Gå til innhold

Besteforeldre og søtsaker.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er på ingen måte hysterisk når det kommer til inntak av søtsaker og godteri, men det blir så hinsides mengder. Mine foreldre har null respekt for det jeg sier og overkjører meg. Det er boller, muffins, lapper, is, kjeks, ostepop og sjokolade. Alt på en gang! Vi besøker de minst en gang i uken, og da må jo småen få kose seg hos mormor og morfar (deres ord). 

Synes det er fortvilende. Min mor er i tillegg blitt ekstremt overvektig, så hun har ikke akkurat godt av dette selv (men det er en annen sak). Kjenner at jeg ikke orker å besøke de mer hvis de skal holde på slik 😔

Anonymkode: fb24b...a7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet hvordan du har det. Føler dagens besteforeldre generasjon er helt håpløs på akkurat dette området. Pannekake til middag, og storfornøyde besteforeldre over at barnet spiste så mye. Selvfølgelig spiste hun mye, gir jeg godteri til henne spiser hun til hun ikke klarer mere da også. Til drikke skal det alltid være saft eller juice, og det stakkar barnet må jo få avkjølt seg med en is, det er jo trossalt 15 grader. Og grønnsaker? Virker som det ikke finnes en eneste rett med grønnsaker i hus når vi er der, men det er vell drømmen for de fleste barn🤷‍♀️ 

Kjenner jeg bli oppgitt. Snakket med de flere ganger og situasjonen har blitt bedre, men de virker jo helt tilbakestående når det gjelder kosthold og barn... 

AnonymBruker
Skrevet
Hinsk skrev (1 minutt siden):

Vet hvordan du har det. Føler dagens besteforeldre generasjon er helt håpløs på akkurat dette området. Pannekake til middag, og storfornøyde besteforeldre over at barnet spiste så mye. Selvfølgelig spiste hun mye, gir jeg godteri til henne spiser hun til hun ikke klarer mere da også. Til drikke skal det alltid være saft eller juice, og det stakkar barnet må jo få avkjølt seg med en is, det er jo trossalt 15 grader. Og grønnsaker? Virker som det ikke finnes en eneste rett med grønnsaker i hus når vi er der, men det er vell drømmen for de fleste barn🤷‍♀️ 

Kjenner jeg bli oppgitt. Snakket med de flere ganger og situasjonen har blitt bedre, men de virker jo helt tilbakestående når det gjelder kosthold og barn... 

Det er så håpløst! I går spiste vi middag før vi reiste i besøk og ga beskjed om det. Men det nytter jo lite når min mor slenger inni en Grandiosa, viktig med middag nr 2 🤦‍♀️

Ts. 

AnonymBruker
Skrevet
Hinsk skrev (1 minutt siden):

Var du tjukk og overvektig som unge...siden disse som  ikke kan noe er dine egne foreldre?

Anonymkode: ff50d...320

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var du tjukk og overvektig som unge...siden disse som  ikke kan noe er dine egne foreldre?

Trenger vell ikke å være overvektig for å få et usunt forhold til mat. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå var det ikke meg du spurte, men kan forklare hvordan det er her. Under oppveksten min hadde mine foreldre dårlig råd og middagene var enkle. Veldig typisk norsk kosthold, poteter, saus osv. Vi var alle slanke. 

Etter mine foreldre ble pensjonister har de fått en helt annen livsstil. Det er lettvinte middager og alltid noe godt til kaffen. Min mor er blitt i kategorien fedme. De skal alltid kose seg med noe ekstra, og kos for de er mat. 

Ts. 

• Liker 4
Skrevet

Besøk dem kun på lørdager og dra hjem tidlig :) 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror det er mange som opplever at man som foreldre er opptatt av hva barnet får i seg, men når man blir besteforeldre virker det som de bare gir lang F---. Med andre ord kan det være at de var nøye med dette med sitt eget barn (altså innleggforfatter) 

Anonymkode: 88418...7c0

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har det på samme måte… min sønn spiser i tillegg dårlig så for han er det ekstra viktig at han ikke overveldes med søtsaker..de passer barna endel og er jo selvsagt takknemlig for det men kommer definitivt med en bismak… føler ikke det hjelper å si i fra heller.. ikke lett:/

Anonymkode: a86e0...88c

AnonymBruker
Skrevet

Er bonusbestemor til ei på litt over to som er her noen ganger i året. Det eneste jeg har gitt henne er is noen ganger, et kakestykke i en bursdag, litt juice og julekaker en gang sist romjul 😃. Var streng med godteri og sukker til mine barn også.

Anonymkode: d3cb2...c4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1 gang i uka går bra

Anonymkode: daae8...b29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er på ingen måte hysterisk når det kommer til inntak av søtsaker og godteri, men det blir så hinsides mengder. Mine foreldre har null respekt for det jeg sier og overkjører meg. Det er boller, muffins, lapper, is, kjeks, ostepop og sjokolade. Alt på en gang! Vi besøker de minst en gang i uken, og da må jo småen få kose seg hos mormor og morfar (deres ord). 

Synes det er fortvilende. Min mor er i tillegg blitt ekstremt overvektig, så hun har ikke akkurat godt av dette selv (men det er en annen sak). Kjenner at jeg ikke orker å besøke de mer hvis de skal holde på slik 😔

barn har ikke vondt av og bli skjemt bort av besteforeldre, du sier du ikke er hysterisk, det er du

Anonymkode: 366c1...7f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at dette er et problem. To uker hos bestemor, og vips! Ungen har lagt på seg et par kilo. Det er faktisk ganske ille. Ja til rikelig med omsorg fra besteforeldre, men jeg blir rett og slett provosert over holdningen at besteforeldre skal kunne skjemme bort ungene på alle måter hele tiden. Hvorfor skal ungen uforskyldt gå rundt og drasse på fem kilo ekstra hele barndommen bare for at besteforeldre skal få øse av sine kjærligheter på pinner og i godteposer? 

Må jo få kose seg, du liksom… Tjue familiebursdager i året, tjueåtte klassebursdager, fjorten dager hver sommer med godis nonstop hos bestemor, samt tre vaffelplater hver tirsdag hos mormor. Og så er det avslutninger både her og der hele desember og hele juni; både i barnehagen til lillebror, med klassen til storebror og med egen klasse. For ikke å snakke om 17. mai, påskeharen og julestrømpen, samt alle andre gode koseanledninger som måtte dukke opp.

Jeg vet ikke hva løsningen er, men jeg er enig i at det generelt er et stort problem.   Og noen av de som er ivrigst på å servere kaloriene har selv vært overvektige i barndom eller er det som voksen. Kan ikke skjønner at de synes det er så stas at de vil overføre fedmen til barnebarna. 

Anonymkode: 77230...db7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

barn har ikke vondt av og bli skjemt bort av besteforeldre, du sier du ikke er hysterisk, det er du

Anonymkode: 366c1...7f6

Det kommer jo an på hvor ofte barna blir skjemt bort av besteforeldrene da. En gang i uka er i overkant, men ikke altfor ille. Da kan man legge besøket til lørdag og så får barnet lørdagsgodtet der. 

Vi er naboer med besteforeldrene, og her skulle besteforeldrene skjemme bort barna med is, snop, kjeks, kaker osv flere ganger i uka. Det går bare ikke, da ødelegger de helsa til barna. Tviler på at noen besteforeldre egentlig ønsker å gi barnebarna diabetes eller andre sykdommer. 
I den generasjonen er det mange som hadde lite som barn selv, og kanskje også da egne barn var så, og dermed skal de vel overkompensere overfor barnebarna. 

Anonymkode: cc553...680

AnonymBruker
Skrevet

De gjør det vel av kjærlighet❤️

Anonymkode: 2b9b2...99d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er misforstått snillhet dette. Synd at så mange besteforeldre ikke skjønner det. 

Anonymkode: cc553...680

AnonymBruker
Skrevet

Kjærlighet trenger da ikke være søtsaker? 

Skrevet

Søtsaker inneholder akkurat like mange kalorier enten det er av kjærlighet eller ondskap. Eller mangel på kunnskap. 

AnonymBruker
Skrevet

Om det er daglig man treffer besteforeldre så skjønner jeg frustrasjonen. 

Bor besteforeldre unna så samværet er rundt noen ferier i året, bør man la besteforeldre og barnebarn få kose seg. 

Niesen min holdt tale i sin konfirmasjon nå i år. Det hun dro frem var feriene hos farmor og farfar. Det var som å være på hotell, oppvarming og noe godt hele tiden

Så det har blitt gode minner. Hun har helt normale matvaner og har ingen senskader fått, selv om besteforeldrene skjemte henne bort disse 2-3 ukene i året. 

Anonymkode: a62ce...0c1

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Mine foreldre har null respekt for det jeg sier og overkjører meg. (...) Vi besøker de minst en gang i uken, og da må jo småen få kose seg hos mormor og morfar (deres ord). 

Da må du sette deg i respekt og si det ikke blir flere besøk hvis de ikke hører på deg. 

Anonymkode: 5a262...98e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...