Gå til innhold

SYKE MENSEN SMERTER

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Advarsel: sensitivt tema, 0 filter!

Jeg har hatt veldig ille mensen smerter opp igjennom, de første årene spøy jeg på grunn av smertene og ingen tabletter funket. Det er en del år siden jeg har spydd, ettersom jeg fikk sterk ibux på 600. 

Nå de siste 2 årene har jeg gått på p piller, dette skal visstnok hjelpe mot smertene. Men nå denne gangen har jeg hatt helt ville smerter. Jeg kan ikke bevege meg igjen, kramper hvert 10 minutt i timesvis. *nei ikke gravid!* eneste som funket var å gå nr 2, og det var skikkelig ille der også for å si d sånn! Gynget på toalettet og kunne ikke bevege meg, visste ikke om jeg skulle ligge, sitte, stå eller gå. Etterpå tok jeg en paracet på 1 gram i tillegg. Da sovnet jeg i 3 timer, når jeg våknet var smertene vekke. Senere kom smertene tilbake..

Dagen etter ~ i dag har jeg hetetokter, smerter, kvalm etter middag og kan egentlig ikke stå i lange perioder, er dette normalt?!? Burde jeg høre med legen igjen om andre tabletter? Har brukt andre mensen tabletter og disse funket ikke.. veldig bekymret ibux ikke lenger funker på meg og jeg vil igjen begynne å spy.

Jente 22 år

Anonymkode: 0d77d...864

Videoannonse
Annonse
Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Advarsel: sensitivt tema, 0 filter!

Jeg har hatt veldig ille mensen smerter opp igjennom, de første årene spøy jeg på grunn av smertene og ingen tabletter funket. Det er en del år siden jeg har spydd, ettersom jeg fikk sterk ibux på 600. 

Nå de siste 2 årene har jeg gått på p piller, dette skal visstnok hjelpe mot smertene. Men nå denne gangen har jeg hatt helt ville smerter. Jeg kan ikke bevege meg igjen, kramper hvert 10 minutt i timesvis. *nei ikke gravid!* eneste som funket var å gå nr 2, og det var skikkelig ille der også for å si d sånn! Gynget på toalettet og kunne ikke bevege meg, visste ikke om jeg skulle ligge, sitte, stå eller gå. Etterpå tok jeg en paracet på 1 gram i tillegg. Da sovnet jeg i 3 timer, når jeg våknet var smertene vekke. Senere kom smertene tilbake..

Dagen etter ~ i dag har jeg hetetokter, smerter, kvalm etter middag og kan egentlig ikke stå i lange perioder, er dette normalt?!? Burde jeg høre med legen igjen om andre tabletter? Har brukt andre mensen tabletter og disse funket ikke.. veldig bekymret ibux ikke lenger funker på meg og jeg vil igjen begynne å spy.

Jente 22 år

Hei. 🙂 Foreslår at du tar en tur til legen. Paralgin forte kan være en løsning. De har hvertfall funka godt for meg 🙂

AnonymBruker
Skrevet
fransine skrev (7 minutter siden):

Hei. 🙂 Foreslår at du tar en tur til legen. Paralgin forte kan være en løsning. De har hvertfall funka godt for meg 🙂

Kan du kjøre med de tablettene? /er ikke de veldig sterke? Til nå har jeg tatt 1 ibux 2-3 ganger dagen på 600 mg.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du kjøre med de tablettene? /er ikke de veldig sterke? Til nå har jeg tatt 1 ibux 2-3 ganger dagen på 600 mg.. 

Du kan jo bestille taxi da? Og hvis du må til legevakt, så kan de vel hjelpe med transport.

Hvordan er formen nå?

Anonymkode: f58cc...cbd

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått til lege for å få henvisning til gynekolog. Jeg har periodevis hatt svært store smerter i forbindelse med mens, pga endometriose. 

Anonymkode: 86b7d...414

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mensen er "minifødsel" +vi utløser de samme stoffene som ved influensa (som er grunnen til lignende symptomer som feber, hetetokter etc). Ibuprofen stopper eller pauser influensasymptomer. Etter at jeg sluttet med hormonpiller har symptomene blitt verre på noen måter, men også ikke-eksisterende på andre måter. Dette må du prøve deg frem til. 

Anonymkode: fc8ce...976

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligheten for at du har endometriose og/eller adenomyose er høy. Bli henvist til gynekolog.

Utover det: Slutt å blø. Gå kontinuerlig på p-pillene ellers hjelper det fint lite.

Cataflam + Naproxen som smertelindring er anbefalt. 

Anonymkode: 08c5b...fe2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan jo bestille taxi da? Og hvis du må til legevakt, så kan de vel hjelpe med transport.

Hvordan er formen nå?

Anonymkode: f58cc...cbd

Ligger i sengen, kvalm og har smerter i magen. Føler jeg må spy eller på do hvert sekund og prøver å slappe av. Kjennes ut som at beina prikker og jeg har mistet all energien/er ikke like sterk som vanlig (vi har måttet løftet litt ting i dag) men  jeg er ikke mye til hjelp. Prøver å distrahere meg med videoer for å ikke kjenne på smertene. Mannen min er der heldigvis og prøver å muntre meg opp❤ men er ganske tungt på kroppen, venter bare på å ta ny tablett så jeg kan sove. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sannsynligheten for at du har endometriose og/eller adenomyose er høy. Bli henvist til gynekolog.

Utover det: Slutt å blø. Gå kontinuerlig på p-pillene ellers hjelper det fint lite.

Cataflam + Naproxen som smertelindring er anbefalt. 

Anonymkode: 08c5b...fe2

Jeg var hos gynekolog for 1,5 år siden, der fant de ingenting, kan det utvikle seg på den tid endometriose?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det likt som deg. Det ble bedre etter graviditet og fødsel. Etter det har jeg omtrent ikke smerter lenger. 18 år siden sist nå.

Anonymkode: f4d02...ebf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du opphold på p-piller? Du må stå på de kontinuerlig. 

Anonymkode: 0ddc8...b44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor har du opphold på p-piller? Du må stå på de kontinuerlig. 

Nei.. disse er ar du har ett helt brett på 4 uker og 1 uke av. Jeg tar melleva som tilsvarer oralcon. Jeg har bare fulgt det som legen har fortalt meg.😅

Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Må holde meg unna bilen 8 timer etter inntak av tablettene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei.. disse er ar du har ett helt brett på 4 uker og 1 uke av. Jeg tar melleva som tilsvarer oralcon. Jeg har bare fulgt det som legen har fortalt meg.😅

Du må ikke ha opphold på de. Utrolig at du liksom har så mye smerter, men ikke har skjønt det åpenbare, IKKE få blødning. Det er et enkelt søk unna, Google it. 

AnonymBruker
Skrevet
fransine skrev (Akkurat nå):

Må holde meg unna bilen 8 timer etter inntak av tablettene.

Hmm.. vel så lenge en ikke skal kjøre og hvis det faktisk funker. Får høre hva legen tenker. Nå har jeg prøvd veldig mange ulike ting fra bare paracet.  Til 1 type mensen tablett (husker ikke navn). Til ibux 200, så 400 og nå 600. I går måtte jeg ha kombo av ibux og paracet. Stopper aldri 😭

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må ikke ha opphold på de. Utrolig at du liksom har så mye smerter, men ikke har skjønt det åpenbare, IKKE få blødning. Det er et enkelt søk unna, Google it. 

Spurte legen igjen dette en gang. Og hun gjentok jeg måtte gå av tablettene en ukes tid. Noen andre som har hørt dette? Er veldig slitsomt med alle hormonene og slikt.. så hvis det er feil skal jeg ta dette med til legen og fortelle dette ikke funker for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke noe jeg finner på altså😅😭😂

20220708_235055.jpg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke noe jeg finner på altså😅😭😂

20220708_235055.jpg

Les deg litt opp på det. Helt vanlig å stå kontinuerlig på p-piller. Det er absolutt ingen grunn til å ta én uke pause for å få bortfallsblødning. 

• Liker 1
Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hmm.. vel så lenge en ikke skal kjøre og hvis det faktisk funker. Får høre hva legen tenker. Nå har jeg prøvd veldig mange ulike ting fra bare paracet.  Til 1 type mensen tablett (husker ikke navn). Til ibux 200, så 400 og nå 600. I går måtte jeg ha kombo av ibux og paracet. Stopper aldri 😭

Det funker helt fantastisk 🙂 tror en sånn paralgin forte tilsvarer 4,8 gram paracet, så det er sterke saker. Men var eneste som funka for meg. Ta en prat med legen om det du, så ordner det seg nok.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Les deg litt opp på det. Helt vanlig å stå kontinuerlig på p-piller. Det er absolutt ingen grunn til å ta én uke pause for å få bortfallsblødning. 

Her står det om bruk av Oralcon i felleskatalogen

3. Hvordan du bruker Oralcon

Bruk alltid dette legemidlet slik legen din har fortalt deg. Kontakt lege eller apotek hvis du er usikker.
Ta en tablett hver dag, sammen med litt væske dersom det er nødvendig. Tabletten kan tas sammen med eller uten mat, men skal tas omtrent på samme tidspunkt hver dag.
Ett brett inneholder 21 tabletter. Brettet er merket med ukedager. Hvis du for eksempel begynner på en onsdag, så tar du tabletten merket med ONS. Følg pilens retning til du har tatt alle de 21 tablettene.
De neste syv dagene skal du ikke ta tabletter. I løpet av disse syv dagene får du vanligvis en menstruasjonslignende blødning (bortfallsblødning). Denne begynner normalt etter to til tre dager.

Har du forresten prøvd hormonspiral ts? Kanskje det hadde vært noe.

Anonymkode: f4d02...ebf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...