Gå til innhold

Beste tips for å bli og holde seg tynn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere som har vært tjukke eller som har gått mye ned i vekt, hva har gitt best momentum for vektnedgang og hva har bidratt mest til å holde dere tynne uten å gå opp igjen?

Jeg har mange ganger gått ned MYE i vekt men har alltid gått opp igjen, og jeg er så lei. Jeg er tjukk og forferdelig akkurat nå, hater meg selv og straffer meg på grunn av det, noe som ender i en stygg spiral av mye mat og mer vekt 

Begynner på nytt NÅ ved å krympe middagsporsjonen i dag. For ordens skyld så er kaloribudsjettet mitt 1400 per dag.

Anonymkode: b1015...dfc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beste tipset for å holde seg tynn, er å finne ut hva som forårsaker overspising i første omgang. Hvordan er din psykiske helse? Har du det bra i livet bortsett fra følelser om vekt og mat? Spiser du for trøst eller for kos, eller begge deler?

Ikke gå for hardt ut i begynnelsen, gjør små endringer som du kan holde på over tid. 1400 kalorier er mest sannsynlig altfor lite og kroppen din vil gjøre det vanskeligere for deg. Begynn med å kutte ned på godis og brus/juice. Deretter anbefaler jeg at du kutter helt ut alt hvitt brød for eksempel, holder deg kun til fullkornsvarianter. Deretter kutter du ut all sukkerfri brus. Så øker du aktiviteten din litt forsiktig, feks prøve å gå 10.000 skritt til dagen som minimum. 

For min del ble periodisk faste beste løsning, for da føler jeg meg aldri sulten. Det tar kanskje 3-5 dager før kroppen blir vant til det, men så slutter den å føle på sult utenom spisevinduet. Og sultfølelse kommer stort sett i bølger. Du føler på sult gjerne omtrent femten minutter, før den forsvinner igjen omtrent 1-2 timer. Så hver gang du føler sulten komme, så kan du sette en timer på 15 minutter og bare prøve å holde ut den tiden. Så blir det mye lettere etterpå. vi må minne oss selv på at det ikke lenger er farlig for oss å føle oss sultne, for vi har konstant tilgang til mat og næring :)

Anonymkode: 822d6...f58

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Beste tipset for å holde seg tynn, er å finne ut hva som forårsaker overspising i første omgang. Hvordan er din psykiske helse? Har du det bra i livet bortsett fra følelser om vekt og mat? Spiser du for trøst eller for kos, eller begge deler?

Ikke gå for hardt ut i begynnelsen, gjør små endringer som du kan holde på over tid. 1400 kalorier er mest sannsynlig altfor lite og kroppen din vil gjøre det vanskeligere for deg. Begynn med å kutte ned på godis og brus/juice. Deretter anbefaler jeg at du kutter helt ut alt hvitt brød for eksempel, holder deg kun til fullkornsvarianter. Deretter kutter du ut all sukkerfri brus. Så øker du aktiviteten din litt forsiktig, feks prøve å gå 10.000 skritt til dagen som minimum. 

For min del ble periodisk faste beste løsning, for da føler jeg meg aldri sulten. Det tar kanskje 3-5 dager før kroppen blir vant til det, men så slutter den å føle på sult utenom spisevinduet. Og sultfølelse kommer stort sett i bølger. Du føler på sult gjerne omtrent femten minutter, før den forsvinner igjen omtrent 1-2 timer. Så hver gang du føler sulten komme, så kan du sette en timer på 15 minutter og bare prøve å holde ut den tiden. Så blir det mye lettere etterpå. vi må minne oss selv på at det ikke lenger er farlig for oss å føle oss sultne, for vi har konstant tilgang til mat og næring :)

Jeg har hatt overspist hele livet. Grunnen er ikke så viktig men heller hva jeg bruker mat som. Jeg spiser for trøst og straff i en og samme handling, og ikke for næring.

Jeg har kuttet i kalorier før, og da gikk naturligvis matvarene med mest kalorier først. Sukkervarer som godteri, karbohydrater i pasta, brød og ris, fett som feks oljer og smør, drikke med kalorier osv. Sånn blir det denne gangen også. Jeg beholder de gode matvarene som er næringsnyttig og som jeg uansett foretrekker å spise.

1400 kalorier er ca 60% av det jeg forbrenner på en dag utenom trening, er det virkelig for lite?

Hvor mange timer i døgnet faster du?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk mye opp og ned i vekt da jeg var yngre. Redningen min kom for 15 år siden med lavkarbo, la alt jeg hadde lært om kaloritelling og fettangst bak meg, gikk ned det jeg skulle og har vært slank siden. 
det betyr ikke at det er fasiten for alle, det som er fasiten for alle er at en må finne livsstilsendringer og ikke kurer. 

Det virker som du bruker mat som både trøst og straff? Tror også du må jobbe litt med det, og slutte og se på deg selv som « tjukk og forferdelig» , men at du er en person som Fortjener og være slank og sunn. 

Anonymkode: 388ef...278

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1400 kalorier er ca 60% av det jeg forbrenner på en dag utenom trening, er det virkelig for lite?

Hvor mange timer i døgnet faster du?

JA!

Fordi det er noe du ikke kan vedlikeholde over tid. 

Det er en kortsiktig løsning.

Du slanker deg, så er du ferdig. Og det er derfor du går opp igjen hver dag. 

Glem også andre tips du har fått i tråden, om fasting, lavkarbo, og alt mulig annet du ikke klarer på sikt. 

Start å spise, og bevege deg, på en måte du kan fortsette med resten av livet. Da går du ned i vekt, og holder deg der. 

Anonymkode: d7b10...d23

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg gikk mye opp og ned i vekt da jeg var yngre. Redningen min kom for 15 år siden med lavkarbo, la alt jeg hadde lært om kaloritelling og fettangst bak meg, gikk ned det jeg skulle og har vært slank siden. 
det betyr ikke at det er fasiten for alle, det som er fasiten for alle er at en må finne livsstilsendringer og ikke kurer. 

Det virker som du bruker mat som både trøst og straff? Tror også du må jobbe litt med det, og slutte og se på deg selv som « tjukk og forferdelig» , men at du er en person som Fortjener og være slank og sunn. 

Jeg har søtsug så jeg ønsker å beholde frukt og bær, halo top iskrem og melk i kosten min istedenfor å risikere å gå på en smell med sjokolade. Har du søtsug? Hva spiser du hvis du er sugen på søtt?

Jeg ser på meg selv utenfra som en slank person og jeg føler det er slik jeg skal være. Derfor føler jeg meg misfornøyd med slik jeg er nå. Og jeg vet jo at alle andre kan se det også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

JA!

Glem også andre tips du har fått i tråden, om fasting, lavkarbo, og alt mulig annet du ikke klarer på sikt. 

Start å spise, og bevege deg, på en måte du kan fortsette med resten av livet. Da går du ned i vekt, og holder deg der. 

Det blir jo å øke til det jeg forbrenner når jeg har nådd målvekten min. Jeg kan ikke se noen vei utenom å telle kalorier og veie maten min resten av livet. Da har jeg ingenting som holder meg på plass.

AnonymBruker
Skrevet

Ts, har det vært overgrep i barndommen din? Du behøver ikke svare meg, men jeg nevner det fordi det var det som lå i bunn for min overspising. Jeg overspiste også helt fra barndommen av. Først ved hjelp av psykolog begynte det å nøste seg opp, og da fikk jeg mye mer gratis og alle valgene jeg tidligere hadde prøvd, ble mye lettere å holde over tid. 

Og for dem som sier at periodisk faste ikke fungerer over tid er jeg helt uenig med. Jeg har levd slik i syv år og for første gang holdt vekten, og gikk ned uten å noensinne føle meg sulten. Går aldri tilbake til å spise lite og ofte, for jeg foretrekker å føle meg ordentlig mett når jeg først spiser. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det blir jo å øke til det jeg forbrenner når jeg har nådd målvekten min. Jeg kan ikke se noen vei utenom å telle kalorier og veie maten min resten av livet. Da har jeg ingenting som holder meg på plass.

Hvorfor har ikke det gått før, tenker du?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har søtsug så jeg ønsker å beholde frukt og bær, halo top iskrem og melk i kosten min istedenfor å risikere å gå på en smell med sjokolade. Har du søtsug? Hva spiser du hvis du er sugen på søtt?

Jeg ser på meg selv utenfra som en slank person og jeg føler det er slik jeg skal være. Derfor føler jeg meg misfornøyd med slik jeg er nå. Og jeg vet jo at alle andre kan se det også.

Jeg hadde veldig søtsug, og det var jo nettopp derfor lavkarbo var så gunstig for meg. Jeg spiser masse bær og litt frukt. Jeg spiser ingenting for søtsug, men har jeg lyst på sjokolade eller is så spiser jeg sjokolade eller is. Nå har jeg lyst på det 4-5 ganger i året istedenfor 4-5 ganger om dagen, så da er det ikke noe stress. 
Hva mener du med at du ønsker og beholde iskrem i kosten, mener du daglig, ukentlig eller månedlig ? 

det er bra du ser på deg selv som en slank person! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke straff deg selv ❤️

Anonymkode: 35e1f...49a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde veldig søtsug, og det var jo nettopp derfor lavkarbo var så gunstig for meg. Jeg spiser masse bær og litt frukt. Jeg spiser ingenting for søtsug, men har jeg lyst på sjokolade eller is så spiser jeg sjokolade eller is. Nå har jeg lyst på det 4-5 ganger i året istedenfor 4-5 ganger om dagen, så da er det ikke noe stress. 
Hva mener du med at du ønsker og beholde iskrem i kosten, mener du daglig, ukentlig eller månedlig ? 

det er bra du ser på deg selv som en slank person! 

👏🏻👏🏻👏🏻

Lavere karbo (ikke engang lavkarbo, bare mindre av det) hjelper til å senke søtsuget! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

👏🏻👏🏻👏🏻

Lavere karbo (ikke engang lavkarbo, bare mindre av det) hjelper til å senke søtsuget! 

Nå er jo lavkarbo et stort begrep blitt, men før var reglene litt klarere, det var under 20 g karbo. Jo, alt hjelper, men jeg måtte gå litt hardere til verks enn litt mindre for og bli kvitt søtsuget selv, litt mindre ville gjort at jeg fikk lyst på mer. 

når jeg skriver at jeg i dag ( altså hvordan en holder seg slank, ikke hvordan en går ned i vekt) spiser sjokolade eller is når jeg får lyst på det 5-6 dager i året, så er jo disse dagene sjeldne unntak som ikke gjør noe for vekten eller søtbehovet. Jeg klarte aldri den kalori telle greia hvor « litt» sjokolade på lørdager var lov, for da hadde jeg bare lyst på mer og tenkte på sjokolade hele tiden, og hadde heller ikke klart ts sin iskrem i kosten del. Heller ikke erstatninger når søtbehovet melder seg. Måtte gå all in. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å trene og spise mindre porsjoner.

Anonymkode: 0b6e4...572

Skrevet (endret)

Å lære seg å leve etter sult- og metthetssignaler fra hjernen, altså å lytte til egen kropp.

Kutte ut sukker, bortsett fra i spesielle situasjoner som f.eks. dåp/bryllup/konfirmasjon, julaften, osv.

Slutte å drikke alt annet enn vann og svart kaffe/te til hverdags. Betrakte brus/energidrikk/iskaffe/sjokomelk +++ på samme måte som man betrakter alkohol - altså noe man bare drikker en sjelden gang, og i hvert fall ikke går og heller i seg dagen lang.

Spise mest mulig råvarer.

Spise 2-3 måltider per dag, og absolutt ingenting imellom - heller ikke drikke kaloriholdig drikke. Heller ikke kunstig søtning.

Endret av Lafamiglia
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (2 minutter siden):

Å lære seg å leve etter sult- og metthetssignaler fra hjernen, altså å lytte til egen kropp.

Kutte ut sukker, bortsett fra i spesielle situasjoner som f.eks. dåp/bryllup/konfirmasjon, julaften, osv.

Slutte å drikke alt annet enn vann og svart kaffe/te til hverdags. Betrakte brus/energidrikk/iskaffe/sjokomelk +++ på samme måte som man betrakter alkohol - altså noe man bare drikker en sjelden gang, og i hvert fall ikke går og heller i seg dagen lang.

Spise mest mulig råvarer.

Spise 2-3 måltider per dag, og absolutt ingenting imellom - heller ikke drikke kaloriholdig drikke.

Jeg drikker cola zero og ser ikke noe galt i det, drikker dog ikke kaffe eller te.

Anonymkode: fddb2...1e0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg drikker cola zero og ser ikke noe galt i det, drikker dog ikke kaffe eller te.

Sikkert greit nok det, men - selvfølgelig avhengig av hvor ofte det er - om det er hver dag, eller bare en gang iblant, så opprettholder du jo en trang til å drikke noe søtt, og det er jo ikke heldig.

Og i tillegg er det ikke sikkert at det er så smart å jevnlig få i seg kunstig søtning. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er ikke nødvendigvis noe galt i det. Kunstig søtning trigger sult og søtbehovet hos noen, så da er det bedre og la være. Det er ikke noe galt i at du drikker cola zero så lenge dette ikke gjelder deg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

JA!

Jeg har spist max 1200 i snart 10år. 

Anonymkode: b0e3b...a14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare slenge inn at konsistensen på maten er like viktig som innholdet i den. Når man ser på befolkninger verden over ser man en sammenheng mellom prosessert mat og overvekt. Og motsatt, i deler av verden hvor de spiser mat med høy tyggemotstand er de jevnt over slankere. Hjernen rekker å forstå at du er mett før du har spist for mye.

Anonymkode: a9ada...31a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...