Heia2002 Skrevet 28. juli 2022 #601 Skrevet 28. juli 2022 Hottentått skrev (47 minutter siden): Jeg har skjønt det nå. Jeg var ikke klar over at det var egne opptakskrav utover poenggrensa for å komme inn. Dette var noe jeg søkte på resteplass i hui og hast, så jeg leste meg ikke så nøye opp. Veldig fascinerende at det er så gøy å arrestere folk på misforståelser her inne bare. Må være trist. Så dumt at du ønsket å bli lærer, men at formelle krav setter en stopper for det. Så vidt jeg vet er det det eneste studiet der det er slik. En del studier krever særlige fagkombinasjoner, men ikke annet, slik som en viss karakter i enkelte fag eller et visst karaktersnitt fra VGO. Jeg synes det er lite kjekt å se at folk "herser" med at du ikke hadde fått med deg disse (absurde) kravene. Lykke til videre! 4
Gjest Hottentått Skrevet 28. juli 2022 #602 Skrevet 28. juli 2022 Heia2002 skrev (2 minutter siden): Så dumt at du ønsket å bli lærer, men at formelle krav setter en stopper for det. Så vidt jeg vet er det det eneste studiet der det er slik. En del studier krever særlige fagkombinasjoner, men ikke annet, slik som en viss karakter i enkelte fag eller et visst karaktersnitt fra VGO. Jeg synes det er lite kjekt å se at folk "herser" med at du ikke hadde fått med deg disse (absurde) kravene. Lykke til videre! Tusen takk for fine ord ❤️ Ja jeg syns det er teit og leit at skolene heller ønsker å la plassene stå tomme, enn å la folk som faktisk ønsker dette å få en sjanse. Det er kun meg det blir kjipt for å evt feile på studiet. Jeg tror oppriktig jeg kunne gjort en god jobb. Og jeg skulle lært barna at det sitter mennesker med følelser bak PCene og telefonene i de tusen hjem bortover. Man bør tenke seg litt om før man er ufine selvom man er anonyme. Tusen takk igjen 🥰 du gjorde faktisk kvelden min litt bedre!
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #603 Skrevet 28. juli 2022 5 minutter siden, Hottentått said: Tusen takk for fine ord ❤️ Ja jeg syns det er teit og leit at skolene heller ønsker å la plassene stå tomme, enn å la folk som faktisk ønsker dette å få en sjanse. Det er kun meg det blir kjipt for å evt feile på studiet. Jeg tror oppriktig jeg kunne gjort en god jobb. Og jeg skulle lært barna at det sitter mennesker med følelser bak PCene og telefonene i de tusen hjem bortover. Man bør tenke seg litt om før man er ufine selvom man er anonyme. Tusen takk igjen 🥰 du gjorde faktisk kvelden min litt bedre! Landet er skakkjørt nok av alle lærere som i flere tiår har "fått en sjanse" uten å evne å formidle matematikk til generasjoner av barn. Ikke bare kan de ikke lære bort matematikk, men de lærer bort anti-matematikk, eller mattehat. Har selv hatt vikarlærere som lot sin egen misnøye med faget skinne gjennom. Et malplassert hat som heller burde vært rettet mot egen forkortkommenhet. Men barna fanger opp de gale signalene om at all matte er supervanskelig og egentlig bare nødvendig å lære for de som skal professorer eller noe sånt. Nei, verden blir mer og mer teknologisk og vinnerne blir de som lager avansert teknologi, ikke de som bare konsumerer den. Anonymkode: 26248...bbe 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #604 Skrevet 28. juli 2022 Kom inn på drømmestudie! Arkeologi😍 ja, jeg vet det ikke er lurt jobbmessig osv, men er i hvert fall mitt drømmestudie😍😍 Anonymkode: c5d6a...38e 2 7
Gjest Hottentått Skrevet 28. juli 2022 #605 Skrevet 28. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Landet er skakkjørt nok av alle lærere som i flere tiår har "fått en sjanse" uten å evne å formidle matematikk til generasjoner av barn. Ikke bare kan de ikke lære bort matematikk, men de lærer bort anti-matematikk, eller mattehat. Har selv hatt vikarlærere som lot sin egen misnøye med faget skinne gjennom. Et malplassert hat som heller burde vært rettet mot egen forkortkommenhet. Men barna fanger opp de gale signalene om at all matte er supervanskelig og egentlig bare nødvendig å lære for de som skal professorer eller noe sånt. Nei, verden blir mer og mer teknologisk og vinnerne blir de som lager avansert teknologi, ikke de som bare konsumerer den. Anonymkode: 26248...bbe Nå er det ingen her som har sagt at jeg hverken hater matte eller at jeg skulle ha undervist i matte. Det finnes mange lærere med 6 i matte som er dårlige lærere og dårlige medmennesker. Det finnes også gode lærere som har styrken i andre ting enn matte. Endret 28. juli 2022 av Hottentått
artigsjokk Skrevet 28. juli 2022 #606 Skrevet 28. juli 2022 Hottentått skrev (26 minutter siden): Nå er det ingen her som har sagt at jeg hverken hater matte eller at jeg skulle ha undervist i matte. Det finnes mange lærere med 6 i matte som er dårlige lærere og dårlige medmennesker. Det finnes også gode lærere som har styrken i andre ting enn matte. Ikke er det noe i veien for å bli god i løpet av studiet heller. Da jeg gikk på vgs hadde jeg null motivasjon for matte og karakteren er deretter. I løpet av mine år i klasserom på en barneskole ble interessen vekket og jeg jobbet meg opp til en helt annen forståelse for faget. Fant ut at nøkkelen var ikke å være redd for matte. Jeg ville ikke være som sånne assistenter som omtrent må ha luktesalt bare det kommer litt brøk på tavla i fjerde trinn! Til slutt ble jeg kjent som et solid valg for matteundervisning når det var sykdom blant lærerne. Det skulle man ikke trodd om man ser på karakteren min fra 15 år tilbake. Og som du selv skrev, så hadde du jo strøket på studiet dersom du ikke var god nok i matten på pensum uansett... Skjønner at du er veldig skuffet og det er skikkelig dritt å få sånne nyheter i trynet, når du nå hadde begynt å tenke at du skulle satse på dette studiet, og så skal man få allslags kjeft i tillegg. Jeg lurer virkelig på hvorfor andre har null forståelse for hvordan det oppleves. Debatten om hvilken kompetanse lærere bør ha tenker jeg hører hjemme en annen plass. 1
Gjest Hottentått Skrevet 29. juli 2022 #607 Skrevet 29. juli 2022 artigsjokk skrev (7 timer siden): Ikke er det noe i veien for å bli god i løpet av studiet heller. Da jeg gikk på vgs hadde jeg null motivasjon for matte og karakteren er deretter. I løpet av mine år i klasserom på en barneskole ble interessen vekket og jeg jobbet meg opp til en helt annen forståelse for faget. Fant ut at nøkkelen var ikke å være redd for matte. Jeg ville ikke være som sånne assistenter som omtrent må ha luktesalt bare det kommer litt brøk på tavla i fjerde trinn! Til slutt ble jeg kjent som et solid valg for matteundervisning når det var sykdom blant lærerne. Det skulle man ikke trodd om man ser på karakteren min fra 15 år tilbake. Og som du selv skrev, så hadde du jo strøket på studiet dersom du ikke var god nok i matten på pensum uansett... Skjønner at du er veldig skuffet og det er skikkelig dritt å få sånne nyheter i trynet, når du nå hadde begynt å tenke at du skulle satse på dette studiet, og så skal man få allslags kjeft i tillegg. Jeg lurer virkelig på hvorfor andre har null forståelse for hvordan det oppleves. Debatten om hvilken kompetanse lærere bør ha tenker jeg hører hjemme en annen plass. Tusen takk du også, for fine ord ❤️ Jeg tenker at det er forskjell på 18 år gamle meg som hadde all verdens av forstyrrelsselementer på vgs, alt fra kjærlighetssorg til venninneproblemer, lite motivasjon osv, kontra 29 år gamle meg med et stabilt familieliv og høyere utdanning fra før. Det er overhodet ingen selvfølge at den personen er helt den samme. Det er synd at folk her inne syns det er helt legitimt å være stygg bare fordi man kan. Dette har vært det eneste stedet jeg har kunnet følge med på hva andre søker, får av svar, når ting skjer osv. Og så møter man på så så mye dritt. Er det rart kvinneguiden blir latterliggjort og sett sånn ned på liksom?? Jeg var forberedt på at noen bare MÅTTE spy opp noe, og det overlever jeg helt fint. Men folk burde seriøst tenke seg om litt. Og det verste er at mange av de som er styggest her inne (påstår i hvertfall) jobber i omsorgsyrker eller som pedagoger. Yaiks!!!
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #608 Skrevet 29. juli 2022 Hottentått skrev (8 timer siden): Nå er det ingen her som har sagt at jeg hverken hater matte eller at jeg skulle ha undervist i matte. Det finnes mange lærere med 6 i matte som er dårlige lærere og dårlige medmennesker. Det finnes også gode lærere som har styrken i andre ting enn matte. Jeg er helt enig med deg i dette. Feks. er det kun GLU 1-7 som har krav om at man må ha 30 studiepoeng i matte. På GLU 5-10 så må man ikke dette. Men på barneskolen må man ha minimum norsk og matte som basisfag (med undervisningskompetanse), så der kan jeg forstå regelen. Samtidig som matten man lærer bort på barneskolen er relativt enkel, så er matten man må kunne for å bestå eksamen noe helt annet. Vi har drevet med VGS-matte, og de som slet med firerkravet har slitt stort med matten. Flere droppet ut pga det. På GLU 5-10 kan man fritt velge bort matte som undervisningsfag, ergo burde det selvsagt ikke vært noe mattekrav der heller. Anonymkode: 609ec...276
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #609 Skrevet 29. juli 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg er helt enig med deg i dette. Feks. er det kun GLU 1-7 som har krav om at man må ha 30 studiepoeng i matte. På GLU 5-10 så må man ikke dette. Men på barneskolen må man ha minimum norsk og matte som basisfag (med undervisningskompetanse), så der kan jeg forstå regelen. Samtidig som matten man lærer bort på barneskolen er relativt enkel, så er matten man må kunne for å bestå eksamen noe helt annet. Vi har drevet med VGS-matte, og de som slet med firerkravet har slitt stort med matten. Flere droppet ut pga det. På GLU 5-10 kan man fritt velge bort matte som undervisningsfag, ergo burde det selvsagt ikke vært noe mattekrav der heller. Anonymkode: 609ec...276 Men matte inngår i mange andre fag, så en basal matteforståelse må man ha også på GLU 5-10. Jeg har snakket med undervisere på GLU som sa at kvaliteten på studentene gikk betydelig opp etter at det ble karakterkrav for å komme inn. Tidligere har de slitt med en betydelig andel svært svake studenter. Og nei, det går ikke bare ut over studenten selv hvis man kommer inn på et studium man ikke har forutsetninger for å klare. Dette stjeler mye ressurser fra de andre studentene, og universitetet måles på gjennomføringsgraden. Det skal veldig mye til for å stryke på videregående, så en toer i matte - den enkleste matten på videregående - er skremmende dårlig. Klart at det er mye som kan forandre seg fra man er 16 til man er 25, men da får man ta opp matten hvis man ønsker å bli lærer. Da kan man tette hullene fra vgs, og ha mye bedre utgangspunkt på universitetet. Jeg underviser på universitetet selv, på et studieprogram hvor alle kommer inn. Studiet er realfaglig, men de fleste studentene har ikke hatt realfag. Det er skremmende å se at studenter som ikke kan skrive en sammenhengende setning har klart å komme seg gjennom videregående med studiekompetanse. Matteforståelsen er lik null. De faller fullstendig gjennom på høyere utdanning. Og ja, dette går ut over de andre studentene siden jeg må bruke mye tid på å hjelpe dem og jeg må legge undervisningen på et lavere nivå, og det går ut over studenten selv, som bruker mye tid og får studielån - og ikke klarer å fullføre. Og så finnes det alltid unntak. Studenter som gjorde det elendig på vgs, men som gjør det bra på universitetet. Men jeg tror vi bare må innse at for de fleste er det en klar sammenheng mellom dårlige resultater på vgs og dårlige resultater på høyere utdanning. Hottentått, ta opp matten og prøv igjen neste år. Så enkelt er det. Anonymkode: 2d79a...940 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #610 Skrevet 29. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men matte inngår i mange andre fag, så en basal matteforståelse må man ha også på GLU 5-10. Jeg har snakket med undervisere på GLU som sa at kvaliteten på studentene gikk betydelig opp etter at det ble karakterkrav for å komme inn. Tidligere har de slitt med en betydelig andel svært svake studenter. Og nei, det går ikke bare ut over studenten selv hvis man kommer inn på et studium man ikke har forutsetninger for å klare. Dette stjeler mye ressurser fra de andre studentene, og universitetet måles på gjennomføringsgraden. Det skal veldig mye til for å stryke på videregående, så en toer i matte - den enkleste matten på videregående - er skremmende dårlig. Klart at det er mye som kan forandre seg fra man er 16 til man er 25, men da får man ta opp matten hvis man ønsker å bli lærer. Da kan man tette hullene fra vgs, og ha mye bedre utgangspunkt på universitetet. Jeg underviser på universitetet selv, på et studieprogram hvor alle kommer inn. Studiet er realfaglig, men de fleste studentene har ikke hatt realfag. Det er skremmende å se at studenter som ikke kan skrive en sammenhengende setning har klart å komme seg gjennom videregående med studiekompetanse. Matteforståelsen er lik null. De faller fullstendig gjennom på høyere utdanning. Og ja, dette går ut over de andre studentene siden jeg må bruke mye tid på å hjelpe dem og jeg må legge undervisningen på et lavere nivå, og det går ut over studenten selv, som bruker mye tid og får studielån - og ikke klarer å fullføre. Og så finnes det alltid unntak. Studenter som gjorde det elendig på vgs, men som gjør det bra på universitetet. Men jeg tror vi bare må innse at for de fleste er det en klar sammenheng mellom dårlige resultater på vgs og dårlige resultater på høyere utdanning. Hottentått, ta opp matten og prøv igjen neste år. Så enkelt er det. Anonymkode: 2d79a...940 Jeg gikk på et slikt studium hvor mange manglet en grunnleggende forståelse av det aller meste. Det provoserte meg skikkelig at de senket nivået. Jeg satt igjen med toppkarakterer og en følelse av at jeg var blitt litt «snytt» for kompetansen jeg burde hatt. Jeg forstår at man må sluse folk igjennom slik systemet er lagt opp, men det skremmer meg å se hva de slapp igjennom. Anonymkode: 22ff1...ef7 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #611 Skrevet 29. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men matte inngår i mange andre fag, så en basal matteforståelse må man ha også på GLU 5-10. Jeg har snakket med undervisere på GLU som sa at kvaliteten på studentene gikk betydelig opp etter at det ble karakterkrav for å komme inn. Tidligere har de slitt med en betydelig andel svært svake studenter. Og nei, det går ikke bare ut over studenten selv hvis man kommer inn på et studium man ikke har forutsetninger for å klare. Dette stjeler mye ressurser fra de andre studentene, og universitetet måles på gjennomføringsgraden. Det skal veldig mye til for å stryke på videregående, så en toer i matte - den enkleste matten på videregående - er skremmende dårlig. Klart at det er mye som kan forandre seg fra man er 16 til man er 25, men da får man ta opp matten hvis man ønsker å bli lærer. Da kan man tette hullene fra vgs, og ha mye bedre utgangspunkt på universitetet. Jeg underviser på universitetet selv, på et studieprogram hvor alle kommer inn. Studiet er realfaglig, men de fleste studentene har ikke hatt realfag. Det er skremmende å se at studenter som ikke kan skrive en sammenhengende setning har klart å komme seg gjennom videregående med studiekompetanse. Matteforståelsen er lik null. De faller fullstendig gjennom på høyere utdanning. Og ja, dette går ut over de andre studentene siden jeg må bruke mye tid på å hjelpe dem og jeg må legge undervisningen på et lavere nivå, og det går ut over studenten selv, som bruker mye tid og får studielån - og ikke klarer å fullføre. Og så finnes det alltid unntak. Studenter som gjorde det elendig på vgs, men som gjør det bra på universitetet. Men jeg tror vi bare må innse at for de fleste er det en klar sammenheng mellom dårlige resultater på vgs og dårlige resultater på høyere utdanning. Hottentått, ta opp matten og prøv igjen neste år. Så enkelt er det. Anonymkode: 2d79a...940 Det er kun matte og naturfag av de vanlige GLU-fagene man blander inn matte i. Men klart, det er svært mye tverrfaglig der man vil slite. Anonymkode: 609ec...276
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #612 Skrevet 29. juli 2022 Noen som vet om suppleringsopptaket er klart? Noen som har kommet inn? Ingenting har endret seg hos meg. Anonymkode: a2bdf...3c9
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #613 Skrevet 29. juli 2022 Ingen endring hos meg heller 🤷♀️ venter i spenning. Ser at det står "ca 29.juli" så regner med det står ca av en grunn... Anonymkode: c4452...d6e
Stoltskeiv Skrevet 29. juli 2022 #614 Skrevet 29. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen som vet om suppleringsopptaket er klart? Noen som har kommet inn? Ingenting har endret seg hos meg. Anonymkode: a2bdf...3c9 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen endring hos meg heller 🤷♀️ venter i spenning. Ser at det står "ca 29.juli" så regner med det står ca av en grunn... Anonymkode: c4452...d6e Jeg fikk svar i går og kom inn😍 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #615 Skrevet 29. juli 2022 KOM INN PÅ MEDISIN I OSLO!😍 Jeg som var nummer 3 på ventelisten for noen dager siden. Er helt overlykkelig! Brukt 3 år på å ta opp fag. Endelig gikk det! 💫 Er mann på 24. 😇 Lykke til videre alle sammen! Anonymkode: 5770a...5f3 14 9 2
artigsjokk Skrevet 29. juli 2022 #616 Skrevet 29. juli 2022 Stoltskeiv skrev (3 timer siden): Jeg fikk svar i går og kom inn😍 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): KOM INN PÅ MEDISIN I OSLO!😍 Jeg som var nummer 3 på ventelisten for noen dager siden. Er helt overlykkelig! Brukt 3 år på å ta opp fag. Endelig gikk det! 💫 Er mann på 24. 😇 Lykke til videre alle sammen! Anonymkode: 5770a...5f3 Gratulerer!!! 🥳 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #617 Skrevet 29. juli 2022 18 minutter siden, AnonymBruker said: KOM INN PÅ MEDISIN I OSLO!😍 Jeg som var nummer 3 på ventelisten for noen dager siden. Er helt overlykkelig! Brukt 3 år på å ta opp fag. Endelig gikk det! 💫 Er mann på 24. 😇 Lykke til videre alle sammen! Anonymkode: 5770a...5f3 Gratulerer!! 🥳🥳 Anonymkode: 8b9a7...4b0 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #618 Skrevet 29. juli 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): KOM INN PÅ MEDISIN I OSLO!😍 Jeg som var nummer 3 på ventelisten for noen dager siden. Er helt overlykkelig! Brukt 3 år på å ta opp fag. Endelig gikk det! 💫 Er mann på 24. 😇 Lykke til videre alle sammen! Anonymkode: 5770a...5f3 Gratulerer så mye! Sykt bra jobba! Lykke til!!! Fikk du vite det i dag? Jeg ligger på 2 plass på medisin i Trondheim, men det står at de trolig ikke vil ta inn flere (jeg lå opprinnelig på 3. plass, så de tok inn 1) Anonymkode: 13f58...a28
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #619 Skrevet 29. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): KOM INN PÅ MEDISIN I OSLO!😍 Jeg som var nummer 3 på ventelisten for noen dager siden. Er helt overlykkelig! Brukt 3 år på å ta opp fag. Endelig gikk det! 💫 Er mann på 24. 😇 Lykke til videre alle sammen! Anonymkode: 5770a...5f3 Gratulerer!!! Anonymkode: 2d79a...940
WilhelmineAmalie Skrevet 29. juli 2022 #620 Skrevet 29. juli 2022 Har dere som har kommet inn på UiO får velkomstbrev enda? 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå