Gå til innhold

Halsbånd valp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en valp som nå er 6 mnd. Bare brukt sele ute på alle turer. Har vært bestemt på det hele veien. Korte ærender (veterinær osv. brukt et halsbånd vi fikk med av oppdretter). 
Har jobbet mye med at valpen drar på tur med sele, blitt noe bedre med trening og kurs. Men hun bjeffer og reagerer mye på mennesker og hunder. Dette dog blitt og bedre med mye trening. 
En dag var selen glemt hos hundepasser og på to turer brukte jeg halsbånd. En helt annen hund! Drar ikke. Reagerer ikke på biler, mennesker og mye mindre på hunder (vil bort å hilse men unngår all dragninger som med sele. Hun gir seg tvert også med bjeffing). Ble veldig overrasket. Sett videoer i ettertid på YouTube der hunder som reagerer mye får annen holdning tvert med halsbånd). 

Hadde bestemt meg for å kun bruke sele, spesielt etter å lest om nakke og strupe skader… men er det innafor å bruke halsbånd feks på kun en tur daglig? Valpen drar jo litt men finner raskt ut at det ikke er selen hun har på og går med slakt bånd utover turen. 
Tenker møtesituasjoner kan da bli roligere med sele ved eksponering i halsbånd uten reaksjoner? Og belønning. 

Anonymkode: e0afd...d99

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe galt i å bruke halsbånd når din hund responderer så fint på det. Bare vær obs på å ikke røske til i båndet (kan jo være situasjoner som kommer overraskende hvor det er en naturlig reaksjon).

Anonymkode: 8203b...994

• Liker 3
Skrevet

Det høres jo ut som både du og hunden har det bedre på tur når dere bruker halsbånd. Så kjør på mener jeg! Trekker hunden knapt i halsbåndet er ikke faren for skader så stor heller. Dette er ikke ekspertråd, men jeg tenker det er viktig med masse positiv forsterkning når hunden oppfører seg pent i halsbånd slik at den ikke sklir inn i selevaner etterhvert også i halsbåndet.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har hele tiden brukt både sele og halsbånd samtidig på min hund. I selen får hun trekke, snuse og løpe rundt, mens med halsbåndet skal hun gå fint uten at båndet strammes. Så veksler jeg mellom halsbånd og sele ut ifra hvor vi er, trafikkert vei med mye passeringer/sykler/barn etc - halsbånd. Park/skog/åpen plass - sele. Hun er nå straks to år, og går også fint med sele. På korte tisseturer bruker vi bare halsbånd.

Pass på at du bruker et bredt halsbånd med polstring, uten strup. Jeg liker hurrta sine bredeste halsbånd som heter weekend warrior. 

Endret av NettoppJa
Feil
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke noe galt i å bruke halsbånd når din hund responderer så fint på det. Bare vær obs på å ikke røske til i båndet (kan jo være situasjoner som kommer overraskende hvor det er en naturlig reaksjon).

Anonymkode: 8203b...994

Anonymbruker*** skrev (6 minutter siden):

Det høres jo ut som både du og hunden har det bedre på tur når dere bruker halsbånd. Så kjør på mener jeg! Trekker hunden knapt i halsbåndet er ikke faren for skader så stor heller. 

Takk for svar🤗Ja skal være obs på å aldri rykke i båndet. Veldig redd for å gi valpen ubehag.  
Tenker å bruke sele på turer i skog og mark, men halsbånd utenom. Samt positiv forsterkning for å unngå uvaner også med båndet som skrives 

AnonymBruker
Skrevet
NettoppJa skrev (6 minutter siden):

Jeg har hele tiden brukt både sele og halsbånd samtidig på min hund. I selen får hun trekke, snuse og løpe rundt, mens med halsbåndet skal hun gå fint uten at båndet strammes. Så veksler jeg mellom halsbånd og sele ut ifra hvor vi er, trafikkert vei med mye passeringer/sykler/barn etc - halsbånd. Park/skog/åpen plass - sele. Hun er nå straks to år, og går også fint med sele. På korte tisseturer bruker vi bare halsbånd.

Pass på at du bruker et bredt halsbånd med polstring, uten strup. Jeg liker hurrta sine bredeste halsbånd som heter weekend warrior. 

Så lurt- det skal jeg begynne med👍🏼😊 da blir det halsbånd shopping imorgen 

AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på at hunden kan begynne å trekke i halsbånd etter noen dager/et par uker med halsbånd. Jeg så også en positiv effekt da jeg begynte med halsbånd, men denne effekten kom kun av at hunden ikke var vant til halsbånd. Det var uvanlig og adferden på tur endret seg på grunn av det. Når den ble vant til halsbånd kom uvanene som trekking og utagering tilbake. 

Fortsett å jobbe med grunnen til trekkingen og bjeffingen, som er stress. Stressredusering, positiv forsterker, sladretrening/kindereggtrening, motbetinging osv. Og ikke minst- om en hund skal lære å ikke trekke, så må den aldri få muligheten til å trekke.

Hurtta weekend warrior halsbånd er brede og kjempegode. Har det selv, og bruker det på korte turer noen ganger, selv om jeg nå for det meste bruker sele. Har fått bukt med båndgåingen, så nå er det lite trekking. 

McCann Dog training har masse flotte videoer om båndgåing.

Anonymkode: 11299...b5f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

her var det omvendt. Når jeg gikk over til sele, gikk han plutselig  mye bedre. Var som om han kjente noe helt nytt.."oi..nå skal jeg ikke trekke"!    Vær obs på at de har masse nærmer og bein i nakken etc som kan skades hvis de drar med halsbånd. Eller at du rykker. Min fikk også dra på ski siv med sele, og det gikk også fint. Antagelig for at det ble en helt annen setting enn vanlig tur. Hunder er flinke til å forstå hva som er hva er min oppfatning. Lykke til!

Anonymkode: 9b84c...8b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...