AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #1 Skrevet 9. juli 2022 Helt siden jeg var veldig liten så har jeg hatt et helt sinnsykt konstant tankekjør. Mamma og pappa brukte å kalle meg tenkeren fordi jeg klarte aldri å slutte å gruble hele tiden. Når jeg var 13 ble jeg diagnostisert med ADD og på den tiden trodde jeg ikke noe særlig på de, men nå er jeg igjen i en utredningsfase hos psykolog og de mener jeg kan ha blitt feil diagnostisert, men samtidig så ligger jeg i senga hver eneste natt søvnløs å tenker på alt fra menneskets opprinnelse til hva alle rundt meg tenker om meg. Det er virkelig slitsomt å konstant tenke til det punktet at man ikke får søvn, kan dette stemme med ADD? Har noen noe tips for å klare å slappe av i hodet? Anonymkode: d139c...d7b
AnonymousBruker Skrevet 15. juli 2022 #2 Skrevet 15. juli 2022 Hei! Likner veldig på min egen situasjon hvor mine foreldre ser på meg ganske likt som dine. Jeg tenker mer enn jeg prater, og grubler mer enn jeg gjør. Jeg ble diagnostisert med asperger (høytfungerende autisme) som 17-åring selv om jeg trodde at det var ADD. Forskjellen handlet om at jeg også er veldig opptatt av systemer, rett og galt og svart og hvitt (ingenting i mellom), mye depresjon uten noe spesifikk årsak og særinteresser. I tillegg har jeg alltid vært den "stille jenta" og kanskje "kjedelige". Det siste gjelder også ADD, som gjør det litt vanskelig å skille. Jeg vil ikke kalle meg noe særlig geni på spesielle områder, men liker å sitte med ting veldig få på min alder også gjør. Eksempelvis håndarbeid (strikking, brodering...), fargelegging og kryssord. Når det kommer til autisme-aspekteret er dette med små detaljer i stede for å se det hele bilde, veldig aktuelt. Jeg er sånn som kan få helt "dilla", nærmest angst hvis jeg f.eks ser at noe står i feil rekkefølge, skrivefeil, både store og små avvik, brudd på regler selv om det ikke er noen konsekvenser osv - det kalles kanskje perfeksjonist eller "nerd" (ikke vondt ment, fordi jeg ser meg selv som det 😅). Er det noe av dette du kan kjenne deg igjen i? Hvis du synes tanke-kjøret er svært slitsomt og nærmest uutholdelig - f.eks at du tenker på ting som det ikke finnes noe svar på (grubling), så kan du heller tenke på noe som gir deg en gevinst. Tenk på de små detaljene; hva vil du gjøre akkurat nå i dette øyeblikket, spis litt, se en film, hør på musikk eller gjør noe du har utsatt lenge. Grubling fører ingen veier, men gir deg disse søvnløse nettene og kanskje vanskelige tanker også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå