Gå til innhold

Samboer før bryllupet...?

Har dere bodd/bor dere sammen før bryllupet?  

2 stemmer

1. 1. Har dere bodd/bor dere sammen før bryllupet?

• Nei, vi bodde/bor ikke sammen før bryllupet
      7
    • Ja, vi bor/bodde sammen før bryllupet
      52

Fremhevede innlegg

Skrevet
:hoho:  :hoho: det er da ingen normalt oppegående mennesker som i 2002 gifter seg med noen de ikke har bodd sammen med..  :hoho:  :hoho:  

men takk for spøken!

Det der var en teit og uvitende kommentar og du er jaggu ikke så oppegående som du selv tror.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei tusenfryd..

Ja, jeg er klar over at en del "hyperreligiøse" mennesker har en ide om å ikke ha sex.. (jeg skrev "normalt oppegående mennesker" ikke sant?)

Og så er det noen som har sex, men likevel ikke synes det er "riktig" å bo sammen (dvs fasade-polerer som er mest opptatt av hva folk synes)

Og så finnes det det jeg definerer som "normale" mennesker.. :)

Skrevet

Din definisjon er kanskje ikke den samme som andres - og jeg synes det er stilig at folk ikke vil bo sammen før de gifter seg. Og de jeg kjenner som har tatt det valget har blåst langt i fasaden. Det er et personlig valg og det var sprøsmål om hva DU hadde gjort, ikke om du være så snill kunne slenge rundt deg om hva andre hadde gjort.

Det finnes mange religiøse mennesker som er mormalt oppegående i mine øyne i hvert fall. Folk som har behov for å være nedlatende overfor andre er ikke det.

Skrevet

For oss er en av de viktigeste forskjellene på samboerskap og ekteskap at vi er hverandres nærmeste pårørende. Det er altså ikke mamma og pappa som skal arve meg dersom noe skulle skje med meg, og det føles veldig riktig. Ellers kan jeg som nygift bekrefte at det FØLES veldig forskjellig ut å være gift i forhold til å være samboere, uten at jeg helt kan sette fingeren på noe konkret.

Skrevet

heissann....

jeg og min forlovede har bodd sammen i ca 4 år, og nesten alle av de som forlova!!Vi forlova oss når vi hadde vert sammen i 1 år!! Vi har en datter sammen, som dog ikke var planlagt MEN hun var veldig ønsket da hun først var på vei :D

Rett etter vi hadde bestillt tid i kirken til vielsen fikk vi høre noen "rykter" om at presten vår ikke viet par som hadde barn fra før/før de giftet seg!! Vi tok selvfølgelig kontakt med presten og fortalte at vi hadde en datter og håpet at det ikke kom til å være noen hindring!!

OG DET VAR DET SÅ ABSOLUTT IKKE!!!! han var/er kjempehyggelig, og sa at KANSKJE var det det beste for hele familen(jeg, min forlovede og vår datter) at vi giftet oss, så han syns det var en flott avgjørelse vi hadde tatt det å gifte oss!!!!Men det var da absolutt ikke noen hindring at vi hadde barn fra før!!

Vi gifter oss IKKE fordi vi fikk ett arn sammen....vi gifter oss IKKE fordi vår familie syns det er synd at vi bor sammen (det gjelder noen få...) MEN ..... vi gifter oss fordi vi elsker hverandre.....det spiller ingen rolle om vi har vert samboere før...vi elsker hverandre like høyt, om vi hadde vert samboere eller ei....

dessuten har vi litt bedre økonomi nå....og det hjelper på....vi planlegger bryllup ...100 gjester....flott middag...dans....god drikke.....MYE KJÆRLIGHET....det er kjærligheten som er viktigst.....

LYKKE TIL ALLE SAMMEN.....GLED DERE...DET GJØR VI!!!!

:hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho:

Skrevet

Jeg og samboeren min kommer til å ha bodd sammen i over 7 år når vi gifter oss. Vi har det godt som samboere, men det er jo dette med å føle seg som en enhet - det at vi er hverandres nærmeste pårørende synes vi også er veldig viktig. Blandt annet etter en episode i fjor vinter som fikk hårene til å reise seg i nakken på meg. Samboeren var innlagt for en operasjon på det lokalet sykehuset og da jeg ringte for å høre hvordan det var med han kunne de ikke svare meg"...fordi jeg ikke var pårørende..." Jeg finner ikke ord for hvor firkanta det går an å bli.

En annen ting er det at vi gjerne vil leve sammen for resten av livet, men vi hadde nok aldri kunnet hoppe rett i ekteskapet uten en samboerperiode. Tenk om det ikke hadde funka? Med noe....Jeg mener man må passe sammen både i hverdagen og ikke minst seksuelt i et forhold (...jada jada, jeg vet at sex ikke er alt... :ler: )

Likevel er jeg nok gammeldags ettersom jeg ikke kan tenke meg barn utenfor ekteskapet. Hvorfor? Aner ikke.....

Men lykke til alle sammen, enten dere er samboere eller ikke.

Skrevet

Når vi gifter oss, har vi vært samboere i nesten 3 år. Syns det er fint å ha "prøvd" hverandre på godt og vondt. Men jeg er enig med Monja om at jeg ikke vil ha barn før jeg er gift.

Skrevet

Å ikke ha prøvd å bo sammen med en jeg skal gifte meg med ville vært problematisk for meg. Jeg tror ikke man lærer hverandre skikkelig å kjenne før man har bodd sammen noen år, og det ville jeg ikke tatt sjensen på hvis jeg skulle gifte meg. Men - jeg ville aldri flyttet sammen med min forlovede hvis jeg ikke hadde trodd fullt og fast på at det skulle bli oss to, og at vi skal gifte oss!

Jeg er vel kanskje litt konservativ likevel, for jeg vil gifte meg før jeg får barn!

Skrevet

Vi hadde bodd sammen i ca 2,5 år når vi giftet oss, men flyttet ikke inn i eget hus før 1 mnd etter bryllupet. Vi hadde etablert oss godt på forhånd og sånn sett ville ikke bryllupet gi noen stor vending i forholdet vårt sånn rent bomessig. Men allikevel ville vi ha en ordentlig fest for å markede denne dagen. Dette var den viktigste dagen i forholdet vårt og vi tok begge et valg om at vi ønsker å dele resten av livet sammen.

Vi snakket om det senest for noen dager siden faktisk, vi merker absolutt ikke noe forskjell sånn i forholdet vårt og vi bor sammen på akkurat samme måte som tidligere (bortsett fra at det nå er i eget hus), men jeg er allikevel veldig glad for at vi hadde et sånt bryllup som vi hadde og ikke bare feiret det i stillhet!

• 2 uker senere...
Skrevet

Folk får gjøre som dem vil... personlig ser jeg ikke noe galt i hverken det ene eller det andre! Synes en det er viktig å ikke bo sammen før en er gift så gjør en heller ikke det.

For min egen del så ser jeg ikke problemer med det, heller det positive. Kunne nok ikke giftet meg med samboeren min uten å vite at jeg klarer å bo sammen med ham. :D

De helt store forskjellene blir det nok heller ikke etter at vi gifter oss, men vi vil gjerne feire forholdet vårt på denne måten og dele gleden med våre nærmeste og våre venner! :D

Litt stas blir det da også iflg. samboeren min å kunne få si "kona mi" når han omtaler meg...hver sin lyst! :sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...