Gå til innhold

Samordna Opptak 2022

maryam101

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor står det at studie sannsynlig ikke etterfyller?

Anonymkode: c5d6a...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

mitt studie har de siste 5 åra tatt inn FOR mange, ovi var over 40 for mange, fordi de vet at mange faller fra de første dagene og ukene. Ingen kom inn fra ventelista så vær obs på at det også kan skje 😕 

Anonymkode: 50af4...dfb

jeg er redd for det ja :// 

siden i går har jeg gått fra 23. plass til 21. plass, men får håpe på det beste... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maryam101 skrev (34 minutter siden):

jeg er redd for det ja :// 

siden i går har jeg gått fra 23. plass til 21. plass, men får håpe på det beste... 

men da står det vell at studie sannsynlig ikke etterfyller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det står overfor poengsummen når en trykker på info for å se ventelistenr.

Anonymkode: d4c96...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Marte79 skrev (10 timer siden):

Jobber med det: tok 3 fag ifjor med toppkarakter og skal fortsette med de siste tre fag nå til høst. Hadde litt håp på å klarer det også med realkompetanse og alderen min…

Bra, da er du godt på vei.

Problemet med søkere med realkompetanse er at det som regel er en grunn til at de ikke har studiekompetanse - og den grunnen kan fremdeles være der. I tillegg til at de mangler det faglige grunnlaget som skal til fra videregående. Jeg jobber i høyere utdanning, og på «mitt» studieprogram tar vi ikke opp noen på realkompetanse lenger pga dårlige erfaringer med det - studentene faller gjennom faglig og dropper ut. 
Det er sikkert unntak - hvis du kan ta tre fag på ett år med bare seksere, er kanskje du et av dem. Men de fleste er ikke som deg. Dessverre. 

Anonymkode: 2d79a...940

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
KalleKanin12 skrev (11 minutter siden):

Hei, har søkt elektroingeniør i Trondheim, flere som er på venteliste der? Er på 3.plass..

De har ledige plasser på USN

Anonymkode: 975da...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marte79
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bra, da er du godt på vei.

Problemet med søkere med realkompetanse er at det som regel er en grunn til at de ikke har studiekompetanse - og den grunnen kan fremdeles være der. I tillegg til at de mangler det faglige grunnlaget som skal til fra videregående. Jeg jobber i høyere utdanning, og på «mitt» studieprogram tar vi ikke opp noen på realkompetanse lenger pga dårlige erfaringer med det - studentene faller gjennom faglig og dropper ut. 
Det er sikkert unntak - hvis du kan ta tre fag på ett år med bare seksere, er kanskje du et av dem. Men de fleste er ikke som deg. Dessverre. 

Anonymkode: 2d79a...940

Det som er frustrerende for meg med hele samordna og studie-opplegg generelt i Norge er, at jeg har allerede studert i utlandet og har «utenlandsk studiekompetanse» som dessverre ikke ble anerkjent i Norge. Norsk studiekompetanse er (unnskyld meg) latterlig i forhold til fag og temaer. F.eks naturfag-undervisningen: temaer som vi skulle «lære» for å få studiekompetanse blir i andre land lært allerede i 4.-5.trinn. Jeg føler at jeg kaster bort mye mer tid med dette enn å lære noe nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltskeiv skrev (10 timer siden):

men da står det vell at studie sannsynlig ikke etterfyller?

hvis det står at det sannsybligvis ikke etterfyller, men du kommer lengre opp i køen på studier betyr ikke det at det er folk som kommer inn fra ventelista siden noen sier opp plassen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, maryam101 said:

hvis det står at det sannsybligvis ikke etterfyller, men du kommer lengre opp i køen på studier betyr ikke det at det er folk som kommer inn fra ventelista siden noen sier opp plassen? 

Ikke før supplering, tror jeg. Hvis du rykker opp nå er det fordi noen foran deg takker nei til å stå på venteliste.

Anonymkode: f5384...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ikke før supplering, tror jeg. Hvis du rykker opp nå er det fordi noen foran deg takker nei til å stå på venteliste.

åja okei, så hvis jeg rykker opp til fks 1. eller 2.  er det veldig liten sjanse for at de tar inn etter supplering eller er det fortsatt en sjanse selv om det står de trolig ikke vil gjøre det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Åh, fy faen! Jeg kom endelig inn på psykologi profesjon. Har jobbet beinhardt samtidig som jeg fullførte en bachelorgrad med å forbedre karakterene. Mange tusen kr investert, mye slit og det har tært på helsa til tider. Nå er jeg 30 år og skal bli psykolog, det villeste var at jeg var langt over grensa denne gangen! Hadde jeg visst at jeg kunne få seksere på norsken så lett ville jeg gjort det for årevis siden! Men mest sannsynlig har jeg lært viktig livslærdom på veien hit. Og uten omveiene ville jeg jo aldri vært her en gang. Dette trodde jeg aldri at jeg ville klare. Klarer ikke ta det inn. Vanskelig å tro at svaret denne gangen var at jeg har fått tilbud og ikke nr. 82 på venteliste!

Har vært syk i mange år og er redd for å være mye eldre enn studiekamerater. Men for nå skal jeg sette pris på denne seieren. Jeg begynner voksenlivet sent, men godt, og jeg har gitt meg selv muligheten til å la en drøm gå i oppfyllelse! 

Av en eller annen grunn er jeg så innmari nervøs nå! 

Anonymkode: 6ffde...c01

Dette er jo helt fantastisk! Studerer selv i voksen alder. Kom nettopp inn på en master med veldig høyt snitt, og jeg var den som aldri fikk til noe på vgs. Nyt seieren! 

Anonymkode: 44957...8b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, maryam101 said:

åja okei, så hvis jeg rykker opp til fks 1. eller 2.  er det veldig liten sjanse for at de tar inn etter supplering eller er det fortsatt en sjanse selv om det står de trolig ikke vil gjøre det? 

Det er umulig for meg å si - men jeg vet at det samme sto om psykologi profesjon i Bergen i fjor, og de tok inn 24 nye studenter i suppleringsopptaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har kommet inn på Uia - øk/adm. Men var så i tvil om 1 og 2 valg.. 2 valg var lektorutdanning. Ser at det fortsatt er ledige studieplasser på lektor på UIA. Men klarer ikke se hvilke fag. Jeg har ikke realfag så måtte ha vært norsk/samfunn/religion/språk, men i fjor var det høye snitt for å komme inn på alt unntatt fremmedspråk og realfag. Noen som har tips til hvor man kan se hvilke linjer innen lektorutdanningen som HAR ledige plasser? 

Anonymkode: 44971...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har kommet inn på Uia - øk/adm. Men var så i tvil om 1 og 2 valg.. 2 valg var lektorutdanning. Ser at det fortsatt er ledige studieplasser på lektor på UIA. Men klarer ikke se hvilke fag. Jeg har ikke realfag så måtte ha vært norsk/samfunn/religion/språk, men i fjor var det høye snitt for å komme inn på alt unntatt fremmedspråk og realfag. Noen som har tips til hvor man kan se hvilke linjer innen lektorutdanningen som HAR ledige plasser? 

Anonymkode: 44971...11a

På usn har dem lektor i historie, ledige studieplasser 

Eller så har de ledige studieplasser pp alle grunnskolelærer utdanningene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.7.2022 den 14.32):

Gratulerer så mye!!

Tusen takk 🥲

AnonymBruker skrev (På 18.7.2022 den 14.38):

Gratulerer! Nyt studiene og ikke tenk på alderen! 😁 

Anonymkode: 8b9a7...4b0

Takk, skal prøve å glemme alderen og håpe medstudenter gjør det samme 😆

AnonymBruker skrev (På 18.7.2022 den 14.49):

Det er helt fantastisk! Gratulerer så mye🌿👏❤️

Ikke tenk på alderen din, du er overhodet ikke gammel! Jeg er eldre enn deg, og har ikke kommet inn.

Det står virkelig respekt av jobben du har gjort for å gjøre drømmen til virkelighet, og det du skriver her virker også motiverende for min del🙌

Anonymkode: 5531d...420

Tusen takk! Jeg føler meg ikke gammel, men har en del erfaringer fra medstudenter at de antar at jeg er på et helt annet sted i livet, men jeg ønsker jo studenttilværelsen som dem. Og inntil videre er ikke barn og familie for meg. Så håper jeg kan finne noen venner! 

Så fint at det kan virke motiverende, har tro på at om du fortsetter den gode jobbinga vil det bære frukter for deg også! Heia heia! 🤗

FjellFrua skrev (20 timer siden):

Så bra!!
Jeg er 41 år i år, og ble ferdig med de siste fagene for å få 23/5 i år, tok de to siste over nett nå dette skoleåret. Jeg trodde ALDRI jeg skulle komme så langt at jeg kunne begynne på høyere utdannelse. Jeg ble psykisk syk som unge, og i tenårene og 20 årene var jeg veldig syk. Så fikk jeg unger, og de har diverse utfordringer, og jeg var alenemor i mange år. Ble ufør pga psyken + endel fysisk. Og det at jeg ikke har fullført videregående har hengt over meg som en sort sky. 

Men - jeg gjorde det! Og farsken meg med strålende karakterer i disse to siste fagene også. Så når jeg faktisk kom inn, med GOD margin, og ser jeg kunne kommet inn på enda mer, så gjorde det noe med selvtilliten gitt. 

Plan B var å ta opp de fagene jeg har dårlige karakterer i, noen 3 og 4ere, men nå slipper jeg det. :)

Gratulerer så mye! Gøy at vi er flere som har drømmen innen rekkevidde. Og ja, dette gjør definitivt noe med selvtilliten! Alt det jeg trodde sykdom tok fra meg, og det har jo klart tatt fra meg mye, men følelsen jeg har nå, er at jeg får en nye sjanse til et godt liv, og et liv med noen av tingene jeg har drømt om! 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo helt fantastisk! Studerer selv i voksen alder. Kom nettopp inn på en master med veldig høyt snitt, og jeg var den som aldri fikk til noe på vgs. Nyt seieren! 

Anonymkode: 44957...8b3

Takk, nå har det seget mer innover meg, og jeg nyter det! Og gleder meg!

Og så bra! Det er en virkelig god følelse å se at ting kan snu med hard jobbing 🥳

Anonymkode: 6ffde...c01

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

I går var jeg nummer 3 på ventelisten til medisin ved UiO. Er nå på nummer 1! 😍
Har fortsatt håp! 

Anonymkode: 5770a...5f3

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I går var jeg nummer 3 på ventelisten til medisin ved UiO. Er nå på nummer 1! 😍
Har fortsatt håp! 

Anonymkode: 5770a...5f3

Håper du oppdaterer hvis du kommer inn😍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 hours ago, AnonymBruker said:

Står på noen studier på søknaden. Ikke alle. Det står i brevet mitt iallfall. En PDF-fil i innboksen der som du kan laste ned å se på.

Anonymkode: 26248...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 hours ago, AnonymBruker said:

Noen som vet hvor ofte ventelistene oppdateres?

Anonymkode: 65b3a...a02

Ser ut som kl 9 og kl 18. Jeg har rykket opp fra nr 9 til nr 5, bare litt til nå... 🙂

Anonymkode: 26248...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...