Gå til innhold

Retusjert reklame blant influencere


Babushka

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke se at jeg har lagt merke til at noen har benyttet seg av dette merket. 
https://www.tv2.no/a/14882139/

Det er åpenbart at mange benytter filter og tilsynelatende ingen som håndhever den nye loven. Hvordan kan man vite med 100% sikkerhet at de har benyttet et filter/retusjert bilde?

Tjener de penger på reklame bør de jo følge reglene? 

 

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har heller ikke sett noen benytte seg av dette, og syns det er veldig rart da vi vet at mange har redigergerte bilder? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (1 time siden):

Jeg har heller ikke sett noen benytte seg av dette, og syns det er veldig rart da vi vet at mange har redigergerte bilder? 

Ja, er jo vanskelig å bevise at de har redigert bildene eller lagt på et filter. Dersom ingen håndhever loven er den jo til ingen nytte når tilsynelatende ingen har benyttet seg av dette merket. 
Sier vi i fra til influensere det gjelder blir vi antagelig bare blokkert. Men det er virkelig noen verstinger der ute, alle ser jo at bildene er redigert når nærbilder av huden til en over 40 åring er helt glatt uten en pore. Da kan de jo like gjerne sette på dette merket istedet for å lure seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Børster litt støv av denne tråden igjen da jeg er litt lei av influensere som konstant bruker filter også i reklame som nå tydelig skal merkes.
De sender signaler om at man ikke er bra nok som man er, og de prøver å lure oss med å reklamere for sminke og hudpleie som tilsynelatende ser smashing ut helt uten en eneste pore. 

Skal vi bare godta at sånn er det? Eller burde vi plukke ut verstingene og melde dem inn?

https://www.forbrukertilsynet.no/forbrukertilsynets-veiledning-om-merking-av-retusjert-reklame

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Litt OT men hvordan ser man om et bilde er retusjert? Oppdaget et mulig retusjert bilde hos en jeg følger på Instagram, syns det så veldig rart ut. 
 

Ikke sikkert det burde blitt merket når det ikke inneholder reklame da men vedkommende har flere tusen følgere. I mine øyne er det tåpelig å retusjere på kropp.. (Ta heller bilde i en annen vinkel hvis det var så om å gjøre?). Vet ikke om det faktisk var retusjert eller ikke men avfulgte vedkommende.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...