Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Facebook er ikke det det en gang var. Reklamemengden i forhold til innlegg fra venner er minst 80/20%.. og sånn har det vært lenge. Jeg scroller nedover feeden, og det er bare reklame på reklame på reklame, og innimellom innlegg fra diverse sider man følger. Innlegg fra venner er en sjeldenhet. Og når jeg selv legger ut et innlegg, er det få som får det med seg i jungelen av all reklame. Flere som syns dette er kjipt?

Anonymkode: 7db43...e4e

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gidder nesten ikke å bruke FB på mobilen p.g.a. all reklamen, er mye bedre på PC med Adblock Plus. FB har også begynt å skjule kommentarer og innlegg som ikke passer med deres politiske syn.  

Anonymkode: ac3b8...c7c

• Liker 7
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg gidder nesten ikke å bruke FB på mobilen p.g.a. all reklamen, er mye bedre på PC med Adblock Plus. FB har også begynt å skjule kommentarer og innlegg som ikke passer med deres politiske syn.  

Godt tips!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Bruker nå mest FB for noen grupper jeg følger. Og her synes jeg det fungerer bedre på mobil enn PC. På PC må jeg klikke utallige ganger for å få fram alle kommentarene som ligger under en tråd. Veldig upraktisk og uoversiktlig, Hater også at man automatisk får "mest relevante kommentarer". Takk, men jeg vil se alle!

Det virker som Facebook egentlig gir faen i brukervennlighet, så lenge de bare kan få spy ut mest mulig reklame.

Anonymkode: a1bca...899

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det virker som Facebook egentlig gir faen i brukervennlighet, så lenge de bare kan få spy ut mest mulig reklame.

De skjønner at det nærmer seg slutten - slik all tech gjør over tid. Så nå gjelder det bare å melke kua helt tom før den dør av seg selv.

Spørsmål til TS: Har Facebook noen gang virket? Hvis ja, hva betyr det at Facebook virket?

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Enig. Bruker nå mest FB for noen grupper jeg følger. Og her synes jeg det fungerer bedre på mobil enn PC. På PC må jeg klikke utallige ganger for å få fram alle kommentarene som ligger under en tråd. Veldig upraktisk og uoversiktlig, Hater også at man automatisk får "mest relevante kommentarer". Takk, men jeg vil se alle!

Hadde du forventet noe annet? Det er laget for å tjene mest mulig penger.

Begynner å bli noen år siden FB hadde sin storhetstid, det er bare snakk om tid før den enten legges ned til slutt eller at de lager en helt ny FB, førstnevnte er nok mer sannsynlig på sikt. De yngre bruker ikke FB men Instagram f eks som folka bak FB også eier.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Diskusjon69 skrev (1 minutt siden):

Begynner å bli noen år siden FB hadde sin storhetstid, det er bare snakk om tid før den enten legges ned til slutt eller at de lager en helt ny FB, førstnevnte er nok mer sannsynlig på sikt. De yngre bruker ikke FB men Instagram f eks som folka bak FB også eier.

Det er ikke diskusjonsgrupper på Instagram. Jeg er glad i Instagram, men er for gammel og fornuftig til å dele ducklip selfies, og jeg kan ikke diskutere min profesjon eller migrenemedisinering der heller. Så Facebook er fortsatt brukandes til noe.

Diskusjon69 skrev (4 minutter siden):

Hadde du forventet noe annet? Det er laget for å tjene mest mulig penger.

Hvorfor sånne nedlatende svar?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Instagram begynner også å bli dårligere, synes jeg. Nå er det så masse forslag til andre "relevante" kontoer man bør følge at man ser mindre av de man egentlig følger.

Anonymkode: caed1...a08

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Instagram begynner også å bli dårligere, synes jeg. Nå er det så masse forslag til andre "relevante" kontoer man bør følge at man ser mindre av de man egentlig følger.

Ja, dessverre. Og så etterligner de tiktok med massevis av femsekunders videoer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Nå føler jeg meg teit. Lasta ned Adblock Plus nå, og det er jo dritbra! Skjønner ikke at jeg ikke har gjort det før. Takk AnonymBruker, og takk Kvinneguiden.

Anonymkode: ec85b...065

• Liker 6
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke diskusjonsgrupper på Instagram. Jeg er glad i Instagram, men er for gammel og fornuftig til å dele ducklip selfies, og jeg kan ikke diskutere min profesjon eller migrenemedisinering der heller. Så Facebook er fortsatt brukandes til noe.

Hvorfor sånne nedlatende svar?

Nei, men så er ikke de yngre veldig interessert i det heller. Det er jo derfor FB er på vei nedover, de yngre ønsker ikke å bruke det og de eldre blir det bare mindre og mindre av.

Hvorfor så hårsår?

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har skrudd av sånne forslag 😬 Reels er sjukt irriterende også, særlig siden det nå begynner å bli tydelig at det gjelder å få deg til å se lengst mulig før du scroller videre = kommer aldri til poenget.

Nei, det er bare å innse at de aldri var ute etter å gi noen en god opplevelse, bare å tjene mest mulig penger på deg. Jeg prøver å fucke til algoritmene deres så godt jeg kan  da jeg dessverre fortsatt bruker Facebook for grupper 😅 Data er vel nå verdt mer enn olje og gass på verdensbasis, og vi gir det bort omtrent gratis 😬

Boomer out 

Anonymkode: 2352c...7d1

AnonymBruker
Skrevet

Reklamen har jeg blokkert, men "suggested for you" blir jeg ikke kvitt. Det utgjør ca halvparten av feeden. Men det er andre ting som er mer ødeleggende for min del. Som at man må be om å se nyeste øverst, hver eneste gang man går inn på siden. Jeg vil se hva som er nytt siden sist, ikke hva facebook mener er mest relevant for meg. På dette bommer de jo dessuten grovt, siden de velger ut ting som får mange likes og kommentarer. Typ nye profilbilder og bursdagshilsener til barn og hunder. Instagram har begynt med det samme, men enda verre. Jeg har sett det samme bildet øverst i flere dager nå, og blir ikke kvitt det. På mobilen kan jeg velge "følger" og få et litt bedre utvalg, men fortsatt kommer kun et fåtall bilder opp før de påstår man er ajour. Og så kommer en lang remse med bilder fra kontoer man ikke følger isteden.

Jeg klarer ikke forstå hvorfor sosiale medier er blitt sånn. Hvorfor later de alle sammen til å tro at man heller vil se noe random, enn ting fra folk man faktisk følger? Jeg antar de ønsker at man skal følge flere kontoer, og legge til flere venner, men mange av oss ønsker vel heller å gå motsatt vei, og begynner å avfølge sider fordi det blir altfor mye irrelevant i feeden? 

Anonymkode: a63c9...37e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Diskusjon69 skrev (8 minutter siden):

Nei, men så er ikke de yngre veldig interessert i det heller. Det er jo derfor FB er på vei nedover, de yngre ønsker ikke å bruke det og de eldre blir det bare mindre og mindre av.

Hvorfor så hårsår?

Jeg er ikke hårsår. 

AnonymBruker
Skrevet

Og kan legge til en ting når det gjelder "most relevant". Hver eneste gang jeg vil lese kommentarer på en sak, er det satt som most relevant som default. Og svært ofte synes ikke facebook at en eneste kommentar er relevant, så ingenting kommer opp! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og kan legge til en ting når det gjelder "most relevant". Hver eneste gang jeg vil lese kommentarer på en sak, er det satt som most relevant som default. Og svært ofte synes ikke facebook at en eneste kommentar er relevant, så ingenting kommer opp! 

Ikke sant. Helt ubrukelig! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (30 minutter siden):

Spørsmål til TS: Har Facebook noen gang virket? Hvis ja, hva betyr det at Facebook virket?

Det er det sikkert flere svar på, utfra hvem du spør😊 Jeg likte Facebook når jeg kunne scrolle nedover feeden og se venners og bekjentes innlegg, og så kunne kommentere og diskutere litt på noen av de innleggene. Den gangen følte jeg det var sosialt å bruke Facebook, man holdt kontakten med venner man ikke så så ofte, venner som bodde langveis fra, og man fikk ny kontakt med gamle venner og bekjente. Nå har de fleste av mine venner fra fjern og nær sluttet å legge ut noe der, og de er sjelden inne og scroller. Dette skyldes mye all reklamen som ødelegger, og dessuten, når venner slutter å bruke Facebook, kan man jo like gjerne slutte å bruke den selv også? Jeg syns bare det er litt kjipt, savner den sosiale kontakten. Folk har sjelden tid til å møtes irl, og nå møtes man altså heller ikke på sosiale medier. (Syns Instagram er samme greia, bare reklame og innlegg fra diverse sider man følger, og minimalt med innlegg fra venner).

• Liker 3
Skrevet

Facebook har også blitt et skikkelig reir for svindlere i alle slags former. Hvem som helst får legge ut en annonse på FB, men av en eller annen grunn stoler folk mer på annonser de ser der, enn andre steder, og klikker gladelig i vei og bestiller ting... som aldri kommer, og som trekkes mangedobbelt fra betalingskortet. Eller dating-svindlere, som det kryr av på Facebook. Folk som ikke tenker seg om før de godkjenner venneforespørsler fra menn de ikke en gang vet hvem er, har med det invitert svindlerne rett inn i egen hule. Der kan de sette i gang fremstøtene sine og prøve seg på kjærestesvindelen sin.

Selv stoler jeg ikke på noe som helst som skjer på Facebook, og har ikke gjort det på årevis.  

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Har merket at første gang jeg logger inn for dagen får jeg relevante innlegg fra gruppene jeg følger. 

Påfølgende ganger er det reklame, hva folk jeg aldri snakker med poster osv. Så jeg har begynt å kun sjekke en gang om dagen. Merker det fort om jeg glemmer meg.

Anonymkode: e35da...f00

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er det sikkert flere svar på, utfra hvem du spør😊 Jeg likte Facebook når jeg kunne scrolle nedover feeden og se venners og bekjentes innlegg, og så kunne kommentere og diskutere litt på noen av de innleggene. Den gangen følte jeg det var sosialt å bruke Facebook, man holdt kontakten med venner man ikke så så ofte, venner som bodde langveis fra, og man fikk ny kontakt med gamle venner og bekjente. Nå har de fleste av mine venner fra fjern og nær sluttet å legge ut noe der, og de er sjelden inne og scroller. Dette skyldes mye all reklamen som ødelegger, og dessuten, når venner slutter å bruke Facebook, kan man jo like gjerne slutte å bruke den selv også? 

Mange legger fortsatt ut noe, men det er tilfeldig om du ser noe eller ikke. Hvis man klikker seg inn på utvalgte kontoer kan man ofte se at de har lagt ut mange ting du ikke har sett. Facebook er for opptatt med å prøve å få deg til å følge noen andre. Eller vise deg at din venninne Kari har kommentert på en side du ikke følger for å vinne et par crocs i en konkurranse. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...