AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #1 Skrevet 11. juli 2022 Eksen skylder meg et par hundre tusen. Jeg har bevis på dette kun på en sms fra han + deler av summen som er innbetalt direkte til hans firma. Er håpet ute at jeg kan få tilbake disse pengene? Anonymkode: b0b3d...b03
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #2 Skrevet 11. juli 2022 mordi9 skrev (8 minutter siden): Et par hundre tusen?! Hva er det eksakte beløpet? 300.000 hvorfor er det viktig? Anonymkode: b0b3d...b03
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #3 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Eksen skylder meg et par hundre tusen. Jeg har bevis på dette kun på en sms fra han + deler av summen som er innbetalt direkte til hans firma. Er håpet ute at jeg kan få tilbake disse pengene? Anonymkode: b0b3d...b03 Dessverre ja.. selv med sånn kontrakt så kan det være vanskelig å få tilbake pengene. Jeg lånte penger til min eks og det var så vidt jeg fikk igjen, hvis de ikke har penger så stiller du helt bakerst i køen som kreditor. Anonymkode: a6396...062
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #4 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dessverre ja.. selv med sånn kontrakt så kan det være vanskelig å få tilbake pengene. Jeg lånte penger til min eks og det var så vidt jeg fikk igjen, hvis de ikke har penger så stiller du helt bakerst i køen som kreditor. Anonymkode: a6396...062 Dette frykter jeg😏 Takk for svar. Anonymkode: b0b3d...b03
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #5 Skrevet 11. juli 2022 De pengene kan du nok bare glemme ja. Anonymkode: c02e7...334 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #6 Skrevet 11. juli 2022 Send en forliksklage, så får du ihvertfall sikret kravet mot foreldelse og har mulighet til å tvangsinnkreve pengene. Anonymkode: 34197...673 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #7 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Send en forliksklage, så får du ihvertfall sikret kravet mot foreldelse og har mulighet til å tvangsinnkreve pengene. Anonymkode: 34197...673 Ja, synes i hvert fall du må prøve, TS. Anonymkode: bdc6b...860
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #8 Skrevet 11. juli 2022 Dersom du har skriftlig bevis, kan du prøve inkasso. Ikke bare firmaer kan sende alike krav. Privatpersoner kan også det. Anonymkode: 99f98...a79
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #9 Skrevet 11. juli 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Eksen skylder meg et par hundre tusen. Jeg har bevis på dette kun på en sms fra han + deler av summen som er innbetalt direkte til hans firma. Er håpet ute at jeg kan få tilbake disse pengene? Anonymkode: b0b3d...b03 Så lenge du har skriftlig bevis så er det håp. Som personen over så bør du gå til inkasso. Så lenge du kan dokumentere gjelden så vil namsmannen kunne ta beslag i lønn og fomue til eksen. Her er lenke du Når det er snakk om 300 000 så bør du absolutt ikke bare gi opp å inndrive den. Det kommer sikkert til å ta tid å få tilbake pengene, men det er verdt det. Anonymkode: 3a51f...da7 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #10 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Så lenge du har skriftlig bevis så er det håp. Som personen over så bør du gå til inkasso. Så lenge du kan dokumentere gjelden så vil namsmannen kunne ta beslag i lønn og fomue til eksen. Her er lenke du Når det er snakk om 300 000 så bør du absolutt ikke bare gi opp å inndrive den. Det kommer sikkert til å ta tid å få tilbake pengene, men det er verdt det. Anonymkode: 3a51f...da7 Takk, sender du lenken på nytt? Anonymkode: b0b3d...b03
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #11 Skrevet 11. juli 2022 Du kan fortsatt få tilbake pengene, men det er potensielt mer styrete. Kommer jo også an på om din x er en anstendig mann. De aller fleste vil jo betale det de skylder Anonymkode: 464ab...407
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #12 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du kan fortsatt få tilbake pengene, men det er potensielt mer styrete. Kommer jo også an på om din x er en anstendig mann. De aller fleste vil jo betale det de skylder Anonymkode: 464ab...407 Han har rotet det til økonomisk og er ikke en snill mann lenger desverre. Anonymkode: b0b3d...b03
TBergh Skrevet 11. juli 2022 #13 Skrevet 11. juli 2022 (endret) Hei Alt håp er ikke ute. Du sier at du har lånt penger til eksen. Hvordan skjedde lånet. Jeg tviler på at du har hatt disse pengene liggende på kistebunn, og ble overrakt i skummel bakgate, en regnfull natt. Da vil dette være mulig å spore. Var det oppsparte midler som du overførte fra egen konto til ekse.? Lån i bank utbetalt til deg, som så ble overført til eksen? Hvis punkt to er tilfelle, står det noe i gjeldsbrevet om hva lånet skal brukes til eller annen korrespondanse med långiver. Det er mange måter å spore pengene på. Når du ikke har noen form skriftlig dokumentasjon vil dette svekke mulighetene Noen av disse måtene vil kun være indisier, men bevisbyrden er lavere i sivilsaker enn ved straffesaker. Jo flere indisier du kan finne, jo sterkere vil din sak stå. Så må din situasjon sees i sammenheng med din livssituasjon. Er du en millionær, som ikke vil merke noe særlig at du har tapt pengene eller er du en ordinær person. En ordinær person vil aldri gi bort tusenvis av kroner. Det ville være meget spesielt, og meget urimelig. Da vil eksen. Din kunne få et forklaringsproblem på hvorfor de pengen du overførte direkte til hans firma ikke er tilbakebetalt i sin helhet. Jeg har vært borti en noenlunde lignende sak. Det var faktisk en dame det også. Det var et meget dårlig forhold dem imellom etter bruddet, fulgt av jeg lite hyggelige sms’er m.m. Hun sendte eksen sin en «dritt sms,» for å provosere frem et tilsvarende svar. Hun skjelte ham ut, som en dritt og dust og alt mulig annet å sa noe sånt som at jeg kan vel bare drite i pengene du lånte din dritt osv.i håp om at han i fullt sinne vil «slenge med leppa» i svar-sms’en» Hun fikk full klaff. Han sa noe slik som «de pengene kan du bare glemme di jævla f…. neste bokstav er i og andre ikke helt greie beskrivelser av henne. Jeg mener å huske at hun fikk tilbake nesten alle pengene. Du kan eventuelt informere om at du vil ta saken inn for forliksrådet, hvor du vil få et rettskraftig dokument som vil gjøre at du vil kunne begjære utleggstrekk i hans lønn/trygd via namsmannen, og at alle omkostninger ved dette, samt forsinkelsesrente vil han da måtte betale. Hvis han er som de aller fleste så har han hørt om en del av disse ordene og utrykkene, men er ikke innforstått med hva det betyr annet enn at han kan risikere å bli trukket i inntekten, for et større beløp enn det opprinnelig lånet. Du kan også kontakte advokat og forhøre deg med han. Du kan også starte det som heter egeninkasso. Dette vil du finne mer om på nette. Her må du følge visse lovpålagte steg, helt riktig. Innledningen er kun purring på kravet, så en betalingsoppfordring m.m. Men det kan hende at han da våkner, da han ser at du setter i gang en inkassoprosess. En del av teksten i mange slike krav er Slik at De ikke skal bli påført unødige kostnader, slik som inkassogebyrer, retts,- og utleggsgebyrer, jf. tvangsfullbyrdelseslovens bestemmelser, kan de undertegne et gjeldsbrev, som følger vedlagt. Ønsker De å benytte dem av det siste tilbudet, vennligst returner gjeldsbrevet i undertegnet stand, og senest, (sett en kort frist, en uke etter avsendelse av et slik krav), til undertegnede. Dette er en fremgangsmåte inkassoselskaper benytter i en del saker. Dette er for å sikre kravet ditt. Du bør, så sjansene for at han undertegner på et gjeldsbrev, sjekke og kontrollere at lover og paragrafer er riktig. Samt bruk litt «offentlig» ordlyd. Med vennlig hilsen TBergh Endret 11. juli 2022 av TBergh 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #14 Skrevet 11. juli 2022 TBergh skrev (1 time siden): Hei Alt håp er ikke ute. Du sier at du har lånt penger til eksen. Hvordan skjedde lånet. Jeg tviler på at du har hatt disse pengene liggende på kistebunn, og ble overrakt i skummel bakgate, en regnfull natt. Da vil dette være mulig å spore. Var det oppsparte midler som du overførte fra egen konto til ekse.? Lån i bank utbetalt til deg, som så ble overført til eksen? Hvis punkt to er tilfelle, står det noe i gjeldsbrevet om hva lånet skal brukes til eller annen korrespondanse med långiver. Det er mange måter å spore pengene på. Når du ikke har noen form skriftlig dokumentasjon vil dette svekke mulighetene Noen av disse måtene vil kun være indisier, men bevisbyrden er lavere i sivilsaker enn ved straffesaker. Jo flere indisier du kan finne, jo sterkere vil din sak stå. Så må din situasjon sees i sammenheng med din livssituasjon. Er du en millionær, som ikke vil merke noe særlig at du har tapt pengene eller er du en ordinær person. En ordinær person vil aldri gi bort tusenvis av kroner. Det ville være meget spesielt, og meget urimelig. Da vil eksen. Din kunne få et forklaringsproblem på hvorfor de pengen du overførte direkte til hans firma ikke er tilbakebetalt i sin helhet. Jeg har vært borti en noenlunde lignende sak. Det var faktisk en dame det også. Det var et meget dårlig forhold dem imellom etter bruddet, fulgt av jeg lite hyggelige sms’er m.m. Hun sendte eksen sin en «dritt sms,» for å provosere frem et tilsvarende svar. Hun skjelte ham ut, som en dritt og dust og alt mulig annet å sa noe sånt som at jeg kan vel bare drite i pengene du lånte din dritt osv.i håp om at han i fullt sinne vil «slenge med leppa» i svar-sms’en» Hun fikk full klaff. Han sa noe slik som «de pengene kan du bare glemme di jævla f…. neste bokstav er i og andre ikke helt greie beskrivelser av henne. Jeg mener å huske at hun fikk tilbake nesten alle pengene. Du kan eventuelt informere om at du vil ta saken inn for forliksrådet, hvor du vil få et rettskraftig dokument som vil gjøre at du vil kunne begjære utleggstrekk i hans lønn/trygd via namsmannen, og at alle omkostninger ved dette, samt forsinkelsesrente vil han da måtte betale. Hvis han er som de aller fleste så har han hørt om en del av disse ordene og utrykkene, men er ikke innforstått med hva det betyr annet enn at han kan risikere å bli trukket i inntekten, for et større beløp enn det opprinnelig lånet. Du kan også kontakte advokat og forhøre deg med han. Du kan også starte det som heter egeninkasso. Dette vil du finne mer om på nette. Her må du følge visse lovpålagte steg, helt riktig. Innledningen er kun purring på kravet, så en betalingsoppfordring m.m. Men det kan hende at han da våkner, da han ser at du setter i gang en inkassoprosess. En del av teksten i mange slike krav er Slik at De ikke skal bli påført unødige kostnader, slik som inkassogebyrer, retts,- og utleggsgebyrer, jf. tvangsfullbyrdelseslovens bestemmelser, kan de undertegne et gjeldsbrev, som følger vedlagt. Ønsker De å benytte dem av det siste tilbudet, vennligst returner gjeldsbrevet i undertegnet stand, og senest, (sett en kort frist, en uke etter avsendelse av et slik krav), til undertegnede. Dette er en fremgangsmåte inkassoselskaper benytter i en del saker. Dette er for å sikre kravet ditt. Du bør, så sjansene for at han undertegner på et gjeldsbrev, sjekke og kontrollere at lover og paragrafer er riktig. Samt bruk litt «offentlig» ordlyd. Med vennlig hilsen TBergh Hei. Takk for svar og nyttig info. Som sagt en del av pengene er betalt direkte inn til hans firma, mens jeg har betalt rekninger for han til hans husprosjekt. Han har skrevet i sms at han skylder meg pengene + at jeg skulle få rente på pengene. Anonymkode: b0b3d...b03
TBergh Skrevet 11. juli 2022 #15 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som sagt en del av pengene er betalt direkte inn til hans firma, mens jeg har betalt rekninger for han til hans husprosjekt Hei igjen. Dette ble langt, lengre enn langt. Kopier det ned til din datamaskin. Da vil det være lettere å åpne dette på nytt, i stedet for å logge seg inn på KG, for å lese det flere ganger Basert på det du sier er ser det ut til at alle de pengene du har lånt ham er sporbare. Slik mange andre sier så er faktisk kr 300 000,0 mye penger. Du opplyser ingen ting om når disse/dette lånet/ne er gitt. Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å sende ham en brev pr post, og be ham undertegne et gjeldsbrev. Hvis han ikke gjør det, vil du kontakte advokat "og alle omkostninger som skjønnes å påløpe i forbindelse med inndriving av ditt pengekrav vil bli tillagt ditt opprinnelige krav pluss forsinkelsesrenter. Grunnen til at jeg nevner dette er at han kan love og love og love helt til ditt pengekrav er foreldet. Du må derfor IKKE være PASSIV. Jeg hadde ordlagt meg slik: Utkast til tekst i brev, i kursiv. Vær høflig og saklig. Er det datoer eller beløp du ikke er helt sikker på, så skriv: Jeg mener å huske at jeg overførte pengene til deg i juni 2018 og at dette beløpet utgjorde kr 145 000. Jeg har gjentatte ganger bedt om at du skal betale tilbake de pengene jeg har lånt deg og som jeg overførte direkte til ditt firma og betaling av flere regninger. Første gangen jeg ba om få pengen tilbake, mener jeg å huske, var i juni måned 2018. For at jeg skal kunne sikre mitt pengekrav som er basert på de overføringer og betaling av regninger må du undertegne vedlagte gjeldsbrev. Hvis du ikke undertegner og returnerer det til meg, dater og i undertegnet stand, vil dette tvinge meg til å kontakte advokat for med de omkostninger det vil medføre. Dette vil være slike omkostninger som: advokathonorar, rettslige gebyrer til bl.a. forliksklage, begjæring om utleggsforretning i forbindelse med utleggstrekk i inntekt Jf. LOV 1992-06-26 nr 86: Lov om tvangsfullbyrdelse. Kapittel 7. Utlegg I. Begjæring om utlegg. I tillegg vil jeg kreve forsinkelsesrente av det totale samlede beløpet. Jf. LOV 1976-12-17 nr 100: Lov om renter ved forsinket betaling m.m. § 2. Vilkår for forsinkelsesrente Fordringshaveren kan kreve rente etter denne lov (forsinkelsesrente) når kravet ikke innfris ved forfall. Renten løper fra forfallsdag når denne er fastsatt i forveien, og ellers fra 30 dager etter at fordringshaveren har sendt skyldneren skriftlig påkrav med oppfordring om å betale. Påkrav kan sendes ved bruk av elektronisk kommunikasjon dersom skyldneren uttrykkelig har godtatt dette. § 3. Størrelsen av forsinkelsesrenten. Krav ut over forsinkelsesrenten Departementet fastsetter hvert halvår størrelsen av forsinkelsesrenten til en fast prosent årlig rente, som skal svare til den pengepolitiske styringsrenten slik denne er fastsatt av Norges Bank per 1. januar og 1. juli det aktuelle år tillagt minst sju prosentpoeng. Pr d.d. er forsinkelsesrenten på 9,25% Jf. Forsinkelsesrenten skal fastsettes hvert halvår, med virkning fra 1. januar og fra 1. juli. Finansdepartementet har fastsatt forsinkelsesrenten til 9,25 prosent fra 1. juli 2022. https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/renter/forsinkelsesrente-/id429404/ Jeg hadde fortsatt med: «Hvis det er forhold, som bunner i at det vil medføre vanskeligheter for deg å betale, slike forhold som f.eks. sykdom eller en midlertidig inntektssvikt, er dette noe jeg er villig til å forhandle om slik at vi begge kan bli fornøyd med en nedbetalingsplan. Skulle du påberope deg et slikt forhold, må dette dokumenteres, i form av legeattest som bekrefter at du er syk og at du eventuelt må bruke reseptbelagte medisiner. Du skal ikke oppgi type sykdom eller type medisiner du bruker. Dette er et forhold mellom deg og din lege. Uansett om du skulle påberope deg et eller flere slike forhold, må gjeldsbrevet dateres og undertegnes og returneres meg, slik at det er meg i hende senest torsdag 28.07.2022. Er ikke gjeldsbrevet kommet meg i hende senest torsdag den 28.07.2022 vil dette tvinge meg til å ta de skritt jeg finner nødvendig slik at mitt utestående pengekrav blir sikret og at en betaling kan begynne.» Datoen for retur er gitt med utgangspunkt i at du sender brevet mandag 18.07.2022 og inkluderer postgang som er ca. 3 – tre dager hver vei, = 6 dager, som gir ham 4 – fire dager på å undertegne gjeldsbrevet. Den korte svarfristen kan forsvares med at han kjenner saken meget godt og er satt for at han skal få den berømte akterdelen i gir, og slik at han ikke får tid til å områ seg for å «koke i hop» noe faenskap. Jeg trekker min konklusjonen om «faenskap» basert på at han ikke allerede har hatt fortløpende kontakt med deg angående det å komme frem til en tilbakebetalingsplan. Jeg oppfatter ham derfor ikke å være «all right kar» når han tydeligvis prøver å unngå å betale. En ryddig person med moralkompasset og etikken i lodd og vater hadde tatt kontakt og frivillig undertegnet et gjeldsbrev og kommet med, i det minste med et forslag til betalingsplan. Jeg vil anbefale deg også å foreta en «avskrekkende» beregning av hva han må betale bare i forsinkelsesrente. Du finner kalkulator på nedenforstående lenke. https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/renter/kalkulator-for-forsinkelsesrenten/id475428/ Jeg ville da ha skrevet. En foreløpig beregning viser at forsinkelsesrente alene kan beløpe seg til et beløp på kr (her fyller du inn det beløpet kalkulatoren beregner). Prøv å husk nå du første gang etterlyste / ba ham å betale. Jeg regner med at du har bedt om det. Du kan beregne forsinkelsesrente fra den datoen. Men vær «rund» i kantene. Vis imøtekommenhet. Du vil kunne se hvordan en forliksklage ser ut klikker du på nedenforstående lenke. www.politiet.no › globalassets › 02-tjenester-admin › namsmann-og-forliksrad › utlegg-og-forliksklage › begjaring-om-utlegg-og-forliksklage-kombinert.pdf begjæring om utlegg/forliksklage - Politiet Klikk her for å åpne forsinkelsesrentekalkulatoren. Her er lenken https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/renter/kalkulator-for-forsinkelsesrenten/id475428/ Jeg mener at du bør sitere fra lover og paragrafer, slik at han selv kan etterkontrollere det du sier i brevet og dermed ser at du ikke prøver på en bløff. Jeg anbefaler at du skriver og sender dette brevet så snart som mulig, slik at du kan får startet på prosessen. Dette vil ta noe tid, fordi loven gir ham tilsvarsfrist på ca. 4 – fire uker for hver gang det sendes ut noe fra det offentlige. Det vil bla. gjøre at han for 4 – fire uker på å gi svar på forliksklage, 4 – fire nye uker når du ber om/begjærer trekk hos namsmannen. Så kommer postgangen, hvor fort du finner en advokat, hvor fort advokaten begynner konkret på din sak. Når det gjelder advokaten så følg med på alt. Be om forklaringer til DU SKJØNNER. Alle kan glemme, huske feil, blande sammen osv. Sjekk at alle datoer, beløp osv er korrekt. Det er fort gjort å skrive feil beløp, fordi advokaten har akkurat arbeidet med at tilsvarende sak som din, og da «dratt med seg» den saken over i din. Hvis det er ting du lurer på kan du sende meg en PM, så skal jeg bistå gi råd/anbefalinger så langt jeg kan. Den hjelpen/bistanden er gratis. Jeg håper dette er til litt hjelp. Mange ganger er det det som nesten er viktigst er at du selv skjønner og forstår hva som skjer i din sak og hvorfor det skjer. Da er nettet et fint sted å søke og få svar. Men ikke les på kun en nettside, men sjekk at flere sider, minst 2 – to helst 3 – tre sider sier det samme. Det finnes noen luringer ute på nettet, som forsøker å fremstå som eksperter, men i realiteten prøver å fange deg som kunde, og flå deg for penger. Så kontakt flere advokater og forhør deg. Prøv Tjenestetorget. Når du skal i det første møte med advokaten sett opp en liste over hva du ønsker skal skje, og hva du vil at advokaten skal gjøre. Spør også om hvor mye advokaten tror at det vil kunne koste. Men ikke glem at alle dine utgifter skal din eks. betale. Ellers kan det å inndrive pengekravet koste deg dyrt. Advokater er ikke billige. I manges innboforsikring ligger det også dekning for advokatutgifter. Dette kalles rettshjelpsforsikring. Hør med ditt forsikringsselskap om de dekker noen av dine utgifter til dette. Jeg tror ikke du vil få et positivt svar, men spør du ikke vil du i hvert fall ikke få dekket noen utgifter. Men ikke glem. Jeg hadde ikke blitt overrasket om dette tok alt fra 6 – seks til 12 – tolv måneder, før du kan begjære trekk i hans inntekt. Du vil tross alt begynne fra scratch. Alle beløp, advokatsalær, offentlige gebyrer må du legge ut for, men krever alt dette refundert av din eks. Jeg synes ikke dette er noe å lure på, men dette vil selvfølgelig være helt og holdent være opp til deg. Du vil, så rart dette kan høres ut nå, faktisk få noe positivt ut av dette. Du vil være mye bedre forberedt etter dette på eventuelle fremtidige hjelp du gir til venner og familie. Du vil neste gang noen ber om hjelp, uansett hva det er, fort kunne avgjøre om dette bør avtales skriftlig. (Ikke nødvendig hvis noen ber deg om hjelp til å bære ut søppelet.) Så stå på, ta han eksen. din med på «en kjøretur» han sent vil glemme. Med vennlig hilsen TBergh 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #16 Skrevet 13. juli 2022 TBergh skrev (På 11.7.2022 den 22.27): Hei igjen. Dette ble langt, lengre enn langt. Kopier det ned til din datamaskin. Da vil det være lettere å åpne dette på nytt, i stedet for å logge seg inn på KG, for å lese det flere ganger Basert på det du sier er ser det ut til at alle de pengene du har lånt ham er sporbare. Slik mange andre sier så er faktisk kr 300 000,0 mye penger. Du opplyser ingen ting om når disse/dette lånet/ne er gitt. Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å sende ham en brev pr post, og be ham undertegne et gjeldsbrev. Hvis han ikke gjør det, vil du kontakte advokat "og alle omkostninger som skjønnes å påløpe i forbindelse med inndriving av ditt pengekrav vil bli tillagt ditt opprinnelige krav pluss forsinkelsesrenter. Grunnen til at jeg nevner dette er at han kan love og love og love helt til ditt pengekrav er foreldet. Du må derfor IKKE være PASSIV. Jeg hadde ordlagt meg slik: Utkast til tekst i brev, i kursiv. Vær høflig og saklig. Er det datoer eller beløp du ikke er helt sikker på, så skriv: Jeg mener å huske at jeg overførte pengene til deg i juni 2018 og at dette beløpet utgjorde kr 145 000. Jeg har gjentatte ganger bedt om at du skal betale tilbake de pengene jeg har lånt deg og som jeg overførte direkte til ditt firma og betaling av flere regninger. Første gangen jeg ba om få pengen tilbake, mener jeg å huske, var i juni måned 2018. For at jeg skal kunne sikre mitt pengekrav som er basert på de overføringer og betaling av regninger må du undertegne vedlagte gjeldsbrev. Hvis du ikke undertegner og returnerer det til meg, dater og i undertegnet stand, vil dette tvinge meg til å kontakte advokat for med de omkostninger det vil medføre. Dette vil være slike omkostninger som: advokathonorar, rettslige gebyrer til bl.a. forliksklage, begjæring om utleggsforretning i forbindelse med utleggstrekk i inntekt Jf. LOV 1992-06-26 nr 86: Lov om tvangsfullbyrdelse. Kapittel 7. Utlegg I. Begjæring om utlegg. I tillegg vil jeg kreve forsinkelsesrente av det totale samlede beløpet. Jf. LOV 1976-12-17 nr 100: Lov om renter ved forsinket betaling m.m. § 2. Vilkår for forsinkelsesrente Fordringshaveren kan kreve rente etter denne lov (forsinkelsesrente) når kravet ikke innfris ved forfall. Renten løper fra forfallsdag når denne er fastsatt i forveien, og ellers fra 30 dager etter at fordringshaveren har sendt skyldneren skriftlig påkrav med oppfordring om å betale. Påkrav kan sendes ved bruk av elektronisk kommunikasjon dersom skyldneren uttrykkelig har godtatt dette. § 3. Størrelsen av forsinkelsesrenten. Krav ut over forsinkelsesrenten Departementet fastsetter hvert halvår størrelsen av forsinkelsesrenten til en fast prosent årlig rente, som skal svare til den pengepolitiske styringsrenten slik denne er fastsatt av Norges Bank per 1. januar og 1. juli det aktuelle år tillagt minst sju prosentpoeng. Pr d.d. er forsinkelsesrenten på 9,25% Jf. Forsinkelsesrenten skal fastsettes hvert halvår, med virkning fra 1. januar og fra 1. juli. Finansdepartementet har fastsatt forsinkelsesrenten til 9,25 prosent fra 1. juli 2022. https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/renter/forsinkelsesrente-/id429404/ Jeg hadde fortsatt med: «Hvis det er forhold, som bunner i at det vil medføre vanskeligheter for deg å betale, slike forhold som f.eks. sykdom eller en midlertidig inntektssvikt, er dette noe jeg er villig til å forhandle om slik at vi begge kan bli fornøyd med en nedbetalingsplan. Skulle du påberope deg et slikt forhold, må dette dokumenteres, i form av legeattest som bekrefter at du er syk og at du eventuelt må bruke reseptbelagte medisiner. Du skal ikke oppgi type sykdom eller type medisiner du bruker. Dette er et forhold mellom deg og din lege. Uansett om du skulle påberope deg et eller flere slike forhold, må gjeldsbrevet dateres og undertegnes og returneres meg, slik at det er meg i hende senest torsdag 28.07.2022. Er ikke gjeldsbrevet kommet meg i hende senest torsdag den 28.07.2022 vil dette tvinge meg til å ta de skritt jeg finner nødvendig slik at mitt utestående pengekrav blir sikret og at en betaling kan begynne.» Datoen for retur er gitt med utgangspunkt i at du sender brevet mandag 18.07.2022 og inkluderer postgang som er ca. 3 – tre dager hver vei, = 6 dager, som gir ham 4 – fire dager på å undertegne gjeldsbrevet. Den korte svarfristen kan forsvares med at han kjenner saken meget godt og er satt for at han skal få den berømte akterdelen i gir, og slik at han ikke får tid til å områ seg for å «koke i hop» noe faenskap. Jeg trekker min konklusjonen om «faenskap» basert på at han ikke allerede har hatt fortløpende kontakt med deg angående det å komme frem til en tilbakebetalingsplan. Jeg oppfatter ham derfor ikke å være «all right kar» når han tydeligvis prøver å unngå å betale. En ryddig person med moralkompasset og etikken i lodd og vater hadde tatt kontakt og frivillig undertegnet et gjeldsbrev og kommet med, i det minste med et forslag til betalingsplan. Jeg vil anbefale deg også å foreta en «avskrekkende» beregning av hva han må betale bare i forsinkelsesrente. Du finner kalkulator på nedenforstående lenke. https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/renter/kalkulator-for-forsinkelsesrenten/id475428/ Jeg ville da ha skrevet. En foreløpig beregning viser at forsinkelsesrente alene kan beløpe seg til et beløp på kr (her fyller du inn det beløpet kalkulatoren beregner). Prøv å husk nå du første gang etterlyste / ba ham å betale. Jeg regner med at du har bedt om det. Du kan beregne forsinkelsesrente fra den datoen. Men vær «rund» i kantene. Vis imøtekommenhet. Du vil kunne se hvordan en forliksklage ser ut klikker du på nedenforstående lenke. www.politiet.no › globalassets › 02-tjenester-admin › namsmann-og-forliksrad › utlegg-og-forliksklage › begjaring-om-utlegg-og-forliksklage-kombinert.pdf begjæring om utlegg/forliksklage - Politiet Klikk her for å åpne forsinkelsesrentekalkulatoren. Her er lenken https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/renter/kalkulator-for-forsinkelsesrenten/id475428/ Jeg mener at du bør sitere fra lover og paragrafer, slik at han selv kan etterkontrollere det du sier i brevet og dermed ser at du ikke prøver på en bløff. Jeg anbefaler at du skriver og sender dette brevet så snart som mulig, slik at du kan får startet på prosessen. Dette vil ta noe tid, fordi loven gir ham tilsvarsfrist på ca. 4 – fire uker for hver gang det sendes ut noe fra det offentlige. Det vil bla. gjøre at han for 4 – fire uker på å gi svar på forliksklage, 4 – fire nye uker når du ber om/begjærer trekk hos namsmannen. Så kommer postgangen, hvor fort du finner en advokat, hvor fort advokaten begynner konkret på din sak. Når det gjelder advokaten så følg med på alt. Be om forklaringer til DU SKJØNNER. Alle kan glemme, huske feil, blande sammen osv. Sjekk at alle datoer, beløp osv er korrekt. Det er fort gjort å skrive feil beløp, fordi advokaten har akkurat arbeidet med at tilsvarende sak som din, og da «dratt med seg» den saken over i din. Hvis det er ting du lurer på kan du sende meg en PM, så skal jeg bistå gi råd/anbefalinger så langt jeg kan. Den hjelpen/bistanden er gratis. Jeg håper dette er til litt hjelp. Mange ganger er det det som nesten er viktigst er at du selv skjønner og forstår hva som skjer i din sak og hvorfor det skjer. Da er nettet et fint sted å søke og få svar. Men ikke les på kun en nettside, men sjekk at flere sider, minst 2 – to helst 3 – tre sider sier det samme. Det finnes noen luringer ute på nettet, som forsøker å fremstå som eksperter, men i realiteten prøver å fange deg som kunde, og flå deg for penger. Så kontakt flere advokater og forhør deg. Prøv Tjenestetorget. Når du skal i det første møte med advokaten sett opp en liste over hva du ønsker skal skje, og hva du vil at advokaten skal gjøre. Spør også om hvor mye advokaten tror at det vil kunne koste. Men ikke glem at alle dine utgifter skal din eks. betale. Ellers kan det å inndrive pengekravet koste deg dyrt. Advokater er ikke billige. I manges innboforsikring ligger det også dekning for advokatutgifter. Dette kalles rettshjelpsforsikring. Hør med ditt forsikringsselskap om de dekker noen av dine utgifter til dette. Jeg tror ikke du vil få et positivt svar, men spør du ikke vil du i hvert fall ikke få dekket noen utgifter. Men ikke glem. Jeg hadde ikke blitt overrasket om dette tok alt fra 6 – seks til 12 – tolv måneder, før du kan begjære trekk i hans inntekt. Du vil tross alt begynne fra scratch. Alle beløp, advokatsalær, offentlige gebyrer må du legge ut for, men krever alt dette refundert av din eks. Jeg synes ikke dette er noe å lure på, men dette vil selvfølgelig være helt og holdent være opp til deg. Du vil, så rart dette kan høres ut nå, faktisk få noe positivt ut av dette. Du vil være mye bedre forberedt etter dette på eventuelle fremtidige hjelp du gir til venner og familie. Du vil neste gang noen ber om hjelp, uansett hva det er, fort kunne avgjøre om dette bør avtales skriftlig. (Ikke nødvendig hvis noen ber deg om hjelp til å bære ut søppelet.) Så stå på, ta han eksen. din med på «en kjøretur» han sent vil glemme. Med vennlig hilsen TBergh Tusen takk for at du har tatt deg tid til å gi meg så mange gode råd/tips. Jeg setter stor pris på svaret ditt skal du vite🙏 Jeg har heldigvis gratis advokat. Hun har nok ikke så mye erfaring med dette fra før av. Hun har foreslått legge inn et krav om lånet i en egen bolk i forhold til saksøkingen ang den økonomiske fordelingen etter hussalg. Jeg skal høre med henne ang sende brev + ta den videre i forliksrådet/namsmannen. Anonymkode: b0b3d...b03 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #17 Skrevet 18. juli 2022 Lest meg litt opp og frykter det er for seint siden det er gått over 3 år siden jeg lånte han pengene.. Klarer ikke slutte være bitter på han, han som var drømmemannen min og som er far til 2 av barna mine kan være så ond🥲 Anonymkode: b0b3d...b03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå