Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spent på om det blir noen poenggrense på lærerstudiet jeg, på USN har alle kommet inn hvert år

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

skjønner ikke hvordan folk kan vite dette? Snittet kan både synke og øke fra i fjor… 

Anonymkode: fe6cd...2d9

Det er snittet som siste kom inn med i fjor, jeg ligger 4.4 prosentpoeng fra det. Men ser at de har åpnet opp for 3 plasser til nå. 

Anonymkode: c5d6a...38e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er snittet som siste kom inn med i fjor, jeg ligger 4.4 prosentpoeng fra det. Men ser at de har åpnet opp for 3 plasser til nå. 

Hvor kan du se om de har åpnet for flere plasser? ☺️

Anonymkode: e3686...1f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor kan du se om de har åpnet for flere plasser? ☺️

for noen dager siden da jeg så på siden til studieplassen, så sto det 40 plasser og sjekket igjen nå og nå står det 43. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig umulig å si fordi snittet har under korona gått opp bare men årene før gikk snittet mer ned. 

AnonymBruker
Skrevet

Men er noe jeg ikke skjønner. Ser på opptakskravene til det jeg har søkt på som er generell studiekompetanse og 40% stilling i bhg. Jeg har begge deler. Betyr det at man kommer inn da? Det er jo det man trenger for å kvalifiseres.. eller kan man være kvalifisert og likevel ikke komme inn. finner ingen poenggrense

Skrevet

Men er noe jeg ikke skjønner. Ser på opptakskravene til det jeg har søkt på som er generell studiekompetanse og 40% stilling i bhg. Jeg har begge deler. Betyr det at man kommer inn da? Det er jo det man trenger for å kvalifiseres.. eller kan man være kvalifisert og likevel ikke komme inn. finner ingen poenggrense

Man kan være kvalifisert uten å komme inn. Det er der konkurransepoengene kommer inn i bildet. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (1 minutt siden):

Man kan være kvalifisert uten å komme inn. Det er der konkurransepoengene kommer inn i bildet. 

Var ingen konkurransepoeng i 2020 eller 2021.. så er så usikker😭

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2022 den 10.58):

Jeg er kjempenervøs! Jeg fullførte studiekompetanse nå i vår, og dustehue meg hadde ikke fått med meg at det med praksis og sånn ikke er noe de magisk vet. Gudene vet hvordan jeg greide å overse den lille detaljen. Jeg hadde jo lastet opp endel, det lille jeg faktisk har jobbet. 

Men jeg hadde ikke fått med meg at 1) det at jeg har vært ufør siden 2014, og at uføretidspunkt er satt til 2001 faktisk teller som praksis og 2) jeg har to barn med spesielle behov som også teller.

Fikk e-post fra høgskolen fredag 1630, og fikk totalt i krisemodus. Jeg sendte alt av papirer til de på e-post, og HÅPER at det holder. Fuck altså. 

Jeg blir skikkelig skikkelig lei meg hvis dette gjør at jeg ikke kommer inn dette året. Og jeg er litt frustrert over manglende veiledning fra voksenopplæringen på den biten der. Men jeg burde sjekket bedre selv også - jeg vet det. Men det har vært et heftig år på mange vis, så jeg hadde rett og slett ikke koblet. 

Men kommer jeg ikke inn, så får jeg bare prøve å skrape sammen penger til å ta opp engelsk og 1 PY, så får jeg kanskje dratt opp snittet mitt litt. Kan ta opp norsk også, der skal jeg nok også greie å dra opp karakteren et hakk eller to. 

Men helst vil jeg jo begynne skikkelig studier! 

Anonymkode: 932ed...870

Jeg gjorde nøyaktig det samme som deg, regnet med at de "magisk" visste at jeg hadde vært uføretrygdet i mange år. Tanken streifet meg ikke engang; jeg var så altfor opptatt av å greie å samle sammen den fragmenterte dokumentasjonen på videregåendefagene jeg hadde tatt (måtte ringe min gamle skole som måtte lete i arkivene sine etc:bond: ).

Greide å laste opp dokumentasjon fra NAV før fristen, men hjertet mitt sank da jeg leste nederst på siden at det var "sensitive personopplysninger" og måtte sendes via post. Det er jo bra at de tar personvernet seriøst, men jeg var sikker på at hele året mitt var ødelagt. Ringte opptakskontoret direkte mandag morgen, og der snakket jeg med en person som mente det skulle gå bra om jeg sendte brev med én gang.

Synes det er vanskelig å orientere seg i regelverket som en som er i en litt uvanlig situasjon. De fleste som søker seg inn på studier trenger jo ikke forholde seg til alt dette. Helt siden jeg startet med å ta opp fag som privatist og lese meg opp på egen hånd, har jeg måttet lete opp all info selv, og finkjemme alt av regler (ja, det er selvvalgt, men ikke alle har råd til å ta undervisning på Sonans). Men det er alltid en liten setning eller paragraf jeg ikke får med meg, eller en fagkode jeg forveksler, eller noe jeg rett og slett har misforstått, og jeg har dummet meg ut mange ganger :murvegg:

Anonymkode: 65be8...f89

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har søkt tollerutdannelsen på UIS?

Anonymkode: c86b4...a3a

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Noen som har søkt tollerutdannelsen på UIS?

Anonymkode: c86b4...a3a

Jeg har, men ikke på førsteplass! 

Anonymkode: 25ebf...315

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har, men ikke på førsteplass! 

Da kommer du ikke inn

Anonymkode: e6a26...37a

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da kommer du ikke inn

Det spørs da helt hvilket snitt man har og hvilke andre studier man har søkt på?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs da helt hvilket snitt man har og hvilke andre studier man har søkt på?

Men herrefred. Hvorfor sprike så mye i valg? Man vet vel hva man vil bli.. Skulle likt å sett den søkelista 😂

AnonymBruker
Skrevet
mordi9 skrev (Akkurat nå):

😂😂😂😂

hva er morsomt med det?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg gjorde nøyaktig det samme som deg, regnet med at de "magisk" visste at jeg hadde vært uføretrygdet i mange år. Tanken streifet meg ikke engang; jeg var så altfor opptatt av å greie å samle sammen den fragmenterte dokumentasjonen på videregåendefagene jeg hadde tatt (måtte ringe min gamle skole som måtte lete i arkivene sine etc:bond: ).

Greide å laste opp dokumentasjon fra NAV før fristen, men hjertet mitt sank da jeg leste nederst på siden at det var "sensitive personopplysninger" og måtte sendes via post. Det er jo bra at de tar personvernet seriøst, men jeg var sikker på at hele året mitt var ødelagt. Ringte opptakskontoret direkte mandag morgen, og der snakket jeg med en person som mente det skulle gå bra om jeg sendte brev med én gang.

Synes det er vanskelig å orientere seg i regelverket som en som er i en litt uvanlig situasjon. De fleste som søker seg inn på studier trenger jo ikke forholde seg til alt dette. Helt siden jeg startet med å ta opp fag som privatist og lese meg opp på egen hånd, har jeg måttet lete opp all info selv, og finkjemme alt av regler (ja, det er selvvalgt, men ikke alle har råd til å ta undervisning på Sonans). Men det er alltid en liten setning eller paragraf jeg ikke får med meg, eller en fagkode jeg forveksler, eller noe jeg rett og slett har misforstått, og jeg har dummet meg ut mange ganger :murvegg:

Anonymkode: 65be8...f89

Og nå kom jeg på at jeg fikk jo ikke sendt det før i dag. :murvegg: Men de sa at de hadde behandlet søknaden, og de fikk det jo på mail. Så jeg håper det holder. 

Jeg var jo og snakket med en på videregående, men han nevnte ingenting om det. Også ble det bare totalt avglemt. Jeg tok de to siste fagene på nettskolen gjennom videregående i fylket her. 

Men hjelpes jeg er nervøs!

Skrevet

Og der var jeg visst ikke anonym lenger. Jaja.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Står det også mottatt hos dere i søknaden? 

Anonymkode: 62d6e...749

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja! Men noe annet hadde jo vært forferdelig på dette tidspunktet?? eller står det noe annet når søknaden er ferdig behandlet? (førsteganssøker på høyere utdanning her🙋🏽‍♀️)

Anonymkode: cbfd8...48a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...