Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, leide et år i et kollektiv. Egentlig ingen problemer med leien eller konflikter. Flyttet ut, gikk gjennom leiligheten. og de mente at utvask ikke var 100% og at 500 kunne trekkes fra depositum. jeg aksepterte dette. Jeg venter sånn 10 dager. Ser ingen penger. Hører ingen ting. Sender SMS. Får en agressiv melding, der de mener at sengen, kontor stol og gardiner måtte kastes ut pga lukt og flekk på sengen, (som var der fra før av) De hevder også det er skade bak felleskjøleskapet, lukt i rommet, ekstrem slitasje i hele leiligheten. Og anklager om at jeg ikke følger noen vaskeplaner og mye annet form for spydige kommentarer. De sier de skal holde av hele depositumet, og vurdere "ytterligere krav".

Jeg ble ekstremt overasket, fordi vi gikk sammen leiligheten, ble enig om 500 kroner og de ba meg dra.

For det andre er depositum kontoen ikke en gang gyldig ettersom den er samme sted som der man betalte leie.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette, faren min som har hatt erfaring med utleie. Mener det utleiere holder på med er bare tull, og kaller dem for bedritne, og mener jeg skal lage en sak av dette. Jeg kan jo ikke vite at alt de sier er løgn, men jeg gjenkjenner meg jo ikke i noe av det de sier ettersom vi gikk sammen gjennom leiligheten, og vi ble enige. De kommenterte på at utvask ikke var helt etter deres standard, og at fellesarealet var skittent ( noe jeg egentlig var uenig i). Og vi ble enig om 500. Hva syntes folk her jeg skal gjøre?

Anonymkode: c5d74...427

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med Tv2, selv om programmet er slutt så fortsetter det online. Du kan si til utleier at du har gjort dette. Det eneste som funker med slike hushaier er trusler om å leie inn sakkyndig hjelp. Da vet de at de ikke står sterkt og kan snu. 

Hadde rett og slett leid inn advokat. På tide at disse hushaiene blir stoppet. 

Anonymkode: 47978...740

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ta kontakt med Tv2, selv om programmet er slutt så fortsetter det online. Du kan si til utleier at du har gjort dette. Det eneste som funker med slike hushaier er trusler om å leie inn sakkyndig hjelp. Da vet de at de ikke står sterkt og kan snu. 

Hadde rett og slett leid inn advokat. På tide at disse hushaiene blir stoppet. 

Hva har tv2 med dette og gjøre? Ja, advokat kan være en mulighet 

Anonymkode: b5fa4...fff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Personen tenker nok på tv2 hjelper deg!

Har du ikke egen dep.konto sitter du dessverre nok fint i det… Aldri, aldri betal depositum inn på huseiers egen konto! Det skal alltid opprettes egen dep.konto, og huseier betaler for å åpne den!

Anonymkode: f6486...479

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du ikke egen dep.konto sitter du dessverre nok fint i det… Aldri, aldri betal depositum inn på huseiers egen konto! Det skal alltid opprettes egen dep.konto, og huseier betaler for å åpne den!

Ja, det er jeg klar over. Men det er i allefall noe jeg kan bruke i mot dem? De lyver i kontrakten og sier at det er en egen depositum konto i DNB, noe som ikke er sant. Det jeg er mest redd for er hvis de vil prøve å kreve erstatning for noe.

Speseilt hvis de truer meg yterliggere krav utenfor depositumet. Som sagt har jeg ingen anelse hva de selv hevder jeg har slitt, ødelagt osv

Jeg har ingen anelse hva de hevder jeg har gjort, det er noe som irriterer meg kraftig, ettersom de har holdt meg utenfor og gjort ting uten å snakke med meg, men også  skremmende

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og som sagt ble vi enige, altså en avtale da jeg leverte nøkkelen på 500 kroner, så jeg begriper ingen ting av hva de sier, og de går veldig på fellesområdene, der ingen ann de jeg har bodd med har hatt noe problemer med. At det var veldig skittent, og ekstra slitasje. For meg er alt det de sier vanvittig og ubegripelig. 

Endret av 2002_Kristian
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at uansett om du har rett, er det ofte lite å tjene på å gå til sak.

I tilsvarende situasjon lot nevøen min være å betale 2 siste leiene, som tilsvarte depositumet. Utleier lagde litt styr, og klaget på rot som en annen leietaker stod bak. Men kom ingen vei.

Anonymkode: aa8e0...d61

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye penger dreier det seg om? Hvis du kan være skyld i noe av dette, (ikke alt!)tror jeg at jeg hadde sett på det som en lærepenge. 

Anonymkode: b86c1...6fe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor mye penger dreier det seg om? Hvis du kan være skyld i noe av dette, (ikke alt!)tror jeg at jeg hadde sett på det som en lærepenge. 

Det de hevder direkte er at de kastet seng, gardiner og kontor stol. Blandt annet snakket de om en gul flekk på seng som var der fra før... Uansett har jeg jo ingen anelse om det de sier er sant. Jeg oppfatter det som merkelig ettersom vi gikk gjennom leiligheten sammen, og da var jo det nesten ok. Jeg måtte selv ta kontakt for å finne ut hva som var greia.

Og så hevder de andre ting angående at fellesområdet er skitten, vi bor 4 folk, ingen av de andre opfattet det som skitten så langt jeg vet, og dette er noe jeg virkelig mener de prøver å presse på meg. altså alt angående fellesområde. Det er problemet, hvordan i granskauen skal jeg vite om det de sier er sant når vi blir enige, og de deretter går bak ryggen min og kommer opp med dette. 

Vi hadde en avtale på 500, og så snur de agressivt og sier masse ting jeg ikke kjenner meg igjen i

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Problemet er at uansett om du har rett, er det ofte lite å tjene på å gå til sak.

I tilsvarende situasjon lot nevøen min være å betale 2 siste leiene, som tilsvarte depositumet. Utleier lagde litt styr, og klaget på rot som en annen leietaker stod bak. Men kom ingen vei.

Anonymkode: aa8e0...d61

Jeg skjønner det, at det blir ord mot ord. Men det som provoserer meg mest er at vi går gjennom leiligheten sammen, og blir enige og så snur de angående masse greier. Jeg skjønner det blir ord mot ord. Men Faren min ble fly forbanna, og mener de er bedritne og utnytter meg. og at jeg skal gå på sak på hvordan de håndterer dette angående enighet på forhånd, deretter å holde meg utenfor og ulovlig depositum konto

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir så kvalm av å lese om sånne bolighaier! Prøver å lure til seg av depositumspenger av våre studenter og Norges fremtid, samme gjør de med uføre og andre som må være på leiemarkedet, kvalmt hvordan de utnytter disse!

Opplevde noe lignende, snakket gratis med jus studenter ( og fikk lov til å henvise til dem ) og Forbrukertilsynet, da jeg sa dette til utleier fikk jeg pengene mine på konto med en gang! :) 

Anonymkode: 3e447...451

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg skjønner det, at det blir ord mot ord. Men det som provoserer meg mest er at vi går gjennom leiligheten sammen, og blir enige og så snur de angående masse greier. Jeg skjønner det blir ord mot ord. Men Faren min ble fly forbanna, og mener de er bedritne og utnytter meg. og at jeg skal gå på sak på hvordan de håndterer dette angående enighet på forhånd, deretter å holde meg utenfor og ulovlig depositum konto

Det skjønner jeg veldig godt!

Anonymkode: 3e447...451

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Forstår godt at du blir forbanna, og at faren din blir forbanna. Men tror likevel at du vinner lite på å gå til sak. Har leid ut gjennom flere år, og er en av de ryddige. Men ser at det skal mye til for at noen av partene vinner noe på å gå til sak. Jeg har valgt å ha en god utleieforsikring, som sikrer både meg og leietakere.

Du kan kanskje gå litt hardt ut, og kommunisere at du skaffer advokat. Men det kan like godt slå feil vei. Svogeren min gikk til sak i Bergen, i en veldig klar sak. Med tidsbestemt leie og grusomme fasiliteter. Denne saken ble bare et langt og kostbart mareritt.

Betal aldri inn depositum direkte til utleier igjen.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du har selvsagt rett. På en eller annen måte så antok jeg jo at de fleste vet hva programmet heter,men en liten glipp av meg der altså. 

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du hadde ingenting annet å komme med? 

AnonymBruker
Skrevet

Etterpåklokskap er alltid lett, men til neste gang - depositumskonto skal stå i ditt navn, selv om det som oftest er eier/utleier som oppretter den. Det må du sikre i ditt neste leieforhold.

Jeg hadde en gang en huseier som mente det kostet så mye, så det ble billigere for oss om jeg betalte inn direkte til ham. Det jeg ikke visste, er at huseier skal stå for hele kostnaden, og at det ikke er lovlig med alternative løsninger som her.

Videre bør du dokumentere, gjerne med video, dit du flytter. Da har du en veldig klar sak om det skulle bli tvist om allerede oppståtte feil. Du bør også dokumentere/filme før du gir tilbake leiligheten.

Nå står situasjonen slik at det blir ord mot ord. Det er en drittsituasjon, hvor det fort vil koste mye krefter, og sannsynlig penger, å kjempe mot utleier.

Jeg ville forsøkt meg på å be om dokumentasjon på alle krav, og tatt en vurdering derfra.

Anonymkode: 9ccb5...90e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har (i voksen alder) tatt bilder ved innflytting; alt fra skader til dårlig vask. Har vasket over ved innflytting, men bare brukt 2-3 timer. Men, jeg vasker normalt ellers, og grundig ved utflytting. Slik at hadde utleier komt trekkende med noe der, hadde jeg hatt dokumentasjon. Synd at verden er sånn, men man må gardere seg mot det meste. Dessverre. Mange useriøse utleiere der ute😒(og seriøse da!)

Skrevet (endret)

Ville sendt huseier en melding om noe sånt:

"Hei. Ved sjekk og overlevering av nøkkel ble vi enige om at det skulle trekkes 500 kr fra depositum. Når du tok i mot nøklene etter sjekken så godtok du leiligheten slik den var utenom for dårlig vask som vi ble enige om kompensasjon for. Derfor kan du ikke komme med nye krav etterpå, som jeg forresten oppfatter som urimelige. Du kan ikke kreve penger for normal slitasje, viser til Husleieloven. Jeg forventer at du forholder deg til den, og at jeg får resterende beløp av depositum tilbake". 

Vær klar over at huseier ikke sånn uten videre kan komme med ytterligere krav når han godkjente leiligheten når han var med på sjekken og godtok nøklene. Var en lignende tråd her for litt siden der skadene var mye større (golv som skulle skiftes, hull i taket og bytte av ytterdør), men der også huseier hadde tatt i mot nøklene og dermed godkjent leilighet, for så å komme med et helt urimelig krav etterpå. Etter det som fremgikk av tråden var huseier ekstremt urimelig, lurer på om trådstarter fikk kontakt og hjelp hos Leieboerforeningen? 

Utfordringen blir nok å få depositumet tilbake, men du skal iallfall ha en ekstremt sterk sak om han begynner å true med ytterligere krav. 

Edit, fant tråden jeg snakket om:

Endret av missmcbeal
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Det er forresten også veldig sent å komme med nye krav 10 dager etter overlevering og plutselig komme med krava fordi du etterspør depositum. 

Endret av missmcbeal
AnonymBruker
Skrevet

SS skrev (4 timer siden):

Forstår godt at du blir forbanna, og at faren din blir forbanna. Men tror likevel at du vinner lite på å gå til sak. Har leid ut gjennom flere år, og er en av de ryddige. Men ser at det skal mye til for at noen av partene vinner noe på å gå til sak. Jeg har valgt å ha en god utleieforsikring, som sikrer både meg og leietakere.

Du kan kanskje gå litt hardt ut, og kommunisere at du skaffer advokat. Men det kan like godt slå feil vei. Svogeren min gikk til sak i Bergen, i en veldig klar sak. Med tidsbestemt leie og grusomme fasiliteter. Denne saken ble bare et langt og kostbart mareritt.

Betal aldri inn depositum direkte til utleier igjen.  

Jeg er mer redd pga ekstra erstatningskrav, og ble veldig personlig fornærmet av måten de formulerer seg på. De virket særdeles truende. Faren min ville at jeg skulle bli med leierboer foreningen og "true" litt for å skremme dem. Det virker som at han tok det nesten mer personlig enn meg. Han mener blandt annet leiekontrakten var ulovlig i første omgang, at vi var enig om depositumet osv

Han kalte dem bedritne, og mener de utnytter meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...