Gå til innhold

Å feriere i Norge...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det høres jo ut som en litt lite gjennomtenkt ide om dere har kjøpt dere båt og ble overrasket over at det regner i Norge...?

Jeg har i alle år hatt hovedferien i Norge. Noen år regner det, andre år er det helt greit og andre år er det helt magisk kombinasjon av alt. Og jeg ville ikke vært foruten noen av de. Og de siste tre årene har jeg kun feriert i Norge.

Men det handler litt om hva du forventer og hvordan du takler værendringer. Er det regn så kan en benytte tiden innendørs (spilling, håndarbeid, hobbyer, lesing, museum, butikker etc). Og man kan faktisk bade selv om det regner om bading står høyt på lista. Man blir bare tidligere våt. De dagene med helt ok vær brukes helst i fornøyelsesparker og lignende da det ofte er mindre folk og mindre stekende sol. Min erfaring er at det gjør at alle er mer avslappet og har det hyggeligere. Så utnytter man de dagene med sol (om man får noen) på stranda, svaberget, terrassen eller hagen. Og siden det er så få av de så får man utnyttet de siden alt det andre man skal rekke er unnagjort når det regner eller har vært overskyet.

Når det gjelder penger så hører jeg mange klage over det, men jeg ser ikke helt det samme som folk klager over. Handler jeg mat hjemme eller på hytta så koster jo maten den samme. Og velger vi å kose oss med ekstra god mat eller restaurantbesøk så koster maten og restaurantene akkurat det samme hjemme som på ferie i Norge. Ekstrakostnaden som dukker opp er reise (fly, tog, drivstoff) og selve overnattingene (hotell, hytte, camping). Men det koster å reise utenlands også.

Vi skal ei uke til Spania i høst og har betalt ca 13k for 4 personer (2 voksne og 2 barn) på fly. Til sammenligning hadde vi bilferie for to uker siden sørover i Norge og betalte rett under 3500 for drivstoff hele turen. Hytta vi leide da koster rundt det samme som huset vi leier i Spania.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ferierer i Norge hver sommer. Reiser heller til Frankrike/Italia/Spania i påsken/rundt 17.mai/i høstferien (da er det færre turister der). Bor selv i Kristiansand, har stor hage og oppvarmet svømmebasseng, så har mange nydelige sommerdager her. Dersom været blir kjipt her, tar jeg og barna noen netter et annet sted i Norge. Er bare snakk om å være fleksibel og åpen for å dra etter været. Aldri i livet om jeg gidder å sitte stuck på ei hytte en hel uke, akkurat det er mer pain enn gain for meg. Følger været, er det som er "hemmeligheten".

Anonymkode: e7f99...667

Bor i Trondheim, og her er det ti grader i dag. Så her er det få nydelige sommerdager 😅 Skal heldivgvis følge været og drar til syden neste uke.

Anonymkode: 40d0f...428

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Risør er jo ganske safe hvis du vil ha stabilt pent vær😊Har reist mye rundt i verden, men de siste 7 årene har jeg kun feriert i Norge. Mest hjemme, men også på mange fine turer i vårt fantastisk vakre land!

Anonymkode: 54392...880

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt mange fine sommerferier i Norge jeg. Men det krever at du ikke KUN ser på været som det viktigste ved ferien. 

Har hatt fine fjellturer i regn, og har hatt mye hygge med familien foran en spillmaskin eller med brettspill.  Fisken biter også bedre når det regner, sies det.

Men oftest  har jo også sola tittet frem, og vi har hatt noen dager ute i sola og. Og så har vi jo vært og opplev ting. 

Anonymkode: c7607...595

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2022 den 12.25):

I oppveksten dro vi alltid til utlandet i sommerferien, så det er det jeg er vant med. Men i år bestemte vi oss for å feriere i Norge..

Har leid oss et sommerhus i Risør og har kjøpt oss båt. 
nå sitter jeg her da, og det blåser og regner. Fy søren så ufattelig kjedelig! 

Jeg sliter med å forstå folk som tilbringer sommer etter sommer i Norge. Det er jo mye dårlig vær i dette landet! 

Vi skal heldigvis 2 uker til sørligere strøk senere i sommer. 

Anonymkode: 63fe1...275

Selv sliter jeg med å forstå folk som lar været spille så stor rolle i ferien. Ferie er fri og kos og det kan man gjøre hvor som helst. 

Anonymkode: e030a...3d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selv sliter jeg med å forstå folk som lar været spille så stor rolle i ferien. Ferie er fri og kos og det kan man gjøre hvor som helst. 

Ferie for meg er å bade og sole meg. Dere som ferierer i Norge, hva gjør dere med tanning? Drar dere på Spraytanhuset eller har dere eget self tanning kit? 

Anonymkode: ffbbb...c17

• Liker 1
Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2022 den 12.25):

I oppveksten dro vi alltid til utlandet i sommerferien, så det er det jeg er vant med. Men i år bestemte vi oss for å feriere i Norge..

Har leid oss et sommerhus i Risør og har kjøpt oss båt. 
nå sitter jeg her da, og det blåser og regner. Fy søren så ufattelig kjedelig! 

Jeg sliter med å forstå folk som tilbringer sommer etter sommer i Norge. Det er jo mye dårlig vær i dette landet! 

Vi skal heldigvis 2 uker til sørligere strøk senere i sommer. 

Anonymkode: 63fe1...275

Foretrekker å ta sommeren i Norge (og håpe på best mulig vær) så når sommerferien er over (og prisene på overnatting er fallende nedover europa så er det tid for utenlandsferien. I år så blir det 5 uker i Frankrike 🥰

Gjest fransine
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 14.7.2022 den 22.59):

Ferie for meg er å bade og sole meg. Dere som ferierer i Norge, hva gjør dere med tanning? Drar dere på Spraytanhuset eller har dere eget self tanning kit? 

Endret av fransine
AnonymBruker
Skrevet
fransine skrev (5 minutter siden):

Jeg begynner å gå i shorts allerede i april, så er godt brun når sommerferien begynner. Reiser til sør europa i september / oktober for å få fargen til å vare lengst mulig da 😉

Men da har du sikkert sol og varme der du bor? Her er det som sagt ti grader og alt for kaldt til shorts.

Vi er også mange som ikke kan ta ferie når vi vil pga jobb, så da blir det fort at man ønsker å sikre seg sol og varme med en tur til sydligere strøk.

Gjest fransine
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 14.7.2022 den 23.14):

Men da har du sikkert sol og varme der du bor? Her er det som sagt ti grader og alt for kaldt til shorts.

Vi er også mange som ikke kan ta ferie når vi vil pga jobb, så da blir det fort at man ønsker å sikre seg sol og varme med en tur til sydligere strød0f...428

S

Endret av fransine
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Self tan mousse er en fin oppfinnelse😉 Har hatt føflekkreft, så aldri i livet om jeg legger meg ut og steker meg i sola igjen.

Privat basseng er også en fin oppfinnelse😉

Anonymkode: e7f99...667

AnonymBruker
Skrevet

Jaja er glad jeg ikke har dette problemet. Jeg har ikke vært på ferie noe sted på flere år. Men nå er jeg syk og liker meg best hjemme så. Koser meg nå her i allefall og slipper å styre og stresse med reising og styr og stell. 

Anonymkode: 98833...eb5

AnonymBruker
Skrevet

For oss som ikke bor på sør og østlandet har det vært 10 grader og regn helt siden april. Nå overdriver jeg litt, det har vært en håndfull dager med temperaturer over 20 grader. Men poenget er at da er det liksom måte på hvor mye en kan "kose seg inne" eller "det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær". Sommer for de fleste av oss er jo nettopp shorts og bading. Skal min familie leie hytte og reise til sørlandet, tar dette 12 timer med bil. Det er lite gøy med unger i baksetet. Hytteleie er dyrt. Inngang i parker er dyrt. Maten koster det samme som hjemme, men litt av det å ha ferie, er jo nettopp å slippe det styret, iallefall noen dager. Å spise ute for en familie på 4 er dyrt. Det jeg vil frem til, er at på en ukes Norgesferie, kan vi på to uker i Spania/Hellas. Da velger vi det. Kanskje blir det Norgesferie når ungene er store, eller flyttet ut. Så vi kan kose oss inne med hobbyer eller en god bok når det er 8 grader og regn ute. Og heller ta Spania på høsten.

Anonymkode: 4141b...6f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Bor i Trondheim, og her er det ti grader i dag. Så her er det få nydelige sommerdager 😅 Skal heldivgvis følge været og drar til syden neste uke.

Jeg bor også i Trondheim. Kjenner det er så tungt, med den lave temperaturen og regn omtrent hver eneste dag. :( Det er så jeg ønsker at sommeren snart er over, og hverdagen begynner igjen, da er det liksom ikke så farlig at været er dårlig.

Anonymkode: 5f3de...796

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg bor også i Trondheim. Kjenner det er så tungt, med den lave temperaturen og regn omtrent hver eneste dag. :( Det er så jeg ønsker at sommeren snart er over, og hverdagen begynner igjen, da er det liksom ikke så farlig at været er dårlig.

Anonymkode: 5f3de...796

Ja, det er ikke lett. Ingen sjanse for å komme seg sørover for deg/dere?

Var innom Lindex her om dagen, og de hadde hengt frem boblevester, det sier jo sitt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Siden du svarte meg ; å bli brun er absolutt ikke noe som er viktig for meg. Tvertimot! Jeg lurer litt på hvorfor det er så viktig? Er det for å vise andre at man er brun? Å være brun er ikke akkurat veien til lykken, det er bare overfladisk dill. 

AnonymBruker
Skrevet

På noen år har hotell prisene doblet seg. 2000 for en natt betaler jeg ikke.

Anonymkode: f2b31...f0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...