Gå til innhold

Hva er vitsen med ferie når man har barn egentlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her er det jo veldig forskjell på barna. Noen barn krever mye mer aktivitet og oppmerksomhet enn andre. 

Ja, jeg er skikkelig sliten etter ferien. Men sitter igjen med gode minner også, da. 

Anonymkode: 00a66...753

Men hvorfor krever barna så mye? Er det fordi foreldrene har lært dem opp i at det alltid skal skje noe? Eller fritiden ellers  i det daglige fullpakket med ting, slik at barna ikke vet hvordan de skal være uten at det skjer noe rundt dem?

Anonymkode: 5a285...a5e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir bedre etterhvert som de blir større! Trodde aldri det skulle skje, men nå er barna 7 og 11 og vi kan kose oss sammen og slappe av☺️

Anonymkode: b367e...261

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det viser jo bare at man er altfor lite med barna, når man synes det er stress å være med dem i noen uker på ferie.... Trist egentlig 😕 

Her setter vi stor pris på feriene, og med 4 barn hvor de eldste er unge voksne, så har vi hatt mange gøye ferier. Kan ikke huske at det var stress? 

Anonymkode: 5a285...a5e

Sikkert. Vet bare at i hverdagen har vi 3-4 grinete timer sammen mellom barnehagen og leggetid, i ferien har vi hele dagen. Du har vel glemt hvordan det var. 

Anonymkode: 86332...4a9

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi ungene gode minner, lære de om natur , lære de språket til de landene vi besøker .

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har jeg ligget 8 timer på stranda i to uker mens barna bader og finner nye lekevenner. Eneste de maser om er vel mat og drikke 😅 

Det blir hva man gjør det til. Men nå er mine 5 og 8. Mye enklere i år enn i fjor. Mindre mas mens man er på hytta også. Jeg slapper veldig bra av 🙂

Anonymkode: e79c8...8cf

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat begynt ferien min, har barn på 8, 6 og 1. Gleder meg til 6 uker sammen med de 😊 Men det er jo ikke ferie, det er fritid med barn. Om noen få år er minste i en alder der det kan kalles ferie igjen da. 

Anonymkode: d7dac...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo mye mer slitsomt med ferie enn hverdag med jobb og barnehage. Tre dager inn i ferien og jeg gleder meg allerede til den er over.

For å snu det på hodet. Hva er vitsen med ferie når man ikke har barn, egentlig?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, TS! Gleder meg til feriene jeg og mannen min skal ha når barna er ute av redet :)

Da skal vi komme oss til spennende land! Vi skal slappe av og være borte flere uker og ha med bøker og drikke vin uten å bekymre oss for noe. Ta lange togturer uten barn som maser og kjeder seg. Eller til og med reise til syden og nyte det å sitte i ro og kose seg med en bok i sola, ved bassenget, en hel dag. Uten at noen maser og vil gå et annet sted når du akkurat har fått lest en halv side av boka...

Anonymkode: fa0c4...71a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av ferien er kjedelig for barna, men det må de bare lære seg uten at det blir helt krise. 

Jeg koser meg med barna i ferien. Det er jo da vi har god tid til å være sammen. 

Når barna var veldig små var vi alltid på hytta til svigermor og hos mine foreldre. Da har vi en base over tid og stressfaktoren mindre. Begge stedene hadde tilgang til en innsjø og det holdt de i aktivitet fra morgen til kveld. 

Når de ble litt større begynte vi å dra på camping i Danmark. Der fikk de seg alltid ferievenner og var lek og moro. Nå vil de ikke være med mer, og de jobber om sommeren. Det synes jeg er trist, men som det skal være. 

Anonymkode: 9db8c...942

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo mye mer slitsomt med ferie enn hverdag med jobb og barnehage. Tre dager inn i ferien og jeg gleder meg allerede til den er over.

Nei hvorfor få barn for å ta seg av de selv og være med de? Hvorfor la de få ferie og fri og kos og familietid? Hvorfor få barn egentlig?

Ferie kan være slitsomt med små barn og store barn men det er ditt ansvar og gjøre det beste ut av ferien for det. Du er den voksne! Ta deg en pustepause og finn på noe med barna etter det! Gjør gøye ting..!

Anonymkode: 794b9...cb5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i klubben! Blir lettere når barna blir 9-10 år. Da får foreldrene slappet av litt også. 

Anonymkode: 96037...8c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor det er så slitsomt med barn hjemme, i hvert fall ikke hvis de er litt eldre. Er det dagens foreldre som skal underholde barna hele tiden?

Husker da jeg vokste opp, søsknene mine og jeg lekte mye med hverandre eller for oss selv. Selvsagt hang vi rundt foreldrene våre også, men de lekte ikke med oss. De pratet med oss, engasjerte seg i det vi ville snakke om/vise osv, men leke gjorde vi alene, med hverandre eller med de få vennene som bodde nær oss (vokst opp på "bygda"). Er så lenge siden at vi hadde ikke engang PC, mobil eller iPad. 

Anonymkode: 480dd...403

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker ferie med barna mine på 1 og 5 år, men man må jo justere forventningene. Om du ønsker å gjøre som du vil, slappe av og utføre hobbyer så er man dømt til å bli misfornøyed. Vi legger opp dagene etter barna og jeg elsker alt vi kan gjøre vi ikke rekker i hverdagen. I dag har vi badet lenge, hoppet i sølepytter og syklet på butikken for å kjøpe is. Vi foreldrene er utslitte på kvelden, men en god utslitthet.

Anonymkode: aa355...984

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være travelt med ferie da barna er små. Mitt tips er å gjøre ting på barnas premisser og stresse ned der man kan. Skal dere være hjemme eller reise? Å finne på ting som badeland, gå turer i skogen sliter både barna ut og gir de glede. Når barna har det bra har du det bra. 
kos deg masse med barna og gjør hyggelige ting sammen. 

Anonymkode: e45c2...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger som regel den første ferieuka på å tilpasse oss hverandre og ferierutinene, men så er resten av ferien koselig familietid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resort , da blir det ikke fullt så slitsomt.

Anonymkode: e9038...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må jo legge opp til barnevennlig ferie, det er ikkje hurratur til by eller nattklubb som er greia når ein har barn. Men med lave skuldre og fokus på kva barna vil ha glede av, kan det vere ein fantastisk opplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Forstår deg. Og kan fortsett huske den opplevelsen du nå har, og mine barn er voksne 😅

Det verste var en gang lærerne streiket i 2 mnd før sommerferien. Trodde jeg skulle bli smårar.

Jeg pleide å melde de på ting. F eks sommerskole. De hadde det kjekt. Mye kjekkere enn om de hadde gått og tråkket oppi meg dag etter dag.

Anonymkode: a25d7...e49

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo så deilig. Lange late dager uten å tenke på klokken. 

Anonymkode: 98b86...c95

Late dager? Please...

Anonymkode: 04f6b...b2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (30 minutter siden):

Må jo legge opp til barnevennlig ferie, det er ikkje hurratur til by eller nattklubb som er greia når ein har barn. Men med lave skuldre og fokus på kva barna vil ha glede av, kan det vere ein fantastisk opplevelse!

Nemlig, hele fokuset er på barna. Man glemmer seg selv. 

Anonymkode: 04f6b...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...