Gå til innhold

Vekta når snart 100 kg!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tenkt å svare på spm.til TS.

Som normalvektig er jeg veldig glad for alle konstruktive  svar TS har fått. 

Hadde en eller annen følelse på at denne tråden skulle innholde 80% hets. 

Godt gjort, og lykke til TS. Dette klarer du 🥰

Anonymkode: 5fbad...bc3

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at kostholdet mitt er elendig. I tillegg til dette beveger jeg meg veldig lite, slik at jeg ikke forbrenner så mye. Og nei, jeg spiser ikke bøtter med is og poser med potetgull… 

Anonymkode: de037...edb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2022 den 8.32):

Anbefaler å lese den boken til Marit Kolby - HVA og NÅR skal vi spise. Den har endret mitt syn på mat og faste. 

Anonymkode: 27c67...f7e

Nei, for det virker som hun promoterer søppel og pseudovitenskap.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går også på Saxenda. Nesten ingen bivirkninger og har gått ned godt over 20 kg på 5 måneder. Det er et helt fantastisk hjelpemiddel for vektnedgang 😊

Anonymkode: 1cc0a...321

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (På 13.7.2022 den 21.44):

Jeg er absolutt ingen kostholdsekspert. Men jeg svarer likevel, ettersom du jo henvender deg til et forum som overveiende består av vanlige folk uten kompetanse på området.

Du skriver ingen ting om hva dine kostholdsvaner er, så da blir det også vanskelig å skulle si noe konkret.

Men ett tips jeg har, er å følge Marit Kolby på insta. Jeg vet at veldig mange har hatt nytte av det.

Eller -  hvis hovedproblemet ditt er sukker og tanker rundt dette, kanskje "Spis deg fri" kan være noe å sjekke ut.

Eller - hvis du mistenker at du lider av overspisingslidelse, prøv å få hjelp, for eksempel via ROS.

:) Uansett - lykke til! Heia, heia! :) 

Hadde tenkt å anbefale spis deg fri selv. Hørt mye bra

Anonymkode: 1af92...83b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
jabx skrev (34 minutter siden):

Oi, det var strengt. Hvorfor mener du det er pseudovitenskap?

Anonymkode: 24edf...80a

Skrevet
jabx skrev (46 minutter siden):

"Virker som", og "søppel og pseudovitenskap"???

Hun forholder seg jo til forskning, og er dessuten forsker selv, med publikasjoner i imponerende tidsskrifter.

Kanskje du ikke liker at hun er skeptisk til kunstige søtningsmidler, og at det er dette som gjør at du prøver å diskreditere henne, til tross for at du ikke har noen gyldige argumenter?

Skrevet
Lafamiglia skrev (1 time siden):

Hun forholder seg jo til forskning, og er dessuten forsker selv, med publikasjoner i imponerende tidsskrifter.

Kanskje du ikke liker at hun er skeptisk til kunstige søtningsmidler, og at det er dette som gjør at du prøver å diskreditere henne, til tross for at du ikke har noen gyldige argumenter?

Hun forholder seg ikke saklig til forskning siden hun pusher fasting/autofagi-tullet.

https://biolayne.com/blog/tag/autophagy/

Det samme gjelder hennes standpunkt til kunstige søtstoffer, som strider imot forskningen.

• Liker 1
Skrevet

Prøvd faste ? Spiser mellom 1200-2000 og faster mellom 2000 - 1200. Kroppen blir glad av at en faster og det er dette kroppene er «vant til» fra steinalderen av. 

og så må du kutte ut sukker. Tenk på at 1 eneste bit fra smågodthylla har minst 30 kalorier i seg» . Det er sykt drøyt mye. 

• Liker 1
Skrevet

Ingen vet svarene bedre enn deg. Du har nok fått alt av slanketips. Spis masse grønnsaker så orker du ikke for mye usunn mat. Magesekken blir mindre og du blir fortere mett når du har slanket deg en ukes tid. Drikk mye vann. Ikke prøv å slanke deg, men gjør det. Litt mer aktiv og litt sunnere mat hver dag, sakte, men sikkert.

• Liker 1
Skrevet
Odine skrev (13 timer siden):

Prøvd faste ? Spiser mellom 1200-2000 og faster mellom 2000 - 1200. Kroppen blir glad av at en faster og det er dette kroppene er «vant til» fra steinalderen av. 

og så må du kutte ut sukker. Tenk på at 1 eneste bit fra smågodthylla har minst 30 kalorier i seg» . Det er sykt drøyt mye. 

Faste er bare en måte å redusere kalorier på. Kroppen blir glad av færre kalorier, ikke av faste i seg selv.

Men det er klart at hvis man velger å unngå å spise en større del av døgnet så får man sannsynligvis i seg færre kalorier. Men ikke lur folk til å tro at faste har noen helseeffekter ut over det enhver form for kaloribegrensning har.

Og det å kreve at noen kutter ut noe helt pleier ikke å fungere. Måtehold er tingen. Man kan f.eks. unne seg noe godteri en gang i blant, så lenge det ikke blir for mange kalorier totalt sett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (På 13.7.2022 den 23.13):

Hvis dette stemmer, så lurer jeg virkelig på hva du spiser i løpet av disse to måltidene?

Ikke meningen å være mistroisk, altså, men for meg høres det rart ut at det går an å opprettholde overvekt gjennom bare å spise to ganger om dagen.

Ikke noe problem i det hele tatt, jeg spiser også to måltider om dager, mindre måltider enn ts, og står likevel bom stille på vekten. Det hender jeg spiser noe snacks på kvelden, kanskje gjennomsnittlig annenhver dag, men det kan ofte være en frukt eller en halv jordbærkurv, eller av og til to bixitkjeks. Fredag og/eller lørdag spiser jeg enten en halv stor sjokoladeplate gjennom kvelden, eller en skål popcorn. Det er vel dette som gjør at vekten står stille, tenker jeg. 

Anonymkode: a635b...39f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har samme prbl, men helsa svikter og nå har lever begynt å si fra og, så nå er jeg meget obs på hva jeg putter i meg, samt hvor mye væske og at jeg kutter ut sjokolade og brus fullstendig. Vel, fullstendig er litt i overkant, men en halv l brus i uka klarer jeg. Kun små sjokolade eller små poser av annet godteri. Kaffe, vann og melk til maten, det holder. Lite saft og tedrikking nå på sommeren. 

Dytter i meg ei skive om morgenen sammen med melk, dvs. skummet melk, derav 1 glass, pluss banan eller hva det nå enn er av sunn kost en har for hånden. Og jeg sykler og går tur. 

Ja, det hjelper men sakte går det. Tåååålmodighet sa legen. Han gav meg et tips også, det å tygge sakte over 25 tygg pr. matbit en putter innabords. Det gir fortere metthetsfølelse, også tar du deg litt vann nå og da gjennom dagen. Har gått ned 4 kg.på en mnd.nå. 

Slik har jeg blitt bedt om å leve resten av livet. En ødelegger rett og slett de indre organene til slutt hvis en ikke tar et realt tak i godt kosthold fortsatte han. Var veldig alvorlig og litt bekymret for leveren min. 

Endret av tussi680
Skrevet

Men tenker du å leve på den kostholdsplanen resten av livet da eller? For om du har klart å gå ned 20 kilo tidligere, men har gått opp igjen, så er jo ikke problemet ditt vektnedgang, men å holde den stabil. Og det er det mange som går ned i vekt sliter med. Rett og slett fordi det er langt enklere å holde seg innenfor gitte rammer over tid, mens det er vanskelig å faktisk foreta en livsstilsendring.

Ta utgangspunkt i ditt kosthold i dag og se hvilke endringer du kan gjøre for å spise færre kalorier. Liker du ris? Bytt med byggris, det metter mer. Ha fokus på mye grønnsaker, spis produkter som er magrere og hold deg til en dag i uken hvor du kan kose deg med is eller potetgull. Du vil da sakte men sikkert gå ned, det vil ikke skje over noen uker, men da får du en mindre voldsom overgang og større sjanse for å lykkes.

Tenk sånn, jeg er ufattelig glad for at jeg for 5 måneder siden valgte å gjøre dette, for nå sitter jeg 13 kg lettere og kunne ikke takket meg selv nok. 5 måneder er jo ingenting... i det store bildet så flyr jo tiden. Bare tenk på det hver lønningsdato, hvor fort måneden går. 

Dette får du til 😊💪

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (18 timer siden):

Hun er ikke KLINISK ernæringsfysiolog, og burde derfor ikke gi råd til folk på den måten hun gjør. Hun driver basalforskning, og det er en grunn til at det er mange nivåer fra basalforskning til man kan gi kliniske råd om hva man bør spise og ikke. 

Anonymkode: 5788d...6d6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2022 den 21.45):

Jeg går også på Saxenda. Nesten ingen bivirkninger og har gått ned godt over 20 kg på 5 måneder. Det er et helt fantastisk hjelpemiddel for vektnedgang 😊

Anonymkode: 1cc0a...321

Hvor mye veide du opprinnelig ?

Anonymkode: a1fde...0f8

AnonymBruker
Skrevet
jabx skrev (På 15.7.2022 den 21.15):

Og du begrunner det med ….?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hun er ikke KLINISK ernæringsfysiolog, og burde derfor ikke gi råd til folk på den måten hun gjør. Hun driver basalforskning, og det er en grunn til at det er mange nivåer fra basalforskning til man kan gi kliniske råd om hva man bør spise og ikke. 

Anonymkode: 5788d...6d6

Hun henviser til forskning, hun forsker ikke selv. Dessuten er hun tydelig på at det er ikke forsket nok på alt enda. Men for meg som trodde jeg skulle spise ofte og lite har gått over til større måltider sjeldnere. Det er gull. Slipper å telle kalorier og spise meg bare akkurat litt mett. Har endelig begynt å ta av de kiloene jeg har slitt med i fire år. Jeg la på meg etter jeg begynte med antidepressiva i en tung periode i livet. Trodde kiloene skulle renne av etter jeg sluttet med medisin, men nei. Prøvde meg på å spise ofte og lite, men det funket null. Det var også stress med å spise hele tiden. Begynte med Nina Kolby sitt opplegg for noen uker siden og har tatt av flere kilo allerede. Eller det er jo ikke hennes opplegg. Festing er jo noe som mennesker har gjort i tusenvis av år. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...