Gå til innhold

Kuldegrense i barnehagen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mulig dette varierer litt fra en barnehage til en annen, men er det noen kuldegrense for når barna i barnehagen holdes inne? :) 

Anonymkode: 79c06...236

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, effektive minus ti tror jeg. 

Anonymkode: 5483f...3a4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, effektive minus ti tror jeg. 

Altså der mitt barn er, sikkert stor forskjell. 

Skrevet

Ingen her, barna mine var ute i barnehagen selv ved 20 blå. De minste selvsagt veldig begrenset. De sov heller ikke ute når det var så kaldt. Gikk superfint! (Men dels utebarnehage så alle hadde tilstrekkelig tøy.)

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer, da vi bodde midt i Oslo holdt de småbarna inne når det var minus 10 og under pga svevestøv. Men der vi bor nå (litt utenfor Oslo) er de ute hver dag også når det er mange minusgrader. Eneste gangen de var inne pga været var da det var veldig varmt - da hadde de pause inne midt på dagen. Det kommer jo an på barnehagens utforming og hvor lunt det er, hvor beskyttet uteområdet er og hvor mye vind (blir jo effektivt kaldere enn måler viser hvis vinden er sur).

Anonymkode: 5a9d0...d22

AnonymBruker
Skrevet

I Kautokeino er de ute stort sett hver dag. Ikke lenge i minus 30, og ikke med de minste barna kanskje? De tenner bål og koser seg. 

Men det krever at de ansatte bruker mye tid på påkledning. 

Anonymkode: cf9e0...1f3

• Liker 2
Skrevet

Ingen grense hos oss, men de aller minste er ikke ute så lenge når det er skikkelig kaldt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2022 den 14.59):

Mulig dette varierer litt fra en barnehage til en annen, men er det noen kuldegrense for når barna i barnehagen holdes inne? :) 

Anonymkode: 79c06...236

her er det hvis det er over ti minus med vind ,men noen kan gå ut en times tid,de får velge selv

Anonymkode: 364b3...aed

AnonymBruker
Skrevet

minus 10 ved liten avdeling.

Anonymkode: ee93f...c72

AnonymBruker
Skrevet

De minste er inne i 10 minus. De litt eldre får være ute så lenge de trives og holder varmen. De eldste er dermed vant til kulde, og kan være mye ute om vinteren, men spiser da gjerne i grillhytte.

Vi bor et sted hvor 20 minus er sjeldent.

Anonymkode: 136ac...74b

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kom du på dette i juli😂?

Anonymkode: aa81b...e86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kom du på dette i juli😂?

Anonymkode: aa81b...e86

Samme tenkte jeg 😆

Jeg tror mine barn var ute uansett, men kortere hvis det var veldig kaldt. Særlig de yngste på småbarns var vel ikke ute lange tida på de kaldeste dagene. Dette var i Oslo. Husker jeg var imponert over de ansatte som tålmodig brukte år og dag på å kle på 12 små alle de der klærne, inkludert votter på sånne slappe, små armer,  for så å bare skulle være ute bittelitt før de måtte reversere prosessen 😅

Anonymkode: 932db...af5

AnonymBruker
Skrevet

Har vært ulikt etter hvor vi har bodd. Lenger nord har forventningen om at folk kan kle ungene når de er ute på vinteren større….. Dessuten er relativ temperatur noe annet enn faktisk temperatur. Har hatt unger ute i 20 minus ett sted (kaldere enn det sov de ikke heller ute) mens de har vært inne i 10 minus et annet sted. Regn, snø, vind og luftfuktighet gjør at man må se på mer enn på temperaturen.   Husker selv jeg gikk på skolen, grensen for å være inne var 10 minus… Jeg var aldri inne…… Skulle det vært samme regler der jeg bodde i nord hadde jeg aldri vært ute på vinteren….. 

Anonymkode: 5e448...846

Skrevet

Visst er det kaldt i trøndelag denne sommeren, men vi er noen måneder unna at dette blir et tema likevel.

Men ved 10 effektive kuldegrader går vi ikke ut med småbarna. Vi legger dem heller ikke ute. Selv har jeg latt mine barn sove ute i minus 17 (vindstille), men da var det mitt barn og min risiko (og jeg hadde selvfølgelig godt med klær på og ekstra isolasjon i vogna). 

Storbarna er ute også når det er under 10 effektive kuldegrader, men hvor kaldt avhenger av hvor mye vind. De har kortere uteøkter når det er skikkelig kaldt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...