Gå til innhold

ID3 hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hallo,
Lurer på noen småting og kanskje noen her kan hjelpe/tipse.
Lurer på om en av oss i familien har vært borti noe innstillinger fordi ryggekamera vises
selv etter vi har satt i Drive og begynt å kjøre.Må skru av rygge video på skjermen?
Lader foreløpig kun via montert hjemmelader for elbil....kan jeg sette til 100% opplading 
eller annbefales 80%?
Og til slutt: Hvor mye mere koster (sånn ca) det å lade en bil på dagtid vs natten (på østlandet) etter 
El-omleggingen som kom 1 juli?
Hilsen ny ID3 eier og dermed noob.

Anonymkode: 28266...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange av spørsmålene vil jeg tippe står forklart i bilens manual. Vil også anbefale å lese kapittel om lysbruk ekstra godt. 

Nettleie er vel ca 10 øre billigere på natta, mens strømprisen kan variere med mange kroner gjennom døgnet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hallo,
Lurer på noen småting og kanskje noen her kan hjelpe/tipse.
Lurer på om en av oss i familien har vært borti noe innstillinger fordi ryggekamera vises
selv etter vi har satt i Drive og begynt å kjøre.Må skru av rygge video på skjermen?
Lader foreløpig kun via montert hjemmelader for elbil....kan jeg sette til 100% opplading 
eller annbefales 80%?
Og til slutt: Hvor mye mere koster (sånn ca) det å lade en bil på dagtid vs natten (på østlandet) etter 
El-omleggingen som kom 1 juli?
Hilsen ny ID3 eier og dermed noob.

Sett flere som har forsøkt finne ut av det der, nå har jeg ikke særlig erfaring selv med den. Men ut fra flere forum med disse bilene så er det et par ting som er litt klossete - blant annet ryggekamera.

Det ER også mulig at det er en vanlig feil på signalbryter til revers eller software. Stikk innom forhandler og hør.

newman01 skrev (3 minutter siden):

Mange av spørsmålene vil jeg tippe står forklart i bilens manual. Vil også anbefale å lese kapittel om lysbruk ekstra godt. 

Er vel ikke så nødvendig å svare uten å komme med noe som ikke er svaret på spørsmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (1 time siden):

Nettleie er vel ca 10 øre billigere på natta, mens strømprisen kan variere med mange kroner gjennom døgnet 

Les deg opp på hvordan nettleie slår ut. Det er ikke snakk om bare en 10-øring, det er hvor mye som brukes totalt på èn time som bestemmer det. Og det gjelder nå.

Anonymkode: 08733...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Les deg opp på hvordan nettleie slår ut. Det er ikke snakk om bare en 10-øring, det er hvor mye som brukes totalt på èn time som bestemmer det. Og det gjelder nå.

Anonymkode: 08733...1e3

Pris - øre/kWh

Dag* 43,10

Natt/Helg* 36,85

nesten 10 øre forskjell på dag og natt på energileddet. Strømprisen går ikke an å uttale seg om, siden den spretter opp og ned tilsynelatende uten logikk. 

Hvilket trinn man ender på avhenger av husholdningens maksimale strømforbruk, regnet som snittet av de tre høyeste timene i måneden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du spotpris, må du sjekke strømprisen hver dag. Det endrer seg kontinuerlig. 

Anonymkode: b8104...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har lest manual men fant ikke noe som løser problemet mitt,derfor jeg skrev her før jeg kontakter forhandler.
Vet seff at prisen på strøm varierer mye i løpet av et døgn men lurte på hvor mye jeg blir straffet ved å lade om dagen vs natten men det er kanskje vanskelig å si....også sånn ca.
Eller for å si det på en annen måte...hvor mye dyrere ca i % er det å lade på dagen nå vs FØR 1 juli da omleggingen trådde i kraft.....
Noen ganger har jeg tilgang på lader KUN på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vanlig hjemmelader kan du fint lade opp til 100%. Det er hurtigladere du bør begrense deg til 80% av batterikapasitet.

Når det gjelder hva det koster så varierer det åpenbart. Selve forbruket regner du ut fra pris pr kwt og hvor lenge du lader. Merk at prisen kan endre seg pr time alt etter hvilken avtale du har så det kam variere veldig. Deretter må du betale for nettleie. Her må du sjekke med nettleverandøren hva de tar pr kwt og legge det til på summen. På toppen av det har du nå effektleddet. Her betaler du en engangssum pr måned avhengig av hvor mye du forbruket totalt maks i løpet av en time i løpet av en måned. Hvor mye dette er varierer fra netteier til netteier.

Her for eks så betaler vi 300 kr pr måned om vi holder oss under 5kw, 400 kr pr måned (altså 100 kr ekstra) om vi ligger mellom 5 og 10kw og 500 kr (200 kr ekstra) om vi er over 10kw. Så ikke så mye egentlig. Å holde seg under 5kw er vanskelig her hos oss. Trikset er å følge litt med så vi holder oss under 10kw. Men vi blir ikke ruinert om vi ikke klarer det.

Det jeg ville gjort var å sjekke om du kan justere ned effekten på laderen, og satt den til å kun lade mellom 22:00 og 06:00. Det er som regel nok tid til å lade bilen til full/nesten full og du unngår å lade bilen samtidig som andre storforbrukere hjemme går (matlaging, klesvask, oppvarming av varmtvann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...