AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #101 Del Skrevet 8. juli 2022 Hactar skrev (22 timer siden): Nå er mine så store at ferie er reell avslapning, men late dager var ikke akkurat realiteten da de var små. Vi måtte riktignok ikke ut døra, men når ungene i hverdagen våkner tre timer før avgang, er ikke akkurat tidsnød om morgenen et problem. Hvordan folk opplever ferien med særlig små barn, kommer nok veldig an på hvordan barna er og om de voksne har avlastning i hverandre. Vi var ofte like tidlig ute i ferien som i hverdagen, for vi hadde urolige småbarn som det var lettest å ivareta ute. Vi hadde fine ferier likevel, men det var absolutt på barnas premisser og ikke noe latmannsliv. I den grad vi fikk hvile, var det hver for oss mens den andre forelderen holdt fortet. Er man er i en situasjon der man kan ha late dager med småbarn, enten fordi barna sover om natta, er roligere av natur eller man har avlastning fra for eksempel besteforeldre, er det så klart lettere å slappe av i ferien. Men småbarnsliv er så forskjellig, og man kan gjerne ha litt medfølelse for den som har full rulle fra tidlig morgen til kveld, gjerne ispedd en del oppvåkninger om natta. Man trenger ikke være dårlig mor selv om man synes ferier med urolige småbarn er blodslit. Det står ingenting om barnet våkner tidlig eller ikke, med late morninger betyr det god tid ! Anonymkode: 250d9...865 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #102 Del Skrevet 8. juli 2022 Det å feriere med mindreårige barn er det beste ferie jeg noen gang har hatt. Verre med tenåringer. Anonymkode: 07b04...c91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #103 Del Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tenker ikke på disse ukene som ferie i tradisjonell forstand. Med små barn hjemme flere uker er jeg ofte mer sliten enn i en normal hverdag. Men dette er investering, og en fin måte å fylle opp familiekontoen på. Vi har god tid til å se på den flua, hoppe tre minutter til på trampolina eller spise kveldsmaten på pledd ute i hagen. Vi har tid til å balansere på steinene, prøve å klatre i treet og å skifte klær 20 ganger fordi vannlek er så gøy. Barna ler mer og det gjør jeg også. Blir hver dag overrasket over hvor stor de faktisk er blitt. Den timen med skjermtid de har bruker jeg på sofaen, helt i ro med øynene igjen. Det må jeg for å klare å balansere dagene på en god måte. Ser at krangling og dårlig stemning ofte starter når jeg blir sliten og lei, Og jeg må legge meg tidligere enn vanlig, og står fortsatt opp før natta er over selv om det er ferie, men det er helt greit. Det er en periode i livet jeg aldri får tilbake. Anonymkode: 2a874...2f9 Heldig du som får den timen da 😄 Anonymkode: 324bc...007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #104 Del Skrevet 8. juli 2022 Jeg syntes det er kjempeslitsomt med ferie med våre to barn, men ikke så mye mer slitsomt enn hverdagen Det handler ikke om at vi gjør noe slitsomt eller at barna må aktiveres så mye. Dagen er lett. Det handler mest om at legging er vanskelig tar hundre år med begge to og at vi derfor aldri får noe voksen-tid alene. Anonymkode: 6d90e...801 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #105 Del Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 7.7.2022 den 7.18): Det er så lett å si dette, men ta deg en tur på småbarnsavdelingen i en barnehage. Det ER forskjell på barn og aktivitetsnivå, det er en del av den medfødte personligheten. Et enebarn som er veldig aktivt, krever sitt. 😊 Anonymkode: 00a66...753 Dette! I tillegg til at det er stor forskjell på barn, så er det også stor forskjell på hva foreldre syns er slitsomt. Og på alt annet rundt. Det går ikke an å si at det er slik eller sånn å ha barn, eller at det er bare å gjøre sånn eller ikke gjøre slik. Jeg syns det mest slitsomme i ferien når det gjelder barna er at det ene barnet mitt er så utrolig sosialt, elsker folk, at ting skjer og hva det medfører av behov for aktiviteter, besøk og liv i huset. Jeg er rolig og litt sjenert. Heldigvis er mannen min mer lik dette barnet, og syns ikke det er slitsomt i det hele tatt. Han holder derimot på å gå på veggen av nattlige oppvåkninger og tidligere morgener med den yngste, men heldigvis er ikke det så ille for meg. Her har vi jo flaks, til sammen blir det ikke så slitsomt for oss. Anonymkode: 54314...23d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #106 Del Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 7.7.2022 den 7.18): Det er så lett å si dette, men ta deg en tur på småbarnsavdelingen i en barnehage. Det ER forskjell på barn og aktivitetsnivå, det er en del av den medfødte personligheten. Et enebarn som er veldig aktivt, krever sitt. 😊 Anonymkode: 00a66...753 Dette! I tillegg til at det er stor forskjell på barn, så er det også stor forskjell på hva foreldre syns er slitsomt. Og på alt annet rundt. Det går ikke an å si at det er slik eller sånn å ha barn, eller at det er bare å gjøre sånn eller ikke gjøre slik. Jeg syns det mest slitsomme i ferien når det gjelder barna er at det ene barnet mitt er så utrolig sosialt, elsker folk, at ting skjer og hva det medfører av behov for aktiviteter, besøk og liv i huset. Jeg er rolig og litt sjenert. Heldigvis er mannen min mer lik dette barnet, og syns ikke det er slitsomt i det hele tatt. Han holder derimot på å gå på veggen av nattlige oppvåkninger og tidligere morgener med den yngste, men heldigvis er ikke det så ille for meg. Her har vi jo flaks, til sammen blir det ikke så slitsomt for oss. Anonymkode: 54314...23d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥ Skrevet 8. juli 2022 #107 Del Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 6.7.2022 den 11.11): Det er jo mye mer slitsomt med ferie enn hverdag med jobb og barnehage. Tre dager inn i ferien og jeg gleder meg allerede til den er over. Anonymkode: 86332...4a9 Kødder du? Det er når man har barn ferie er mest kjærkomment! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #108 Del Skrevet 8. juli 2022 Jo selvfølgelig skal barna ha ferie. Jeg drømte om at ferien skulle ta slutt jeg også. Ikke fordi jeg ikke unnet de ferie. Men mine tre, krangler kronisk. Jeg får de roet ned, men deg varer i 2-3 timer max. Finner jeg på noe hyggelig er det alltid en som sutrer over det vi skal, hvem som fikk først denne gangen og ikke senere. Det er jo ikke en eneste filleting, det ikke skal være kamp om. Hjelper ikke hvilke systemer jeg setter opp. Alltid en som kronisk er misfornøyd, selv om ungen hadde fått alt ungen pekte på. Har prøvd, funket ikke. Spill kan vi ikke gjøre når ingen tåler å tape. Og jeg prøver å rope over sutrungen revansje. For blir det en runde to, så sitter alle, som tapte første runden å sutrer over at de kommer til å tape en gang til... Makan. Takker meg til vanlig hverdag, da de kan velge sine venner selv. Familieprosjektet gikk ikke som håpet. Er selv uten konkurranse instinkt, og fått 3 med mye av det. Anonymkode: 9aee0...83a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 8. juli 2022 #109 Del Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det å feriere med mindreårige barn er det beste ferie jeg noen gang har hatt. Verre med tenåringer. Anonymkode: 07b04...c91 Helt enig. Det var ikke stress når barna var små. Vi dro til besteforeldre i Nord- Norge. Fisket, plukket blåbær, de lekte med tremenninger. Bygget med lego og spilte spill. Badet i iskaldt vann, perlet, tegnet. Herjet med bestefar og laget kake med bestemor. Ble lest til og de laget skuespill og danseshow for oss. Vi voksne satt og drakk kaffe på terrassen. Tente bål i midnattsol osv. Det er idylliske minner. Så ble det mer utenlandstur da de ble eldre, og det var flott det også. Når de nå har vært ungdommer så har jeg vært mer stressa. Det er mer som skal koordineres med sommerjobb, de dro på fest i utlandet- traff gutter osv. Men da de var små- og jeg kunne putte dem i seng og gi dem en brødskive med nugatti - og det var liksom ferie bare fordi de fikk nugatti. Vel., det var rolige dager. Så var jo besteforeldre der som de ikke så i hverdagen, og ga dem all oppmerksomhet i verden. Det å se barna sitte på fanget til besteforeldre og tøyse i flere timer- nei, jeg fikk sånn ro. Det var ikke full fart og hæla i taket, men det var ferie. Ingen jobb, bare kos. Hvilke unger er det som griner fra de står opp til de legger seg? Hva gjør dere med dem for at det skal skje? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daenrys Skrevet 8. juli 2022 #110 Del Skrevet 8. juli 2022 Mooza skrev (2 minutter siden): Helt enig. Det var ikke stress når barna var små. Vi dro til besteforeldre i Nord- Norge. Fisket, plukket blåbær, de lekte med tremenninger. Bygget med lego og spilte spill. Badet i iskaldt vann, perlet, tegnet. Herjet med bestefar og laget kake med bestemor. Ble lest til og de laget skuespill og danseshow for oss. Vi voksne satt og drakk kaffe på terrassen. Tente bål i midnattsol osv. Det er idylliske minner. Så ble det mer utenlandstur da de ble eldre, og det var flott det også. Når de nå har vært ungdommer så har jeg vært mer stressa. Det er mer som skal koordineres med sommerjobb, de dro på fest i utlandet- traff gutter osv. Men da de var små- og jeg kunne putte dem i seng og gi dem en brødskive med nugatti - og det var liksom ferie bare fordi de fikk nugatti. Vel., det var rolige dager. Så var jo besteforeldre der som de ikke så i hverdagen, og ga dem all oppmerksomhet i verden. Det å se barna sitte på fanget til besteforeldre og tøyse i flere timer- nei, jeg fikk sånn ro. Det var ikke full fart og hæla i taket, men det var ferie. Ingen jobb, bare kos. Hvilke unger er det som griner fra de står opp til de legger seg? Hva gjør dere med dem for at det skal skje? Hjelpes... Hvordan kan du få deg selv til å skrive sånn som du gjør her? Din opplevelse av det å være forelder med små barn var ikke noe stress. Sånn er det ikke for alle. Og denne tråden viser at sånn er det ikke for veldig mange. Og ingen sitter med en fasit her. Jeg har to tette i barnehagealder, og det er dager hvor en eller begge av dem er gretne og sure fra morgen til kveld. Og gjerne speiler den andre den førstes oppførsel. Jeg og mannen gjør ingenting med dem for at det skal bli sånn. Det bare er sånn, de står opp med feil fot og det meste blir feil den dagen. Vi som foreldre gjør ingenting for ungene skal føle det sånn. Vi prøver å gjøre vårt beste for å få dagen til å bli fin, men det kan være veldig utfordrende. Nå tror jeg ikke det er noen diagnoser inn i bildet med våre barn heller, heldigvis. Men sure og grinete, det kan de være. Og ja. Jeg gruver meg litt til ferien, samtidig som jeg også gleder meg til den. Så for min del er det begge deler. Men jeg kan fint ha sympati med de som føler det veldig tungt og svart, uten at jeg anklager dem for å være dårlige foreldre av den grunn, og etterspørre "hva gjør dere med dem for at det skal skje?". 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #111 Del Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): dette har du jo selv valgt da Anonymkode: 723ee...7cd Ja, og det er akkurat som vi vil ha det 🥰 lave skuldre og bull stress er tingen! Anonymkode: 9f97f...284 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #112 Del Skrevet 8. juli 2022 Serafin skrev (På 6.7.2022 den 13.28): For å snu det på hodet. Hva er vitsen med ferie når man ikke har barn, egentlig? For å få litt fri. Anonymkode: b3c53...3fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingus Skrevet 8. juli 2022 #113 Del Skrevet 8. juli 2022 Det er jo bare koselig det å være hjemme med dem? Men i morgen drar vi på ferie, 4 timers tur til mamma med en 3åring og en på 5 mnd i baksetet, må innrømme jeg er litt nervøs for det! 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. juli 2022 #114 Del Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det å feriere med mindreårige barn er det beste ferie jeg noen gang har hatt. Verre med tenåringer. Anonymkode: 07b04...c91 Like ferie med tenåringer veldig godt, jeg! Deilig å kunne sove lenge, slippe å passe på ungene hvert sekund, ungene har glede av mer "voksne" aktiviteter osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 8. juli 2022 #115 Del Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For å få litt fri. Anonymkode: b3c53...3fd For mye fri er ikke gøy. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 8. juli 2022 #116 Del Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det står ingenting om barnet våkner tidlig eller ikke, med late morninger betyr det god tid ! Anonymkode: 250d9...865 Med lat morgen forestiller jeg meg tid til å drikke en hel kopp kaffe mens den er varm og kanskje ha rompa nedpå en stol mer enn et par minutter av gangen. Som ikke var realiteten for oss da eldste var liten. Da var det ikke noe mindre travelt å ha fri enn å skulle ut døra, heller motsatt. Yngste, derimot, kunne sitte litt og putle for seg selv uten å komme til skade, så med bare ham kunne vi ha lat morgen selv om han var oppe klokka fem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #117 Del Skrevet 8. juli 2022 Når man får barn så må man sette barna før seg selv i noen år. Det er tydeligvis veldig vanskelig for endel foreldre. Anonymkode: 97d0b...af5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #118 Del Skrevet 8. juli 2022 Så jævlig glad jeg har hund og har valgt bort barn. 3 turer med lek hver dag. ( Jeg har enten 1 eller 2 turer og samboer resten), hunden sover 18 timer i døgnet,koster oss kun 1000 kr I mnd og kan være alene hjemme. Frihet, kjærlighet og penger 💰 Anonymkode: 53f54...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #119 Del Skrevet 8. juli 2022 Velger også å snu problemstillingen - hva er vitsen med ferie når de ikke har barn? De som tar ut ferie lager bare problemer for oss som har barn - og som kanskje ikke får fri. Anonymkode: f9e1b...bfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #120 Del Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 6.7.2022 den 12.11): Jeg fikk barn fordi jeg trodde jeg ønsket det og innbilte meg at jeg kom til å trives med det og få det til. Dumme meg. Anonymkode: 86332...4a9 Hvorfor fikk du så mange? Går an å gi seg etter en. Jeg stoppet etter ett barn, da jeg kjente at morsrollen og livsstilen med å ha barn er utfordrende for meg. Mer utfordrende og krevende enn jeg hadde tenkt. Jeg fant ut at det jeg har av overskudd, omsorg osv. holder til ett barn, som jeg er veldig glad i. Hadde aldri fått flere barn, for det skjønte jeg fort at jeg ikke hadde klart. Anonymkode: b59de...f96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå