AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #1 Skrevet 9. juli 2022 Tror du på ånder og at det er mer der ute enn vi kan se? Har du hatt en opplevelse som ikke har kunnet forklares med vitenskap? Jeg har opplevd ånder og møtt medium som har fortalt spesifikke ting ingen visste. Før dette var jeg skeptiker og opplevelsen var en skikkelig vekker. Del din erfaring Anonymkode: e378a...4e4 1 6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #2 Skrevet 9. juli 2022 Ja. Ingenting kan bortforklare dundring og bevegelse på soveromsdøren min da jeg var alene hjemme... Mange andre opplevelser også,men denne står i særstilling. Anonymkode: 868bb...8fe 2 1
proghodet Skrevet 9. juli 2022 #3 Skrevet 9. juli 2022 (endret) *brette opp ermene* 22 hours ago, AnonymBruker said: Tror du på ånder Det finnes ikke tilstrekkelig bevis til å rettferdiggjøre en tro på ånder. Ethvert mysterie som noen gang er løst har vist seg å være naturlig, ikke overnaturlig. James Randi utlovet en pris på en million USD mellom 1996 og 2015 til hvem som helst som kunne bevise at noe overnaturlig finnes. Det finnes en offentlig liste over alle som noen gang prøvde; mye gøyalt der. Pengene ble naturligvis aldri betalt ut, da ingen kunne bevise det overnaturlige. 22 hours ago, AnonymBruker said: og at det er mer der ute enn vi kan se? Det finnes en mengde med ting vi ikke kan se med våre øyne, men vi kan observere effektene av det, og måle det. Eksempelvis gjennomsiktige, fargeløse gasser. 22 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har opplevd ånder Hvordan vet du at det var ånder du opplevde? 22 hours ago, AnonymBruker said: møtt medium som har fortalt spesifikke ting ingen visste. Dette er for vagt til å svare konkret på, men hvordan kan du vite at "ingen" visste dette? Det har vært vist flere ganger at sjarlataner...øhm "medium" bruker sosial manipulering (planting av "vitner", ringer andre familiemedlemmer på forhånd, planter mikrofoner i salen før en forestilling, eller tråler internett etter informasjon). Så har man det som heter "cold reading" som er en kjent teknikk hvor man bare gjetter seg frem, basert på antagelser man kan gjøre ut fra det man ser; alder, kjønn, humør, grad av opprømthet etc. Husk at de tjener penger på å overbevise andre om at de har evner - de har sine metoder, som i alle andre bransjer. Dersom du oppriktig mener at du har hatt en skeptisk tilnærming til disse tingene har du gjort en slett jobb. 22 hours ago, AnonymBruker said: Ingenting kan bortforklare dundring og bevegelse på soveromsdøren min da jeg var alene hjemme... "ingenting kan bortforklare" - er du sikker? Hvilke alternativer har du undersøkt? "Jeg vet ikke hva som forårsaket X, derfor må det være ånder" er en logisk feilslutning. Premisset er at du vet ikke hva som forårsaket det, og da kan du ikke konkludere med at du vet hva det var. For at du skal kunne konkludere med at "det var ånder" må du kunne: a) bevise at det overnaturlige finnes b) bevise at det kan interagere med vårt univers c) definere hva en ånd er og vise at det er en del av det overnaturlige d) bevise at det var spesifikt ånder som manipulerte soveromsdøren din Kall meg enkel, men jeg vil si at det er langt enklere å konkludere med "det skjedde noe med soveromsdøren min da jeg var alene hjemme, og jeg aner ikke hva det var". Hjernen vår er for øvrig veldig enkel å manipulere, og anekdotisk bevis er den minst sikre bevisformen vi har. Endret 10. juli 2022 av proghodet 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #5 Skrevet 10. juli 2022 Jeg ser folk som ikke er fysisk i 3D. Tenker ikke på de som ånder, bare folk i andre virkeligheter. Døde folk, engler, aliens, lysvesener osv. Jeg ser de i hodet, ikke med øynene. Vi er omgitt av de usynlige hele tiden. De har bare ikke en kropp her i 3D sånn som vi har. Anonymkode: fd89e...e2c 3
Smascha Skrevet 10. juli 2022 #6 Skrevet 10. juli 2022 Helene skrev (14 timer siden): Jeg har aldri opplevd ånder. Men jeg ser. Kva ser du? ❤️
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #7 Skrevet 10. juli 2022 Det er så typisk at skeptikere hele tiden vil ha 100% håndfaste bevis på at ånder ikke finnes. Ingen jeg vet om påstår at dette kan bevises med 100% sikkerhet. Ingen kan bevise om dette eksisterer, hverken den ene eller den andre veien. Det tror jeg de fleste vil være enige i. Men at det skjer uforklarlige ting rundt oss, som vanskelig lar seg forklare, det gjør det faktisk. Da må man få lov til å undres, eller ha troen på at det muligens finnes en form for eksistens der ute som vi ikke vet helt hva er. Kanskje ligger svaret i fysikken, for alt vi vet. I det minste bør man ta dette temaet på alvor, og ikke beskylde folk som tror for å være gale eller naive. Det å ha et åpent sinn tror jeg er bare bra. Anonymkode: e7dc7...a93 8 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #8 Skrevet 10. juli 2022 har dessverre aldri opplevd noe uforklaring/overnaturlig. Men jeg tenker som så: Vi er utstyrt med fem sanser. La oss ta øynene f.eks: Fordi vi er istand til å se (de fleste av oss), så vet vi at f.eks fargen blå eksisterer. La oss tenke oss at vi manglet øyner hele gjengen. Ville fargen blå opphørt å eksistere? Vi kunne kranglet fram og tilbake og opp i mente om denne fargen blå eksisterer eller ikke, da jo ingen hadde sett den pga manglende øyner. Derfor tenker jeg at kanskje vi mangler den sjette sansen som ville satt oss istand til å oppleve den åndelige verdenen. Anonymkode: 2ab31...f78 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #9 Skrevet 10. juli 2022 Jeg har møtt veldig mange med dårlig ånde Anonymkode: 0a755...625 3 2
Rhodiola Skrevet 10. juli 2022 #10 Skrevet 10. juli 2022 Tråden er ryddet for latterliggjøring. Rhodiola, adm. 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #11 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har møtt veldig mange med dårlig ånde Anonymkode: 0a755...625 Og eg har møtt mange med dårleg humor.... Anonymkode: e6a64...eaa 4 4
proghodet Skrevet 10. juli 2022 #12 Skrevet 10. juli 2022 (endret) 6 hours ago, AnonymBruker said: Det er så typisk at skeptikere hele tiden vil ha 100% håndfaste bevis på at ånder ikke finnes. Ingen jeg vet om påstår at dette kan bevises med 100% sikkerhet. Ingen kan bevise om dette eksisterer, hverken den ene eller den andre veien. Det tror jeg de fleste vil være enige i. Men at det skjer uforklarlige ting rundt oss, som vanskelig lar seg forklare, det gjør det faktisk. Da må man få lov til å undres, eller ha troen på at det muligens finnes en form for eksistens der ute som vi ikke vet helt hva er. Kanskje ligger svaret i fysikken, for alt vi vet. I det minste bør man ta dette temaet på alvor, og ikke beskylde folk som tror for å være gale eller naive. Det å ha et åpent sinn tror jeg er bare bra. Siden det kun er mitt innlegg som tar den skeptiske siden hittil svarer jeg på denne Quote Det er så typisk at skeptikere hele tiden vil ha 100% håndfaste bevis på at ånder ikke finnes. Dette er ikke riktig, jeg ville aldri bedt om bevis på at noe ikke finnes. Noen påstår at ånder finnes og da ligger bevisbyrden hos dem. Hvis jeg påstår at ånder ikke finnes, så ligger bevisbyrden hos meg, men det er en rar posisjon å ta. De bevisene som finnes er ikke godt nok til å rettferdiggjøre en tro på ånder, og derfor er jeg ikke overbevist om deres påstand. Jeg vet ikke hva du mener med "100% håndfaste bevis", men flertallet av "anekdote" er iallefall ikke "bevis". Bevisene for ånder er ikke bedre i dag enn det var for ett år siden, ti år siden eller hundre år siden. Hvis jeg sier at jeg har hattifnatter som bor på loftet mitt, så er vel neppe det godt nok bevis til at du tror meg? Det er en utrolig lav form for bevisførsel som ikke burde overbevise noen om noe som helst. Quote Ingen kan bevise om dette eksisterer, hverken den ene eller den andre veien. Det tror jeg de fleste vil være enige i. Isåfall er det rasjonelle standpunktet at man ikke er overbevist om at ånder finnes frem til det er bevist. Quote Men at det skjer uforklarlige ting rundt oss, som vanskelig lar seg forklare, det gjør det faktisk. Dette er en tautologi som kunne vært forkortet til "det skjer faktisk uforklarlige ting rundt oss". Okei, hva så? At noe er vanskelig å forklare vil ikke si at man kan konkludere med "så derfor må det være ånder". Da må man heller prøve å finne måter å forklare det på, eller ganske enkelt si "jeg vet ikke hva det var". Quote Da må man få lov til å undres, eller ha troen på at det muligens finnes en form for eksistens der ute som vi ikke vet helt hva er. Kanskje ligger svaret i fysikken, for alt vi vet. Absolutt! Å lete etter svar er en god start på veien til kunnskap. Men hvis man fra starten har konkludert med "det var ånder", så slutter man jo å lete. Ingenting hadde fascinert meg (og andre skeptikere) mer enn om noen kunne faktisk overbevise om at det overnaturlige finnes. Quote I det minste bør man ta dette temaet på alvor, og ikke beskylde folk som tror for å være gale eller naive. Jeg har ikke kalt andre hverken gale eller naive, så det blir en stråmann jeg ikke kan stå for. Endret 10. juli 2022 av proghodet 1
proghodet Skrevet 10. juli 2022 #13 Skrevet 10. juli 2022 (endret) 5 hours ago, AnonymBruker said: har dessverre aldri opplevd noe uforklaring/overnaturlig. Men jeg tenker som så: Vi er utstyrt med fem sanser. La oss ta øynene f.eks: Fordi vi er istand til å se (de fleste av oss), så vet vi at f.eks fargen blå eksisterer. La oss tenke oss at vi manglet øyner hele gjengen. Ville fargen blå opphørt å eksistere? Vi kunne kranglet fram og tilbake og opp i mente om denne fargen blå eksisterer eller ikke, da jo ingen hadde sett den pga manglende øyner. Derfor tenker jeg at kanskje vi mangler den sjette sansen som ville satt oss istand til å oppleve den åndelige verdenen. Anonymkode: 2ab31...f78 Hvis alle var blinde, så ville farger ikke hatt noen relevans eller betydning for våre liv; det ville i praksis vært nøyaktig det samme om blå ikke hadde eksistert. Om ånder eksisterer som en del av det overnaturlige og kan interagere med vår naturlige verden, så er jeg like hypp på å vite om det som andre. Men hittil er de eneste bevisene vi har anekdoter. Kanskje det er så enkelt som at folk tror på ånder fordi de har lyst til å tro på ånder, uavhengig av hvor godt bevist det er. Endret 10. juli 2022 av proghodet 1
Fremhevet kommentar AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 Fremhevet kommentar #14 Skrevet 10. juli 2022 Det hadde vært fint om denne tråden kunne holde seg til åpen undring og filosofering rundt dette temaet. Anonymkode: f636d...ba7 5 2
proghodet Skrevet 10. juli 2022 #15 Skrevet 10. juli 2022 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker said: Det hadde vært fint om denne tråden kunne holde seg til åpen undring og filosofering rundt dette temaet. Anonymkode: f636d...ba7 Første setning i hovedinnlegget er "Tror du på ånder og at det er mer der ute enn vi kan se?" Det oppfordres vel da til svar fra begge sider, eller foretrekker du et ekkokammer? Endret 10. juli 2022 av proghodet Jeg misforstod
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #16 Skrevet 10. juli 2022 8 minutter siden, proghodet said: Hvis alle var blinde, så ville farger ikke hatt noen relevans eller betydning for våre liv; det ville i praksis vært nøyaktig det samme om om blå ikke hadde eksistert. I praksis for oss, ja; men er det ensbetydende med at fargen ikke eksisterer? Bier kan se ultrafiolett. Dette vet vi bl.a. fordi vi i moderne tid har utviklet teknologi som gjør det mulig å registrere ultrafiolett. Før dét var ultrafiolett et ukjent fenomen for oss siden vi ikke kan se det selv, men fargen eksisterte jo likevel. 2 minutter siden, proghodet said: Første setning i hovedinnlegget er "Tror du på ånder og at det er mer der ute enn vi kan se?" Det oppfordres vel da til svar fra begge sider, eller foretrekker du et ekkokammer? Ekkokammer? Ikke prøv å tillegge meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for. Jeg ønsker bare at folk kan ordlegge seg med noe mer fintfølelse enn "symptom på lav intelligens". Selv er jeg mest nysgjerrig, for det er så utrolig mye vi faktisk ikke vet, derfor tenker jeg ingen kan være skråsikre hverken den ene eller andre veien - og da handler det vel til syvende og sist om hva folk tror eller ikke tror på. Det er masse jeg ikke tror på, men jeg kaller ikke troende folk lavintelligente av den grunn. Jeg tror i hvert fall at vi med forskning i framtiden kan finne ut de utroligste ting, og det er spennende å tenke på. Anonymkode: f636d...ba7 2 1
proghodet Skrevet 10. juli 2022 #17 Skrevet 10. juli 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ekkokammer? Ikke prøv å tillegge meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for. Jeg ønsker bare at folk kan ordlegge seg med noe mer fintfølelse enn "symptom på lav intelligens". Selv er jeg mest nysgjerrig, for det er så utrolig mye vi faktisk ikke vet, derfor tenker jeg ingen kan være skråsikre hverken den ene eller andre veien - og da handler det vel til syvende og sist om hva folk tror eller ikke tror på. Det er masse jeg ikke tror på, men jeg kaller ikke troende folk lavintelligente av den grunn. Hadde du sitert den som skreiv "lav intelligens" hadde det vært en misforståelse unngått. Det fremstod som en generell uttalelse, så det virket som du impliserte at du ikke ville ha andre meninger inn i tråden - my bad! Jeg deler forøvrig ikke oppfattelsen om at de som tror på overnaturlige ting er mindre intelligente. 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror i hvert fall at vi med forskning i framtiden kan finne ut de utroligste ting, og det er spennende å tenke på. Den er jeg helt med på. Men med tanke på at alt vi har kunnskap om i dag har vist seg å være naturlig, så ser det ikke lyst ut for det overnaturlige per nå. Men jeg er klar for å bli overrasket når som helst! 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #18 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg ser folk som ikke er fysisk i 3D. Tenker ikke på de som ånder, bare folk i andre virkeligheter. Døde folk, engler, aliens, lysvesener osv. Jeg ser de i hodet, ikke med øynene. Vi er omgitt av de usynlige hele tiden. De har bare ikke en kropp her i 3D sånn som vi har. Anonymkode: fd89e...e2c Dette er veldig interessant syns jeg, fortell gjerne mer😊 Jeg tror også på dette, men ser ingenting selv. Jeg har blitt fortalt av flere klarsynte healere (i samtaler underveis i healingtimer) flere ting som gjør at jeg tror på at vi har ånder rundt oss, både avdøde, engler og hjelpere m.m. Historier om min avdøde far som en av de klarsynte ikke hadde kunnet vite noe om på egen hånd, og i et annet tilfelle; en klarsynt som fortalte at hun som bodde i leiligheten min før hun døde, fortsatt var her. Jeg hverken så eller hørte denne avdøde personen, men jeg kjente lukten av henne, en «gamlehjemslukt» som flyttet seg fra rom til rom. Lukten forsvant når den klarsynte sendte henne inn i lyset. Jeg tror at det fins mye mer mellom himmel og jord enn det vi mennesker klarer å forstå mens vi lever her på jorden. Jeg tror at sjelene våre lever videre når vi dør, og jeg tror at vi blir inkarnert på jorden om igjen og om igjen. Og mellom livene våre er vi sjeler som befinner oss i helt andre dimensjoner, og når vi er i den tilstanden mellom liv på jorden, tror jeg vi ser et mye større bilde av hvordan alt henger sammen, og da forstår vi så mye mer. Jeg har ikke behov for å bevise noe som helst av dette vitenskapelig, for det er ikke mulig😊 Jeg har heller ikke behov for å diskutere den vitenskapelige biten av dette. Vi har alle vår tro, og jeg har full forståelse for at ikke alle tror på det samme som meg😊 Anonymkode: b9aaf...097 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #19 Skrevet 10. juli 2022 Har aldri observert en ånd selv, men har sett katten min reagere på en. Har sett den knurre og skyve bust til noe som var bak meg, men som jeg ikke kunne se. Og da jeg flyttet meg fortsatte katten å knurre mot det samme stedet, så det var ikke meg den knurret på heller. Var kun meg og katten i leiligheten. Ekkel opplevelse. Kan ikke ha vært noen god ånd heller, for katten virka livredd og illsint. Aldri sett den sånn før eller siden. Anonymkode: f8128...3e5 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #20 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og eg har møtt mange med dårleg humor.... Anonymkode: e6a64...eaa Ja, unnskyld, klarte ikke dy meg 😅 men har ikke noe i mot det dere skriver om altså, var bare dårlig ord humor fra min side 🙈 Anonymkode: 0a755...625 1
Anbefalte innlegg
Skrevet av AnonymBruker,
Godt sagt! - Rhodiola, adm.
Anbefalt av Rhodiola
7 reaksjoner
Gå til innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå