AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #1 Skrevet 6. juli 2022 Noen som har pottetrent et så ungt barn og har gode erfaringer/råd? Har lyst å få henne ren i sommer men barnehagen bare lo av meg da jeg fortalte det. Vet det var veldig vanlig i «gamle dager» Anonymkode: a63c2...6fa
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #2 Skrevet 6. juli 2022 synes det er tragisk og stresse barnet, det kommer når barnet selv er klart Anonymkode: 15479...ae5 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #3 Skrevet 6. juli 2022 Meld deg inn i babypotting (ek/ec) gruppen på Facebook, masse bra tips. Rart barnehagen ikke er med. Offisielle råd er da at man starter med potte for eksempel før to år, det gir mindre uhell senere. Anonymkode: 61c63...b83 1
Million Skrevet 6. juli 2022 #4 Skrevet 6. juli 2022 En gutt i barnehagen der min sønn gikk, ble bleiefri bare 1½ år gammel. De prøvde bare, for han virket klar, og det funket. Men de tok på han bleie om natten for sikkerhets skyld. En kveld faren var alene hjemme med sønnen, glemte han helt å ta på nattbleien og bare la sønnen for natten uten bleie. De oppdaget ikke det før neste morgen, men da var barnet helt tørr og ingen uhell hadde skjedd. Så da sluttet de med nattbleie også. Jeg husker ikke om gutten gikk på potte eller toalettet i starten. Men bleiefri ble han. Rekord i barnehagen, ble vi fortalt 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #5 Skrevet 6. juli 2022 Vi er ikke helt bleiefri. -Men avføringsfri. Vært det siden ungen var 8 mnd. Men ungen har sett oss gå på do, og blir satt på do til faste tider (morgen, etter dupp og kvelden). Hun presser i det hun kommer på do. Og tisser som oftest, og bæsjen kun i do. Hun kunne sikkert vært tørr om vi gjorde dette oftere, men det blir veldig mye og stressende, så holder oss til at avføringen er i do, og får bytte litt tissebleie i løpet av dagen Anonymkode: 4e0f7...b95
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #6 Skrevet 6. juli 2022 Sønnen min ble bleiefri da han var 11 mnd, men det var i et annet land hvor det ikke er vanlig å ha bleie så lenge. Datteren min ble bleiefri da hun var 2 år, da bodde vi i Norge. Pottetrening er omdiskutert, men start ved 22 mnd er jo heller litt sent enn tidlig spør du meg. Anonymkode: 43eb2...518 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #7 Skrevet 6. juli 2022 Synes ikke det er så tidlig. Alle mine 3 var bleiefri før de var 2 år. Bare å ta av bleia og sette ungen på do/potte. Barnehagene liker ikke at barna slutter før de er 4 år, for det er mye enklere å la barna gå med bleie på hele dagen enn å følge dem til toalettet i ny og ne... Helt sykt at dette har blitt normalen i dagens samfunn. Friske barn trenger ikke bleie når de er over 2 år. Er faktisk ikke greit at barn ikke får andre muligheter enn å bæsje på seg når de er så store. Anonymkode: 4aa32...268 5 1
Valiza Skrevet 6. juli 2022 #8 Skrevet 6. juli 2022 Min var bleiefri hjemme fra 1,5år og litt før 2år i barnehagen. Satt på do/potte fra 6mnd og i barnehagen fra 16mnd. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #9 Skrevet 6. juli 2022 Kjenner meg igjen der, ja. Norske barn bruker bleier altfor lenge. Mange foreldre begynner ikke å øve før barnet er 2-3 år eller venter til barnet er «klar». Men det er fullt mulig å slutte tidlig. Mine sluttet før de fylte 2. Vi satte dem på potta fra de var ca 9 måneder gamle til faste tider. Morgen, etter middag, før leggetid og selvfølgelig da de viste tegn på at de måtte på do. De gikk ofte uten bleie hjemme. Etter hvert samarbeidet vi med barnehagen. Mellomste var bleiefri da hun var 1,5. andremann rett før han fylte 2. Man må være tålmodig og konsekvent Anonymkode: 9ce5d...248 4 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #10 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kjenner meg igjen der, ja. Norske barn bruker bleier altfor lenge. Mange foreldre begynner ikke å øve før barnet er 2-3 år eller venter til barnet er «klar». Men det er fullt mulig å slutte tidlig. Mine sluttet før de fylte 2. Vi satte dem på potta fra de var ca 9 måneder gamle til faste tider. Morgen, etter middag, før leggetid og selvfølgelig da de viste tegn på at de måtte på do. De gikk ofte uten bleie hjemme. Etter hvert samarbeidet vi med barnehagen. Mellomste var bleiefri da hun var 1,5. andremann rett før han fylte 2. Man må være tålmodig og konsekvent Anonymkode: 9ce5d...248 Hvordan fungerte samarbeidet med barnehagen? Usikker på hvor mye man kan kreve av dem i en slik situasjon Anonymkode: a63c2...6fa
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #11 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen som har pottetrent et så ungt barn og har gode erfaringer/råd? Har lyst å få henne ren i sommer men barnehagen bare lo av meg da jeg fortalte det. Vet det var veldig vanlig i «gamle dager» Anonymkode: a63c2...6fa Min sluttet ved 20 måneder. Begynte å prøve på 18 måneder, men da illskrek hun hver gang jeg prøvde å sette henne på do. Så prøvde med potte i stedet. Litt som med en valp: potte etter å ha våknet, etter intens lek, etter måltider. Ved 20 måneder fikk jeg lov å ta av bleia, og hun hadde tre uhell totalt etter det. (Nattbleie var dog ikke av før nesten et år senere). Jeg kjenner flere som har avvent sine barn med bleie før 2 år. Synes det virker som de som venter til ungen blir større får mye mer problemer med trass, at ungen ikke vil, ikke gidder etc. Anonymkode: ac00d...818 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #12 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): synes det er tragisk og stresse barnet, det kommer når barnet selv er klart Anonymkode: 15479...ae5 Det som er tragisk er å "vente til ungen er klar". Venter du til ungen er klar til å pusse tenner? Venter du hver kveld til ungen er klar til å legge seg? Venter du til ungen er klar til å dra hjem fra lekeplassen? Anonymkode: ac00d...818 1 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #13 Skrevet 6. juli 2022 Minsta var bleiefri 23 mnd. Men hun gjorde omtrent alt selv. Jeg fant bare frem potte og hun begynte å bruke den. Da jeg så at bleia var tørr hele dagen, tok jeg på truse. Det tok ikke lang tid, to-tre dager. Hun var selvmotivert og selvdreven. Måtte bruke bleie på natta en god stund til. Eldste var 2.5år. Da var det jeg som styrte alt. Fulgte et tredagers bleieslutt opplegg som jeg fant inspirasjon for fra youtube. Gikk veldig fint, men mye jobb og en del uhell. Var bleiefri etter fire-fem dager. Det går sikkert på yngre barn også. Anonymkode: edbfe...de2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #14 Skrevet 7. juli 2022 Bruk «oh crap pottytraining». Din er i perfekt vindu for pottetrening det kommer til å gå så fint, og tenk så mye mestring for barnet! Anonymkode: 9ad7b...839 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #15 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvordan fungerte samarbeidet med barnehagen? Usikker på hvor mye man kan kreve av dem i en slik situasjon Anonymkode: a63c2...6fa Min var akkurat bikket to, og barnehagen sa så lenge det var plenty med skifteklær i hylla hans så var det ikke noe problem. Anonymkode: bf06d...5c5 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #16 Skrevet 7. juli 2022 Min på 20 mnd tisser i bleia fortsatt, men bæsjer på potta. Vi begynte tidlig å snakke om potta, tok med barnet når vi selv var på do og satte potta ved do etc. Etterhvert satte vi potta i stua og lot barnet gå uten bleie når vi skjønte at det nærmet seg bæsjing. De første gangene var det litt skummelt å bæsje på potta, så da ble det mye potte-sitting før og etter bæsjing, men selve bæsjen havnet på gulvet. 😂 Barnet var med når vi ryddet/vasket opp bæsjen og la den i potta, og så snakket vi om at bæsjen skulle i potta og ikke på gulvet etc (i en veldig hyggelig tone). Etter et par forsøk, havnet bæsjen i potta, og da er det viktig å skryte mye. Anonymkode: 5601c...4e6 1
Flamme Skrevet 7. juli 2022 #17 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): synes det er tragisk og stresse barnet, det kommer når barnet selv er klart Anonymkode: 15479...ae5 Det er bare i vesten vi driver å venner barna på å bæsje seg selv ut i bleier til 3-4 årsalderen. Det er ikke naturlig for hverken barn eller babyer. Les deg litt opp. 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #18 Skrevet 7. juli 2022 Mitt barn er født i slutten av mai og vi sluttet med bleie i juni/juli det året. Hadde på forhånd ikke drevet så mye med pottetrening eller slike ting, men kom over en Instagram-profil som beskrev en metode jeg syntes virket smart. Kjørte i gang og med unntak av ett uhell på dag to, så gikk det som en drøm. Nå skal det sies at vi beholdt nattbleia i noen måneder utover dette. Da vi kom tilbake til barnehagen etter sommerferien fortalte jeg at barnet hadde sluttet med bleie. Pedleder så veldig skeptisk på meg og hadde åpenbart ikke tro på det, men da vi hentet samme ettermiddag var hun helt i fyr og flamme over hvor fint det hadde gått. Ingen uhell i barnehagen og barnet sa selv i fra når det måtte på do. Anonymkode: 67a94...48b
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #19 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det som er tragisk er å "vente til ungen er klar". Venter du til ungen er klar til å pusse tenner? Venter du hver kveld til ungen er klar til å legge seg? Venter du til ungen er klar til å dra hjem fra lekeplassen? Anonymkode: ac00d...818 det du samlikner er ikke samlikbart i hele tatt, hører heller på hva legen mener enn folk her inne Anonymkode: 15479...ae5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #20 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): det du samlikner er ikke samlikbart i hele tatt, hører heller på hva legen mener enn folk her inne Anonymkode: 15479...ae5 Og hva tror du leger kan om pottetrening? Biologisk sett viser det seg faktisk at barn gir signaler om at de må på do fra de er nyfødt, men at man ved å bruke bleier venner barna av med å sende ut disse signalene. Har selv tre barn, alle tørre ved to år. Null stress. Enkelte uhell vil det selvsagt være, men det er helt normalt. Og når det gjelder vedkommende som sier at barnehageansatte ønsker at barna skal gå med bleie til de er 4 år. Det kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i. Tvert om, vi forsøker å oppmuntre foreldrene til å tenke pottetrening tidlig, men foreldrene synes det er så lettvint med bleie. For dem. Bleieskift på storbarnsavdeling tar mye tid og ressurser fra barna. Det vi som barnehageansatte IKKE liker derimot, er foreldrene som bare dropper bleien over natten og leverer barnet i barnehagen og forventer at det er vi som jobber der som skal ta oss av selve avvenningen. Bruk en (lang)helg eller ferie, og etter to-tre intensive dager hjemme er som regel barnet klar til å forsøke seg i barnehagen også. Anonymkode: cd173...443 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå