Gå til innhold

SYKE MENSEN SMERTER

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler hormonspiral. Hos meg stoppet blødningene fullstendig opp. Jeg hadde min første hormonspiral i 2 år, og tok den så ut pga barneønske. Ble gravid etter 6 måneder. La så inn ny hormonspiral 6 uker etter fødsel, og har ikke blødd siden. Barnet er nå 4 år gammelt 😊 Anbefaler deg å gå til gynekolog og ta en samtale rundt dette, da mensen åpenbart tar vekk muligheten din for et vanlig liv. 

Anonymkode: be1e1...521

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her står det om bruk av Oralcon i felleskatalogen

3. Hvordan du bruker Oralcon

Bruk alltid dette legemidlet slik legen din har fortalt deg. Kontakt lege eller apotek hvis du er usikker.
Ta en tablett hver dag, sammen med litt væske dersom det er nødvendig. Tabletten kan tas sammen med eller uten mat, men skal tas omtrent på samme tidspunkt hver dag.
Ett brett inneholder 21 tabletter. Brettet er merket med ukedager. Hvis du for eksempel begynner på en onsdag, så tar du tabletten merket med ONS. Følg pilens retning til du har tatt alle de 21 tablettene.
De neste syv dagene skal du ikke ta tabletter. I løpet av disse syv dagene får du vanligvis en menstruasjonslignende blødning (bortfallsblødning). Denne begynner normalt etter to til tre dager.

Har du forresten prøvd hormonspiral ts? Kanskje det hadde vært noe.

Anonymkode: f4d02...ebf

Du glemte denne delen:

"Utsettelse av menstruasjonen

Nytt brett påbegynnes direkte uten opphold og kan fortsette inntil slutten på det 2. brettet" .

Anonymkode: 0ddc8...b44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du glemte denne delen:

Nytt brett påbegynnes direkte uten opphold og kan fortsette inntil slutten på det 2. brettet" .

Hvis jeg går på det i 2 mnd ender jeg opp med kramper og små blødninger da også. Disse varte i 2 UKER!! og da bestemte jeg meg nei nå må jeg bare gå av tablettene i en uke for at de irriterende smertene skal gå vekk😂😭 

Anonymkode: 0d77d...864

Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Anbefaler hormonspiral. Hos meg stoppet blødningene fullstendig opp. Jeg hadde min første hormonspiral i 2 år, og tok den så ut pga barneønske. Ble gravid etter 6 måneder. La så inn ny hormonspiral 6 uker etter fødsel, og har ikke blødd siden. Barnet er nå 4 år gammelt 😊 Anbefaler deg å gå til gynekolog og ta en samtale rundt dette, da mensen åpenbart tar vekk muligheten din for et vanlig liv. 

Anonymkode: be1e1...521

Hormonspiral skal man vel helst ikke bruke hvis man ikke har hatt en fødsel? TS opplyser ikke om hun er mor,  men hennes unge alder på 22 kan peke mot at hun ikke er mor enda.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du glemte denne delen:

Ja men dette er ikke anbefalt. Det skal alltid i så fall gjøres i samråd med lege, og bør ihvertfall ikke gjøres fast.

Dersom du ønsker å utsette en blødning

Selv om det ikke er anbefalt kan du utsette bortfallsblødningen ved å begynne på neste brett Oralcon umiddelbart etter at du har fullført det påbegynte brettet, dvs. at du skal hoppe over det tablettfrie intervallet. Under bruk av det andre brettet kan du oppleve gjennombrudds- eller småblødninger.
Begynn på neste brett etter det vanlige syv dagers tablettfrie intervallet.
Du bør kontakte legen din før du bestemmer deg for å utsette menstruasjonen.

AnonymBruker
Skrevet
fransine skrev (10 minutter siden):

Hormonspiral skal man vel helst ikke bruke hvis man ikke har hatt en fødsel? TS opplyser ikke om hun er mor,  men hennes unge alder på 22 kan peke mot at hun ikke er mor enda.

Det har ingenting å si. Og bedre, tryggere og mye mindre hormoner enn p-piller

Hormonspiral er et svært effektivt prevensjonsmiddel som godt kan benyttes av unge kvinner, også dem som ikke har vært gravide eller har født barn

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja men dette er ikke anbefalt. Det skal alltid i så fall gjøres i samråd med lege, og bør ihvertfall ikke gjøres fast.

Dersom du ønsker å utsette en blødning

Selv om det ikke er anbefalt kan du utsette bortfallsblødningen ved å begynne på neste brett Oralcon umiddelbart etter at du har fullført det påbegynte brettet, dvs. at du skal hoppe over det tablettfrie intervallet. Under bruk av det andre brettet kan du oppleve gjennombrudds- eller småblødninger.
Begynn på neste brett etter det vanlige syv dagers tablettfrie intervallet.
Du bør kontakte legen din før du bestemmer deg for å utsette menstruasjonen.

Myte #3: Det er farlig å hoppe over menstruasjonen flere ganger på rad

P-piller av kombinasjonstypen kan bruker til å utsette menstruasjonen ved å hoppe over den pillefrie uken og gå rett over til nytt brett. Det er ikke farlig å utsette menstruasjonen flere ganger på rad, det eneste som skjer er at du kan risikere å få mellomblødninger. Det kan derfor være greit å ha mensen iblant for å unngå plagsomme småblødninger.

https://www.apotek1.no/sex-og-prevensjon/myter-om-p-piller

Det er helt ufarlig, og er førstevalg ved store smerter under blødning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvis jeg går på det i 2 mnd ender jeg opp med kramper og små blødninger da også. Disse varte i 2 UKER!! og da bestemte jeg meg nei nå må jeg bare gå av tablettene i en uke for at de irriterende smertene skal gå vekk😂😭 

Begynn på Cerazette, da forsvinner mest sannsynlig blødningene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Myte #3: Det er farlig å hoppe over menstruasjonen flere ganger på rad

P-piller av kombinasjonstypen kan bruker til å utsette menstruasjonen ved å hoppe over den pillefrie uken og gå rett over til nytt brett. Det er ikke farlig å utsette menstruasjonen flere ganger på rad, det eneste som skjer er at du kan risikere å få mellomblødninger. Det kan derfor være greit å ha mensen iblant for å unngå plagsomme småblødninger.

https://www.apotek1.no/sex-og-prevensjon/myter-om-p-piller

Det er helt ufarlig, og er førstevalg ved store smerter under blødning. 

Det jeg skrev var kopiert rett fra felleskatalogen som gjaldt bruk av Oralcon.

Uansett så må ts forhøre seg med legen rundt det, og ikke ta i mot råd på nett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det jeg skrev var kopiert rett fra felleskatalogen som gjaldt bruk av Oralcon.

Uansett så må ts forhøre seg med legen rundt det, og ikke ta i mot råd på nett.

Enig der, takk alle for tips!! Dette tar jeg med til legen de tingene jeg tror og føler passer min kropp best🥰

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...