Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
jeg er en kvinne på 35 som sitter litt dårlig i det økonomisk. Jeg har en betalingsanmerkning som virkelig er vanskelig å komme asur med da renten er så høy. Jeg er fullstendig klar over at det er kun meg selv som er ansvarlig for dette, men med ønske om å rydde opp håper jeg på noen konkrete råd. Jeg hoppet av studiet for mange år tilbake fordi jeg slet psykisk, og klarte da å pådra meg hele studielånet til statens innkrevingssentral. Dette var en lang prossess selvfølgelig og kunne vært stoppet, men 10 år senere er jeg utredet med adhd, og klarte ikke gjennomføre slike praktiske ting den gang. Jeg hadde store problemer med å konsentrere meg og uroen i kroppen fikk meg til å skyve det til side. Veldig surt 10 år senere og et beløp på 300 000 kr til sismo med en rente på 9.6. Beløpet har fordoblet seg da jeg ikke tok grep tidligere. Jeg har først nå fått fullført en utdannelse og kan jobbe 100%, og har et nytt liv med medisiner. Min største drøm er å rydde opp i rotet det medførte, men sitter skikkelig i klemma da jeg ikke har noen som kan hjelpe meg, eller ikke får refinansiert med lån pga anmerkningen. Beløpet jeg betaler hver mnd får kun dekket rentene. Jeg eier ikke bolig og kan ikke stille sikkerhet i bolig eller har noen familie som kan hjelpe. Er det noen banker som kan hjelpe med betalingsanmerkning og uten sikkerhet i bolig? Jeg har søkt om støtte pga sen utredning av adhd men sismo avslo tvert. Har man noen rettigheter hvis man har vært syk? Jeg forsøker ikke å fraskrive meg ansvaret, men jeg har reelle årsaker til at ting gikk til h.. jeg har forsøkt å få gjeldsordning men gjelden på 300 000 er «for liten» til at det godkjennes. Ellers har jeg også etablert endel inkasso osv men som jeg er i ferd med å bli ferdig med å betale. 

tar imot tips og råd i alle former :) 

hilsen adhd jenta 

Anonymkode: ba35e...f13

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei du. Statens Innkrevingssentral er vanskelige, og jeg var selv i en situasjon med dem der jeg til slutt ga opp og endte med å betale nesten 100 000 som jeg egentlig hadde krav på å få slettet (hadde sykemeldinger etc). Jeg opplevde saksbehandleren jeg hadde på telefonen som svært kunnskapsløse og uvitende, de ga feil opplysninger, fulgte ikke opp osv. Så full støtte herfra, det er en av de verste kreditorene man kan ha. 

Har du gjeldsrådgiver hos NAV? Jeg var veldig heldig med min, hun ringte rundt og fikk ordnet opp i mye. Hun klarte ikke sismo da, men det tror jeg var fordi hun ikke kunne regelverket godt nok. 

Problemet her kan være manglende dokumentasjon. Bestill time hos fastlegen og be om hjelp. Samle all dokumentasjon du har. Be om gjeldsrådgiver hos NAV. Namsmannen kan også gi gode råd. Få fastlege og spesialist/utreder om legeerklæringer. Hvis du får fastlegen og NAV med på laget kan mye være gjort. 

Jeg tror dessverre det kan bli vanskelig med banker hvis du ikke har sikkerhet i bolig. Jeg klarte meg fordi jeg hadde det, men renten er omtrent som du har på studielånet nå. Men du blir kvitt anmerkningen da. Banker som driver med dette er vel Svea, Bank2, Bluestep og sikkert flere. jeg endte med Bank2 og har nå lån i vanlig bank og god økonomi, men som sagt, jeg hadde sikkerhet i bolig. 

Jeg ville også sett på gjeldsordning en gang til etter på ha samlet inn all dokumentasjon. Vel og merke hvis du ikke har mye ny gjeld. 

Lykke til! :) 

Anonymkode: 0348c...01c

AnonymBruker
Skrevet

Først ville jeg satt opp budsjett med livsoppholdsats og husleie. Har du ikke råd til rentene engang og du ikke har sikkerhet, er nok gjeldsordning veien å gå. Da må arbeidssituasjonen din være avklart, dvs du sier du kan jobbe 100%, da må du skaffe deg 100% jobb og se på budsjettet igjen

Anonymkode: 022d6...387

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare si at jeg vet hvordan du føler det❤️ Håper det ordner seg! Det er tøft å stå i sånt. 

Anonymkode: 33680...fa3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg lest bøker om finanspsykologi. Fått endra fokuset og holdningen til penger litt. Bruk kraften fra situasjonen du står i nå, å si til deg selv: Dette skal jeg ALDRI oppleve igjen

Anonymkode: 17f95...9bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært der og det uten diagnose. Er kvinne.

Jeg søkte første gang om gjeldsordning i 2019 og fikk avslag pga verdi på bilen som jeg bare satte en verdi på.

Andre gang jeg søkte hadde jeg spart opp til å få bilen taksert hos NAF da Namsfogden bruker samme takst mann. Jeg sa jeg ønsket lavest mulig takst og helst under den verdien  Namsfogden krevde. De klarte det fint.

Har og betalingsanmerkning og det gjør livet veldig mye vanskeligere. 

Andre forsøk fikk jeg godkjent gjeldsordning og har vært på det siden juni 2020. Det var en befrielse og fikk beholde bilen. Det er ikke fett men klarer meg greit på det. 

Det og ordne seg et mobil abonnement ble helt umulig med betalingsanmerkning og husker første ukene i ny jobb der jeg var avhengig av mobil og måtte bruke kontant kort. Det ble dyrt det.

Tilslutt kom jeg i kontakt med Talkmore som gav meg ett abonnement selv med betalings anmerkning og er dem evig takknemlig for at de ga meg en ny sjanse. Det er 2 år siden og har ikke misligholdt 1 mnd heller med dem. 

Så er du varig ut av stand til å gjøre opp for deg. Søk gjeldsordning. Etter 5 år får en slettet all gjeld. Det er verd alt slitet.

Å leve med kreditorer som hele tiden sender krav og inkassokrav er psykisk krevende å stå i og man gir opp tilslutt og kaster alt av brev i en skuff. Husker det så godt. Når en trodde en endelig var ferdig med ett krav kom bare et nytt ned omk og renter så det hjalp så lite å prøve å betale på det.

Bra du tør å skrive om slike problemer det burde bli mye mer stuerent å snakke om økonomiske problemer. Mange har det men man føler seg som en taper hvis en er nødt til å fortelle om det. Det er litt tabu i ett materalistisk samfunn som det Norge har.

Lykke til masse.

Anonymkode: 2972e...3b0

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært der og det uten diagnose. Er kvinne.

Jeg søkte første gang om gjeldsordning i 2019 og fikk avslag pga verdi på bilen som jeg bare satte en verdi på.

Andre gang jeg søkte hadde jeg spart opp til å få bilen taksert hos NAF da Namsfogden bruker samme takst mann. Jeg sa jeg ønsket lavest mulig takst og helst under den verdien  Namsfogden krevde. De klarte det fint.

Har og betalingsanmerkning og det gjør livet veldig mye vanskeligere. 

Andre forsøk fikk jeg godkjent gjeldsordning og har vært på det siden juni 2020. Det var en befrielse og fikk beholde bilen. Det er ikke fett men klarer meg greit på det. 

Det og ordne seg et mobil abonnement ble helt umulig med betalingsanmerkning og husker første ukene i ny jobb der jeg var avhengig av mobil og måtte bruke kontant kort. Det ble dyrt det.

Tilslutt kom jeg i kontakt med Talkmore som gav meg ett abonnement selv med betalings anmerkning og er dem evig takknemlig for at de ga meg en ny sjanse. Det er 2 år siden og har ikke misligholdt 1 mnd heller med dem. 

Så er du varig ut av stand til å gjøre opp for deg. Søk gjeldsordning. Etter 5 år får en slettet all gjeld. Det er verd alt slitet.

Å leve med kreditorer som hele tiden sender krav og inkassokrav er psykisk krevende å stå i og man gir opp tilslutt og kaster alt av brev i en skuff. Husker det så godt. Når en trodde en endelig var ferdig med ett krav kom bare et nytt ned omk og renter så det hjalp så lite å prøve å betale på det.

Bra du tør å skrive om slike problemer det burde bli mye mer stuerent å snakke om økonomiske problemer. Mange har det men man føler seg som en taper hvis en er nødt til å fortelle om det. Det er litt tabu i ett materalistisk samfunn som det Norge har.

Lykke til masse.

Anonymkode: 2972e...3b0

Først og fremst tusen takk for åpenheten. Enig om at det er «tabu» i dagens samfunn, men vi har alle våre ting vi sliter med. Jeg har holdt det inne lenge for å ikke bli «dømt» , men det tar meg ingen steder. Som en sa lengre opp i tråden her, jeg bruker kreften til å aldri ende opp i en slik situasjon igjen. Men først og fremst ønsker jeg en plan. Jeg klarer ikke slappe av før jeg har en plan. Jeg skal forsøke gjenldsordning nok en gang. Men mitt spørsmål er da, vil jeg kunne få lån igjen etter ordningen? Eller ser banken dette slik at det skaper problemer for å kunne søke nytt lån etter ordningen er ferdig ?

tusen takk for svar. 

• Hjerte 1
Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg lest bøker om finanspsykologi. Fått endra fokuset og holdningen til penger litt. Bruk kraften fra situasjonen du står i nå, å si til deg selv: Dette skal jeg ALDRI oppleve igjen

Anonymkode: 17f95...9bb

Takk for konstruktiv tilbakemelding! Absolutt, jeg bruker kraften, men først må jeg ha en plan som jeg vet tar meg til målet. Uten plan så virker det håpløst. 

Skrevet

Vil bare si at jeg vet hvordan du føler det❤️ Håper det ordner seg! Det er tøft å stå i sånt. 

Anonymkode: 33680...fa3

Tusen takk❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei du. Statens Innkrevingssentral er vanskelige, og jeg var selv i en situasjon med dem der jeg til slutt ga opp og endte med å betale nesten 100 000 som jeg egentlig hadde krav på å få slettet (hadde sykemeldinger etc). Jeg opplevde saksbehandleren jeg hadde på telefonen som svært kunnskapsløse og uvitende, de ga feil opplysninger, fulgte ikke opp osv. Så full støtte herfra, det er en av de verste kreditorene man kan ha. 

Har du gjeldsrådgiver hos NAV? Jeg var veldig heldig med min, hun ringte rundt og fikk ordnet opp i mye. Hun klarte ikke sismo da, men det tror jeg var fordi hun ikke kunne regelverket godt nok. 

Problemet her kan være manglende dokumentasjon. Bestill time hos fastlegen og be om hjelp. Samle all dokumentasjon du har. Be om gjeldsrådgiver hos NAV. Namsmannen kan også gi gode råd. Få fastlege og spesialist/utreder om legeerklæringer. Hvis du får fastlegen og NAV med på laget kan mye være gjort. 

Jeg tror dessverre det kan bli vanskelig med banker hvis du ikke har sikkerhet i bolig. Jeg klarte meg fordi jeg hadde det, men renten er omtrent som du har på studielånet nå. Men du blir kvitt anmerkningen da. Banker som driver med dette er vel Svea, Bank2, Bluestep og sikkert flere. jeg endte med Bank2 og har nå lån i vanlig bank og god økonomi, men som sagt, jeg hadde sikkerhet i bolig. 

Jeg ville også sett på gjeldsordning en gang til etter på ha samlet inn all dokumentasjon. Vel og merke hvis du ikke har mye ny gjeld. 

Lykke til! :) 

Anonymkode: 0348c...01c

Tusen takk for at du deler erfaringene dine. Ja sismo er nok de mest vanskelige å forhandle med, og jeg føler at uansett årsak eller grunn så spiller det ingen rolle. Selv om jeg ikke forsøker å fraskrive meg ansvar, så mener jeg det er forskjell på å gi f eller det å ha vært syk. Kan hende jeg tenker feil, men jeg synes at det skal være sjanse til å ordne opp. Har levert sykemelding hvor legen skriver direkte til sismo at jeg ble forsinket utredet osv, men den har de ignorert. 
spør også deg, er det konsekvenser med gjeldsorning på sikt? Vil bankene se dette og det då konsekvenser for fremtiden når mitt største mål er å kjøpe leilighet. Problemet er også nå at rentene er så høye at jeg sliter med å forsørge meg og mon datter som jeg har 50/50. Så gjeldsordning er nok det riktige uansett. Var det nav økonomiske rådgivning som hjalp deg med dette? 

godt å høre at du har funnet ut av det. Håper du har fått senket skuldrene. 

AnonymBruker
Skrevet

Det skal være mulig for deg å få flytta studielånet over til lånekassa igjen. 

Jeg har ingen lenker til deg, jeg kom bare over den opplysningen da jeg leste meg opp på det i en annen forbindelse. 

Sykdom var kravet, og det har jo du. 

Kanskje du kan ringe lånekassa og spørre? 

Anonymkode: 03503...7c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...