Gå til innhold

Omplassere hund tilbake til oppdretter etter avtale -pris?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer å omplassere hunden tilbake til oppdretter da den ikke fungerer i livet vårt. Har ikke lyst til å gå inn i detaljer, men det går på at hunden ikke klarer å fungere sammen med fremmede -og spesielt barn. Vi har flere barn som hunden ble kjent med som valp, men den aksepterer ikke fremmede barn og barna kan ikke ta med seg besøk hjem feks om ikke vi voksne er der. Det er ikke et godt alternativ å la hunden være på et rom borte fra familien, da vi store deler av dagene har besøk og får jevnlig uventet besøk.

Avtalen med oppdretter var at dersom vi  ikke kunne ha hunden, så skulle hunden omplasseres tilbake til oppdretter. Men, vi avtalte aldri noen sum rundt dette.

Hva er vanlig? Avkortning pr år i alder?

Vi skal ha en ny hund ganske raskt, og hunden kostet 25.000kr.

(Beklager at innlegget virker kynisk, men har ikke lyst til å utbrodere så mye.)

Anonymkode: f025a...aa8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du hadde planlagt å la barn være på besøk uten voksne til å ha oppsyn med hunden…?

Altså, det er jo helt grensesprengende naivt.

Barn og hund skal ikke være alene sammen, uansett. Det er ikke trygt, for hverken barn eller hund. Selv verdens snilleste hunder kan gjøre utfall og angripe om forholdene ligger til rette for det.

Anonymkode: ea6fb...852

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Etter hva jeg forstår, er det ofte ikke penger å få når man returnerer en voksen hund til oppdretter, faktisk. Dette må du sjekke i kontrakten. For oppdretter kan jo ikke akkurat forlange å få den gratis, om det står i kontrakten at hun skal ha førsteretten på retur om man ikke kan ha den og så ikke nevner pris i kontrakten. 

Det er ikke lov å avtale seg vekk fra det loven sier, og gi dårligere vilkår. Og dårligere vilkår er det jo om oppdretter forventer å få hunden gratis tilbake, hvis dere kunne solgt den privat for kanskje halve kjøpesummen.

Anonymkode: 8de59...9b5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi vurderer å omplassere hunden tilbake til oppdretter da den ikke fungerer i livet vårt. Har ikke lyst til å gå inn i detaljer, men det går på at hunden ikke klarer å fungere sammen med fremmede -og spesielt barn. Vi har flere barn som hunden ble kjent med som valp, men den aksepterer ikke fremmede barn og barna kan ikke ta med seg besøk hjem feks om ikke vi voksne er der. Det er ikke et godt alternativ å la hunden være på et rom borte fra familien, da vi store deler av dagene har besøk og får jevnlig uventet besøk.

Avtalen med oppdretter var at dersom vi  ikke kunne ha hunden, så skulle hunden omplasseres tilbake til oppdretter. Men, vi avtalte aldri noen sum rundt dette.

Hva er vanlig? Avkortning pr år i alder?

Vi skal ha en ny hund ganske raskt, og hunden kostet 25.000kr.

(Beklager at innlegget virker kynisk, men har ikke lyst til å utbrodere så mye.)

Har dere tenkt å la denne nye hunden være alene med barn og fremmede barn? For det høres faktisk talt ikke bra ut

• Liker 8
Skrevet

Og dere tror ny hund blir bedre?!

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, en 14-åring må kunne komme hjem med venner, gå en tur på kjøkkenet og hente noe mat, og få sette seg i stua uten at hunden skal være til fare for vennene.

Det er en familiehund vi har.

Jeg kom selv hjem fra skolen med venner når hunden var hjemme, før mine foreldre kom hjem.

Jeg spør om det juridiske her.

ts

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (6 minutter siden):

Har dere tenkt å la denne nye hunden være alene med barn og fremmede barn? For det høres faktisk talt ikke bra ut

Ja, det er normalt at en voksen hund tåler at det går barn forbi i huset dens…

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Etter hva jeg forstår, er det ofte ikke penger å få når man returnerer en voksen hund til oppdretter, faktisk. Dette må du sjekke i kontrakten. For oppdretter kan jo ikke akkurat forlange å få den gratis, om det står i kontrakten at hun skal ha førsteretten på retur om man ikke kan ha den og så ikke nevner pris i kontrakten. 

Det er ikke lov å avtale seg vekk fra det loven sier, og gi dårligere vilkår. Og dårligere vilkår er det jo om oppdretter forventer å få hunden gratis tilbake, hvis dere kunne solgt den privat for kanskje halve kjøpesummen.

Anonymkode: 8de59...9b5

Takk for svar.

Det står ikke noe i kontrakten om pris eller liknende, kun at oppdretter har første rett på hunden dersom vi ikke kan ha den.

Ja, vi kan nok få halve kjøpesummen minst, men ønsker selvfølgelig at oppdretter skal få den tilbake slik de ønsker. Mulig jeg må sjekke litt mtp generelle private kjøpsavtaler🤔

ts

AnonymBruker
Skrevet

I vår kontrakt står det faktisk spesifisert hva vi får tilbake etter x tid, så noen oppdrettere er seriøse angående dette. Andre oppdrettere vet jeg tar hunder i retur, betaler ingenting og selger hunden da videre til nye eiere. De færreste beholder hundene selv, bare så det er klart.

Jeg ville nok prøvd å få ordnet en ny eier selv og avtalt pris, men gitt ooodretter mulighet til å overta på like vilkår. Strengt tatt tror jeg ikke de kan kreve å få hunden tilbake gratis uansett hvor mye det står skrevet i kontrakten. 

Forøvrig skjønner jeg ts godt. Det høres ut som en voksen hund de har hatt en stund og da er det ingen lett avgjørelse, men når det ikke fungerer så fungerer det ikke og det lider altså alle under. Det må da være bedre å ta ansvar for situasjonen og omplassere enn å tviholde på hunden og så ha dette stresset for alle. Noen raser er mer familievoktere enn andre og noen hunders personlighet er også bare sånn at de ikke liker fremmede i territoriet sitt. Man kan gjøre alt rett og likevel så blir det feil...

Anonymkode: 506b6...70b

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, en 14-åring må kunne komme hjem med venner, gå en tur på kjøkkenet og hente noe mat, og få sette seg i stua uten at hunden skal være til fare for vennene.

Det er en familiehund vi har.

Jeg kom selv hjem fra skolen med venner når hunden var hjemme, før mine foreldre kom hjem.

Jeg spør om det juridiske her.

ts

Det at du var alene med hunden da du var barn/tenåring er ærlig talt ikke noe argument. Da jeg var barn, kjørte vi på ferie med varebilen til faren min, og jeg og broren min satt og på gulvet bak i lasterommet og mine storrøykende foreldre dampet i vei både i bil og hus, men det betyr ikke at det er greit å gjøre i dag. Folk brukte fysisk avstraffelse før osv. 

Du kan bare ikke sammenligne dyrehold i dag med hva som ble gjort for flere tiår siden.

Anonymkode: 07d2e...5ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det at du var alene med hunden da du var barn/tenåring er ærlig talt ikke noe argument. Da jeg var barn, kjørte vi på ferie med varebilen til faren min, og jeg og broren min satt og på gulvet bak i lasterommet og mine storrøykende foreldre dampet i vei både i bil og hus, men det betyr ikke at det er greit å gjøre i dag. Folk brukte fysisk avstraffelse før osv. 

Du kan bare ikke sammenligne dyrehold i dag med hva som ble gjort for flere tiår siden.

Mener du helt seriøst at en 14 åring ikke skal kunne dra hjem til familiehunden alene, eller sammen med venner!? 

Ærlig talt altså...🤭😂

Anonymkode: f5f84...b75

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Har dere trent på dette? Tatt kontakt med flere atferdskonsulenter/trenere? Har dere gjort en innsats og vært konsekvent? Lest dere opp på temaet?

Hva gjør dere hvis nye hunden er på samme vis? 

Anonymkode: 37de5...923

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du uenig i at en 14-åring bør kunne være alene med en hund?

• Liker 2
Skrevet

Det store spørsmålet her er... Hvor mye er en hund som er aggressiv mot ungdommer verdt..?

Egentlig kr 0,-. Skal være heldig om dere finner et godt og kompetent hjem til den.

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Her hadde jeg ikke tenkt penger, men hvem som tar over hunden. Du vil ikke få noen til å betale masse penger for å ta over problemet deres.. Det viktigste her er at hunden havner hos noen som har kunnskap til å ha en sånn hund. 

Hva kommer oppdretter til å gjøre om den kommer tilbake til hen? 

• Liker 1
Skrevet
Flamme skrev (1 minutt siden):

Det store spørsmålet her er... Hvor mye er en hund som er aggressiv mot ungdommer verdt..?

Egentlig kr 0,-. Skal være heldig om dere finner et godt og kompetent hjem til den.

Dette. Du er heldig om du får 2,50 om den ikke takler andre barn en familiens.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Pris kommer jo litt an på hvorfor hunden er som den er også. Hvis det er et veldig rasetypisk problem så er jo det noe dere burde vært klar over på forhånd. Er det et problem som kan skyldes dårlige gener o.l så vil dere kunne kreve mer. Er det et problem som er kommet pga manglende/feil «oppdragelse» fra deres side så vil dere jo ikke ha rett på noe, etter min mening. Hunder med slike problemer er vanskelige å omplassere uansett så jeg skjønner ikke helt hvorfor dere tenker dere skal ha penger tilbake? Hvor gammel er hunden?

Anonymkode: 37de5...923

• Liker 6
Skrevet
BobbySocks skrev (10 minutter siden):

Dette. Du er heldig om du får 2,50 om den ikke takler andre barn en familiens.

Ja, denne hunden har jo null i avlsverdi for oppdretter også. Ingen som vil avle på slik oppførsel.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes ts skal revurdere nye hund. Tydelig så har hun allerede feilet med oppdragelse av den andre. Stakkars dyr. 

Anonymkode: dcecd...f0b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars hund..skal dere bare holde på sånn helt til dere finner en som er perfekt til dere eller? Har dere prøvd alt dere kan med denne?

Anonymkode: 5ef5d...e40

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...