Gå til innhold

Dere skjermforeldre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ingen regler på bruk av iPad. De kan se akkurat når de ønsker, stort sett blir det kun om morgenen og en time på ettermiddagen eller kvelden. De leker og er aktive ellers, så det er ingen problem :) Hvis de kun ville se skjerm måtte vi selvfølgelig innført regler

Anonymkode: 0747a...a15

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat kommet hjem fra ferie i Europa, og syns det er ufattelig trist å se barn på restaurant med skjerm. Barn på kveldsshow på hotellet med skjerm, barn på solseng med skjerm, barn i vogn med skjerm... Skjerm, skjerm, skjerm! 

"Mine barn har ikke tålmodighet til å sitte i ro uten skjerm", sier de. Tålmodighet er en egenskap som må trenes, tenker jeg. Jeg har selv skjermfrie barn, og de er slettes ikke spesielt rolige. Men en flytur på 4 timer uten skjerm går helt fint, for de er vant med å vende fokus innover. De går fort over i enten en slags lek (vi har med små leker, alderstilpasset), eller de sitter og nynner og tenker for seg selv. Akkurat slik du og jeg gjorde da vi var små før skjermene kom, og før foreldre trodde at det var umulig å klare å lage middag, fly, kjøre bil and u name it uten skjerm. 

Anonymkode: 3c30a...dee

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Less'is'more
Skrevet
Less'is'more skrev (1 time siden):

"Skrålende puddingtv" haha du fikk meg til å humre litt🤭 jeg har ikke noe svar å gi deg men jeg ønsker deg en nydelig fin dag🥰

Jeg visste ikke at det var noe som het "pudding-TV" - måtte google🙈

Jeg har voksne barn nå. Det var bl.a Teletubbiene som var populære den gangen. AaaaoooooOOOOooo.....lala😂 det var nok litt pudding innblanda der også.

AnonymBruker
Skrevet

Sårt punkt du traff der, TS 😂😂 

Anonymkode: c5cbe...d07

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hva skjer med foreldre som er redd regn 😂😂😂😂

Anonymkode: 233b7...c3a

Redd regn? Synes det er kjempekoselig med regn. Jobber ute 2-300 dager i året. Men nå er det ferie, så slipper heldigvis å stå ute i det 😊

AnonymBruker
Skrevet

Ja herregud nå som det er sommerferie og to av barna mangler pass, så er den ipaden og Nintendo switch’n så jævla gull! Dagene blir lange, og innimellom må jeg bare ha en halvtime uten krangling, masing, slossing (har gutter) osv, og bare nyte en kopp kaffe i stillhet. Har tre av de jævlene. Elsker dem, men de er villmenn. Nå skal vi snart på telttur uten skjermer da, skal fange fisk og krabber, bade og nyte hverdagen sammen. Jeg kaller det, balanse. 

Ha en flott og skjermfri dag videre :) 

Anonymkode: 23586...61b

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja herregud nå som det er sommerferie og to av barna mangler pass, så er den ipaden og Nintendo switch’n så jævla gull! Dagene blir lange, og innimellom må jeg bare ha en halvtime uten krangling, masing, slossing (har gutter) osv, og bare nyte en kopp kaffe i stillhet. Har tre av de jævlene. Elsker dem, men de er villmenn. Nå skal vi snart på telttur uten skjermer da, skal fange fisk og krabber, bade og nyte hverdagen sammen. Jeg kaller det, balanse. 

Ha en flott og skjermfri dag videre :) 

Hva har pass med saken å gjøre? 

Anonymkode: 2870c...0c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du forsto ikke det… ? Da kunne ikke AB sine barn dra til utlandet. 

Anonymkode: 33c08...4d7

AnonymBruker
Skrevet

Nei, i utgangspunktet tenkte jeg å ikke bruke skjerm før barnet ble mange år, men så skjedde livet. Jeg fikk helseplager etter graviditeten/fødsel/barselstid som gjorde at jeg trengte mer hvile enn det det var rom for med et lite barn. Skjermen har rett og slett blitt redningen når formen er elendig og jeg trenger en hvil. Jeg hadde vært kronisk og alvorlig syk i dag uten de pausene, (legens ord) så skjermen har virkelig reddet oss.

Nå tror jeg ikke man trenger å være fullt så syk for å trenge pauser. Hvis skjerm fører til foreldre med mer overskudd, og barn som er trygge - fordi foreldrene ikke er for slitne til å passe godt nok på - så tenker jeg at skjerm er positivt. Så lenge man bruker det med vett, så må det være helt greit. 

Anonymkode: f96eb...9cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva skjer med foreldre som er redd regn 😂😂😂😂

Anonymkode: 233b7...c3a

Vi er redd de smelter skjønner du vel...🤦

Anonymkode: cc462...d61

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har dere alltid ønsket å få et barn dere kan installere foran skjermen, eller bare skjedde det? Var gleden stor når to streker lyste mot deg og du tenkte at yess nå kan jeg kjøpe en iPad og høre puddingtv skråle i bakgrunnen på TV-en dagen lang eller hadde du andre visjoner? Hva får du og barna ut av det? Spør for en venn ☺️

Anonymkode: 4e223...77a

Ellers alt bra? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pass, som i at vi ikke får reist på ei litta sydentur med basseng og barnedisco :) Har reist til utlandet i «alle år», minus pandemien nå. Man har jo blitt flink til å gjøre mer hjemme i Norge, men jeg føler likevel at dagene kan bli litt lange hjemme, på hyttetur, og rådyre turer til dyreparken og slikt .. Og mye dårlig vær. Her har det regnet og tordnet og lynet endel, og nå blåser det for mye til å feks dra på stranda. Aktiviserer ungene så godt det lar seg gjøre med mye turer ut i skogen, langs elva for å se etter beverne, på telttur, var en tur på Liseberg og det universeumet ved siden av Liseberg, som var ganske kult. Men det blir likevel litt gaming og iPad innimellom her altså 😬

AnonymBruker
Skrevet

Ta har jo et poeng. Vi har et vennepar som plasserer ungen foran tv i timevis. Etter barnehage er det tv, middag og leggetid. I helgene sitter de foran hver sin skjerm, med mindre noen inviterer de med på aktivitet. 

De sier selv at det blir altfor mye skjermtid, men evner ikke å gjøre noe med det. Nå skal de prøve å få et barn til. Forstå det den som kan 🤷‍♀️

Anonymkode: dcd4b...2ff

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, i utgangspunktet tenkte jeg å ikke bruke skjerm før barnet ble mange år, men så skjedde livet. Jeg fikk helseplager etter graviditeten/fødsel/barselstid som gjorde at jeg trengte mer hvile enn det det var rom for med et lite barn. Skjermen har rett og slett blitt redningen når formen er elendig og jeg trenger en hvil. Jeg hadde vært kronisk og alvorlig syk i dag uten de pausene, (legens ord) så skjermen har virkelig reddet oss.

Nå tror jeg ikke man trenger å være fullt så syk for å trenge pauser. Hvis skjerm fører til foreldre med mer overskudd, og barn som er trygge - fordi foreldrene ikke er for slitne til å passe godt nok på - så tenker jeg at skjerm er positivt. Så lenge man bruker det med vett, så må det være helt greit. 

Anonymkode: f96eb...9cd

Har ikke ungen en far? 

Anonymkode: dcd4b...2ff

AnonymBruker
Skrevet

Her er det lørdagsfilm/barneTV, ellers ingenting. Resultatet er barn som fint klarer å underholde seg selv og som er tålmodige i bil, køer, turer osv. Det er ikke noe som kommer automatisk, det er noe som øves opp i.

Det skal sies at siden de er såpass lite vant til skjerm, så er det ekstra stas når det kommer på, og de blir nok mer oppslukte av det enn barn som er "omringet" av skjerm. 

Anonymkode: 542a3...79b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske ungen min likte skjerm. Helt umulig å få ham til å sitte i ro, så hadde vært deilig med noen rolige stunder her og der. Men han har ikke tålmodighet til skjerm en gang 🙈

Anonymkode: 1f10b...0b9

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke derfor man får barn da? 

Sette de foran skjermen og jeg kan leve livet som før.

Har jeg misforstått? 

Anonymkode: a7609...68c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det ikke derfor man får barn da? 

Sette de foran skjermen og jeg kan leve livet som før.

Har jeg misforstått? 

Anonymkode: a7609...68c

Neida ingen misforståelser. Har flere tips. Skjerm på dagen og sjokolade hvis de er sultne. Så holder de fred. Og vil de ikke sove bruk sovetabletter. Skulle de enda finne på å gjøre noe ut av seg så kan du gi dem et nytt mobilspill. Er selvfølgelig det alle gjør og så for seg når de fikk barn. 

Anonymkode: a418b...f01

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Neida ingen misforståelser. Har flere tips. Skjerm på dagen og sjokolade hvis de er sultne. Så holder de fred. Og vil de ikke sove bruk sovetabletter. Skulle de enda finne på å gjøre noe ut av seg så kan du gi dem et nytt mobilspill. Er selvfølgelig det alle gjør og så for seg når de fikk barn. 

Forresten ingen grunn til å ikke bruke skjerm på natta også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har dere alltid ønsket å få et barn dere kan installere foran skjermen, eller bare skjedde det? Var gleden stor når to streker lyste mot deg og du tenkte at yess nå kan jeg kjøpe en iPad og høre puddingtv skråle i bakgrunnen på TV-en dagen lang eller hadde du andre visjoner? Hva får du og barna ut av det? Spør for en venn ☺️

Anonymkode: 4e223...77a

Har du barn? Spør for en venn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...