AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #1 Skrevet 7. juli 2022 Jeg er i 30-årene og har et sterkt ønske om å skifte fagfelt. Jeg er p.d.d. ansatt som doktorstipendiat, men opplever å ha havnet i feil fagfelt. Jeg har altså fullført høyere utdanning på masternivå, samt at jeg har flere år i arbeidslivet bak meg. Nå har jeg et sterkt ønske om å dreie livet i en ny retning. Jeg har alltid interessert meg i psykologi og ønsker å bli klinisk psykolog. Jeg lurer da på hva slags inntaksgrense jeg havner innunder? Jeg har bestått flere kurs med studiepoeng på doktorgradsnivå, og har A på alle eksamener på masternivå, men snittet fra videregående var «bare» 4.7. Noen som vet hvordan jeg søker inntak? Jeg hadde håpet å få noen uttelling for den lange studietiden og arbeidserfaringen. Anonymkode: f60c2...3be
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #2 Skrevet 7. juli 2022 Jeg tror du kun kan søke via Samordna Opptak og at det er karakterer fra vgs som gjelder + alderspoeng (maks 8 og poeng for høyere utdanning (maks 2). Hvis snittet ditt fra vgs var 4,7 så blir vel regnestykket slik: 4,7 = 47 studiepoeng + 10 = 57 konkurransepoeng. Da må du evt forbedre noen vgs-fag for å få opp poengsummen. Hilsen annen voksen søker som snart har tatt opp igjen alle de 6 23/5-regel fagene… Anonymkode: f4e5d...a56
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #3 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tror du kun kan søke via Samordna Opptak og at det er karakterer fra vgs som gjelder + alderspoeng (maks 8 og poeng for høyere utdanning (maks 2). Hvis snittet ditt fra vgs var 4,7 så blir vel regnestykket slik: 4,7 = 47 studiepoeng + 10 = 57 konkurransepoeng. Da må du evt forbedre noen vgs-fag for å få opp poengsummen. Hilsen annen voksen søker som snart har tatt opp igjen alle de 6 23/5-regel fagene… Anonymkode: f4e5d...a56 Takk for svar! 😀 Det er bare så sprøtt hvis eneste veien er å ta opp videregående-fag når jeg selv har arbeidet som lærer i vgs i flere år 😅. Og når jeg har fag på doktorgradsnivå. Håper ennå at det finnes noen smutthull, men er redd du har rett 😅 Anonymkode: f60c2...3be 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #4 Skrevet 7. juli 2022 Men kan man kanskje regne ut snitt fra kun 23/5-fagene? Da er snittet mitt litt høyere, tror jeg. Anonymkode: f60c2...3be
Majer Skrevet 7. juli 2022 #5 Skrevet 7. juli 2022 Dessverre ingen smutthull annet enn at du kan gjøre som anonym over met skriver og bare ta fagene på 23/5. Om du ikke tror du kan gjøre det godt nok i de fagene må du dessverre ta opp veldig mye. Heldigvis mulig ved siden av full jobb! 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #6 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men kan man kanskje regne ut snitt fra kun 23/5-fagene? Da er snittet mitt litt høyere, tror jeg. Anonymkode: f60c2...3be Ja, jeg gjør ihvertfall det, men det kommer an på om du faller under 23/5-regelen hvis jeg har forstått det riktig. Jeg gjorde ihvertfall det, holder i massevis å ta opp de 6 (eller 5 som jeg måtte forbedre)😛 Helt ærlig synes jeg hele systemet for opptak er tullete, men det har sikkert en del å si at jeg er drittlei! Synes jo at hvis du virkelig vil bli psykolog, så skal du følge drømmen, bite renna sammen og ta de teite fagene! (Hvilken rolle spiller det om man har 5 el 6 i engelsk el historie etc for å bli en god NOK psykolog?! Argh, jeg irriterer meg grønn over poengssystemets rigiditet!) Anonymkode: f4e5d...a56
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #7 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Takk for svar! 😀 Det er bare så sprøtt hvis eneste veien er å ta opp videregående-fag når jeg selv har arbeidet som lærer i vgs i flere år 😅. Og når jeg har fag på doktorgradsnivå. Håper ennå at det finnes noen smutthull, men er redd du har rett 😅 Anonymkode: f60c2...3be Ja det er helt sprøtt å starte på videregående igjen etter å ha master og er voksen for å komme inn på profesjon. Anonymkode: 3341b...3f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå