Gå til innhold

Hunden min bet et barn - avlive?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde besøk av et vennepar med barn på 3 år. Barnet leker mye med hunden men på et tidspunkt så napper hunden til barnets hånd da det strekker seg etter hunden.

Barnet har det bra, ble såvidt forfjamset og sa ja når vi spurte om hunden bet. Men ingen sår eller merke å finne på handa. Vil tro hunden heller nappet og sa ifra at den hadde fått nok.

Er selv gravid og frykter den snille hunden min vil skade eller skremme barnet mitt når den blir født... og klarer jeg å slappe av med barn og hund under samme tak nå?

Og jada... vi voksne burde passet bedre på. Det var vår skyld. Bare å kjefte i vei, folkens, men håper noen kan svare på spørsmålet om hva vi bør gjøre med hunden også.

Anonymkode: 6ffa9...f3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først, man lar aldri et lite barn "leke med hunden" og siden du er så bekymret syns jeg du skal ta kontakt med oppdretter og sjekke omplassering. Sansynligvis har ikke hunden bitt barnet men på hunders vis gitt beskjed om at noe barnet gjorde ikke var greit siden du som eier ikke var fokusert og påpasselig nok til å ha kontroll.. 

Anonymkode: 9b6ae...4b0

• Liker 20
Skrevet

Napping er ikke biting. Det kan være lek eller at hunden ga beskjed. Ser ikke noe problem.

• Liker 32
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke avlivet, hunden reagerte på noe barnet gjorde, og den nappet og bet ikke ordentlig. Om jeg hadde beholdt hunden derimot, er jeg usikker på. Du må jo alltid være på vakt og aldri la hund og barn være alene(det burde aldri skje uansett), men det kan være vanskelig i lengda. 

Anonymkode: 84d0a...6dd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hunden nappet da for å gi beskjed om at nok er nok om det ikke er noen merker. Det er ikke å bite. Hadde ikke avlivet den.

Anonymkode: 73d2b...c07

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde besøk av et vennepar med barn på 3 år. Barnet leker mye med hunden men på et tidspunkt så napper hunden til barnets hånd da det strekker seg etter hunden.

Barnet har det bra, ble såvidt forfjamset og sa ja når vi spurte om hunden bet. Men ingen sår eller merke å finne på handa. Vil tro hunden heller nappet og sa ifra at den hadde fått nok.

Er selv gravid og frykter den snille hunden min vil skade eller skremme barnet mitt når den blir født... og klarer jeg å slappe av med barn og hund under samme tak nå?

Og jada... vi voksne burde passet bedre på. Det var vår skyld. Bare å kjefte i vei, folkens, men håper noen kan svare på spørsmålet om hva vi bør gjøre med hunden også.

Napping er ikke biting. Ville absolutt ikke sett på det som avlivningsgrunn.

En ukjent 3 åring bør aldri leke eller henge med en hund slik barnet gjorde. Husk at hunden vet ingenting om barnet, stoler ikke på barnet, er fryktelig usikker rundt barnet og er konstant på hugget rundt barnet. Så det må aldri skje igjen. Lås hunden bort ved besøk.

Denne såkalte barn og hund-leken har heller ingenting for seg, annet enn å stimulere barnet og barnets foreldre. Spar deg for det. 

Ditt barn vil bli noe annet, da de vil vokse opp sammen fra barnets dag èn. Ville ikke vært videre bekymret. Men hvis du er bekymret og usikker, og ikke stoler på hunden, så bør du vurdere å gi hunden bort eller avlive den hvis den har oppnådd en viss alder. Barnets sikkerhet bør stå først, men å ta grep rundt hunden nå er ingen stress. Barnet kan ikke bevege seg skikkelig før det er ett år. Så du har god tid å se ting an. 

Senk skuldrene.

Anonymkode: e4b66...62e

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet

Hunden bet ikke, den sa stopp. Den er ikke farlig.

Dere må si stopp tidligere på vegne av hunden.

• Liker 24
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Må få frem nyansene her. 

- Tok den sakte tak og dro? 

- Eller tok et raskt bitt, dog ikke hardt. 

Hunder som biter barn skal avlives.  Og dere som mener hunder og barn ikke hører sammen tar feil, men alltid under oppsyn. Hunder som biter (som ofte er eierens feil) hører ikke sammen med barn.  Hund skal kjenne sin rang/plass og ikke utfordre den. 

Anonymkode: 9bb20...ed4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hunder kan glefse for å skremme når de blir lei, dere som er voksne må begrense barn litt når det kommer til lek me hunden. Det er ikke en leke å skal ikke måtte finne seg i alt. Følg bedre med heretter, å ikke la unger få styre som de vil. Nei ingen grunn til å avlive av en slik hendelse. 

Anonymkode: f4feb...cb2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må få frem nyansene her. 

- Tok den sakte tak og dro? 

- Eller tok et raskt bitt, dog ikke hardt. 

Hunder som biter barn skal avlives.  Og dere som mener hunder og barn ikke hører sammen tar feil, men alltid under oppsyn. Hunder som biter (som ofte er eierens feil) hører ikke sammen med barn.  Hund skal kjenne sin rang/plass og ikke utfordre den. 

Anonymkode: 9bb20...ed4

Hvem mener at hunder og barn ikke hører sammen ? 

Ikke jeg. Men jeg ser ingen hensikt i at en hund som ikke er vant med barn og som ikke bor med barn skal tvangslekes med ukjente barn som sikkert kommer på besøk et par ganger i året. 

Er det "faste" barn som man omgåes med ofte - veldig ofte - da blir det noe annet. Men sjeldne besøksbarn byr ofte opp til slike usikkerhetshendelser og reaksjoner slik denne hunden reagerte med. Nettopp pga usikkerheten barnet gir hunden. Oppsyn er ofte ikke nok, fordi barn på 2-6 år kan være sykt pågående, bråe og snare rundt hunden fordi barnet blir så ivrig og aktiv. Og det er sjeldent det nytter å korrigere barnet når det er så smått og ivrig. Derfor blir det ALLTID hundeeiers og hunds ansvar. En risikosport, med avlivning, potensiell skade og mulig erstatning/kompensasjon i bakgrunnen. 

Jeg ser ingen grunn til å ta den risikoen. Jeg er altfor glad i hunden min til å risikere/utsette han for det bare fordi vi skulle ha et koselig kaffebesøk fra et ukjent barn som man ellers aldri har innom huset. 

Anonymkode: e4b66...62e

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Napping er ikke grunn for avliving når det er dere voksne som feilet i å passe på. 

Anonymkode: 2939c...426

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kan heller ikke se at dette er grunn for avlivning, men her ville jeg tatt en runde med meg selv og tenkt hvor mange signaler hunden har sendt på at den ikke trivdes med situasjonen før den tydde til napping, signaler de voksne ikke fikk med seg. Ikke la barnet være så mye oppi hunden, skjerm hunden mer, slik at den ikke må ty til napping igjen for å bli hørt.

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Les dere opp på hundes kroppsspråk og dempede signaler og følg godt med. 

Anonymkode: 98bef...19f

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke dette som avlivningsgrunn. Hunden hadde nok gitt drøssevis av signaler på at den var ukomfortabel og ikke ønsket en interaksjon med barnet, men ble ignorert. Da ble det nødvendig å si ifra med lyd/glefsing. Hunden ble tvunget inn i en situasjon den ikke var rustet til å takle.

Får dere besøk fra barn igjen, skjerm hunden deres. Det er helt greit å si "hunden er ikke så interessert i å leke, så ignorer den". Mine hunder synes det er helt greit med barn, men jeg lar ikke barn leke med de, og jeg lar ikke barn på gata hilse på de heller. Hundene får ikke noe ut av det. 

Hva dere ønsker å gjøre angående baby, er helt opp til dere. 

Anonymkode: 1fd2e...778

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det der er jo ikke å bite, hunden ba ungen gå bort, og dahar den nok kommet med signaler rimelig lenge om at den ikke var komferta. Snill hund får du av å være en snill eier som ikke setter hunden i situasjoner den selv må ordne opp i. Ett barn på 3 vet heller ikke nyanse forskjell på bitt og napping, og spør du om noen slo den, om den blir dytta, sier den ja da og. 

Anonymkode: 4e8d1...944

• Liker 6
Skrevet

Dere har feilet som hundeeiere. Så enkelt er det. Man lar ikke en hund leke med et ukjent barn uten tilsyn. Da kan man få reaksjoner som napping når ingen fanger opp hundens signaler og tar affære. En tre åring kan også lett si at den ble bitt, mens sannheten er at hunden glefset. Og det er to forskjellige ting.

Hvis du/dere ikke klarer å skjerme hunden når det nå kommer barn i huset, er jeg tilbøyelig til å si at den bør omplasseres. Rett og slett for å hindre at hunden kommer opp i en lignende situasjon.

• Liker 8
Skrevet

Syns ikke hunden skal avlives på grunn av dette.  Men hvis du nå er usikker pga eget barn , så tenker jeg at omplassering til noen uten barn er noe du bør vurdere. Også fortelle årsaken til omplasseringen, det veldig sansynlig at hunden kan jobbes med og bli en fantastisk familehund.
Hvis du ikke tror at du er i stand til å trene med hunden OG oppdra eget + andre barn til korrekt oppførsel rundt hunden , så skal ikke den måtte bøte med livet av den grunn. 

Hvor gammel er hunden din ?   Det er viktig å huske på at barn må læres hva de har lov til å ikke med en hund .
For det er ikke slik at en hund eller andre dyr skal tolerere alt fra et barn , fordi de er barn . Dyr skjønner ikke slikt , og se på hvordan dyr irettesetter eget avkom..

Det er voksne sitt ansvar å lære både hund og barn .

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres jo ut som hunden faktisk bet, det er vel det samme hvor hardt den biter, eller om barnet fikk synlige merker eller ikke? Neste gang hunden biter kan det bli langt mer alvorlig. 
Hadde det vært mitt barn skulle jeg sørget for at hunden ble avlivet, eller sendt langt bort.

Anonymkode: d3b99...64d

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Høres jo ut som hunden faktisk bet, det er vel det samme hvor hardt den biter, eller om barnet fikk synlige merker eller ikke? Neste gang hunden biter kan det bli langt mer alvorlig. 
Hadde det vært mitt barn skulle jeg sørget for at hunden ble avlivet, eller sendt langt bort.

Anonymkode: d3b99...64d

Du ville latt ditt barn på 3 år leke fritt med en fremmed hund inne mens dere voksne satt og koste dere med kaffe og kaker, for så fått hunden avlivet når hunden til slutt ser seg tvunget til å heve stemmen? 

Anonymkode: 1fd2e...778

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Hunden min bet et barn - avlive?

Litt drastisk å avlive barnet, kan det ikke reddes?

Anonymkode: 694f1...fee

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...