Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ungen vår er to år, og har lite språk. Sier ikke mamma/pappa enda. Har vell 6-7 ord hn kan. Flere som har barn som har vært veldig treige? Har det plutselig løsnet, eller vært generellt treig? 
Vet hvert barn er forskjellig, men ønsker å høre fra noen som har vært i lignende situasjon uansett

Anonymkode: da5c4...641

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn hadde seks ord da han var to år. Mamma var IKKE et av dem 😩 Synes det var helt forferdelig. Løsnet plutselig 1-2 måneder etter to-årsdagen. Da han var 2,5 år snakket han minst 50 ord.

Anonymkode: 2e762...071

AnonymBruker
Skrevet

Erfaring er å ikke vente for lenge før man tar i tak, uansett om språket kommer eller ikke. Barnet kan fort henge litt bakpå dersom det ikke blir satt i gang tiltak raskt. Hvis barnet går i barnehagen skal egentlig barnehagen vise bekymring og varsle dere, og mulig sette inn PPT for nærmere utredning ved behov. Noen barnehager er flinkere enn andre, og det er helt lov å si. Noen ganger er språket sent utviklet, men en liten dytt er aldri dumt. Og da får man også litt nærmere info på hva man kan hjelpe med hjemmefra også. 😃 

Anonymkode: 3a436...baf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ungen vår er to år, og har lite språk. Sier ikke mamma/pappa enda. Har vell 6-7 ord hn kan. Flere som har barn som har vært veldig treige? Har det plutselig løsnet, eller vært generellt treig? 
Vet hvert barn er forskjellig, men ønsker å høre fra noen som har vært i lignende situasjon uansett

Anonymkode: da5c4...641

Det løsner plutselig 

Anonymkode: 4aaee...07a

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn snakket lite i to års alder og ble senere utredet for autisme. På tidspunktet barnet ble utredet scoret barnet over sin alder verbalt, barnet var 4-5 og scoret verbalt som en 7-8 åring. Barnet fikk ikke autisme diagnose men innen ADHD. 

Anonymkode: ed6ed...95a

AnonymBruker
Skrevet

Men viser barnet forståelse for ord, for det dere sier til han da? Har han språkforståelse, rett og slett, selv om han ikke uttrykker seg selv enda?

Jeg ville vært mer bekymret om barnet ikke forsto enkle beskjeder som "Kan du gå og hente boken om Thomas, så leser vi i den" eller "Er du tørst?".

Anonymkode: 1a5e5...1ee

  • Liker 1
Skrevet

Begge mine var sene med språket. Jeg snakket med barnehage og helsestasjon og begge instansene forsikret seg om at de ikke var bekymret på barnets vegne fordi barna forsto det som ble sagt og fulgte beskjeder etc. Men vi sjekket for sikkerhets skyld også hørsel for å utelukke at det skulle være et problem. 

Begge ungene begynte å snakke etterhvert og det har ikke vært andre utfordringer. De var bare litt treige på snakking.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men viser barnet forståelse for ord, for det dere sier til han da? Har han språkforståelse, rett og slett, selv om han ikke uttrykker seg selv enda?

Jeg ville vært mer bekymret om barnet ikke forsto enkle beskjeder som "Kan du gå og hente boken om Thomas, så leser vi i den" eller "Er du tørst?".

Anonymkode: 1a5e5...1ee

Veldig enig i dette. Og prøver barnet å snakke? Altså prøver å bable i det som høres ut som setninger? 

Anonymkode: 1a995...06a

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, tangent said:

Begge mine var sene med språket. Jeg snakket med barnehage og helsestasjon og begge instansene forsikret seg om at de ikke var bekymret på barnets vegne fordi barna forsto det som ble sagt og fulgte beskjeder etc. Men vi sjekket for sikkerhets skyld også hørsel for å utelukke at det skulle være et problem. 

Begge ungene begynte å snakke etterhvert og det har ikke vært andre utfordringer. De var bare litt treige på snakking.

Hvor treige var barna dine, og hvor gamle var de når du opplevde at de hadde tatt igjen de andre?

Anonymkode: 1a995...06a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men viser barnet forståelse for ord, for det dere sier til han da? Har han språkforståelse, rett og slett, selv om han ikke uttrykker seg selv enda?

Jeg ville vært mer bekymret om barnet ikke forsto enkle beskjeder som "Kan du gå og hente boken om Thomas, så leser vi i den" eller "Er du tørst?".

Anonymkode: 1a5e5...1ee

Ikke veldig mye. Men forstår se og gi. Men ikke spørsmål som er du sulten/tørst ect. eller kan om han kan hente lekebilen? Men hvis vi sier navnet på storebror, begynner hn å se seg rundt etter bror. Samme med pus. Så litt forsåelse, men lite. Ikke hva man forcenter av en topring vil jeg si 

Anonymkode: da5c4...641

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Veldig enig i dette. Og prøver barnet å snakke? Altså prøver å bable i det som høres ut som setninger? 

Anonymkode: 1a995...06a

Nææ. Egentlig ikke. Og prøver ikke å herme etter oss når vi prøver å si ord osv.. men hermer fort etter kroppsspråk. Danser vi å tar henda i været, gjør ungen det samme

Anonymkode: da5c4...641

AnonymBruker
Skrevet

.

Anonymkode: da5c4...641

Skrevet (endret)

Kombinasjonen av at barnet ikke forsøker å snakke i setninger og at du ikke føler at barnet ikke alltid forstår enleddede instruksjoner gjør at jeg ville fulgt nøye med her. 

Noen spørsmål:

  • Går barnet i barnehage?
  • Har dere vært på toårskontroll? 
  • Hvordan er de førspråklige kommunikasjonsferdighetene? Skjønner barnet peking? Hvis du sier "Oi, se!" og stirrer på noe-  følger barnet blikket ditt? 

Jeg ville bedt barnehagen om en prat over sommeren, hvis hen går i barnehage. Si at du vil at de følger nøye med, og at dere må ta en utvida foreldresamtale denne høsten, hvor TRAS og AlleMed-skjemaer fylles ut. Så kan dere gå igjennom dem, og sammen vurdere om det er grunnlag for en observasjon av fagteam/PPT. 

Hvis barnet ditt ellers utvikler seg normalt mtp motorikk og selvstendighet er det all grunn til å tro at ting går seg til. Vi hadde et barn som var forsinka språklig, kunne vel 30-ish ord når han var to. Vi var bekymra, var hos privat logoped osv. Forskjellen var vel at han hadde god språkforståelse (forsto to-ledda instruksjoner når han var to), og snakka i setninger, det hørtes bare ut som han snakket et fremmed språk som bare han forsto :) Så vi fikk ingen hjelp i etterkant av observasjon og kartlegging - nå er han fire, og uttalen er fortsatt litt dårlig, men han snakker i lange setninger og de to logopedene som har fulgt ham opp har påpekt at han har godt ordforråd). Så ting kan gå seg til, men følg gjerne opp mtp forståelse og produksjon (at det han produserer ikke er forståelig er ikke i seg selv så bekymringsfullt, har vi blitt fortalt, men en toåring må i alle fall prøve å snakke).  Det føles ut som jeg ikke har gjort annet enn å tenke på språk og språkutvikling de siste to årene, har lest og researcha altfor mye... Send meg gjerne en PM hvis du vil :)

Endret av ALB
  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke veldig mye. Men forstår se og gi. Men ikke spørsmål som er du sulten/tørst ect. eller kan om han kan hente lekebilen? Men hvis vi sier navnet på storebror, begynner hn å se seg rundt etter bror. Samme med pus. Så litt forsåelse, men lite. Ikke hva man forcenter av en topring vil jeg si 

Anonymkode: da5c4...641

Dette er MYE mer bekymringsfullt enn manglende ordforråd. Min på 21 mnd har også litt lite språk, og er kanskje litt treg der, men han forstår en enorm mengde ord og alle beskjeder som gis, ned på detaljnivå, typ "kan du hente den grønne puslespillbrikken i lekekassa?" (og da ligger det masse forskjellig i lekekassa). Han forstår også nye ord veldig fort.

Jeg så ingenting bekymringsverdig ved HI, men etter dette svaret, så tenker jeg at det absolutt bør tas tak i. Snakk med helsestasjonen og/eller barnehagen. 

Anonymkode: 1b249...453

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette er MYE mer bekymringsfullt enn manglende ordforråd. Min på 21 mnd har også litt lite språk, og er kanskje litt treg der, men han forstår en enorm mengde ord og alle beskjeder som gis, ned på detaljnivå, typ "kan du hente den grønne puslespillbrikken i lekekassa?" (og da ligger det masse forskjellig i lekekassa). Han forstår også nye ord veldig fort.

Jeg så ingenting bekymringsverdig ved HI, men etter dette svaret, så tenker jeg at det absolutt bør tas tak i. Snakk med helsestasjonen og/eller barnehagen. 

Anonymkode: 1b249...453

Jepp, mine tanker også. Ved to års alder skal de forstå beskjeder som dette. Og en ting jeg glemte å skrive i tidligere kommentar: Man bør også forvente at de svarer ja og nei på sprørsmål. Om så enn ved å nikke/riste på hodet. Gjør barnet det, TS?

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
ALB skrev (45 minutter siden):

Jepp, mine tanker også. Ved to års alder skal de forstå beskjeder som dette. Og en ting jeg glemte å skrive i tidligere kommentar: Man bør også forvente at de svarer ja og nei på sprørsmål. Om så enn ved å nikke/riste på hodet. Gjør barnet det, TS?

Kan ikke si ja. Nikker ikke eller rister på hode. Kan si nei om vi gjør noe hn ikke vil. Som hvis hn blir fjernet fra fonten i byen etter å ha sett på i 15 min. Roper tydelig nei. Men ikke i andre sammenhenger. 
 

 

ALB skrev (57 minutter siden):

Kombinasjonen av at barnet ikke forsøker å snakke i setninger og at du ikke føler at barnet ikke alltid forstår enleddede instruksjoner gjør at jeg ville fulgt nøye med her. 

Noen spørsmål:

  • Går barnet i barnehage?
  • Har dere vært på toårskontroll? 
  • Hvordan er de førspråklige kommunikasjonsferdighetene? Skjønner barnet peking? Hvis du sier "Oi, se!" og stirrer på noe-  følger barnet blikket ditt? 

Jeg ville bedt barnehagen om en prat over sommeren, hvis hen går i barnehage. Si at du vil at de følger nøye med, og at dere må ta en utvida foreldresamtale denne høsten, hvor TRAS og AlleMed-skjemaer fylles ut. Så kan dere gå igjennom dem, og sammen vurdere om det er grunnlag for en observasjon av fagteam/PPT. 

Hvis barnet ditt ellers utvikler seg normalt mtp motorikk og selvstendighet er det all grunn til å tro at ting går seg til. Vi hadde et barn som var forsinka språklig, kunne vel 30-ish ord når han var to. Vi var bekymra, var hos privat logoped osv. Forskjellen var vel at han hadde god språkforståelse (forsto to-ledda instruksjoner når han var to), og snakka i setninger, det hørtes bare ut som han snakket et fremmed språk som bare han forsto :) Så vi fikk ingen hjelp i etterkant av observasjon og kartlegging - nå er han fire, og uttalen er fortsatt litt dårlig, men han snakker i lange setninger og de to logopedene som har fulgt ham opp har påpekt at han har godt ordforråd). Så ting kan gå seg til, men følg gjerne opp mtp forståelse og produksjon (at det han produserer ikke er forståelig er ikke i seg selv så bekymringsfullt, har vi blitt fortalt, men en toåring må i alle fall prøve å snakke).  Det føles ut som jeg ikke har gjort annet enn å tenke på språk og språkutvikling de siste to årene, har lest og researcha altfor mye... Send meg gjerne en PM hvis du vil :)

takk for at du tok deg tid til å skrive så utfyllende! Barnet begynner i vanlig bhg i august. Har gått i åpen bhg før det. Toårskontroll i begynnelsen av august (fylte to denne mnd). Skjønner at hn skal se etter noe når vi peker. Ikke nødvendigvis hva. Peker jeg og sier «se hunden på utsiden» ut av vinduet, kan hn gå til bamsen under vinduet, eller se på gardinen. Men noen ganger skjønner hn også at det er noe som skjer ut av vinduet. Litt 50/50 der på forståelse. Men forståe litt tegn. 
Vi kommer nå til å nevne det litt i oppstarten neste mnd med bhg.! :)

Anonymkode: da5c4...641

  • Nyttig 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan ikke si ja. Nikker ikke eller rister på hode. Kan si nei om vi gjør noe hn ikke vil. Som hvis hn blir fjernet fra fonten i byen etter å ha sett på i 15 min. Roper tydelig nei. Men ikke i andre sammenhenger. 
 

 

takk for at du tok deg tid til å skrive så utfyllende! Barnet begynner i vanlig bhg i august. Har gått i åpen bhg før det. Toårskontroll i begynnelsen av august (fylte to denne mnd). Skjønner at hn skal se etter noe når vi peker. Ikke nødvendigvis hva. Peker jeg og sier «se hunden på utsiden» ut av vinduet, kan hn gå til bamsen under vinduet, eller se på gardinen. Men noen ganger skjønner hn også at det er noe som skjer ut av vinduet. Litt 50/50 der på forståelse. Men forståe litt tegn. 
Vi kommer nå til å nevne det litt i oppstarten neste mnd med bhg.! :)

Anonymkode: da5c4...641

Flott at barnet begynner i barnehage - mange barn blomstrer opp når de kommer i en situasjon hvor de må kommunisere mer. Vi foreldre er jo eksperter på å tolke dem, mange blir litt "late" når de forholder seg til oss ;) Bra plan å nevne dette for helsesykepleier og barnehage :) Husk at du har oddsene på din side - det går seg til for de aller fleste. Lykke til 😄 

AnonymBruker
Skrevet

Har dere inntrykk av at han hører bra? Reagerer han på lyder bak ryggen sin?

Anonymkode: 8704f...bc1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er MYE mer bekymringsfullt enn manglende ordforråd. Min på 21 mnd har også litt lite språk, og er kanskje litt treg der, men han forstår en enorm mengde ord og alle beskjeder som gis, ned på detaljnivå, typ "kan du hente den grønne puslespillbrikken i lekekassa?" (og da ligger det masse forskjellig i lekekassa). Han forstår også nye ord veldig fort.

Jeg så ingenting bekymringsverdig ved HI, men etter dette svaret, så tenker jeg at det absolutt bør tas tak i. Snakk med helsestasjonen og/eller barnehagen. 

Anonymkode: 1b249...453

Eh ok, ungen min kunne ikke det der når hen var 2 år, men det betyr ikke at det er bekymringsfullt …

Begge barna mine var trege med språkutviklinga i 2-års alderen, men det løsnet av seg selv innen de var 3 år så var det bare noen måneder hvor alt plutselig bare «eksploderte» av ordforråd og forståelse.

sikkert masse man kan bekymre seg om ang autisme og ditten og datten, mitt råd er å se det an og ikke bekymre seg unødvendig og holde seg unna KG …

Anonymkode: 61419...bc8

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Eh ok, ungen min kunne ikke det der når hen var 2 år, men det betyr ikke at det er bekymringsfullt …

Begge barna mine var trege med språkutviklinga i 2-års alderen, men det løsnet av seg selv innen de var 3 år så var det bare noen måneder hvor alt plutselig bare «eksploderte» av ordforråd og forståelse.

sikkert masse man kan bekymre seg om ang autisme og ditten og datten, mitt råd er å se det an og ikke bekymre seg unødvendig og holde seg unna KG …

Anonymkode: 61419...bc8

I utgangspunktet enig, men det er absolutt vanlig at en toåring forstår beskjeder. Ethvert kartleggingsverktøy vil vise det veldig tydelig. For de aller fleste går dette seg til, og jeg er helt enig i at det å være opptatt av antall ord og antall ord i setninger ved 2-3 års alder ikke er heldig, men det ts beskriver her synes jeg absolutt bør følges opp. 

  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...