21...217 ingenting, har akseptert min skjebne. Anonymkode: de525...aec 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #8 Skrevet 16. juli 2022 Ts har tydeligvis ganske god økonomi som bare kan bli med på alt h*n har lyst til. Det er det ikke alle som kan. Anonymkode: 1f5c1...071 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #9 Skrevet 16. juli 2022 Enig med deg, TS. Jeg har selv hatt en bakgrunn med mye mobbing gjennom hele grunnskolen og utviklet en form for sosial angst hvor jeg ikke våget å gå bort til en gruppe mennesker. Ikke en gang da jeg studerte våget jeg å gå bort til de andre i klassen. Det å spise i kantina på jobb var forferdelig hvis jeg ikke gikk sammen med noen, jeg ville heller spise alene på kontoret enn å sette meg på et bord med folk jeg ikke kjente. Men jeg jobbet med det. Det tok mange år og jeg ble godt voksen før jeg våget å melde meg på aktivieter jeg egentlig hadde lyst til å gjøre men hvor angsten holdt meg tilbake. Gjennom slike aktiviteter har jeg nå fått et helt nytt nettverk og nytt sett med venner, i voksen alder. Man kommer seg ikke ut av ensomhet og angst ved å sitte hjemme i sofaen. Anonymkode: d856e...3c3 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #10 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts har tydeligvis ganske god økonomi som bare kan bli med på alt h*n har lyst til. Det er det ikke alle som kan. Anonymkode: 1f5c1...071 Man trenger ikke å ha god økonomi for å være med på det man ønsker 🙃🙃 Mange tilbud og arrangement er helt gratis, bare man oppsøker disse arenaene. Det koster selvsagt å ha campingvogn, men man trenger ikke å eie en campingvogn - for å komme seg på en campingplass f.eks. Jeg går på AAP, og var nylig på ferie på en campingplass i Sverige. Betalte 2990 kr for å leie en hytte i to netter, og jeg synes ikke det var så dyrt. Anonymkode: d830b...ae9 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #11 Skrevet 16. juli 2022 Gjør ikke noe aktivt med det fordi jeg er for syk. Har CFS og lavt stoffskifte pluss pluss så det lar seg ikke gjøre å ta grep for å bli mindre ensom. Hadde et veldig aktivt liv før, men så kom kreft og da var livet over. Sånn har det vært i over 20 år. Anonymkode: 2194e...615 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #12 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): ah - takk for tips! Dem kjente jeg ikke til, men de har jo riktig mange spennende turer! Hva var gjennomsnittsalderen i den gruppa du reiste med? Anonymkode: 9a0ec...0ab Det var ganske variert alder, men på akkurat denne turen var alderen ca 35 til 65. Jeg var i slutten av 30 årene,og de damene jeg har holdt litt kontakt med var i 60 årene. Kule damer. 😄 Kun to menn. Anonymkode: 1af21...217
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #13 Skrevet 16. juli 2022 22 minutter siden, AnonymBruker said: Ts har tydeligvis ganske god økonomi som bare kan bli med på alt h*n har lyst til. Det er det ikke alle som kan. Anonymkode: 1f5c1...071 I tillegg til god økonomi skal man også ha god helse. Det er det mange ensomme som ikke har. 11 minutter siden, AnonymBruker said: Man trenger ikke å ha god økonomi for å være med på det man ønsker 🙃🙃 Mange tilbud og arrangement er helt gratis, bare man oppsøker disse arenaene. Det koster selvsagt å ha campingvogn, men man trenger ikke å eie en campingvogn - for å komme seg på en campingplass f.eks. Jeg går på AAP, og var nylig på ferie på en campingplass i Sverige. Betalte 2990 kr for å leie en hytte i to netter, og jeg synes ikke det var så dyrt. Anonymkode: d830b...ae9 Du er kanskje ikke klar over at 2990 kroner er for dyrt for andre å bruke på to netters hytteleie? Hvordan kom du deg til campingplassen i Sverige; går det noe kollektivtransport dit? Hvor mye kostet det tur-retur? Hvor mye brukte du utenom på mat etc. ? Anonymkode: 36004...055 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #14 Skrevet 16. juli 2022 Tja, jeg kommer ganske nær men er nå likevel sånn delvis ufrivillig ensom (har tilpasset meg så nå er det greit nok men de første årene var det slitsomt). Campingvogn har jeg ikke anskaffet meg, men jeg prøvde båt og seiling. Trivelig miljø, men fikk bare bekjente men ikke venner. Prøvde gruppetrening - ble på hils med mange, men fikk ikke venner. Ble medlem av løpegruppe - samme sak, flere bekjente, ikke venner. Dro noen år på turer med Jomfrureiser. Masse hyggelige folk som jeg hadde god kontakt med der og da, men jeg kunne jo ikke ta dem med dit jeg bor så bekjentskapene fadet ut etterpå. Har prøvd meg på turridning, men siden det er 2-3 timers kjøring til ridesenteret så blir ikke det så ofte at jeg blir permanent kjent med noen. Det er lenge siden jeg gav opp å få venner her men det er ikke det at jeg ikke omgås folk, eller treffer nye folk. Anonymkode: a7631...731 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #15 Skrevet 16. juli 2022 For det første så er folk ulike. Alle er ikke like uredde eller akutt eventyrlystne. En annen årsak kan være at økonomien er trangere, noe som periodevis gjør at det ikke bare er å kaste seg på ting. Så kan det være at en har prøvd mye av dette tidligere, uten så mange oppløftende erfaringer, og derfor er blitt litt mett på å være aktivt oppsøkende for en stund. Sykdom og familiesituasjon er også to faktorer som kan spille inn. Anonymkode: 4ba00...19d 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #16 Skrevet 16. juli 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Men det er ikke alle som ville blitt invitert på det du nevner. Du sier jo at du er veldig sosial når du vil, altså er du flink med folk og flink til å skape relasjoner. Det er ikke alle som har den evnen. Folk er forskjellige. Anonymkode: e03fd...677 Sosiale egenskaper kan trenes. Folk må gjøre en innsats selv. De har evnen, men ikke mot og vilje, det kan overkommes. Anonymkode: 0a8ea...456 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #17 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): I tillegg til god økonomi skal man også ha god helse. Det er det mange ensomme som ikke har. Du er kanskje ikke klar over at 2990 kroner er for dyrt for andre å bruke på to netters hytteleie? Hvordan kom du deg til campingplassen i Sverige; går det noe kollektivtransport dit? Hvor mye kostet det tur-retur? Hvor mye brukte du utenom på mat etc. ? Anonymkode: 36004...055 Jeg sa ingenting om at 2990 kr ikke er dyrt for andre. Men det var bare et eksempel på noe man kan gjøre - om man ikke har råd til campingvogn. Jeg tok tog. Betalte 505 for én vei. Spiste ute bare én dag. Kjøpte brød, pålegg, drikke og én middag på vanlig butikk. Til sammen så brukte jeg vel 2000 kr på reise og mat. Leie av hytte ble betalt tidligere i år. Jeg lever veldig billig i forhold til mange andre, men det er fordi jeg velger å prioritere slik. Har 8500 kr å leve på etter betalt husleie i mnd. Uansett, så finnes det masse gratis tilbud og aktiviteter. Men det avhenger helt av interesser, helse og kulturtilbud. DNT turer, brettspill, quiz, kunstutstillinger, frivillig arbeid, bruktmarked, meditasjon, yoga, gratis konserter er bare eksempler på ting som er gratis her jeg bor. Anonymkode: d830b...ae9 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #18 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig med deg, TS. Jeg har selv hatt en bakgrunn med mye mobbing gjennom hele grunnskolen og utviklet en form for sosial angst hvor jeg ikke våget å gå bort til en gruppe mennesker. Ikke en gang da jeg studerte våget jeg å gå bort til de andre i klassen. Det å spise i kantina på jobb var forferdelig hvis jeg ikke gikk sammen med noen, jeg ville heller spise alene på kontoret enn å sette meg på et bord med folk jeg ikke kjente. Men jeg jobbet med det. Det tok mange år og jeg ble godt voksen før jeg våget å melde meg på aktivieter jeg egentlig hadde lyst til å gjøre men hvor angsten holdt meg tilbake. Gjennom slike aktiviteter har jeg nå fått et helt nytt nettverk og nytt sett med venner, i voksen alder. Man kommer seg ikke ut av ensomhet og angst ved å sitte hjemme i sofaen. Anonymkode: d856e...3c3 Så fint å høre.:) Hvilke aktiviteter var dette? Har tenkt på å prøve ulike fritidsaktiviteter jeg ikke har gjort før, men synes enkelte ting er veldig skummelt alene, og ofte kommer andre sammen med noen. Anonymkode: 59eaa...895
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #19 Skrevet 16. juli 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Så fint å høre.:) Hvilke aktiviteter var dette? Har tenkt på å prøve ulike fritidsaktiviteter jeg ikke har gjort før, men synes enkelte ting er veldig skummelt alene, og ofte kommer andre sammen med noen. Anonymkode: 59eaa...895 Quiz og turgrupper. Var skikkelig skummelt å gå alene i begynnelsen, men så verdt det i etterkant. Anonymkode: d856e...3c3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #20 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men det er ikke alle som ville blitt invitert på det du nevner. Du sier jo at du er veldig sosial når du vil, altså er du flink med folk og flink til å skape relasjoner. Det er ikke alle som har den evnen. Folk er forskjellige. Anonymkode: e03fd...677 De tingene jeg nevnte her er situasjoner hvor jeg ikke gikk inn for, og egentlig ønsket, sosiale relasjoner. Jeg har vært gjennom noen ganske tøffe ting de siste årene (sykdom), og har vært asosial, sliten, litt trist og mutt. Jeg har ikke vært flink sosial, men heller tilbakeholden og innadvendt i nevnte situasjoner (bortskjemt fra turen med carpe diem, som var for noen år siden). Jeg har IKKE skapt relasjoner. Har ikke prøvd på det, og heller gjort meg litt usynlig. Likevel, ene dagen nikker man gjenkjennende til noen, så er det noen som hilser på og prater litt (og man må jo være høflig nok til å svare folk som prater med deg). Drypp drypp, og plutselig er man en naturlig del av miljøet, og de små samtaler og hyggelige stunder gjør at man ikke er ensom i det miljøet. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ensomhet er mer komplekst enn det du legger opp til. Mange av oss ensomme har en slags eksistensiell ensomhet inni oss. Vi kan føle oss ensom også sammen med andre. Og mingling etc på en singeltur tilfører oss ikke noe. Det oppleves ikke meningsfylt for oss. Derfor søker vi heller ikke en slik arena. Anonymkode: 87e20...5c9 De fleste av oss har en eksistensiell ensomhet inni oss. Det er ikke noe unikt. Det blir dessuten litt som å påstå at man er eksistensiell fattig, og kalle seg fattig med 10 millioner på konto. Om sosial omgang ikke gir deg noe velger du antagelig ensomhet. Da er du ikke ufrivillig ensom. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ts har tydeligvis ganske god økonomi som bare kan bli med på alt h*n har lyst til. Det er det ikke alle som kan. Anonymkode: 1f5c1...071 Jeg har ikke økonomi som tillater meg å være med på alt jeg har lyst til. Har aldri hatt det, og har det iallefall ikke nå som jeg er blitt ufør. Jeg er imidlertid veldig fornuftig med penger, setter meg mål angående hva jeg ønsker, og jobber mot å klare det. Som campingvogn med spikertelt. De fleste av mine venner har hytter, og jeg har savnet et sted å dra til også. Siden jeg ikke har råd til milloner ble det spikertelt og campingvogn, og det er ikke nødvendigvis så dyrt. Poenget med tråden er uansett at for å få sosial omgang med andre må man gjøre noe annet enn holde seg for seg selv, og at da er det ikke nødvendigvis så vanskelig å bli del av et miljø. Ikke engang om man er litt avvisende og innadvendt fordi man har hatt noen tunge år, og er svært sliten, som har vært min situasjon i nevnte aktiviteter de siste årene, bortsett fra carpe diem tur som var tidligere. Anonymkode: 1af21...217 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå