Gå til innhold

Samlivsbrudd?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen fortelle om sine erfaringer med samlivsbrudd der der var små barn involvert (type 3-8 år)? Hva slags løsning landet dere på i forhold til samvær? 50/50? Barnebidrag? Ferier? Jul? Feire sammen? Annenhver? Hvordan var hele prosessen? Bodde dere nære hverandre? Noen som lot barna bo i huset og selv flyttet ut og inn? Og hvordan visste dere at det var rett å gå fra hverandre (tenker da ikke rus, vold osv)? Mye kaos og tanker i hodet, så klarer ikke formulere så godt hva jeg lurer på.. Lurer vel kanskje på om dere kan fortelle en del om hele prosessen. Er takknemlig for seriøse og saklige svar.

Anonymkode: b5161...bab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

50-50, ingen bidrag (vi tjener ca likt). Jul, bursdag og 17. mai sammen, resterende ferier delt. Sommerferie delte vi i to og to uker, siden mer ville være lenge for det ene barnet borte fra en av oss.

Kjøpte leiligheter 200 meter fra hverandre. Det fungerer godt, vi er på femte året nå. Samarbeider bra og har ofte daglig kontakt rundt barna, begge har nye partnere men er særboere.

Anonymkode: 42eac...d3a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Flere?

AnonymBruker
Skrevet

50/50, ingen bidrag, han har de vinterferien og jeg høstferien, annenhver jul og nyttår/påske/17.mai.

Solgte huset og kjøpte nye boliger 500 m fra hverandre. 

8 år siden brudd. Han har samboer og det fungerer ikke spesielt bra gor barna, jeg er alene og kunne ikke tenke meg noe annet enn særboer.

Vi haf greit samarbeid, men ser det hadde vært lettere for barna hvis far ikke hadde hatt samboer. Han må ta hensyn til henne, naturlig nok. Jeg derimot har ingen partner jeg må ta hensyn til. Kun barna. 

Anonymkode: ab5ee...a0b

AnonymBruker
Skrevet

Halvannet år siden her. Bor ganske nærme. Ingen bidrag, vippser om det er nødvendig  . Vært vanskelig for barnet , så vi har annen hver uke i sommer også, det blir for lenge for h*n å være uten den andre. Godt samarbeid, vi prøver å finne på ting sammen. Julaften hadde vi sammen, det samme med 17.mai (leker på skolen etter toget), nyttårsaften var barnet med meg og min familie. Vi feiret barnets bursdag med hver vår familie (store familier   liten plass) men jeg var med far sin familie og far kom til familiebursdag med min familie.  Barnebursdag med klassen var vi der begge to. Vi prøver også å stille sammen på skolearrangement og fritid. Andre ferier prøver vi å dele halvveis eks påsken.

Viktig å snakke med familievernkontoret tenker jeg. Vi fikk gode samtaler der og hva som er viktig - eks at det fins ingen fasit på samvær fordi alle barn er forskjellige. Vi måtte prøve oss frem. Har vært både 50/50, 30/70 og tilbake til 50/50 her. Det er slitsomt å måtte bytte hjem ofte, noen takler det bra, andre ikke. På FVK fikk vi også vite hva barn etter samlivsbrudd syns er mest vanskelig: nye krester introduserer for fort og foreldre som snakker stygt om den andre. Voksne har gjerne bearbeidet bruddet lenge før barna får vite det, tenker det er viktig at barna får tid til og rom for den store endringen.

Lykke til ❤

Anonymkode: 3f8de...6ab

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2022 den 10.30):

Kan noen fortelle om sine erfaringer med samlivsbrudd der der var små barn involvert (type 3-8 år)? Hva slags løsning landet dere på i forhold til samvær? 50/50? Barnebidrag? Ferier? Jul? Feire sammen? Annenhver? Hvordan var hele prosessen? Bodde dere nære hverandre? Noen som lot barna bo i huset og selv flyttet ut og inn? Og hvordan visste dere at det var rett å gå fra hverandre (tenker da ikke rus, vold osv)? Mye kaos og tanker i hodet, så klarer ikke formulere så godt hva jeg lurer på.. Lurer vel kanskje på om dere kan fortelle en del om hele prosessen. Er takknemlig for seriøse og saklige svar.

våre var 3 og 5 når vi skilte oss, minsten var i magen ( nå snart 1)

de 2 største er 50/50 og minsten er en natt hver helg og pappan og har lille 2-3 ganger i uka også

ferier har han 4 uker sommeren, anhver jul/nyttår, påske . De andre feriene har vi ikke ennå da ingen er på skolen.

han betaler 10.000 i mnd, dette er noe han vil selv, har ikke bedt om det, vi tjener likt så han hadde ikke trengt og betalt mer enn 2000-3000 for min del.

far har ny kjæreste, så dra på tur sammen er ikke aktuelt.

Far beholdt huset og jeg bor i samme gate

Anonymkode: b3bbd...e5c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2022 den 10.45):

50-50, ingen bidrag (vi tjener ca likt). Jul, bursdag og 17. mai sammen, resterende ferier delt. Sommerferie delte vi i to og to uker, siden mer ville være lenge for det ene barnet borte fra en av oss.

Kjøpte leiligheter 200 meter fra hverandre. Det fungerer godt, vi er på femte året nå. Samarbeider bra og har ofte daglig kontakt rundt barna, begge har nye partnere men er særboere.

Anonymkode: 42eac...d3a

Drømmeforeldre. 👍

Anonymkode: 38ec0...317

AnonymBruker
Skrevet

Far her.

Ingen alvorlige grunner til brudd (utroskap, økonomisk svik, vold, rus el.l.). Vi er ulike mennesker og møttes unge - det var et lite gjennomtenkt valg av partner ser jeg i etterkant. Det var hun som dro og annonserte hun hadde funnet seg ny bolig, så utløsende årsak vet vel hun bedre enn meg.

Det har vært mye sinne og lite samarbeidsvillighet fra henne etter brudd, og det har blitt verre etter jeg traff en ny.

Yngste var 5 ved skilsmisse. 50/50 fordeling, ferier deles midt på med unntak av sommerferien som deles 2+2 uker. Feiring sammen av noe slag er uaktuelt, samme gjelder ferier. Vi feiret én jul sammen etter separasjon, og gjør det ikke igjen. 

Jeg ble boende i vårt gamle hjem i ca. et halvt år. Flyttet da det ble for stort/dyrt/upraktisk. Bor nå 20 minutters kjøring unna mor.

De vil antakeligvis være mer hos mor fremover, muligens 70/30.

Anonymkode: 922e1...183

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...