Gå til innhold

Trenger jeg telefon med 5G?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg må kjøpe ny telefon og lurer på om det er vits i å bry seg om den nye har 5G. 4G har stort sett fungert greit for meg til nå, men risikerer jeg at den nye telefonen på noen måte vil bli utdatert for tidlig uten 5G? Spiller ikke tunge spill. Strømmer musikk i høy kvalitet. Surfer en del på nettsider og lever fint med at det tar noen sekunder å laste inn. Så jeg vet ikke helt hva jeg egentlig skal med 5G selv om mobiloperatørene framsnakker det veldig. Kan det tenkes at 4G faktisk blir raskere etter hvert som flere går over på 5G, siden det blir færre om båndbredden?

Anonymkode: de676...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke du vil ha noe problemer med å kun gå for 4G nå, da 4G vil være i drift i mange år fremover, men det er ikke slik at 4G vil bli raskere. Med årenes løp utfases tidligere generasjoner. Du vil med tiden ha større grad av dekning ved å velge 5G, og ved ny teknologi prioriteres 5G. 

Endret av Lacuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg må kjøpe ny telefon og lurer på om det er vits i å bry seg om den nye har 5G. 4G har stort sett fungert greit for meg til nå, men risikerer jeg at den nye telefonen på noen måte vil bli utdatert for tidlig uten 5G? Spiller ikke tunge spill. Strømmer musikk i høy kvalitet. Surfer en del på nettsider og lever fint med at det tar noen sekunder å laste inn. Så jeg vet ikke helt hva jeg egentlig skal med 5G selv om mobiloperatørene framsnakker det veldig. Kan det tenkes at 4G faktisk blir raskere etter hvert som flere går over på 5G, siden det blir færre om båndbredden?

Sånn generelt er det lurt å slenge seg med på den nyeste teknologien når man skal kjøpe nytt. Da tar det jo lengre tid før det blir utdatert.

3G er for eksempel utfaset, tror jeg?

Nå har jeg bare 4G på telefonen, og det funker supert, også når jeg bruker delt mobildata på mac-en. Men når jeg skal kjøpe ny, kommer jeg definitivt til å kjøpe en med 5G, sånn at jeg har framtidens teknologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/13/2022 at 9:05 PM, Lafamiglia said:

Sånn generelt er det lurt å slenge seg med på den nyeste teknologien når man skal kjøpe nytt. Da tar det jo lengre tid før det blir utdatert.

3G er for eksempel utfaset, tror jeg?

Nå har jeg bare 4G på telefonen, og det funker supert, også når jeg bruker delt mobildata på mac-en. Men når jeg skal kjøpe ny, kommer jeg definitivt til å kjøpe en med 5G, sånn at jeg har framtidens teknologi.

Generelt er det ikke økonomisk å slenge seg på den nyeste teknologien, ikke når den er helt fersk. 5G er ikke det, men likevel et dårlig råd. På generell basis vil helt ny elektronikk/teknologi koste VELDIG mye, før det lander på et mer normalt nivå i løpet av en stund.

3G er utfaset ja, ble det i fjor. Etter 17 år, og enda viktigere, 3G levde i 11 år etter 4G kom. 

Kort fortalt, hvis 4G fungerer for deg i dag, så kan du trygt kjøpe en telefon som ikke støtter 5G nå. Telefoner har som oftest ikke levetid på mangfoldige år.

Husk at 5G såvidt er kommet i Norge. 4G kommer til å forbli i mange år fremover.

Anonymkode: 35713...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også 4G-telefon, og det fungerer helt fint. Men jeg har telefonene mine lenge. Jeg skal kjøpe ny telefon når ny iPhone kommer til høsten. For meg er det uaktuelt å kjøpe en telefon uten 5G nå, for jeg tenker å ha den i 4-5 år - og da ønsker jeg ikke at den skal være utdatert lenge før jeg kjøper den. 

Anonymkode: f2446...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

For meg er det uaktuelt å kjøpe en telefon uten 5G nå, for jeg tenker å ha den i 4-5 år - og da ønsker jeg ikke at den skal være utdatert lenge før jeg kjøper den. 

Anonymkode: f2446...2f3

Det er slik jeg også tenker. Gidder ikke kjøpe en toppmodell, men vil helst ha noe som vil vare noen år. Problemet er at jeg ikke helt ser akkurat hva jeg vil trenge 5G til.

14 hours ago, AnonymBruker said:

Kort fortalt, hvis 4G fungerer for deg i dag, så kan du trygt kjøpe en telefon som ikke støtter 5G nå. Telefoner har som oftest ikke levetid på mangfoldige år.

Anonymkode: 35713...86c

Jeg har hatt samme telefon i over fem år nå. Grunnen til at jeg skal ha ny er at ladekontakten begynner å bli dårlig og android-versjonen er gammel og antakeligvis ikke like sikker som de nyeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...