Gå til innhold

Brente mandler som klistrer seg sammen


tuji

Anbefalte innlegg

Jeg lagde brente mandler for første gang her en dag, men det ble et salig kliss når jeg skulle tømme dem ut på plata. Hvordan unngår man at de klistrer seg? I oppskriften sto det at de skulle skilles med en gaffel, men den ble full av smeltet sukker og det ble bare klin. Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har erfart at det lønner seg å vente til mandlene har avkjølt seg litt, da kan du skille de med fingrene, mye enklere.

Ellers har jeg funnet enn oppskrift med melis istdenfor sukker som jeg synes er enklere å lykkes med. Skrik ut om du vil ha den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfart at det lønner seg å vente til mandlene har avkjølt seg litt, da kan du skille de med fingrene, mye enklere.

Ellers har jeg funnet enn oppskrift med melis istdenfor sukker som jeg synes er enklere å lykkes med. Skrik ut om du vil ha den :)

*skrik* gjaldt det meg også? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*skrik* gjaldt det meg også? :sjenert:

Hehe :ler:

Selvfølgelig.

Brente mandler

1/2 kg mandler

250 g malis

1 1/2 dl vann

Kok opp alle ingrediensene, la vannet koke inn. Når mandlene har blitt tørre og sukkeret har krystallisert seg; skru platen opp og rør kraftig. Det hvite laget skal smelte til en gyldenhet. Hell utover bakepapir og del fra hverandre med gaffel.

(jeg foretrekker å vente til de er lunke og dele med fingrene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett noen oppskrifter med smør i, kan det hjelpe kanskje? Når jeg delte mandlene sist ble jeg helt sår på fingrene av alt det skarpe knekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bhsiltsk

Min oppskrift er det også smør i. Littegranne, bare.

Og jeg heller mandelblandingen utover et oljesmurt bakebapir, og så er jeg lynkjapp med to gafler (her er også samboer ofte med) og skiller dem mens de er superglovarme.

Har aldri fått en sånn klump som det ikke går an å skille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min oppskrift, den har jeg fått av min grand-grand-tante.

3 dl skåldede mandler

2 dl sukker

1 dl vann

2 ts bakepulver

Allehånde, kardemomme, kanel, malt ingefær (1-2 ts av hver etter smak)

Framgangsmåten er som flere andre har skrevet, bakepulveret gjør at hele greia bruser og sukkeret som skal karamelliseries blir på en måte mer porøst. Gamle tante laget en porsjon med og en uten krydder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke gaffelen deres en eneste karamellklump?

Ikke min i hvertfall, jeg tar ut mandlene av gryta med en sleiv og over på sånn teflon-stekepapirgreie. Prøver å legge dem litt spredt utover, og når jeg har fått opp alle av gryta deler jeg de som sitter sammen med to gafler, er bare å kakke litt i dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt oppskriften til -Fisken-, og sleit først med å skjønne når mandlene egentlig var ferdige - sukkersmeltingsprossesen går gjennom flere stadier før klisset får rett konsistens... Det nytter i hvert fall ikke å ta det for tidlig. Men det gikk til slutt - godt ble det også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt oppskriften til -Fisken-, og sleit først med å skjønne når mandlene egentlig var ferdige - sukkersmeltingsprossesen går gjennom flere stadier før klisset får rett konsistens... Det nytter i hvert fall ikke å ta det for tidlig. Men det gikk til slutt - godt ble det også:-)

JEg tar de ofte før de blir helt karamelisert, mens de har sånne hvite krystaller på seg. Synes de er best da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får prøve igjen i helgen og se om det går bedre da. Tror litt av feilen er at jeg tømte alt ut på stekeplaten slik at det kom med unødvendig mye karamell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...