AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #1 Skrevet 14. juli 2022 Jeg glemte å vaske mdf plater da jeg skulle male. Malte først litt fra en prøveboks (jotun) , merket at den malingen ble så matt og fin, så ingen antydning til at den malingen trakk seg sammen her og der pga fett på underlaget. Så ble jeg litt ivrig og har nå malt med prøveboksmaling over en hel vegg. Kunne ikke bestemme meg for farge derfor malte jeg større og større områder for de forskjellige fargene. Og nå kom jeg brått på at jeg ikke har vasket først 😱 Er det nå bare å vente på at det flasser av eller kan dette gå bra? Anonymkode: 290ea...bc1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #2 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg glemte å vaske mdf plater da jeg skulle male. Malte først litt fra en prøveboks (jotun) , merket at den malingen ble så matt og fin, så ingen antydning til at den malingen trakk seg sammen her og der pga fett på underlaget. Så ble jeg litt ivrig og har nå malt med prøveboksmaling over en hel vegg. Kunne ikke bestemme meg for farge derfor malte jeg større og større områder for de forskjellige fargene. Og nå kom jeg brått på at jeg ikke har vasket først 😱 Er det nå bare å vente på at det flasser av eller kan dette gå bra? Anonymkode: 290ea...bc1 Umulig å svare på. Spørs hvor skitten veggen var.. Anonymkode: 8820a...b17
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #3 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Umulig å svare på. Spørs hvor skitten veggen var.. Anonymkode: 8820a...b17 Rommet, hovedsoverommet, var pusset opp med plater for nå ca 4-5 år siden. Ferdigmalt i bomull. Kjøkkenet ligger i en annen etg mtp fett derfra. Nei ikke godt å si. Tror jeg egentlig trenger å høre om andre som heller ikke har vasket og at det har gått helt fint ☺️ Anonymkode: 290ea...bc1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #4 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rommet, hovedsoverommet, var pusset opp med plater for nå ca 4-5 år siden. Ferdigmalt i bomull. Kjøkkenet ligger i en annen etg mtp fett derfra. Nei ikke godt å si. Tror jeg egentlig trenger å høre om andre som heller ikke har vasket og at det har gått helt fint ☺️ Anonymkode: 290ea...bc1 Om det er soverommet går det bra. Verre om det er nærme kjøkkenbenk. Det med vasking av flater før de males er noe malingsprodusentene sikrer seg mot om det blir dårlig resultat. Derfor de nevner det. Men det er snakk om ekstreme flater hvor du nærmest kan kjenne fettet når du drar fingrene over. Anonymkode: 8820a...b17
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #5 Skrevet 14. juli 2022 Jeg har malt tre vegger uten å vaske på forhånd, det var slike ferdig malte mdf-plater. Anonymkode: 963aa...964
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #6 Skrevet 17. juli 2022 Takk for svar. Vel, da startet jeg å male, det kladdet med en gang og malingen kunne bare dras av i flak, dog ikke alle steder. Så jeg fukter nå med klut og "vasker" og drar av prøveboksmalingen. Ergerlig erfaring, men men den sitter relativt lett på heldigvis. Så litt sliping og vasking før maling er lurt, også på et soverom 🤪😀 Dog visste jeg det, men glemte det i min iver etter å finne fargen jeg ville ha 😂 Anonymkode: 290ea...bc1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #7 Skrevet 17. juli 2022 Prøveboksen inneholder maling til gips og sponplater. Ikke panel og mdf-plater. Kjøp skikkelig maling. Og som ett minimum må du vaske og matte for så å bruke panelmaling. Og aller helst ett strøk med heftgrunning først. Anonymkode: 5ed62...01c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå