AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #41 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun henviser til forskning, hun forsker ikke selv. Dessuten er hun tydelig på at det er ikke forsket nok på alt enda. Men for meg som trodde jeg skulle spise ofte og lite har gått over til større måltider sjeldnere. Det er gull. Slipper å telle kalorier og spise meg bare akkurat litt mett. Har endelig begynt å ta av de kiloene jeg har slitt med i fire år. Jeg la på meg etter jeg begynte med antidepressiva i en tung periode i livet. Trodde kiloene skulle renne av etter jeg sluttet med medisin, men nei. Prøvde meg på å spise ofte og lite, men det funket null. Det var også stress med å spise hele tiden. Begynte med Nina Kolby sitt opplegg for noen uker siden og har tatt av flere kilo allerede. Eller det er jo ikke hennes opplegg. Festing er jo noe som mennesker har gjort i tusenvis av år. Anonymkode: 27c67...f7e *Festing=fasting. Anonymkode: 27c67...f7e
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #42 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 13.7.2022 den 21.37): 3-4 kg til opp i vekt så veier jeg 100 kg. Det har jeg absolutt ikke lyst til. Dette må snu nå. Har prøvd å gå ned i vekt i over 10 år, og har tidligere klart å miste opptil 20 kg. Men så har jeg gått opp igjen, og lagt på meg enda litt til... Er bare 164 cm høy også, så har nå en BMI på over 35. Har søkt masse på nettet fordi jeg ønsker et ferdig kostholds opplegg jeg bare trenger å følge. Dette har jeg aldri gjort før. Men det virker for meg som den enkleste løsningen da jeg slipper å tenke altfor mye og bare kan følge planen/opplegget. Er det noen her som har tips til et slikt opplegg som ikke koster altfor mye? Anonymkode: de037...edb Hei jeg la aldri så mye på meg som etter jeg begynte å slanke meg på slutten av 90 tallet, gikk ned 20 lett men gikk opp 25 kg. Prøvde mange ganger gå ned. 10 kg her og 12 kg der. Endte med sprekk og vekta opp. På det værste 115 kg. Tilslutt fant jeg ut at dette klarer jeg ikke. Å drive med slanking er et sant helvete. Tilslutt ga jeg opp. orket ikke leve med konstant sult og dårlig samvittighet. Hva skjedde?? Det skjedde noe i livet som gjorde at jeg gikk ned 10 kg uten at jeg merket det. Badevekta ble kastet ut med slankinga. Jeg merket ikke selv at kg var borte. Pluss 6 kg til forsvant når jeg ikke fokuserer på slanking er det faktisk enklere å ikke overspise og sprekke. I tillegg fikk jeg lyst til å begynne å gå i skog og mark når jeg hadde lyst ikke fordi jeg måtte. Har veid innimellom hvis jeg er hos mor.vekta har holdt seg stabil siste 3 åra. Jeg er fortsatt overvektig men det er en vekt jeg kan leve med. Noe som heter trivselsvekt. Livet ble mange hakk bedre etter jeg sluttet å telle kalorier og ikke gikk evig sulten. Anonymkode: 3bf36...335 3
jabx Skrevet 17. juli 2022 #43 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Og du begrunner det med ….? Anonymkode: 27c67...f7e At hun babler om ting hun tydeligvis ikke har peiling på, som autofagi. https://biolayne.com/blog/tag/autophagy/
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #44 Skrevet 17. juli 2022 jabx skrev (56 minutter siden): At hun babler om ting hun tydeligvis ikke har peiling på, som autofagi. https://biolayne.com/blog/tag/autophagy/ Ok. Men da er det vel bare å la vær å følge den livsstilen som hun forkynner. Ikke verre enn det😉 Anonymkode: 27c67...f7e 1
missbluebird Skrevet 17. juli 2022 #45 Skrevet 17. juli 2022 (endret) On 7/13/2022 at 11:10 PM, AnonymBruker said: Drikker vann (av og til te eller kaffe) og masse cola zero, så ingen kalorier i drikke… Spiser av og til noe utenom måltidene, et par ganger i uka kanskje. Litt snacks eller sånt, det er dette jeg har kuttet veldig ned på de siste månedene. Anonymkode: de037...edb Det er mange gode måter å gå ned i vekt på. Ofte kan du bytte ut en ting du spiser ofte eller drikker ofte. Så vil du fort kunne se om det har en positiv eller negativ innvirkning på kroppen. Cola Zero har mye i seg som ikke er bra. Aspartam feks er noe som er kjent for å få kroppen til å lagre mer enn det å forbrenne det. Jeg byttet ut min Redbull free og det var alt, da gikk jeg ned et par kilo. Gjør litt research på ting som er er "sukkerfri" og du vil nok oppdage noen ting du kanskje ikke viste. Generelt er hurtigmat, fastfood og liknende ikke det aller beste for kroppen. Lager du ting fra bunnen av så vil du fort se effektene av det. Ja det tar tid, men det er en innsats man må legge ned for å få dette til. Ingenting kommer av seg selv. Piller har ofte en kortvarig effekt og bivirkninger som kan være kjedelig for noen å få. Naturlige måter er det sikreste og da vil man også slippe store strekkmerker (fortsatt noe strekkmerker) ettersom man ikke får et ekstremt fall i vekten. Gått ned 30 kg og mye har vært å bytte ut matvarer over tid. Aldri sulten, teller ikke kalorier, trener ikke ekstra eller noe stor fokus på det. Det vanskelige var å bytte vaner, men når innsatsen var der så kom det effekter av det. Spiser sjokolade, chips, nøtter, øl og vin i ny og ne etc uten problem og vekta er stabil. Endret 17. juli 2022 av missbluebird 1
Pannekanne Skrevet 17. juli 2022 #46 Skrevet 17. juli 2022 missbluebird skrev (17 minutter siden): Det er mange gode måter å gå ned i vekt på. Ofte kan du bytte ut en ting du spiser ofte eller drikker ofte. Så vil du fort kunne se om det har en positiv eller negativ innvirkning på kroppen. Cola Zero har mye i seg som ikke er bra. Aspartam feks er noe som er kjent for å få kroppen til å lagre mer enn det å forbrenne det. Jeg byttet ut min Redbull free og det var alt, da gikk jeg ned et par kilo. Gjør litt research på ting som er er "sukkerfri" og du vil nok oppdage noen ting du kanskje ikke viste. Generelt er hurtigmat, fastfood og liknende ikke det aller beste for kroppen. Lager du ting fra bunnen av så vil du fort se effektene av det. Ja det tar tid, men det er en innsats man må legge ned for å få dette til. Ingenting kommer av seg selv. Piller har ofte en kortvarig effekt og bivirkninger som kan være kjedelig for noen å få. Naturlige måter er det sikreste og da vil man også slippe store strekkmerker (fortsatt noe strekkmerker) ettersom man ikke får et ekstremt fall i vekten. Gått ned 30 kg og mye har vært å bytte ut matvarer over tid. Aldri sulten, teller ikke kalorier, trener ikke ekstra eller noe stor fokus på det. Det vanskelige var å bytte vaner, men når innsatsen var der så kom det effekter av det. Spiser sjokolade, chips, nøtter, øl og vin i ny og ne etc uten problem og vekta er stabil. Helt enig, men man får dog ikke strekkmerker av vektnedgang.. disse kommer når huden ekspanderer, altså opp i vekt 🙃 men mye løshud kan man få, og det er lettere for huden å ikke bli slaskete når man går sakte ned i vekt! Men det å starte med enkle grep og endre ting over lang tid for å endre livsstilen er absolutt det beste for kropp, hud og hodet! ☀️🏃♀️😊 fysisk aktivitet hjelper, men det viktigste er kostholdet! 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #47 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hun henviser til forskning, hun forsker ikke selv. Dessuten er hun tydelig på at det er ikke forsket nok på alt enda. Men for meg som trodde jeg skulle spise ofte og lite har gått over til større måltider sjeldnere. Det er gull. Slipper å telle kalorier og spise meg bare akkurat litt mett. Har endelig begynt å ta av de kiloene jeg har slitt med i fire år. Jeg la på meg etter jeg begynte med antidepressiva i en tung periode i livet. Trodde kiloene skulle renne av etter jeg sluttet med medisin, men nei. Prøvde meg på å spise ofte og lite, men det funket null. Det var også stress med å spise hele tiden. Begynte med Nina Kolby sitt opplegg for noen uker siden og har tatt av flere kilo allerede. Eller det er jo ikke hennes opplegg. Festing er jo noe som mennesker har gjort i tusenvis av år. Anonymkode: 27c67...f7e Hun blander inn gode råd med råd hun ikke har belegg for å gi. Små studier på basalnivå gjør at hun anbefaler å holde seg unna ditt og datt (feks diverse E-stoffer, søtningsstoffer osv). Det er en måte å gi råd som vi som holder på med pasienter virkelig ikke gir. Hun blander vitenskap inn i det på en måte som ikke blir riktig. Man må fokusere på kliniske studier på mennesker før man gir råd til mennesker. Ikke kun se på en celle, hva som skjer hos mus osv. For oss som driver med forskning er dette åpenbart, men hun utnytter sårbare mennesker i en desperat situasjon. At for noen passer det best med færre og større måltider er ikke noe nytt. For andre er det mer riktig å spise oftere og mindre. Men det er ikke noe skadelig med å spise ofte, det har hun ikke godt nok grunnlag for å si. Generelt vil jeg anbefale folk som trenger hjelp med ernæring å faktisk oppsøke folk som er utdannet klinisk ernæringsfysiolog, som er autorisert helsepersonell. Anonymkode: 5788d...6d6 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #48 Skrevet 17. juli 2022 missbluebird skrev (3 timer siden): Cola Zero har mye i seg som ikke er bra. Aspartam feks er noe som er kjent for å få kroppen til å lagre mer enn det å forbrenne det. Jeg byttet ut min Redbull free og det var alt, da gikk jeg ned et par kilo. Gjør litt research på ting som er er "sukkerfri" og du vil nok oppdage noen ting du kanskje ikke viste. Dette skulle jeg likt å se kilde på. Anonymkode: 5a949...9d2 3 1
Lafamiglia Skrevet 17. juli 2022 #49 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun blander inn gode råd med råd hun ikke har belegg for å gi. Små studier på basalnivå gjør at hun anbefaler å holde seg unna ditt og datt (feks diverse E-stoffer, søtningsstoffer osv). Det er en måte å gi råd som vi som holder på med pasienter virkelig ikke gir. Hun blander vitenskap inn i det på en måte som ikke blir riktig. Man må fokusere på kliniske studier på mennesker før man gir råd til mennesker. Ikke kun se på en celle, hva som skjer hos mus osv. For oss som driver med forskning er dette åpenbart, men hun utnytter sårbare mennesker i en desperat situasjon. At for noen passer det best med færre og større måltider er ikke noe nytt. For andre er det mer riktig å spise oftere og mindre. Men det er ikke noe skadelig med å spise ofte, det har hun ikke godt nok grunnlag for å si. Generelt vil jeg anbefale folk som trenger hjelp med ernæring å faktisk oppsøke folk som er utdannet klinisk ernæringsfysiolog, som er autorisert helsepersonell. Anonymkode: 5788d...6d6 1) Hun har et føre-var-prinsipp. Og det synes jeg er veldig fornuftig. Det er ikke alltid det er smart å vente til det har blitt dokumentert opp og ned i mente at noe er skadelig, før man gir råd om å holde seg unna fram til man vet mer. Ta for eksempel røyking. Det tok lang tid før de faktisk klarte å bevise at det var helseskadelig. I mine øyne ville det vært fornuftig å fraråde røyking for dette var på plass, mens man etter din argumentasjon burde vente fram til det var ettertrykkelig bevist. Når det gjelder karragenan og kunstig søtning, har jeg akkurat samme holdning. Spesielt ettersom det ikke er noe man trenger å ha i kosten sin. Det har dermed null negative effekter for helsen å kutte det ut. 2) ??? Hun tjener ikke penger på formidlingen sin. Hun bare framlegger innsikten hun har på insta-kontoen sin. Hun er ikke noen Fedon, Berit Nordstrand, Hexeberg, eller lignende. Hun har ingen agenda utover å informere, og tjener sikkert dessuten nok penger i jobben sin. 3) Folk med alvorlige allergier, eller som har sykdommer/tilstander som krever spesialkost og lignende tilfeller, +++, må så definitivt oppsøke KEF. Det tror jeg helt sikkert Marit Kolby mener også. Men de fleste andre, som bare har diffuse plager, eller som sliter med spisemønster eller overvekt, tror jeg har mye å hente fra å følge insta-kontoen hennes. Jeg har fulgt den ganske lenge, og blir slått av kommentarfeltene, hvor veldig mange skriver at de har fått det mye bedre etter å ha tatt til seg informasjonen hun formidler. Og dersom du er KEF selv, tror jeg ikke du trenger å frykte noen slags konkurranse. For de som har fått hjelp av hennes insta-konto, er typisk folk som ikke blir henvist til KEF, ettersom plagene deres ikke typisk blir tilskrevet kostholdet. 1
jabx Skrevet 17. juli 2022 #50 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ok. Men da er det vel bare å la vær å følge den livsstilen som hun forkynner. Ikke verre enn det😉 Anonymkode: 27c67...f7e Det er ikke snakk om hva jeg gjør, men at hun blir trukket frem her som en autoritet på området, noen man bør høre på. Jeg svarer da på dette ved å påpeke at hun sprer falske påstander og pseudovitenskap. 4
jabx Skrevet 17. juli 2022 #51 Skrevet 17. juli 2022 missbluebird skrev (5 timer siden): Cola Zero har mye i seg som ikke er bra. Aspartam feks er noe som er kjent for å få kroppen til å lagre mer enn det å forbrenne det. Jeg byttet ut min Redbull free og det var alt, da gikk jeg ned et par kilo. Gjør litt research på ting som er er "sukkerfri" og du vil nok oppdage noen ting du kanskje ikke viste. Dette er bare tull. Det er null bevis for at aspartam fungerer slik. Tvert imot tyder mye forskning på det motsatte - at brus uten sukker er svært bra hvis man vil gå ned i vekt. Sitat Generelt er hurtigmat, fastfood og liknende ikke det aller beste for kroppen. Lager du ting fra bunnen av så vil du fort se effektene av det. Ja det tar tid, men det er en innsats man må legge ned for å få dette til. Ingenting kommer av seg selv. Piller har ofte en kortvarig effekt og bivirkninger som kan være kjedelig for noen å få. Hvilke effekter? Ja, det er antakelig sunnere hvis man lager mat med sunne matvarer, men så lenge man inntar flere kalorier enn man forbrenner, så vil man gå opp i vekt. Sitat Naturlige måter er det sikreste og da vil man også slippe store strekkmerker (fortsatt noe strekkmerker) ettersom man ikke får et ekstremt fall i vekten. Strekkmerker kommer da når man går raskt opp i vekt. 1
Lafamiglia Skrevet 17. juli 2022 #52 Skrevet 17. juli 2022 jabx skrev (1 minutt siden): Det er ikke snakk om hva jeg gjør, men at hun blir trukket frem her som en autoritet på området, noen man bør høre på. Jeg svarer da på dette ved å påpeke at hun sprer falske påstander og pseudovitenskap. Hun sprer ikke pseudovitenskap, men vitenskap. Du får gjerne være uenig med henne, men vær i så fall redelig. 1
jabx Skrevet 17. juli 2022 #53 Skrevet 17. juli 2022 Lafamiglia skrev (34 minutter siden): 1) Hun har et føre-var-prinsipp. Feil. Hun sprer direkte falske påstander. 1 1
jabx Skrevet 17. juli 2022 #54 Skrevet 17. juli 2022 Lafamiglia skrev (Akkurat nå): Hun sprer ikke pseudovitenskap, men vitenskap. Du får gjerne være uenig med henne, men vær i så fall redelig. Feil. Jeg har nettopp kommet med eksempler på pseudovitenskap hun kommer med.
Lafamiglia Skrevet 17. juli 2022 #55 Skrevet 17. juli 2022 jabx skrev (5 minutter siden): Feil. Hun sprer direkte falske påstander. Som at enkelte stoffer fremkaller inflammasjon hos forsøksdyr? jabx skrev (5 minutter siden): Feil. Jeg har nettopp kommet med eksempler på pseudovitenskap hun kommer med. Hvor da?
got2go Skrevet 17. juli 2022 #56 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 13.7.2022 den 21.37): 3-4 kg til opp i vekt så veier jeg 100 kg. Det har jeg absolutt ikke lyst til. Dette må snu nå. Har prøvd å gå ned i vekt i over 10 år, og har tidligere klart å miste opptil 20 kg. Men så har jeg gått opp igjen, og lagt på meg enda litt til... Er bare 164 cm høy også, så har nå en BMI på over 35. Har søkt masse på nettet fordi jeg ønsker et ferdig kostholds opplegg jeg bare trenger å følge. Dette har jeg aldri gjort før. Men det virker for meg som den enkleste løsningen da jeg slipper å tenke altfor mye og bare kan følge planen/opplegget. Er det noen her som har tips til et slikt opplegg som ikke koster altfor mye? Anonymkode: de037...edb Hvorfor ikke ta slankeoperasjon?
jabx Skrevet 17. juli 2022 #57 Skrevet 17. juli 2022 Lafamiglia skrev (8 minutter siden): Som at enkelte stoffer fremkaller inflammasjon hos forsøksdyr? Hvor da? Eh, hva med å lese linkene mine? Autofagi er et eksempel. Og forsøk på dyr kan ikke overføres direkte til mennesker.
missbluebird Skrevet 17. juli 2022 #58 Skrevet 17. juli 2022 1 hour ago, jabx said: Dette er bare tull. Det er null bevis for at aspartam fungerer slik. Tvert imot tyder mye forskning på det motsatte - at brus uten sukker er svært bra hvis man vil gå ned i vekt. Hvilke effekter? Ja, det er antakelig sunnere hvis man lager mat med sunne matvarer, men så lenge man inntar flere kalorier enn man forbrenner, så vil man gå opp i vekt. Strekkmerker kommer da når man går raskt opp i vekt. Det er mye som sies om aspartam og ikke alt er positivt. Om det er så sunt, hvorfor har flere og flere begynt å gå for stevia? Eksempler som sår tvil i det du sier (første er vanskelig ettersom de har fjernet alle spor av begge studiene): https://www.hhs.gov/answers/public-health-and-safety/is-aspartame-safe/index.html https://www.cell.com/trends/endocrinology-metabolism/fulltext/S1043-2760(13)00087-8?_returnURL=http%3A%2F%2Flinkinghub.elsevier.com%2Fretrieve%2Fpii%2FS1043276013000878%3Fshowall%3Dtrue Dersom man faktisk undersøker litt bredt og ikke bare wikipedia, så vil du fort se mange bi-effekter av aspartam. Er det samme som å si at faktisk.no eller facebook sin faktasjekk er gjennomført uten å være partisk, betalt og bruke forhåndsdefinerte kilder. Sjekk litt bredt før du tar en så bastant holdning som "brus uten sukker er svært bra" Kalorier er ikke det samme i alle matvarer og hver kropp behandler dem forskjellig. Derfor virker noe for noen og ikke for andre. Hva som virker for meg virker kanskje ikke for deg. Så spis mindre gjør ikke nødvendigvis at du går ned i vekt. Strekkmerker kommer når du går opp og ned. Dette kan komme av at man bytter fra fett til muskler, og da får en strekk i hunden hvor det skjer. Så strekkmerker kan komme av mye og er heller ikke noe som bare er låst til vektoppgang. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #59 Skrevet 17. juli 2022 Jeg lever et travelt liv og det å telle kalorier osv tar aaaaalt for lang tid for meg. Hadde ikke klart å følge det opp og da funker det ikke for meg. Jeg har vært 80-82 kg de siste 10 årene. Fødde i 2020 og vekta da viste 93 kg. Orka ikke styre med slanking når jeg amma så begynte å jobbe med vekta rundt 1 års tid etter fødselen. Nå er jeg 75 kg🎉 Det som funket for meg er faste rutiner. Jeg har en jobb som gjør at jeg ikke kan dra i butikken og en kun sjelden gang er det snop/godt å spise. Jeg spiser 2 knekkebrød til frokost. Har med meg 2 skiver til lunsj. Og yoghurt og frukt til mellommåltid. Spiser middag når eg kommer hjem. Etter helger/ferier så er jeg alltid ekstra sulten på jobb men trikset er å prøve å ikke spise mer enn det du har med deg. Så skjeier vi mer ut på middagen + helger. Og Finn ut hva som gjør deg mett lengst og unngå å spise det som gjør deg fort sulten igjen. For meg så innebærer det at jeg ikke spiser epler. For jeg kan spise både 1 og 2 epler men faktisk bare bli mer sulten. Når magen får mindre porsjoner vil magesekken krympe og ein får da plass til mindre mat og blir mettere fortere. Vær obs på at kullsyre (både ned å uten sukker) utvider magesekken så det bør f.eks være 1 dag i uka. Anonymkode: c2f36...a87 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #60 Skrevet 18. juli 2022 Lafamiglia skrev (17 timer siden): 1) Hun har et føre-var-prinsipp. Og det synes jeg er veldig fornuftig. Det er ikke alltid det er smart å vente til det har blitt dokumentert opp og ned i mente at noe er skadelig, før man gir råd om å holde seg unna fram til man vet mer. Ta for eksempel røyking. Det tok lang tid før de faktisk klarte å bevise at det var helseskadelig. I mine øyne ville det vært fornuftig å fraråde røyking for dette var på plass, mens man etter din argumentasjon burde vente fram til det var ettertrykkelig bevist. Når det gjelder karragenan og kunstig søtning, har jeg akkurat samme holdning. Spesielt ettersom det ikke er noe man trenger å ha i kosten sin. Det har dermed null negative effekter for helsen å kutte det ut. 2) ??? Hun tjener ikke penger på formidlingen sin. Hun bare framlegger innsikten hun har på insta-kontoen sin. Hun er ikke noen Fedon, Berit Nordstrand, Hexeberg, eller lignende. Hun har ingen agenda utover å informere, og tjener sikkert dessuten nok penger i jobben sin. 3) Folk med alvorlige allergier, eller som har sykdommer/tilstander som krever spesialkost og lignende tilfeller, +++, må så definitivt oppsøke KEF. Det tror jeg helt sikkert Marit Kolby mener også. Men de fleste andre, som bare har diffuse plager, eller som sliter med spisemønster eller overvekt, tror jeg har mye å hente fra å følge insta-kontoen hennes. Jeg har fulgt den ganske lenge, og blir slått av kommentarfeltene, hvor veldig mange skriver at de har fått det mye bedre etter å ha tatt til seg informasjonen hun formidler. Og dersom du er KEF selv, tror jeg ikke du trenger å frykte noen slags konkurranse. For de som har fått hjelp av hennes insta-konto, er typisk folk som ikke blir henvist til KEF, ettersom plagene deres ikke typisk blir tilskrevet kostholdet. Er du kjøpt og betalt av henne eller? Klart hun bygger en merkevare via den instakontoen. Det er som å sammenlikne helsekostbutikken med fastlegen når det kommer til faglig forsvarlighet. Men det ser jo ut som hun har skaffet seg en liten menighet med deg som en av sine misjonærer. Anonymkode: 5788d...6d6 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå