Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (Akkurat nå):

lol. Både karakteren i norsk skriftlig i standpunkt og fra eksamen inkluderes i vitnemålet. Om du derimot tar opp norsk skriftlig vil bare eksamenskarakteren stå igjen om det ganger deg. Om du absolutt ikke vet hva du snakker om, ikke kommenter heller. 

Men skal eksamen OG standpunkt inkluderes når man går inn under 23/5? Jeg skjønner at eksamenskarakteren gjelder når man søker med hele vitnemålet, men det gjør ikke jeg. Det er snakk om en eksamen jeg var uheldig å bli trukket opp i da jeg gikk på videregående. 

Anonymkode: 1d0fd...ee6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det kun i slutten av hovedopptaket at det blir sendt ut? Kan man eventuelt be om å få tilsendt brevet i så fall man har takket ja til førstevalget? 🤔

Anonymkode: ffd51...986

AnonymBruker
Skrevet

Kan man endre på søknaden så mange ganger man vil innen fristen? Fikk ikke sett om jeg fikk tilbud på 2 og 3 valg siden jeg takket ja med en gang på 1 valg. Men er litt spent på om jeg kom inn på de andre også. Står bare bortfalt nå

Anonymkode: fe6cd...2d9

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men skal eksamen OG standpunkt inkluderes når man går inn under 23/5? Jeg skjønner at eksamenskarakteren gjelder når man søker med hele vitnemålet, men det gjør ikke jeg. Det er snakk om en eksamen jeg var uheldig å bli trukket opp i da jeg gikk på videregående. 

Anonymkode: 1d0fd...ee6

Ifølge samordna så inkluderes de. Nå som du har fått svar kan du vel uansett bruke kalkulatoren til utdanning.no, og se hvordan de har regnet det ut. 

Sitat

Er du kvalifisert etter 23/5-regelen, regnes karakterpoengene dine ut på grunnlag av de seks studiekompetansefagene.

For å finne karakterpoengene dine, regner vi først ut gjennomsnittskarakteren din. Dette gjør vi ved å legge sammen alle eksamens- og standpunktkarakterene i studiekompetansefagene, og deler på antall karakterer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan man endre på søknaden så mange ganger man vil innen fristen? Fikk ikke sett om jeg fikk tilbud på 2 og 3 valg siden jeg takket ja med en gang på 1 valg. Men er litt spent på om jeg kom inn på de andre også. Står bare bortfalt nå

Du får bare tilbud på en plass, men du kan få tilbud på ventelisteplass også, men de står som bortfalt på meg og har enda ikke svart

AnonymBruker
Skrevet
Stoltskeiv skrev (1 minutt siden):

Du får bare tilbud på en plass, men du kan få tilbud på ventelisteplass også, men de står som bortfalt på meg og har enda ikke svart

Så med en gang man får tilbud på førsteplass så kan man ikke få tilbud på andreplass? Hva hvis man vil komme like mye inn på begge studiene men bare måtte velge en rangering.. ser at jeg har mer poeng en det som var grensen i år så det betyr at jeg også kan få tilbud på andrevalget

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

image.png.c075730fbd153c04fa37e4e16c08cd43.png

JAAAAAAA 😍😍

Anonymkode: 74931...07b

Jeg og!! Hvor gammel er du?

Anonymkode: 34e64...cd0

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Stoltskeiv said:

De studiene du har prioritert under der du fikk studieplass blir bortfalt.

De studiene du har prioritert over der du fikk studieplass er man på venteliste på, hvis man er kvalifisert da.

Anonymkode: 26248...bbe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Toll: ORD 56,8 - ORDF: 52

Anonymkode: 25ebf...315

Fortsatt ganske konkurranse der ja!!

Anonymkode: c86b4...a3a

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Bøker said:

Er det noen som vet når svarbrevet med pdf-fil kommer? Har foreløpig kun fått kvittering på at jeg takket ja til studieplassen.

Jeg fikk pdf-fil først nå nettopp. Så det ser ut som de kommer litt senere enn status om studieplass.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så med en gang man får tilbud på førsteplass så kan man ikke få tilbud på andreplass? Hva hvis man vil komme like mye inn på begge studiene men bare måtte velge en rangering.. ser at jeg har mer poeng en det som var grensen i år så det betyr at jeg også kan få tilbud på andrevalget

Kan noen svare på dette for jeg skjønner ingenting

Skrevet (endret)
Kastanjefrø skrev (32 minutter siden):

lol. Både karakteren i norsk skriftlig i standpunkt og fra eksamen inkluderes i vitnemålet. Om du derimot tar opp norsk skriftlig vil bare eksamenskarakteren stå igjen om det ganger deg. Om du absolutt ikke vet hva du snakker om, ikke kommenter heller. 

Seriøst. Du ser jo ikke hva jeg svarer på engang.

Norskkarakteren fra standpunkt og tilsvarende fra eksamen blir ikke lagt sammen under 23/5 som er det jeg svarer på. Den beste teller. 

Endret av MapleSirup
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Før eller siden måtte du ha bestemt deg for hvor du vil studere uansett. Prioriteringen i søknaden tvinger oss bare til å velge tidligere slik at ingen okkuperer flere studieplasser enn en. Studentene kommer raskere på plass sånn - færre trenger å vente på etterfylling utover i august.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Før eller siden måtte du ha bestemt deg for hvor du vil studere uansett. Prioriteringen i søknaden tvinger oss bare til å velge tidligere slik at ingen okkuperer flere studieplasser enn en. Studentene kommer raskere på plass sånn - færre trenger å vente på etterfylling utover i august.

Men kan man takke nei, sjekke hvilke andre tilbud man fikk også takke ja igjen? Innen fristen selvføkgelig

Skrevet

Hva bruker semesteravgift å ligge på? (Jeg er som sagt helt ny på høyskolestudier, så dumme spørsmål...) 

AnonymBruker
Skrevet

Får alle svar på om de kommer inn på studier idag uavhengig av studie og studiested? Ikke søkt noe selv men er nysjerrig hehe 

Anonymkode: f5134...004

Skrevet
FjellFrua skrev (Akkurat nå):

Hva bruker semesteravgift å ligge på? (Jeg er som sagt helt ny på høyskolestudier, så dumme spørsmål...) 

600 kr, tror jeg :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og!! Hvor gammel er du?

Anonymkode: 34e64...cd0

28. Dette blir første gang jeg studerer. Du?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 17.7.2022 den 13.42):

image.png.c075730fbd153c04fa37e4e16c08cd43.png

JAAAAAAA 😍😍

Så gøy, gratulerer! 

Endret av Evig_student
Skrevet (endret)

Jeg kom inn !!!!! Jubler og jubel !! 😭

Endret av lille and
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...