Gå til innhold

Hvordan trener man egentlig hjemme?

Bob12

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny på hjemmetreningsfronten, og har et par spørsmål. Målet er å få en bedre kropp både psykisk og fysisk, jeg har også ca 10 kg å ta av, da jeg kategoriseres som overvektig og det er lite muskler som kan for de kiloene…

Fram til nå har jeg tatt en del knebøy, armhevinger, utfall, glute bridge, rygghev, diagonal osv det blir som regel 10 av hver, tre ganger, så totalt 30 av hver øvelse.

I dag begynte jeg å tenke på ting som:

tar man pauser mellom de ulike øvelsene, evt hvor lenge?

er det dumt å trene nogenlunde samme muskelgruppe etter hverandre, eller spiller det ingen rolle?

når kan jeg legge på mer vekt (feks sekk med bøker)?

er det lurt av meg å ha noen timer hos personlig trener for å sikre meg at øvelsene gjøres riktig?

Jeg er inneforstått med at dette kan ta tid, men har satt meg et hårete mål på at kiloene skal være borte innen 30-årsdagen ish. Jeg trenger også å styrke kjernemuskulatur og bare generelt  ALT. 

Er denne type trening NOK? 2-4 gg i uka? Tidligere i år begynte jeg med en mer aktiv hverdag, noe som gir resultater, men som ikke hjelper på kjerne, og magefett…

Tusen takk for svar, om noen orker 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tar man pauser mellom de ulike øvelsene, evt hvor lenge?

Du bør ha pause mellom øvelser på samme muskelgrupper, og rundt 2 - 3 minutter er nok lurt hvis målet er maksimal muskelvekst.

Men du kan slippe unna med mindre, spesielt om målet først og fremst er vektnedgang eller hvis du gjennomfører treningen som sirkeltrening.

er det dumt å trene nogenlunde samme muskelgruppe etter hverandre, eller spiller det ingen rolle?

Det spiller ikke veldig stor rolle, men om jeg har to øvelser på samme muskelgruppe pleier jeg å legge en øvelse mellom bare så jeg er passe fresh når andre øvelse starter.

når kan jeg legge på mer vekt (feks sekk med bøker)?

Jeg vil anbefale at du legger på vekt når du klarer rundt 8 - 12 repetisjoner på to av settene dine. Bare test hva som funker best for deg. Så må du legge på så lite vekt at du fortsatt klarer flere enn 5 repetisjoner på alle settene. Legg på vekt i neste økt eller neste uke, ikke samme økt som du når målet om 8 - 12 repetisjoner på to av settene.

er det lurt av meg å ha noen timer hos personlig trener for å sikre meg at øvelsene gjøres riktig?

Det kan være kjekt om du føler at du ønsker den bekreftelsen. Men du kan komme langt med å filme deg selv på mindre tekniske øvelser som dette og bruke teknikktips fra YouTube.

Jeg er inneforstått med at dette kan ta tid, men har satt meg et hårete mål på at kiloene skal være borte innen 30-årsdagen ish. Jeg trenger også å styrke kjernemuskulatur og bare generelt  ALT. 

Denne er det vanskelig å kommentere siden jeg ikke vet hvor lenge det er til du er 30, men jeg kan si at mange av øvelsene du har valgt også styrker kjernemuskulaturen 👍

Er denne type trening NOK? 2-4 gg i uka? Tidligere i år begynte jeg med en mer aktiv hverdag, noe som gir resultater, men som ikke hjelper på kjerne, og magefett…

Du kan gå ned i vekt uten å bevege deg ved å gjøre endringer i kostholdet. Nå anbefaler jeg ikke dette, men det viser at det er viktig hva man putter i munnen. For at prosjektet skal bli virkelig vellykket bør du legge om hele livsstilen slik at kosthold og trening jobber sammen for å få deg mot målet.

Treningen du liker og som du gjennomfører er den beste treningen. Om det er styrketrening hjemme to ganger i uka, fjellturer annenhver dag eller å dra på rodeo for å kjempe mot en illsint okse spiller ikke så stor rolle om du ikke har noen uttalte mål om å bli veldig god i en av de disiplinene. For helsa er bevegelse viktigst 🙂

Lykke til 🤩

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra svar fra Sandum.

Mange får sikrere resultater dersom de fører logg (treningsdagbok og spisedagbok).

Styrketreningen du driver med  er bra! Dersom du vil fortere ned i vekt så kan du legge til lengre økter med hva som helst som du liker. Gå i skogen, løpe, sykle, fotball, squash,..?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mange sånne -walk at home- videoer på youtube du kan følge. generelt mange bra treningsvideoer der med fin musikk som motiverer.

jeg hadde valgt å trene 5-6 dager i uka, cardio, for 10 kg vektnedgang.

styrketrening i tillegg 2 ganger i uka. 

min erfaring er at man går ned 1 kilo i uka da. hvis man spiser sunt. null sukker og bearbeidet mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Og tuuuusen takk for svar på spørsmålene mine.

Jeg legger meg på 3 økter med styrketrening i uka, resten annen aktivitet. Er glad i å gå turer. 

Med det samme jeg «har dere her»; når bruker man de ulike ordene rep. og sett? Om jeg tar 10 squats fordelt på tre runder, hvordan skrive det på treningsspråket…? Kanskje sett bare er noe man bruker på treningssenter? Helt ny på dette altså.

30-årsdagen sniker seg innpå i februar neste år. Er 163 cm og 70 kg. Har endret kosthold og daglig aktivitet, og allerede gått ned 9 kg på det, men vil ikke bli dvask 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bob12 skrev (7 timer siden):

Hei igjen! Og tuuuusen takk for svar på spørsmålene mine.

Jeg legger meg på 3 økter med styrketrening i uka, resten annen aktivitet. Er glad i å gå turer. 

Med det samme jeg «har dere her»; når bruker man de ulike ordene rep. og sett? Om jeg tar 10 squats fordelt på tre runder, hvordan skrive det på treningsspråket…? Kanskje sett bare er noe man bruker på treningssenter? Helt ny på dette altså.

30-årsdagen sniker seg innpå i februar neste år. Er 163 cm og 70 kg. Har endret kosthold og daglig aktivitet, og allerede gått ned 9 kg på det, men vil ikke bli dvask 😉

Gratulerer med gode resultater! :)

Det du kaller runder er det som er sett, og antall knebøy blir repetisjoner. Så der har du "Knebøy - 3x10" 😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis man er nybegynner og ikke kan så mye om trening, er det veldig nyttig å bruke treningsvideoer. Anbefaler FitnessBlender, de har massevis av gratisvideoer (på youtube samt sin egen nettside). Man blir veiledet gjennom oppvarming, trening og cool down/tøying.

Anonymkode: 15b3c...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...