Gå til innhold

Tar intensivkjøring, en tråd for veiledning :)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg legger inn en tråd for veiledning, det kan jo være at jeg er heldig og at erfarne sjåfører tar seg tid til å svare dersom jeg lurer på

noe. :) 

Jeg er på dag nr 2 i intensiv kjøring, holder på med rattgrep, plassering, blindsone, tegn, tilpassing av fart&rygging.

Spørsmål jeg lurer på så langt:

Når det er vikelinjer i krysset ( slike trekanter ) og jeg viker, så trodde jeg at jeg likevel skulle legge meg helt til venstre når jeg skulle svinge til venstre og til høyre når jeg skulle svinge til høyre,

Kjørelærer sier at jeg skal holde meg til vikelinjen ( trekantene ) og legge meg på venstre trekant ( vikelinjen ) når jeg f,eks skal til venstre.

Dette var nytt for meg, noe som kan utfylle noe?

Er det for å få mer plass og oversikt?

Anonymkode: 85261...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja? 
Når er det mulig jeg misforstår her, men de to scenarioene du beskriver er jo det samme..?

Vikelinje eller ikke, plassering mot venstre når du skal til venstre, og høyre om du skal til høyre. 

Anonymkode: cddc1...d3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner heller ikke forskjellen, kan du utdype?

Anonymkode: b55d4...45a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg skjønner heller ikke forskjellen, kan du utdype?

Anonymkode: b55d4...45a

Stort kryss med vikelinjer og jeg skal til venstre, det er god plass til at jeg kan legge meg helt til venstre i krysset, men vikelinjene dekker ikke hele krysset, så jeg må legge meg på venstre trekant ( selv om jeg kunne kjørt MER til venstre i krysset, jeg skal holde meg på vikelinjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.7.2022 den 13.49):

Stort kryss med vikelinjer og jeg skal til venstre, det er god plass til at jeg kan legge meg helt til venstre i krysset, men vikelinjene dekker ikke hele krysset, så jeg må legge meg på venstre trekant ( selv om jeg kunne kjørt MER til venstre i krysset, jeg skal holde meg på vikelinjen.

Hvis det er midtrabatt legger du deg helt inntil midtrabatten. Hvis ikke må du dele krysset i to, da er det ofte lettere å si venstre hjul på ytterste del av vikelinjen. Elevene skjønner det bedre, og kan sikte etter vikelinjen isteden for et tenkt punkt. Funker dårlig når en bakfull idiot har tegnet vikelinjene da, som dessverre er relativt vanlig.

Du kan selvfølgelig ikke legge deg helt til venstre, da er du jo i feltet for motgående trafikk. Det må alltid være plass til kjøretøy som skal inn på veien du er på, og husk at et vogntog trenger MYE mer plass enn A3en du kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...