AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #1 Skrevet 12. juli 2022 Hvis foreldrene snakker hvert sitt språk som de gjerne vil videreføre til barnet. Og barnet i tillegg lærer språket i landet de bor i. Det blir tre språk å holde styr på for et barn. Er det for mye? Jeg tror det er for mye, men det sitter langt inne å gi fra meg norsken. Anonymkode: cf40d...37c
fru Alving Skrevet 12. juli 2022 #2 Skrevet 12. juli 2022 Jeg er ingen ekspert på dette, men vet om flere barn som har tre språk de sjonglerer. Dere må regne med at det tar lengre tid før barnet snakker og det er også viktig at barnet går i barnehage eller er med andre barn som snakker språket i det landet dere bor. Det er jo det viktigste for barnet. men tenk for en gave å være trespråklig. 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #3 Skrevet 12. juli 2022 Nei, jeg vil ikke si at tre språk er for mye å holde styr på. Det anbefales jo at man snakker til barnet på sitt eget morsmål, for da vil barna få et rikere språk. Hos oss blir det delvis tre språk, Vi bor i Norge og jeg snakker norsk, mens far snakker et annet språk. I tillegg snakker mannen litt til barnet på et språk til, som er et av de tre språkene mannen snakket da han vokste opp og det språket han snakker mest med sin mor. Det kan jo hende barnet bruker litt lengre tid på å lære å snakke, men samtidig vil det jo ha en veldig fordel så snart det har lært seg å snakke 🙂 Anonymkode: 0fd31...9cb 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #4 Skrevet 12. juli 2022 Vil tro det går helt fint, så lenge dere er konsekvente og vet litt hva dere driver med Ser bare positive ting med tre språk. Anonymkode: 88761...40a 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #5 Skrevet 12. juli 2022 Absolutt ikke! Og det er en stor gave å gi barnet sitt! Nabojentene våre snakker norsk, fransk, engelsk og tysk. De snakker alle fire flytende og er under ti år. Anonymkode: 12050...ed5 1 1
-venter- Skrevet 12. juli 2022 #6 Skrevet 12. juli 2022 Jeg kjenner ei som vokste opp med russisk mor og tysk far. De snakket engelsk seg i mellom og bodde i Norge. Før jenta var skoleklar snakket hun alle fire greit. Tar lengre tid å lære for når andre barn snakket femti norsk ord snakket flerspråklige disse femti fordelt på flere språk. Men på sikt er det kun fordel. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #7 Skrevet 12. juli 2022 fru Alving skrev (16 minutter siden): Jeg er ingen ekspert på dette, men vet om flere barn som har tre språk de sjonglerer. Dere må regne med at det tar lengre tid før barnet snakker og det er også viktig at barnet går i barnehage eller er med andre barn som snakker språket i det landet dere bor. Det er jo det viktigste for barnet. men tenk for en gave å være trespråklig. Du har rett, du er ingen ekspert. In fact, det meste av det du skrev er tull 😅 snakk morsmål til barnet. Det er alltid anbefalt. vår var tidlig ute med språk. Far snakker et språk, jeg et annet, og norsk kommer automatisk. Anonymkode: c677c...7d4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #8 Skrevet 12. juli 2022 Ingen lærer språk så fort som barn. Mine barn snakker nå norsk, engelsk og arabisk. Det tok de på strak arm. Anonymkode: dff07...5af 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #9 Skrevet 12. juli 2022 Det er null problem med tre språk for et barn. De bruket ofte litt lenger tid før de begynner å prate selv. Har hørt at barn kan håndtere opp til seks(!) språk. Anonymkode: be4e8...af3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #10 Skrevet 12. juli 2022 Mine snakker tre språk flytende. Vi bor i utlandet, så hjemme er det norsk, det snakkes i tillegg engelsk og det lokale språket. Og når jeg tenker meg om begynte de med fransk i skolen nå, så da er det fjerde språket introdusert. Synes ikke de har brukt noe lengre tid å lære å snakke enn andre. Heller motsatt. De blander heller ikke språkene i særlig grad, men det hender at de låner et ord fra et av de andre om de mangler ord. Anonymkode: cdf49...7e4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #11 Skrevet 12. juli 2022 Førskolelærer her. Jeg har jobbet flere år i en internasjonal barnehage der både barn og personalet snakker forskjellige språk. Hadde et barn en gang som var 3 år som begynte på min avdeling, og han hadde polsk far, tysk mor og de snakket engelsk med hverandre. Barnet kunne ikke norsk, så han hadde faktisk fire språk å forholde seg. Vi merket at språket hans utviklet seg senere enn jevnaldrende, men han lærte seg norsk og kommuniserte på engelsk med foreldrene og litt tysk med moren. Faren snakke polsk til han men han kunne ikke snakke polsk tilbake. Anonymkode: c69ef...d62
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. juli 2022 #12 Skrevet 12. juli 2022 Nei, det er ikke for mye, men det er viktig å være konsekvente med hvem som snakker hvilket språk og når. Noen flerspråkelige barn er senere ute med å snakke, men det er ikke noe problem.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #13 Skrevet 12. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: 1 hour ago, fru Alving said: Jeg er ingen ekspert på dette, men vet om flere barn som har tre språk de sjonglerer. Dere må regne med at det tar lengre tid før barnet snakker og det er også viktig at barnet går i barnehage eller er med andre barn som snakker språket i det landet dere bor. Det er jo det viktigste for barnet. men tenk for en gave å være trespråklig. Du har rett, du er ingen ekspert. In fact, det meste av det du skrev er tull 😅 snakk morsmål til barnet. Det er alltid anbefalt. vår var tidlig ute med språk. Far snakker et språk, jeg et annet, og norsk kommer automatisk. Nå har jeg lest det fru Alving skriver flere ganger, men forstår ikke helt hva du syns er tull? Hun skriver ingen steder at man ikke skal snakke morsmålet? Hun sier at det er viktig at barnet får mulighet til å lære seg språket som snakkes i landet de bor i, og det er jo unektelig viktig for barnet. Det eneste du «kan ta henne på» er vel at hun skriver at det kan ta lenger tid før barnet snakker, det er jo ikke sikkert. Også avslutter hun med å si at det er en gave å være trespråklig. Anonymkode: ca80e...b10 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #14 Skrevet 12. juli 2022 Nei, hele Luxembourg snakker tre eller fire språk. Anonymkode: 87327...917 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #15 Skrevet 12. juli 2022 For noen barn kan det bli for mye. En jeg kjenner måtte gå fra to til ett språk fordi han hang så mye etter i barnehagen. Falt helt utenfor i lek pga dårlig språk. Så ikke alle som klarer det. Anonymkode: c7829...bf8 1
Tanuki Skrevet 12. juli 2022 #16 Skrevet 12. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis foreldrene snakker hvert sitt språk som de gjerne vil videreføre til barnet. Og barnet i tillegg lærer språket i landet de bor i. Det blir tre språk å holde styr på for et barn. Er det for mye? Jeg tror det er for mye, men det sitter langt inne å gi fra meg norsken. Anonymkode: cf40d...37c Min erfaring, vi ha 5 språk mellom oss, Norsk, som er mitt morsmål, engelsk som jeg og mannen min snakker sammen, for det meste. Mannen min har selv vokst opp med 2 språk, og så er det språket i landet vi bor i. For min del har jeg gått på engelsk-språkig ungdomskole og univ. Så engelsk snakker jeg flytende+++, barnet vårt på 8 bruker engelsk som førstespråk. jeg har alltid snakket norsk med ham, men det forsvinner stadig mer. Nå svarer han meg på engelsk om jeg snakker norsk. Samtidig er språket her vi bor veldig viktig, vi klarer oss ikke uten. så, i bunn og grunn, vi bruker mest engelssk, lokalt språk. Bekymrer meg ikke veldig ovver norsken, den plukkes lett pp senere. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #17 Skrevet 12. juli 2022 Jeg jobber i skolen og vi har faktisk en del barn som er to- og trespråklige som strever med språk. Vi har også barn som kun har et språk som strever med språk. Språkvansker rammer jo ca. 5%. Det er nok en fordel å være sterk i språk om man skal lære 3 språk samtidig. Samtidig er det absolutt anbefalt å snakke morsmålet til barnet. Jeg er usikker på hvor mye kunnskap man har om trespråklige barn. Jeg ville i hvert fall vært oppmerksomme på språkutvikling og brukt ekstra tid på språkopplæringen. Les samme bøker på begge språk der det er mulig, bruk språket så mye som mulig. Snakk om alt som skjer og alt dere ser. Les masse bøker og med ord. Pass på at barnet får mange muligheter til å snakke språket som brukes i landet dere bor i. For mange går det også helt fint, det er litt vanskelig å spå på forhånd bare😊 Anonymkode: ca80e...b10 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #18 Skrevet 12. juli 2022 Nei absolutt ikke. Våre barn er to språklig. Fikk beskjed på helsestasjonen om at de kom til å snakke senere enn normalt med to språk. De snakket fulle setninger og lange samtaler fra de var 1,5 år. Dette er veldig individuelt. Noen barn snakker ikke før de er 3 år kun med ett språk. Så bare snakk de 3 språkene. Barn lærer fort og de skiller Anonymkode: 5550e...d14 1
Kaneel Skrevet 12. juli 2022 #19 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis foreldrene snakker hvert sitt språk som de gjerne vil videreføre til barnet. Og barnet i tillegg lærer språket i landet de bor i. Det blir tre språk å holde styr på for et barn. Er det for mye? Jeg tror det er for mye, men det sitter langt inne å gi fra meg norsken. Anonymkode: cf40d...37c Funker bra
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #20 Skrevet 12. juli 2022 Vår 3 åring , snart 4 åring, snakker 4 språk flytende. Norsk, som er mitt språk, vietnamesisk som er mors språk, og engelsk fordi vi har bodd i London siden han ble født. Han har gått i barnehage i London, og skal snart begynne i barnehage i Norge. Han kan fint sjonglere mellom alle språkene. Min kone og jeg har vært veldig konsekvente og kun snakket vårt eget morsmål med ham. Anonymkode: 2be7c...8d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå