AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #1 Skrevet 6. juli 2022 Er i uke 28 og har ikke fått noe som helst tilbud om denne testen. Jeg visste ikke at det var noe som het det før noen kolleger av meg snakket om det idag. Har ikke hørt verken lege eller jordmor nevne noe på det. Hva gjør jeg? Hvordan får jeg sjekket det? Er det for sent? Anonymkode: a78cd...f29
Klikker83 Skrevet 6. juli 2022 #2 Skrevet 6. juli 2022 Nipt test er ikke noe som rutinemessig anbefales gjennom det offentlige. Det tilbys til de om er over 35 år ved termin, eller som har annen medisinsk/genetisk grunn til å få utført denne undersøkelsen.Nå står det ikke noe om hvor gammel du er, men i utgangspunktet ville jeg tatt det helt med ro. Sjansen for trisomi er uansett svært liten(for down er den under 1:100 hvis du er over 38 år). Forøvrig kan du sikkert ta nipt nå selv om du er i uke 28, men å få utført en abort nå på grunnlag av en trisomi nå er jo uansett utelukket. Dette går nok helt fint. Prøv å senk skuldrene og tenk at du med overhengende stor sannsynlighet bærer på et helt friskt barn. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #3 Skrevet 6. juli 2022 Klikker83 skrev (15 minutter siden): Nipt test er ikke noe som rutinemessig anbefales gjennom det offentlige. Det tilbys til de om er over 35 år ved termin, eller som har annen medisinsk/genetisk grunn til å få utført denne undersøkelsen.Nå står det ikke noe om hvor gammel du er, men i utgangspunktet ville jeg tatt det helt med ro. Sjansen for trisomi er uansett svært liten(for down er den under 1:100 hvis du er over 38 år). Forøvrig kan du sikkert ta nipt nå selv om du er i uke 28, men å få utført en abort nå på grunnlag av en trisomi nå er jo uansett utelukket. Dette går nok helt fint. Prøv å senk skuldrene og tenk at du med overhengende stor sannsynlighet bærer på et helt friskt barn. Skal prøve å slappe av. Sliter med å sove fordi tankene kverner. Jeg har ikke tenkt på dette i det hele tatt før kollegene mine spurte om jeg har tatt nipt-testen. Jeg sa nei, hva er det og de ble tydelig bekymret for meg. Huff.. TS Anonymkode: a78cd...f29
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #4 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skal prøve å slappe av. Sliter med å sove fordi tankene kverner. Jeg har ikke tenkt på dette i det hele tatt før kollegene mine spurte om jeg har tatt nipt-testen. Jeg sa nei, hva er det og de ble tydelig bekymret for meg. Huff.. TS Anonymkode: a78cd...f29 Har ei venninne som også glemte det, hun har i dag en aldeles nydelig datter på ett år som er 100% frisk! Det er en grunn til at myndighetene kun tilbyr NIPT til enkelte grupper med forhøyet risiko, for de som ikke får tilbudet er jo sannsynligheten for trisomier uansett veldig lav. I tillegg regner jeg med du har vært på både OUL og fulgt oppfølgingen med jordmor - altså tenker jeg du har all grunn til å senke skuldrene! Anonymkode: 5525e...305
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #5 Skrevet 6. juli 2022 Er ikke som man bare kan velge denne testen. Det går på alder.. Og i og med at du ikke har fått tilbud så er det ikke noe å tenke på. Anonymkode: 25041...be8
PurpleTuliip Skrevet 6. juli 2022 #6 Skrevet 6. juli 2022 (endret) Jeg er 31år og har ikke tatt NIPT. Det koster 6-8000 kr (må betales selv) å ta NIPT for de som er under 35. Hvis du er i uke 28 så har du vel vært på ordinær ul? Regner med de så alt var fint der så da hadde jeg ikke bekymret meg. Endret 6. juli 2022 av PurpleTuliip
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #7 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Er ikke som man bare kan velge denne testen. Det går på alder.. Og i og med at du ikke har fått tilbud så er det ikke noe å tenke på. Anonymkode: 25041...be8 Jo, man kan velge selv, men man må betale selv hvis en er under 35 år. Anonymkode: 6e7ba...4ab
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #8 Skrevet 7. juli 2022 Hvilken grunn skulle du ha for å ta nipttest da? Er du gammel? Har du økt sjans for å få barn med trisomi? For 3 år siden da jeg var gravid sist var det ytterst få som tok nipt, nå er det bare en hype fordi det endelig er lov å gjøre i Norge Anonymkode: 741d5...ff7 1
Gjest 96erjente Skrevet 7. juli 2022 #9 Skrevet 7. juli 2022 Har 3 barn og har aldri tatt, eller fått tilbud om den testen😋
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #10 Skrevet 7. juli 2022 Sjansen for at noe er feil er liten, og nipt-testen avdekker uansett kun noen få genfeil. Jeg valgte å la være. (Var uansett mer bekymret for cp som følge av fødselsskade av en eller annen grunn.) Ingen poeng å ta nipt for deg nå, babyen er langt forbi levedyktig. Og det er IKKE slik at alle tar nipt, selv om det er ekstremt mye reklame for det rundtom for tiden. Ingen av mine venner har tatt, og vi har alle mastergrad, relativt god råd og bor i by. Skulle absolutt tro vi var i målgruppen. Så ikke ha dårlig samvittighet, det går helt fint uten! Anonymkode: 351bb...8a2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #11 Skrevet 7. juli 2022 Jeg tok NIPT privat, det kostet nesten 10 000 da man også må ha en relativt ny ultralydundersøkelse først. Man får det kun gratis gjennom det offentlige om man er over 35, jeg er 32. Valgte å ta den likevel da jeg har flere i familien på morssiden med Down syndrom. Hadde du valgt å ta abort om du oppdaget kromosomfeil hos barnet? Om svaret er nei, er jo ikke dette noe å tenke på engang. Anonymkode: b41d1...fd1 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #12 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tok NIPT privat, det kostet nesten 10 000 da man også må ha en relativt ny ultralydundersøkelse først. Man får det kun gratis gjennom det offentlige om man er over 35, jeg er 32. Valgte å ta den likevel da jeg har flere i familien på morssiden med Down syndrom. Hadde du valgt å ta abort om du oppdaget kromosomfeil hos barnet? Om svaret er nei, er jo ikke dette noe å tenke på engang. Anonymkode: b41d1...fd1 Nå er hun uansett for langt på vei for å ta abort, så dette er irrelevant uansett. Anonymkode: 10f13...b0c
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #13 Skrevet 7. juli 2022 det er ikke sånn at alle tar testen selv om det kan virke sånn. Vi gadd ikke å bruke penger på det. Ikke er vi i en risikogruppe heller. Anonymkode: 68f47...411
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #14 Skrevet 7. juli 2022 NIPT-test har bare vært lov i Norge i ett år, og det er svært mange som ikke tar den. Jeg har gjort det pga alder, hadde jeg vært 10 år yngre hadde jeg ikke tatt den. Ingenting å være bekymret for. Anonymkode: 76d3e...f78
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #15 Skrevet 7. juli 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Nå er hun uansett for langt på vei for å ta abort, så dette er irrelevant uansett. Anonymkode: 10f13...b0c Selvfølgelig. Jeg sier hun ikke trenger å tenke på det om hun heller ikke hadde gjort det før abortgrensen var nådd. Anonymkode: b41d1...fd1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #16 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jo, man kan velge selv, men man må betale selv hvis en er under 35 år. Anonymkode: 6e7ba...4ab Ja men blir litt teit å si man har glemt det. Er jo ikke nødvendig for de under en viss alder som Ts tydelig er Anonymkode: 25041...be8
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #17 Skrevet 7. juli 2022 Jeg er over 35 og måtte spørre om den selv. Jordmor var litt overrasket og sa det var planen å tilby den til alle over 35 på sikt, men det ikke var standard enda. Anonymkode: 23e7d...686
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #18 Skrevet 7. juli 2022 Jeg har to barn og har ikke tatt den. Har ikke fått tilbud, og har ikke spurt. Anonymkode: 84dac...5e5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #19 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har to barn og har ikke tatt den. Har ikke fått tilbud, og har ikke spurt. Anonymkode: 84dac...5e5 Du har ikke blitt spurt fordi det akkurat har blitt lov i Norge. Anonymkode: 76d3e...f78 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #20 Skrevet 11. juli 2022 Har hørt den koster 800 kr Anonymkode: a78cd...f29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå