MyMichelle Skrevet 11. juli 2022 #1 Skrevet 11. juli 2022 (endret) Jeg synes at kroppspositivisme ikke skulle vært forbeholdt de med høy BMI. Mange kvinner har noe de er misfornøyde med: for mye av noe, for lite av noe, «mammamage», strekkmerker, cellulitter…osv. Særlig nå om sommeren når det er snakk om å ha «sommerkroppen». Kroppspositivisme handler om å like kroppen sin som den er, ikke skamme seg over utseendet, ikke gjemme seg bort. Derfor mener jeg det burde vært for alle! Uansett vekt! Men noen normalvektige som har hevdet det er blitt hetset på sosiale media (husker ikke hvor jeg leste det). Og nå blir tydeligvis det å være kroppspositivist koblet til tittelen fettaktivist. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/nWpl3x/sommerkropper-paa-stranden-saann-blir-du-dersom-du-spiser-saa-mye-is Endret 11. juli 2022 av MyMichelle Endret stavefeil. 1
AprilLudgate Skrevet 11. juli 2022 #2 Skrevet 11. juli 2022 (endret) MyMichelle skrev (1 time siden): Jeg synes at kroppspositivisme ikke skulle vært forbeholdt de med høy BMI. Mange kvinner har noe de er misfornøyde med: for mye av noe, for lite av noe, «mammamage», strekkmerker, cellulitter…osv. Særlig nå om sommeren når det er snakk om å ha «sommerkroppen». Kroppspositivisme handler om å like kroppen sin som den er, ikke skamme seg over utseendet, ikke gjemme seg bort. Derfor mener jeg det burde vært for alle! Uansett vekt! Men noen normalvektige som har hevdet det er blitt hetset på sosiale media (husker ikke hvor jeg leste det). Og nå blir tydeligvis det å være kroppspositivist koblet til tittelen fettaktivist. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/nWpl3x/sommerkropper-paa-stranden-saann-blir-du-dersom-du-spiser-saa-mye-is Jeg leste kanskje for kjapt gjennom, hvor henter du sitatet «kroppspositivist er kun forbeholdt tjukke/fettaktivister» fra her? Endret 11. juli 2022 av DundreMilfin 1
MyMichelle Skrevet 11. juli 2022 Forfatter #3 Skrevet 11. juli 2022 DundreMilfin skrev (15 minutter siden): Jeg leste kanskje for kjapt gjennom, hvor henter du sitatet «kroppspositivist er kun forbeholdt tjukke/fettaktivister» fra her? Det står ikke det. Men «alle» som kaller seg kroppspositivist i kronikker og på TV er temmelig overvektige. I hvertfall de jeg har sett. Jeg følger ingen kroppspositivister på sosiale media. Den ene av kronikkforfatterne har tidligere presentert seg under tittelen kroppspositivist, men nå står det plutselig fettaktivist foran navnet hennes. Her er forresten en som ble fortalt hun ikke var tjukk nok til å være kroppspositivist: https://p3.no/folgerne-sa-at-amalie-22-ikke-var-stor-nok-til-a-vaere-kroppspositivist/ 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #4 Skrevet 11. juli 2022 MyMichelle skrev (3 minutter siden): Her er forresten en som ble fortalt hun ikke var tjukk nok til å være kroppspositivist: https://p3.no/folgerne-sa-at-amalie-22-ikke-var-stor-nok-til-a-vaere-kroppspositivist/ Gatekeeping 🙂 Kroppspositivitet som aktivisme er forøvrig bare vås. Helt enig i at folk skal være glad i seg selv, men en greier ikke å påvirke andres oppfatning av lyter. Anonymkode: 5f487...a6b 1
MyMichelle Skrevet 11. juli 2022 Forfatter #5 Skrevet 11. juli 2022 Jeg må vel bare gi meg. Det er et hån mot bevegelsens opphav hvis tynne, hvite kvinner legger ut bilder av seg og kaller det kroppspositivisme. https://p3.no/kronikk-a-vaere-tynn-og-hvit-er-ikke-bodypositivity/ 1
MyMichelle Skrevet 11. juli 2022 Forfatter #6 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Gatekeeping 🙂 Kroppspositivitet som aktivisme er forøvrig bare vås. Helt enig i at folk skal være glad i seg selv, men en greier ikke å påvirke andres oppfatning av lyter. Anonymkode: 5f487...a6b Er vel heller det at man ikke skal bry seg om hva andre måtte mene om ens utseende, tenker jeg.
Daria Skrevet 11. juli 2022 #7 Skrevet 11. juli 2022 Utgangspunktet for kroppspositivisme var vel å være en synlig og visuell motvekt og et alternativ til det kroppsidealet man stort sett ser i media og samfunnets generelt. At en del da blir provosert når de føler at de som representerer det de protesterer mot "kupper" kampanjen er vel ikke så rart. Det blir litt som at jeg som hvit middelklasse skal fronte en mangfoldskampanje - ja, jeg er en del av mangfoldet, men det er ikke min del av det som er viktig å framheve. 4 1
MyMichelle Skrevet 12. juli 2022 Forfatter #8 Skrevet 12. juli 2022 Daria skrev (4 timer siden): Utgangspunktet for kroppspositivisme var vel å være en synlig og visuell motvekt og et alternativ til det kroppsidealet man stort sett ser i media og samfunnets generelt. At en del da blir provosert når de føler at de som representerer det de protesterer mot "kupper" kampanjen er vel ikke så rart. Det blir litt som at jeg som hvit middelklasse skal fronte en mangfoldskampanje - ja, jeg er en del av mangfoldet, men det er ikke min del av det som er viktig å framheve. Skjønner det. Samtidig tenker jeg det kan være være stor forskjell på å være hvit tynn 20-åring med perfekt hud, store pupper og rumpe, og på å være hvit 40-åring i øvre del av normalvektig, som har fått flere barn og ikke har flat mage eller perfekt hud. Jeg synes at sistnevnte også er fjernt fra dagens kroppsideal. Men kanskje det bare er de i 20-årene som teller. De kroppspositivistene jeg er sett i media er unge og pene, har fin hud og pent hår. Slik sett er det bare vekten som skiller dem fra sine jevnaldrende som lever opp til kroppsidealet. Og det betyr vel at det er bare vekten som teller, ikke noe annet. Så da er de de eneste som har rett til å protestere mot kroppspresset. Jeg synes alle som er langt unna dagens kroppsideal skulle ha lik rett til å protestere, for det dreier seg jo om mer enn bare tynn vs BMI 30+. Men sånn er det altså ikke. 1
Knirke Skrevet 12. juli 2022 #9 Skrevet 12. juli 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Gatekeeping 🙂 Kroppspositivitet som aktivisme er forøvrig bare vås. Helt enig i at folk skal være glad i seg selv, men en greier ikke å påvirke andres oppfatning av lyter. Anonymkode: 5f487...a6b Jeg var i en diskusjon på et forum en gang, hvor dette ble diskutert. Joda, overvektige må gjerne være stolte av kroppen sin, mente jeg, men da må jo alle få lov til å være stolt av kroppen sin, også Instagrammere som bruker flere timer om dagen på å trene. Fikk til svar at nei, de som er slanke og trente har bare å skamme seg! De skaper kroppspress nemlig. Og skamme meg over kroppen min kunne jo jeg også gjøre selv, fordi jeg var slank og hadde flat mage🙄 «Positiv» my ass… 1 3
MyMichelle Skrevet 12. juli 2022 Forfatter #10 Skrevet 12. juli 2022 Knirke skrev (16 minutter siden): Jeg var i en diskusjon på et forum en gang, hvor dette ble diskutert. Joda, overvektige må gjerne være stolte av kroppen sin, mente jeg, men da må jo alle få lov til å være stolt av kroppen sin, også Instagrammere som bruker flere timer om dagen på å trene. Fikk til svar at nei, de som er slanke og trente har bare å skamme seg! De skaper kroppspress nemlig. Og skamme meg over kroppen min kunne jo jeg også gjøre selv, fordi jeg var slank og hadde flat mage🙄 «Positiv» my ass… Huff, jeg trodde ikke det var SÅ ille. De var jo mot deg slik de kritiserer andre for å være mot dem. Jeg har tidligere nevnt at kvinner fjernt fra kroppsidealet burde ha lik rett til å protestere som overvektige. Med tanke på hvordan bevegelsen oppsto. Men personlig mener jeg selvsagt at slanke og trente også har rett til å være kroppspositivister. Jeg misliker bodyshaming. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #11 Skrevet 12. juli 2022 Kroppspositivisme er bare for feite, hvite, gamle damer. Bare de for lov til å gå rundt å vise fram den usunne kroppen deres Anonymkode: 2be70...3c8 2
MyMichelle Skrevet 12. juli 2022 Forfatter #12 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kroppspositivisme er bare for feite, hvite, gamle damer. Bare de for lov til å gå rundt å vise fram den usunne kroppen deres Anonymkode: 2be70...3c8 Jeg vet ikke om noen gamle, eller «gamle» overvektige kvinner som er kroppspositivister.
MyMichelle Skrevet 12. juli 2022 Forfatter #13 Skrevet 12. juli 2022 Jeg kommer ikke til å svare mer, for jeg blir borte fra KG en tid. Jeg er så lei av å bli angrepet og bli beskyldt for ditt og datt, og orker ikke mer. Jeg har sosial angst og panikkangst, så er det noe jeg er flink til så er det å stikke av fra ubehagelige situasjoner…. Lenge leve kroppspositivisme — måtte den være for alle 😊
AprilLudgate Skrevet 12. juli 2022 #14 Skrevet 12. juli 2022 MyMichelle skrev (23 timer siden): Det står ikke det. Men «alle» som kaller seg kroppspositivist i kronikker og på TV er temmelig overvektige. I hvertfall de jeg har sett. Jeg følger ingen kroppspositivister på sosiale media. Den ene av kronikkforfatterne har tidligere presentert seg under tittelen kroppspositivist, men nå står det plutselig fettaktivist foran navnet hennes. Her er forresten en som ble fortalt hun ikke var tjukk nok til å være kroppspositivist: https://p3.no/folgerne-sa-at-amalie-22-ikke-var-stor-nok-til-a-vaere-kroppspositivist/ Ja. Men Carina «Fetmenfattet» er altså fettaktivist, og har såvidt jeg har fått med meg aldri sagt det du hevder hverken i kronikken her eller på IG. Ingen av disse to har ansvar for meningene til alle andre tjukke mennesker, akkurat slik du ikke har ansvar for meningene til alle med din vekt og høyde. Jeg mener forøvrig ikke svarene mine som angripende, jeg bare har ikke lest eller oppfattet det sånn Skjønner debatt og angstutfordringer kan være krevende særlig på KG.
AprilLudgate Skrevet 12. juli 2022 #15 Skrevet 12. juli 2022 Knirke skrev (18 timer siden): Jeg var i en diskusjon på et forum en gang, hvor dette ble diskutert. Joda, overvektige må gjerne være stolte av kroppen sin, mente jeg, men da må jo alle få lov til å være stolt av kroppen sin, også Instagrammere som bruker flere timer om dagen på å trene. Fikk til svar at nei, de som er slanke og trente har bare å skamme seg! De skaper kroppspress nemlig. Og skamme meg over kroppen min kunne jo jeg også gjøre selv, fordi jeg var slank og hadde flat mage🙄 «Positiv» my ass… Men nå linkes det altså til en kronikk hvor dette ikke sies i det hele tatt
Anonymburker Skrevet 12. juli 2022 #16 Skrevet 12. juli 2022 Jeg er stolt over å være naturlig slank og spise akkurat det jeg vil uten å legge nevneverdig på meg. Det må være lov.
Anonymburker Skrevet 12. juli 2022 #17 Skrevet 12. juli 2022 Knirke skrev (19 timer siden): Jeg var i en diskusjon på et forum en gang, hvor dette ble diskutert. Joda, overvektige må gjerne være stolte av kroppen sin, mente jeg, men da må jo alle få lov til å være stolt av kroppen sin, også Instagrammere som bruker flere timer om dagen på å trene. Fikk til svar at nei, de som er slanke og trente har bare å skamme seg! De skaper kroppspress nemlig. Og skamme meg over kroppen min kunne jo jeg også gjøre selv, fordi jeg var slank og hadde flat mage🙄 «Positiv» my ass… Det handler om mindreverdighetskompleks, enkelt og greit. Det er truende at slanke mennesker er fornøyde med seg selv, for det er idealet. Og etter min mening er det det som skal være idealet, for det er det som er sunnest. Overvekt er ikke sunt uansett hvordan man vrir og vender på det. 1
Knirke Skrevet 12. juli 2022 #18 Skrevet 12. juli 2022 35 minutter siden, DundreMilfin said: Men nå linkes det altså til en kronikk hvor dette ikke sies i det hele tatt Jeg har ikke kommentert kronikken, jeg kommenterte hva som ble sagt til meg. Kroppspositivisme er mislykket som konsept, fordi all verdens "positivitet" ikke kan forandre på det faktum at noen ser bedre ut enn andre, og misunnelige folks behov for å slenge dritt synes å være fullstendig grenseløst.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #19 Skrevet 12. juli 2022 Problemet her er jo det sinnsyke presset som legge på kvinner til å ikke bare være tynne, men også veltrente, ha visse proposjoner (akkurat nå er kravet runde hofter, smal midje og store pupper), se ut på en viss måte i ansiktet (liten nese, tykke lepper), være evig unge, osv. Det aksepteres ikke at kvinner eldes, eller at kvinner ikke har markert midje, eller at kvinner ikke er pene i ansiktet. Og siden slike kvinner aldri representeres i mediene på en positiv måte, vokser unge jenter som ikke ser "perfekte" ut opp med å føle seg ikke bare stygge men også unormale. Anonymkode: bc03b...63c 3
Anonymburker Skrevet 12. juli 2022 #20 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Problemet her er jo det sinnsyke presset som legge på kvinner til å ikke bare være tynne, men også veltrente, ha visse proposjoner (akkurat nå er kravet runde hofter, smal midje og store pupper), se ut på en viss måte i ansiktet (liten nese, tykke lepper), være evig unge, osv. Det aksepteres ikke at kvinner eldes, eller at kvinner ikke har markert midje, eller at kvinner ikke er pene i ansiktet. Og siden slike kvinner aldri representeres i mediene på en positiv måte, vokser unge jenter som ikke ser "perfekte" ut opp med å føle seg ikke bare stygge men også unormale. Anonymkode: bc03b...63c Menn har like mye press på seg om å se bra ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå