Gå til innhold

Samordna Opptak 2022

maryam101

Anbefalte innlegg

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tilleggspoeng har dessverre ikke noe å si. Regjeringen krever at lærerstudenter enten må ha 35 skolepoeng eller 40 skolepoeng. Har selv måtte ta opp matte. Lærerstudiene har slitt med at mange stryker i matte og tror det er mye med logisk tenkning men ja.. tenkt noe på hva du vil gjøre? Om du venter et år?

Anonymkode: 975da...4a1

Nei skjønte det. Må si det er ganske ironisk at de går ut og klager og syter over få søkere til lærerutdanningen, men at de er så rigide på opptaket og heller velger å la plasser stå tomme kontra å ta inn en med 3 i matte..🙄 

Jeg er ikke fullstendig avhengig av å komme inn, jeg har en utdanning og jobb fra før. Men kunne tenkt meg å begynne på noe nytt, og helst før jeg blir for gammel 😅 kommer neppe til å ta opp fag for å komme inn på lærerutdanninga.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Hottentått skrev (9 minutter siden):

Mulig jeg misforstår deg, men man har altså høyere snitt med tilleggspoeng. 

F4D090A7-E28C-45EB-8E86-5795C203B8D7.jpeg

Nei. Snittet ditt er gjennomsnittet av karakterene, hverken mer eller mindre. Det påvirkes kun av at du tar opp fag. Tilleggspoeng endrer ikke på snittet. De endrer poengene. 

Anonymkode: 2d79a...940

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Snittet ditt er gjennomsnittet av karakterene, hverken mer eller mindre. Det påvirkes kun av at du tar opp fag. Tilleggspoeng endrer ikke på snittet. De endrer poengene. 

Ja beklager at jeg brukte feil begrep.. Jeg håper og tror at du skjønner hva jeg mener med at de tilleggspoengene gir fordeler på de fleste andre studier. Men ikke lærerutdanninga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

AB3AC932-E234-4EC7-B3A9-1F00369D781D.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hottentått skrev (3 minutter siden):

AB3AC932-E234-4EC7-B3A9-1F00369D781D.png

Da har Sonans heller ikke skjønt hva et snitt er, og det er ganske urovekkende. Men dette blir enklere å forstå hvis du tenker på hva max snitt er. Det er 6,0, for det går ikke an å få sjuere eller åttere. Så selv om du får åtte alderspoeng, blir snittet ditt aldri 6,8 - for det er matematisk umulig. 
Se forøvrig her: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/

En noe mer pålitelig kilde enn Sonans.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hottentått skrev (1 time siden):

Ja jeg skjønner at alderspoeng er "gratis", men det telles jo på alle andre steder.. My bad. Synd at mattekarakteren min fra jeg var 17 år setter en stopper for en potensiell god lærer. 

Bare å sette i gang med Math Torture 😂

Hun her brukte over 30.000 kroner på mattekarakteren for å komme inn på grunnskole lærerutdanningen for 5-10.trinn.

https://www.nrk.no/norge/ana-maria-_25_-har-betalt-over-30.000-for-mattekarakteren-1.15359791

Det var da de fortsatt hadde karakterkrav 4 i 2020-2021. 

Anonymkode: b4713...e8e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare å sette i gang med Math Torture 😂

Hun her brukte over 30.000 kroner på mattekarakteren for å komme inn på grunnskole lærerutdanningen for 5-10.trinn.

https://www.nrk.no/norge/ana-maria-_25_-har-betalt-over-30.000-for-mattekarakteren-1.15359791

Det var da de fortsatt hadde karakterkrav 4 i 2020-2021. 

Anonymkode: b4713...e8e

Grøss, nei 😳😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hottentått skrev (37 minutter siden):

Folk må lære å skille på snitt og poeng, det er ikke synonymt. 

Anonymkode: 1ef87...9a7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hottentått skrev (26 minutter siden):

Ja beklager at jeg brukte feil begrep.. Jeg håper og tror at du skjønner hva jeg mener med at de tilleggspoengene gir fordeler på de fleste andre studier. Men ikke lærerutdanninga. 

Tilleggspoengene gir fordeler ved opptak også på lærerutdanninga. Men man må møte minimumskravet først, og det er skolepoeng + minimumskrav til norsk- og matematikk-karakter.  Jeg tenker det er helt riktig, for spesielt alderspoengene øker poengsummen så absurd mye.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Wow!  Har gått fra ventelisteplass 55 til 1 på administrasjon og ledelse på Oslomet. Trodde jeg aldri! 

Anonymkode: 8b9a7...4b0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hu som har søkt medisin hørt ble mer?

Anonymkode: 975da...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Wow!  Har gått fra ventelisteplass 55 til 1 på administrasjon og ledelse på Oslomet. Trodde jeg aldri! 

Anonymkode: 8b9a7...4b0

Så bra!!! Får håpe én til trekker seg eller at de fyller på med flere søkere. Lykke til! 

Anonymkode: a2bdf...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Noen som vet om suppleringsopptaket har vært ettersom det ble kjørt 28. i fjor? Eller kan man få svar i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Såvidt jeg vet er det ikke kjørt, men det skjer definitivt ting inne på SO. Flere poenggrenser er endret og ventelistene krymper. 

Anonymkode: c4452...d6e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hottentått skrev (2 timer siden):

Hvorfor skriver du at du har et snitt på 4,5 og legger ved «bevis» som i stedet bekrefter det jeg skrev, som var at du har 45 (rettere sagt 45,1) konkurransepoeng i ordinær kvote?

Anonymkode: 3a6f4...252

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hottentått skrev (3 timer siden):

Jo, hva tenker du ellers at tilleggspoeng er til for?🙈 jeg har 4,5 i snitt med alle mine tilleggspoeng. 

Hottentått skrev (3 timer siden):

Det kan jo være det er greit at man har slike krav på lærerutdanningen, når man ser at de som søker ikke engang forstår forskjellen på karaktergjennomsnitt og konkurransepoeng. Og forkorter det til snitt som om det ikke lenger handler om "gjennomsnitt av karakterer". 

Anonymkode: 609ec...276

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor skriver du at du har et snitt på 4,5 og legger ved «bevis» som i stedet bekrefter det jeg skrev, som var at du har 45 (rettere sagt 45,1) konkurransepoeng i ordinær kvote?

Anonymkode: 3a6f4...252

Som jeg skrev, beklager at jeg har surret med begrepene🙃 du kan få ta kvelden med en god følelse av å kunne ta meg skikkelig på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymju skrev (55 minutter siden):

Hei! Noen som vet om suppleringsopptaket har vært ettersom det ble kjørt 28. i fjor? Eller kan man få svar i morgen?

Hei! Jeg vet at folk har fått tilbud om plass i suppleringsopptaket i dag. Det jeg ikke vet er om det skjer samtidig for alle og derfor er ferdig.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, Hottentått said:

Tilleggspoeng gir fordel på lærerutd også. Men ikke hvis man ikke har nådd minimumskravene/karaktergrensene som er spesielle for lærer.

Anonymkode: 2cfe4...dfd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tilleggspoeng gir fordel på lærerutd også. Men ikke hvis man ikke har nådd minimumskravene/karaktergrensene som er spesielle for lærer.

Anonymkode: 2cfe4...dfd

Jeg har skjønt det nå. Jeg var ikke klar over at det var egne opptakskrav utover poenggrensa for å komme inn. Dette var noe jeg søkte på resteplass i hui og hast, så jeg leste meg ikke så nøye opp. Veldig fascinerende at det er så gøy å arrestere folk på misforståelser her inne bare. Må være trist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...