Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har dere inntrykk av at han hører bra? Reagerer han på lyder bak ryggen sin?

Anonymkode: 8704f...bc1

Reagerer ikke nødvendigvis hvis man prøver å  få kontakt bak ryggen. Ikke hvis vi roper navnet, eller se osv.. har tenkt det kan være hørsel. Likevell har han noen ord. Synes det er gøy hvis vi visker. Og med en gang musikk kommer på, så danses det. Selv om ikke musikken er særlig høy 😅 men kan jo være det er lettere å høre mange lyder sammen. Kan jo se om jeg får tatt en hørseltest! De tok ved fødsel, den var fin. Men det var bare en svan av øret, så usikker hvor bra den testen er. 

Anonymkode: da5c4...641

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Erfaring er å ikke vente for lenge før man tar i tak, uansett om språket kommer eller ikke. Barnet kan fort henge litt bakpå dersom det ikke blir satt i gang tiltak raskt. Hvis barnet går i barnehagen skal egentlig barnehagen vise bekymring og varsle dere, og mulig sette inn PPT for nærmere utredning ved behov. Noen barnehager er flinkere enn andre, og det er helt lov å si. Noen ganger er språket sent utviklet, men en liten dytt er aldri dumt. Og da får man også litt nærmere info på hva man kan hjelpe med hjemmefra også. 😃 

Anonymkode: 3a436...baf

Det kommer jo helt an på om det kun er ordproduksjonen som er «sen», eller om det er en helhetlig forsinkelse av språkutviklingen (førspråklig utvikling). 
Kommuniserer barnet, forstår det kommunikasjon, kan det forstå beskjeder som er gitt språklig, kan det peke og «svare» på språklig kommunikasjon. Det er det man må se etter og som gir grunn til evt bekymring 

Anonymkode: bcf6f...c33

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være innenfor normalen, men det kan også være noe mer som bør sjekkes ut. Har du inntrykk av at han hører bra? Hvordan gir han uttrykk for sine behov når han ikke har ordene? Peker han?

Min gutt på to er også ganske treg, men ingen er bekymret ennå. Har vel 30 ord og setter sammen korte setninger.

Anonymkode: 462c7...d9a

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er ikke barnet i barnehage? Dere foreldre evner jo tydeligvis ikke å følge opp barnet slik dere skal, så ungen blir jo hengende langt etter. En skam at ressurssvake mennesker holder ungene unna barnehage. 

Anonymkode: d1c1a...bca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor er ikke barnet i barnehage? Dere foreldre evner jo tydeligvis ikke å følge opp barnet slik dere skal, så ungen blir jo hengende langt etter. En skam at ressurssvake mennesker holder ungene unna barnehage. 

Hun har ikke vært i barnehagen grunnet sykdom som har gjort at vi har vært mye inn og ut av sykehus. Ble da anbefalt å ha hjemme med pleiepenger av lege

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Men i alle dager? Hvor får du det fra at det her er snakk om ressurssvake foreldre som ikke følger opp? 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
ALB skrev (3 minutter siden):

Men i alle dager? Hvor får du det fra at det her er snakk om ressurssvake foreldre som ikke følger opp? 

Er ikke det ganske åpenlyst når de ikke har tatt affære og reagert tidligere? Et barn på 2 år som ikke forstår mer enn det ts skisserer er jo bekymringsverdig, og det er skremmende at foreldrene selv ikke ser det. 

Ts, omgås dere ikke andre med barn på samme alder? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Er ikke det ganske åpenlyst når de ikke har tatt affære og reagert tidligere? Et barn på 2 år som ikke forstår mer enn det ts skisserer er jo bekymringsverdig, og det er skremmende at foreldrene selv ikke ser det. 

Ts, omgås dere ikke andre med barn på samme alder? 

Hun innser jo det selv? Hvis ikke ville hun vel ikke opprettet en tråd på dette? Ikke planlegger hun å drite i saken heller, ser det ut som. Kjenner et par foreldre som har vært helt struts når det gjelder eget barn; ikke villet innse at ungen henger et hav bak normalen selv når barnehage og helsestasjon reagerer. Der skal jeg være enig med deg i at man kan bruke begrepet ressurssvakt. Men det høres jo ikke ut som dette er tilfellet her. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn snakket også lite ved inngangen av 2 år. Husker ikke akkurat hvor lite, men var selv litt urolig og smått bekymret til 2-årskontrollen.

Jeg snakket med barnehagen og de var ikke urolige siden de opplevde ordforståelsen som veldig god og barnet var særs tydelig i kroppsspråket. De meldte om enda mindre snakking i barnehagen enn vi opplevde hjemme. Helsestasjonen var også mest opptatt av språkforståelse ved 2-årsalder. 

Selv opplevde jeg hørselen som god og barnet er av andre årsaken enn språk utredet mtp. Hørsel og den er uten anmerkninger. 

Det kom seg sakte, men sikkert (ikke noen eksplosjon) og nå ved drøyt 3 år opplever jeg det som aldersadekvat for 3-åringer, uten at det er kartlagt av noen med kompetanse. 

Min teori er at det tok litt ekstra tid siden kroppsspråket var så tydelig, alle skjønte hva som skulle formidles og det ble «enklere» uten å benytte «avansert» språk.

Anonymkode: 477d6...0d5

AnonymBruker
Skrevet

Min datter var sånn. Barnehagen begynte å reagere da hun nærmet seg 2 år og var omtrent helt "tyst". Det var svært uvant for meg også ettersom storesøsteren hennes snakket veldig mye, veldig tidlig. Jeg husker den samtalen med barnehagen, de sa at man måtte sette inn tiltak om hun fortsatt "var slik" etter enda 6 mnd. Jeg følte INGEN bekymring etter den samtalen, det var som et slags instinkt jeg hadde på at "dette går helt fint". Jeg kjente ungen og så at hun forsto veldig godt alt vi sa og var oppegående og smart....hun bare sa ingenting. Vi har også en barnelege i familien som rådet oss til å få sjekket dette hvis hun ikke begynte å snakke snart.

Så plutselig knekte hun en kode eller noe, og begynte å snakke, og da merket vi at hun hadde en ENORMT ordforråd. Så hun hadde tydelig fått med seg og observert alt vi hadde sagt og gjort og ventet til hun var klar. Siden den gang har det aldri vært noe tema. Nå er hun 12 år og veldig skoleflink, også i språk, sosial og prater hull i hodet på alle.

Dette var min erfaring, håper du kommer til å oppleve noe lignende!

Anonymkode: 3a84c...f5c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2022 den 18.50):

Ungen vår er to år, og har lite språk. Sier ikke mamma/pappa enda. Har vell 6-7 ord hn kan. Flere som har barn som har vært veldig treige? Har det plutselig løsnet, eller vært generellt treig? 
Vet hvert barn er forskjellig, men ønsker å høre fra noen som har vært i lignende situasjon uansett

Har du sjekka syn og hørsel?

Anonymkode: cf756...a98

Skrevet

Min datter snakket svært lite ved toårsalderen. Når hun var tre satte barnehagen henne i en språkgruppe for å jobbe ekstra med språket, men det var ikke lenge hun var i den. De mente også at hun gikk litt klossete..

siden broren brukte briller tok jeg en synskontroll på henne og det viste seg at hun Hadde + 6 og 7 på synet så hun så svært dårlig. Da brillene kom kom også språket og det hadde det nok gjort uansett men tydeligvis var det myse energi som gikk vekk på dårlig syn. I dag har hun et svært godt og avansert språk, tar ironi og bruker sarkasme. Læreren sier at når de leser ting med en litt avansert og «voksen» humor så ler læreren ,hun og en til og så kommer resten av klassen etter 20 sekunder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...