AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #1 Skrevet 15. juli 2022 Hei! Skal snart hente en hun katt på 12 uker og har selvsagt planer om å både kastrere og chip. Noen som vet hva prisen på sånt er nå for tiden? Og hvor gammel er anbefalt at katten er for kastering? Har hatt en katt tidigere som vart 18 år, men når den var ung da var steriliseringprisene litt annerledes enn nå 😅 skal selvsagt også ringe dyrlegen når det nærmer seg for å avtale for vaksine osv, skal også spørre di da. Men greit å være litt forbredt i forkant over hva man forvente seg 😊👍har Googlet med det kom så mye forskjellig og gammelt 😊 Anonymkode: f3f20...605
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #2 Skrevet 15. juli 2022 Fikk beskjed fra veterinær om at de ikke tok imot katter for sterilisering før de er 6 mnd. Anonymkode: 308f7...6b6
Green_Harmony Skrevet 15. juli 2022 #3 Skrevet 15. juli 2022 De aller fleste veterinærer kastrerer/ steriliserer når katten er 2 kg, dette pga dosering av narkose. Når dem når 2 kg er individuelt Jeg har kastrert noen når de er 4 måneder, mens andre har vært 6 måneder. Jeg har sett priser mellom 1400-2500. Mitt tips er å forhøre seg med de mindre klinikkene også, ikke bare de store bedriftene, Anicura, E-vet osv.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #4 Skrevet 15. juli 2022 Hvis du googler «dyrlege» så kommer det opp de nærmeste dyrlegene, da kan du trykke deg inn på nettstedet og se prisene der. De aller aller fleste dyrleger har både nettsted og priser tilgjengelig. Det er nesten helt umulig å svare på fordi det varierer så ekstremt i pris. Noen har billig kastrering og dyrere vaksinering, noen har dyr kastrering og er billigere på andre ting osv. Noen har pakker slik at man får både kastrering og chip til billigere pris, noen har kampanjer, spesielt når det nærmer seg black friday. Det heter forresten kastrering på hunnkatt også, sterilisering er et annet inngrep som ikke egentlig utføres idag, men navnet sitter igjen hos mange, til og med dyrleger. Det samme er det for alder, det varier fra klinikk til klinikk. Noen har kg grense, noen har aldersgrense. Kravene ligger vell på ca 2 kg og 4-6 mnd. Det kan være evidensia kastrerer når katten er 1,5 kg og 4 mnd mens anicura kastrerer når de er 2 kg og 6 mnd og en annen dyreklinikk har kun 6 mnd grense.. Dette er litt opp til hva enkelt dyreklinikk er komfortabel med, har erfaring/kunnskap om. Det sies at det er større risiko hvis kattungene er yngre/mindre i forhold til anestesien men i mange land kastrerer de mye tidligere enn oss i Norge. Veldig mange dyrleger som samarbeider med dyrebeskyttelser kastrerer tidligere enn 4 mnd igjen. Hunnkatter kan få løpetid så tidlig som 4 mnd, så jeg ville uansett ikke ventet mye lengre enn 6 mnd, og tatt det så fort som mulig. Hvis man rekker å kastrere hunnkatten før første løpetid så eliminerer man en kreft type helt, og for andre typer reduserer man risikoen mer jo tidligere man gjør det. Anonymkode: 4438b...032 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #5 Skrevet 15. juli 2022 Litt sent for deg, men skriver dette i tilfelle andre leser. Hvis man adopterer en katt fra dyrebeskyttelsen betaler man gjerne 1500-2500 kr, dette er inkludert kastrering, vaksiner, id chip, helsesjekk, testing for feks FIV og diverse. Hvis man skaffer seg en gratis katt koster gjerne alt dette rundt 3000-5000 eller mer hos dyrlege. Hvis man betaler, si 2000 kr for katten i tillegg har man plutselig brukt mye mer. Da er det gjerne 5000 ekstra kr man heller kunne brukt på ting til katten hvis man adopterte. Anonymkode: 4438b...032
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #6 Skrevet 15. juli 2022 Vi kastrerte vår da hun var 4 måneder, men da var hun allerede nesten 3 kg. Betalte vel nærmere 4000 hos AniCura (hun var allerede chippet som kattunge). Det inkluderte pris for body. I tillegg kom pris for smertestillende medisiner på apoteket etterpå. Det var en litt stiv pris, så du finner nok bedre andre steder 😊 Anonymkode: f902c...a3d
Gjest FlyingHigh Skrevet 15. juli 2022 #7 Skrevet 15. juli 2022 Noen veterinærer har pakkepriser. Da betaler du for hver ting når du har den inne. Men det blir rimligere om du gjør alt som pakken inkluderer(f. eks 2 vaksiner, kastrering og chip)
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #8 Skrevet 15. juli 2022 Som andre sier, så varierer det. 2+ kg, 4-6mnd osv. Hos veterinærkjeder som anicura osv, så koster det ofte mye mer enn hos mindre, uavhengige klinikker. Hos min klinikk får ma. Kastrert katten for litt over en 1000-lapp. De gjør kun det nødvendige, og tar ikke betalt for ting som å rengjøre katten etter operasjon, body (de fleste katter trenger ikke body) osv. Husk at katter ikke skal slippes ut før de er 10-12 mnd, da katter ikke har utviklet stedssans før de nærmer seg året. Anonymkode: 6412f...e58
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #9 Skrevet 15. juli 2022 Jeg kastrerte mi for 6 mnd siden, hun var da 4-5 mnd. Betalte 4400 kr. Anonymkode: 49963...90d
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #10 Skrevet 17. juli 2022 Takk for alle svar 😊👍 ser det varierer veldig i prisene, men alder og tyngde ved kastering ser ut til er samme praksis. Da vet jeg sånn ca hva jeg kan forvente meg 👍 kastering, chip og vaksiner må til uansett pris 😊 Anonymkode: f3f20...605
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #11 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 15.7.2022 den 21.33): Litt sent for deg, men skriver dette i tilfelle andre leser. Hvis man adopterer en katt fra dyrebeskyttelsen betaler man gjerne 1500-2500 kr, dette er inkludert kastrering, vaksiner, id chip, helsesjekk, testing for feks FIV og diverse. Hvis man skaffer seg en gratis katt koster gjerne alt dette rundt 3000-5000 eller mer hos dyrlege. Hvis man betaler, si 2000 kr for katten i tillegg har man plutselig brukt mye mer. Da er det gjerne 5000 ekstra kr man heller kunne brukt på ting til katten hvis man adopterte. Anonymkode: 4438b...032 Ja, henger meg også på denne, sjekk opp med dyrebeskyttelsen om man skal ha seg katt! Vi fikk desverre ikke hjelpe dyrebeskyttelsen, di mente det var for stor fare for rovdyr (som rev, grevling,ørn osv) her vi bor så vi fikk ikke. Det var heller ingen inne nå som var vandt med hund i vår situasjon 😊 så da valgte vi å heller kjøpe fra en som kullet var uhell, men friske katter, og hjelpe selgeren så hun kan få til å kastrere katten sin 😊 Ts Anonymkode: f3f20...605
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #12 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja, henger meg også på denne, sjekk opp med dyrebeskyttelsen om man skal ha seg katt! Vi fikk desverre ikke hjelpe dyrebeskyttelsen, di mente det var for stor fare for rovdyr (som rev, grevling,ørn osv) her vi bor så vi fikk ikke. Det var heller ingen inne nå som var vandt med hund i vår situasjon 😊 så da valgte vi å heller kjøpe fra en som kullet var uhell, men friske katter, og hjelpe selgeren så hun kan få til å kastrere katten sin 😊 Ts Anonymkode: f3f20...605 Det var synd, her tilbyr de innekatter til de som bor ugunstig til, men jeg støtter dyrebeskyttelsens avgjørelse der, de ser og hører nok mange historier. Jeg jobbet på dyreklinikk en periode og mengden påkjørsler og katter som kom inn skadet var overveldende. 6500 dyr savnet på dyrebar.no akkurat nå, tipper en god del av de er tatt av rovdyr. Leser stadig vekk om slikt på forskjellige grupper på facebook. Nylig var det en som hadde mistet begge kattene sine til rev, her inne var det for noen uker siden en som hadde mistet katten sin til grevling. Det er nok grunnen til at de er litt strenge i enkelte tilfeller. Bare tips som du sikkert allerede har tenkt på men hvis du venter til hun er ett år med å slippe hun ut (da har hun fått stedsans og er stor nok i str og psyken til å ha en sjans) og er ute med hun i sele en periode først slik at hun får trent opp stedsansen først, holder hun inne om natten da det er størst fare og har gps så reduserer du i hvert fall risikoen litt. Anonymkode: 4438b...032
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå