Gå til innhold

Det suger balle så til de grader å kjøre bil på norske veier nå i sommerferien.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Med alle bobilene og distraherte foreldre er marsjfarten på riks- og europaveinettet 60-65 km/t. Fartsgrensen er som regel 80*. Marsjfarten utenom bobilsesongen er i alle fall 90.

Jeg blir så frustrert. Hadde de i det minste kjørt jevnt, kunne man jo ha satt på cruise control og slappet av litt. Men, nei, opp og ned som en jojo, for hver sving/oppoverbakke/foss/motgående bil krever jo oppbremsing. Forbikjøringer er umulig, fordi de samme køene tøffer motsatt vei også og det skal godt gjøres å treffe glipene med våre svingete veier.

Hva skal man gjøre da? Kjøre nattestid?

* Dagsetapper à 3/6 timer blir da til 180/360 km heller enn 240/480 km ved lovlig fart. Dvs. for hver tredje time man kjører i slike køer, må man planlegge én ekstra time. Gørr!!

Anonymkode: e2fde...936

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette er grunnen til at jeg ytterst sjelden kjører på langtur i Norge. Jeg innser at jeg er en fare i trafikken, for jeg mister tålmodigheten, blir på grensen til hissig og forbikjøringer blir deretter. Jeg har nok selvinnsik til at jeg flyr om jeg skal reise langt innad i Norge.

Anonymkode: c9bde...3be

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kjører bobil og passer på å kjøre til siden hvis det samler seg opp mange bak oss og det er få muligheter til å kjøre forbi oss. Men ser at vi er i mindretall der, de fleste bare suller avgårde😅

Anonymkode: 94ea9...52d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har ferie, senk pulsen. Selvfølgelig kan du om sommeren ikke regne med å være alene på veien. 

Anonymkode: 40574...f1d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det er noe herk. Jeg tar altfor store sjanser nå om sommeren i forbikjøringer. Men hvorfor i alle kan ikke disse sinkene kjøre ut på nærmeste holdeplass og slippe oss normale trafikanter forbi?

Anonymkode: 80b94...b49

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk at når du holder fartsgrensen så ligger du på den ytterste beregnede tålegrense av hva veien er dimensjonert for. Hvis det står 90 på et skilt, betyr det ikke at du skal kjøre i 90, men at du ikke har lov å kjøre over 90. Fartsgrenseskiltene er forbudsskilt, ikke påbudsskilt. Bare å legge seg litt lavere ned i fart så du får med deg alt i trafikkbildet.

Anonymkode: 3b643...6af

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du har ferie, senk pulsen. Selvfølgelig kan du om sommeren ikke regne med å være alene på veien. 

Anonymkode: 40574...f1d

Alle har ikke ferie 

Anonymkode: 0c200...1c2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er dessverre mange som lusekjører i 60 i 80-sone selv om det er tørr asfalt og strake veien rett frem. Forstå det den som kan. 

Anonymkode: fbdad...2d4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Husk at når du holder fartsgrensen så ligger du på den ytterste beregnede tålegrense av hva veien er dimensjonert for. Hvis det står 90 på et skilt, betyr det ikke at du skal kjøre i 90, men at du ikke har lov å kjøre over 90. Fartsgrenseskiltene er forbudsskilt, ikke påbudsskilt. Bare å legge seg litt lavere ned i fart så du får med deg alt i trafikkbildet.

Anonymkode: 3b643...6af

Det er jo ikke sant i det hele tatt. Fartsgrensen er satt slik at alle trafikanter, i alle slags biler, skal trygt kunne bruke veien. Fra veteranbil med gamle tanter i til blåskjorten med slikkesveis i Tesla. En våken person i moderne bil kan lett ligge i 120 på en 80-vei. Men det vil jeg jo heller ikke. Jeg vil bare komme frem.

Anonymkode: e2fde...936

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er dessverre mange som lusekjører i 60 i 80-sone selv om det er tørr asfalt og strake veien rett frem. Forstå det den som kan. 

Anonymkode: fbdad...2d4

Bedre at folk kjører den farten de føler seg trygg i, enn at de skal opp i en fart hvor de ikke føler de har kontroll. Du vet aldri hva som er årsaken til at noen er mere forsiktige enn andre. 

Anonymkode: d4f89...2bb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er derfor vi trenger flere 4-feltsveier

Anonymkode: c609b...fdf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En våken person i moderne bil kan lett ligge i 120 på en 80-vei. Men det vil jeg jo heller ikke. Jeg vil bare komme frem.

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Vi har veldig mange forskjellige 80-soner med ymse kvalitet på asfalt m.m. Fartsgrensene er også satt med henhold til reaksjonstid i forhold til aktualisering av omkringliggende faktorer, og fare for nettopp  slike hendelser, som avhenger av bl.a fart.

Fartsgrensen på f.eks 30km/t i et gatetun er ikke bare der for at alle skal komme seg trygt frem, men også av hensyn til sannsynlighet for at et løpende barn vil krysse veibanen, i tettere bebyggelse er fartsgrensene naturlig nok lavere enn ute på ødemarka.

Uansett hvor våken du er, vil du alltid ha en lengre bremselengde i 120 km/t enn i 80 km/t i samme bil, og med samme reaksjonstid, under ellers like forhold. Fysikken er uforanderlig. Fartsgrensene er også satt mtp myke trafikkanter og sannsynligheten for at disse vil interagere med din kjøring, eller andre forhold rundt veien.

Anonymkode: edb18...5d3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er derfor vi trenger flere 4-feltsveier

Anonymkode: c609b...fdf

Neida. Tre-felts er nok. Alternerende to felt i en retning som de gjør i blant annet Sverige. Der gir tilstrekkelig muligheter til å komme forbi de saktegående trafikanter. 

Norske veier er håpløse. Med alle svingene og smale veier så er det lite muligheter for akkurat forbikjøringer. 

Anonymkode: 08ae9...856

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er uansett egoistisk å kjøre egen bil, tenk på Lan og alle andre som ikke har den personlige friheten.

Anonymkode: cc1fd...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enn så lenge veiene er slik, og det er lov å kjøre bobil på de, må man tilpasse seg. Greier man ikke det så må man få noen andre til å kjøre, eller reise på andre måter. Jeg forstår frustrasjonen. Lå bak en bobil på en meget smal vei (en som er i media hver sommer fordi det blir kaos med sommertrafikken), møtte en annen motgående bobilkø. Bobilen foran oss kunne ikke rygge skikkelig, så det var opp til 50cm igjen å gå på. Det førte til bom stopp en stund, mye lirking, mye tid. Vi ble selvsagt irriterte, men hva kan vi gjøre da? Forbikjøring på slike veier er å be om å bli skadet, eventuelt faktisk den sikre død! Så viktig er det ikke å komme 1 time tidligere fram. Det vi må gjøre er å arbeide for å få bedre vei, med flere lommer som bobiler kan svinge ut på for å slippe forbi. Samt en kampanje i media om sommertrafikken, eventuelt mer politi til stede på veiene. Den aktuelle veien her har de for eksempel begynt med utbedring på.

Anonymkode: b715b...57c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kommer til å holde fartsgrensen, så får utålmodige folk bare komme seg forbi når det er klar bane. Orker virkelig ikke sånn stuntekjøring med 2 små barn i baksetet som betyr alt for meg, vel vitende om at folk sitter på tlf mens de kjører, eller kjører forbi i svinger/før bakketopper, så vi kommer til å holde grensa og ta mange pauser for å roe nervene mine. Er jo ulykker hver jævla dag nå omtrent, gleder meg ikke til biltur når jeg vet jeg kan fort treffe på en av disse idiotene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kjører til familen et annet sted i landet helst på natt. 

Orker ikke bobiler -iallefall ikke i M&R der bobilene skal se på alt mulig, og det er umulig å kjøre forbi pga svingete veier!

Anonymkode: 15e46...160

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.7.2022 den 12.21):

Dette er grunnen til at jeg ytterst sjelden kjører på langtur i Norge. Jeg innser at jeg er en fare i trafikken, for jeg mister tålmodigheten, blir på grensen til hissig og forbikjøringer blir deretter. Jeg har nok selvinnsik til at jeg flyr om jeg skal reise langt innad i Norge.

Anonymkode: c9bde...3be

Woords! Dessverre pendler jeg hele året, og jeg må si at altfor mange norske bilister er ekstremt dårlige sjåfører. Kommer ofte til jobb og er irritert grunnet traffikken som testet tålmodigheten min😂

Anonymkode: 9505a...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi begynte å kjøre på kvelden, likevel var det endel bobiler osv på vegen. Men når det ble natt var det deilig å være "eneste" på veien.

Anonymkode: 44240...6f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...